Vyriausybė patvirtino sprendimą nutraukti „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartį

Papildyta „Lietuvos geležinkelių“ komentaru.
„Vyriausybė pirmiausiai rėmėsi Nacionaliniam saugumui svarbių objektų koordinavimo komisijos išvadomis ir įvertinusi visas aplinkybes, nusprendė, kad sutartis neatitinka nacionalinio saugumo interesų ir nuo vasario pirmosios dienos ji nebegalioja“, – trečiadienį, po Vyriausybės posėdžio surengtoje spaudos konferencijoje, pranešė Marius Skuodis, susisiekimo ministras. Jis sakė, kad iki to laiko trąšų gabenimas pagal šitą sutartį turi natūraliai nustoti, nes nebelieka teisinio pagrindo jų gabenti.
Sandoriai bus tikrinami
Pasak ministro, vasario pirmoji diena pasirinkta, atsižvelgiant į geležinkelio veiklos specifiką.
„Jeigu žiūrėti techniškai – geležinkelių tvarkaraštis sudaromas mėnesiui į priekį. Kiek žinau, Lietuvos geležinkeliai jau yra informavę kitą pusę, kad, priklausomai nuo Vyriausybės sprendimų, sutartis gali būti nutraukta – šitoje vietoje norime suteikti visoms pusėms pakankamai vietos prisitaikyti. Tai yra optimali data mėnesio pabaigoje“, – sako jis.
Anksčiau trečiadienį Seime M. Skuodis žurnalistams minėjo, kad šalyje esama „bent dešimt“ įmonių, kurios teoriškai galėtų imtis „Belaruskalij“ produkcijos vežimo į Klaipėdos uostą, jeigu „Lietuvos geležinkeliai“ to nebedarytų. Tačiau ministras pabrėžia, kad ir ši galimybė turės tam tikrus ribojimus.
„Man atrodo, yra labai svarbus aspektas: bet kokio vežėjo, norinčio gabenti trąšas sandoriai bus tikrinami – ar juridinių asmenų sandoriai atitinka Lietuvos nacionalinio saugumo interesus“, – aiškina jis.
M. Skuodis patikslino, kad visas Vyriausybės nutarimas bus pateiktas įmonėms, o jo detalių dėl dokumento konfidencialumo negalima viešai komentuoti.
„Kol kas šis sprendimas yra dėl vieno sandorio, bet natūralu, Vyriausybė teisiškai vertins visus sandorius ir tai yra vienas iš žingsnių link trąšų gabenimo sustabdymo. Kol kas tai yra tik pirmasis žingsnis, bet vėliau visos institucijos dės pastangas atlikti reikalingus veiksmus tam, kad būtų užtikrinti nacionalinio saugumo interesai“, – sakė ministras.
Pasiruošę vykdyti
„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) Grupė, atsižvelgdama į sprendimus dėl grėsmių nacionaliniam saugumui, yra pasiruošusi vykdyti Vyriausybės nutarimą dėl sutarties su „Belaruskalij“, skelbiama išplatintame pranešime.
Veiksmų planus galimiems skirtingiems scenarijams, poveikio ir rizikų Grupei bei valstybei vertinimą LTG grindžia atlikta teisinės aplinkos ir pasaulinės trąšų rinkos analize. Analizė rodo, kad dėl trąšų gabenimo dar galėtų kreiptis kitos bendrovės, tad artimiausi mėnesiai bus itin svarbūs valstybei priimant atitinkamus sprendimus. Šią informaciją LTG pateikė ir Susisiekimo ministerijai, teigia bendrovė.
„Esame pasiruošę vykdyti Vyriausybės priimtą nutarimą – atsižvelgdami į jį, nuo vasario 1 d. nutrauksime paslaugų teikimą „Belaruskalij“ pagal 2018 m. sudarytą sutartį. Suprantame, kad susidariusi situacija yra kompleksiška, reikalauja maksimalaus atidumo ir susitelkimo. Teikiame institucijoms reikalingą ekspertinę informaciją bei įžvalgas pagal turimas kompetencijas“, – sako Egidijus Lazauskas, LTG generalinis direktorius.
Jis pažymi, kad artimiausias laikotarpis bus kritiškai svarbus priimant kitus aktualius sprendimus dėl baltarusiškų trąšų tranzito per Lietuvą. Šiandien Vyriausybė priėmė sprendimą dėl sutarties su „Belaruskalij“. Tačiau „Belaruskalij“ – ne vienintelė bendrovė, galinti užsakyti šio krovinio pervežimo paslaugas. Dėl jų į „LTG Cargo“ dar gali kreiptis kitos bendrovės, kurios nėra įtrauktos į sankcijų sąrašus.
Lietuva yra prisijungusi prie tarptautinių susitarimų, kuriais esami ar potencialūs klientai gali pagrįsti prašymus gabenti baltarusiškas trąšas. Tai reiškia, kad „LTG Cargo“ turėtų turėti tvirtą teisinį pagrindą atsisakyti gabenti tokį krovinį. Taip pat baltarusiškas trąšas per Lietuvą gali pretenduoti gabenti kiti vežėjai.
Gavusi naują prašymą gabenti baltarusiškas trąšas, „LTG Cargo“ dėl to konsultuosis su valstybės institucijomis, tarp jų su Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisija.
LTG šiuo metu toliau analizuoja susiformavusią teisinę aplinką, iš skirtingų Lietuvos ir tarptautinių teisės aktų bei daugiašalių susitarimų kylančias rizikas, kurios gali kilti atsisakant ateityje sudaryti susitarimus dėl baltarusiškų trąšų gabenimo, ir galimas pasekmes.
„Lietuvos geležinkeliai“ sutartį su „Belaruskalij“ pasirašė 2018 metų pavasarį, ji galioja iki 2023 metų pabaigos. Pagal ją per Lietuvą ir Klaipėdos uostą gabenama apie 11 mln. tonų baltarusiškų trąšų per metus.
„Belaruskalij“ trąšų tranzitas per Lietuvą iki šiol tęsiasi nepaisant gruodžio 8 dieną įsigaliojusių JAV sankcijų šiai įmonei. Baltarusijos įmonė prieš įsigaliojant sankcijoms pervedė avansą „Lietuvos geležinkeliams“ už kelis mėnesius į priekį.
[infogram id="4edff1f8-8fb7-4a3a-ac9d-1aa5a14678c8" prefix="PNy" format="interactive" title="Baltarusijos kalio trąšų eksportas 2012-2020 m."]