VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2025-11-17 06:30

Nauja vairuotojų rengimo ekonomika pasitelkiant technologijas

„RoadMaster VR“ nuotr.
„RoadMaster VR“ nuotr.
Transporto sektoriuje vyksta struktūrinis pokytis - vairuotojų rengimas tampa technologijomis ir duomenimis grįstu procesu. Virtualios realybės (VR) sprendimai, kurie dar prieš kelerius metus buvo laikomi papildomu mokymo įrankiu, šiandien formuoja naują standartą, leidžiantį matuoti ne tik žinias, bet ir praktinius vairuotojų įgūdžius bei elgseną kelyje.

Lietuvoje kuriama „RoadMaster VR“ platforma suteikia vairuotojų atrankos agentūroms, mokymo centrams, transporto įmonėms ir draudimo bendrovėms galimybę vertinti vairuotojų patirtį, jų priimamų sprendimų kokybę, reakcijos laiką, patiriamo streso lygį ir įgūdžių pokytį laike - taip, kaip iki šiol telemetrija vertino transporto priemones.

„Jei telematika parodo, kaip elgiasi automobilis, mes parodome, kaip elgiasi žmogus. Tai naujas duomenų sluoksnis, kuris iš esmės keičia požiūrį į saugą ir kompetencijos vertinimą,“ - sako „RoadMaster VR“ bendraįkūrėjas ir duomenų architektas Giedrius Viršilas.

Mokymas, paremtas duomenimis

Vairavimo mokykloms ir transporto operatoriams vis svarbiau turėti objektyvius duomenis apie mokymų poveikį. VR simuliacijos leidžia suvienodinti situacijas - nuo staigaus stabdymo iki manevrų terminaluose - ir fiksuoti objektyvius rodiklius: reakcijos laiką, sprendimų tikslumą, klaidų struktūrą ar streso lygį.

Šie duomenys apjungiami į konsoliduotą vairuotojo profilį kuris parodo faktinius įgūdžius bei jų pokyčio laike dinamiką. Tokiu būdu užduočių atlikimai tampa palyginami, o instruktoriai gali pagrįsti rezultatus faktais, o ne subjektyvia nuomone.

Kaip teigia Arnoldas Nausėda, „RoadMaster VR“ bendraįkūrėjas, tai naujas vairuotojų įgūdžių kokybės valdymo standartas. Jis pažymi, kad tokiu atveju vairuotojų pasirengimas tampa pamatuojamas ir palyginamas – tiek tarp skirtingų mokymo centrų, tiek tarp šalių. 

Pagal galiojančią ES direktyvą (ES) 2022/2561 pradinėje profesionalių vairuotojų kvalifikacijoje iki 8/20 val. (pilnoje) ir iki 4/10 val. (accelerated) gali būti atliekama „top‑of‑the‑range“ simuliatoriumi, o periodiniuose CPC mokymuose leidžiama iki 12 val. e‑learning su patikima dalyvio identifikacija. Tai reiškia, kad VR simuliacijos ir mišrūs mokymo metodai yra teisėtai pripažintas mokymo proceso elementas visoje ES. 

Taigi Europos Sąjungos profesinio rengimo direktyvos jau numato galimybę dalį vairavimo valandų atlikti simuliatoriuje. Tai reiškia, kad tokios technologijos tampa ne papildomu pasirinkimu, o teisės aktuose įtvirtintu mokymo elementu“, – sako A. Nausėda.

Pasak jo, šis pokytis padeda suvienodinti mokymo kokybę visoje Europoje ir suteikia pagrindą objektyviam rezultatų vertinimui. 

„Kai pasirengimas matuojamas duomenimis, instruktorius, darbdavys ir draudikas gali kalbėti ta pačia kalba - tai iš esmės keičia visą mokymo ekosistemą“, - priduria jis.

Ekonominis pagrįstumas

Virtualios realybės technologijos vairuotojų rengimo ir rizikos valdymo srityje tampa ekonomiškai pagrįsta investicija, o ne eksperimentu. Vairuotojų atrankos įmonių, kurios diegia VR sprendimus duomenys rodo, kad investicija dažniausiai atsiperka per kelis mėnesius, net taikant konservatyvius vertinimus.

Tradiciškai realūs bandomieji važiavimai ar mokymai reikalauja daug degalų, instruktorių laiko ir transporto priemonių resursų. VR šiuos kaštus eliminuoja: vienas simuliuotas seansas kainuoja kelis kartus mažiau nei realus bandymas, o instruktoriai gali tuo pačiu metu stebėti visą mokinių grupę realiu laiku arba po pamokų. Vairavimo mokyklų ir mokymo centrų praktika rodo, kad dalį individualaus vairavimo valandų galima pakeisti VR simuliacijomis, taip sumažinant vieno studento mokymo kainą iki keliasdešimties procentų.

Dar didesnis grąžos potencialas matomas transporto operatorių segmente, kur VR taikomas efektyvaus vairavimo (eco-driving), manevravimo ir incidentų prevencijos mokymams. Vieno vairuotojo metinės kuro sąnaudos vidutiniškai siekia apie 54 tūkst. eurų, todėl net 5–6 proc. taupymas reiškia 2–3 tūkst. eurų mažesnes išlaidas per metus. Įmonėms, turinčioms kelis šimtus vairuotojų, tai leidžia sutaupyti šimtus tūkstančių eurų per metus.

Tokie rezultatai grindžiami ne tik finansiniu efektyvumu, bet ir saugumo gerinimu. VR treniruotės leidžia fiksuoti reakcijos laiką, klaidų struktūrą, sprendimų kokybę, todėl klaidos gali būti šalinamos nerizikuojant realiame kelyje. Mažėja incidentų, retesnės prastovos, trumpėja naujų vairuotojų adaptacijos laikas.

Pasak A.Nausėdos, svarbiausia šios technologijos vertė - duomenų pagrįstumas.

„Kai galima tiksliai parodyti, kaip kinta vairuotojų įgūdžiai ir elgsena, pokalbis apie rizikos mažinimą tampa ne teorinis, o faktais pagrįstas. Tai keičia tiek mokymų logiką, tiek santykį tarp įmonių ir draudikų“, - teigia jis.

Mažėjant degalų sąnaudoms mažėja ir CO₂ emisijos, o duomenimis grįsta mokymų sistema tampa esmine grandimi, formuojančia šiuolaikinę saugos kultūrą.

„Mūsų VR, duomenų analitika ir dirbtiniu intelektu (DI) grįsta platforma padeda logistikos ekosistemos įmonėms lengviau pasiekti saugumo, efektyvumo bei tvarumo tikslus.“- sako „RoadMaster VR“ bendraįkūrėjas ir technologijų vadovas Jonas Patkamaris.

Draudimo dimensija: nuo retrospektyvos prie prevencijos

Draudimo bendrovės, iki šiol vertinusios riziką pagal istorinius žalų duomenis, „Roadmaster VR“ gali suteikti galimybę  matuoti kliento vairuotojų parengtumą ir su tuo susijusias rizikas esamu laiku. Platforma suteikia draudikams naują informacijos sluoksnį - duomenis apie tai, kaip vairuotojų įgūdžiai gerėja, o rizika mažėja.

Toks požiūris leidžia taikyti 5-15 % draudimo įmokų korekcijas parkams ar įmonėms, kurios įrodo rizikos mažėjimą. Tai perkelia derybas tarp įmonių ir draudikų į naują lygį - nuo subjektyvių įspūdžių prie duomenimis pagrįsto dialogo.

„Kai rizikos mažėjimas tampa skaitmeninis ir įrodomas, draudimo logika keičiasi iš esmės  elgesio duomenys tampa nauja rizikos valiuta“, – pažymi A. Nausėda.

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS

Duomenų naudojimo etika ir pasitikėjimas jų saugumu

Lietuvoje, kaip ir daugelyje pasaulio šalių, juntamas didelis sunkvežimių vairuotojų stygius.

Kadangi „Roadmaster VR“ platforma fiksuoja duomenis apie vairuotojų praktinių įgūdžių lygį, elgseną, reakcijas ir mokymosi potencialą, didelis dėmesys skiriamas duomenų apsaugos klausimams.

„RoadMaster VR“ renka tik tuos duomenis, kuriems vartotojai yra aiškiai išreiškę sutikimą. Duomenys tvarkomi taikant pseudonimizavimą, o prieiga suteikiama pagal mažiausių reikalingų teisių principą. Platformos saugumui skiriamas prioritetas - jos kūrimo procesai ir techninė architektūra yra grindžiami tarptautinio standarto ISO/IEC 27001 „Informacijos saugumo valdymo sistemos“ gairėmis. 2026 m. numatomas oficialus „RoadMaster VR“ sertifikavimas pagal ISO/IEC 27001“, - sako J. Patkamaris

Europos Sąjungos investicijos į „RoadMaster VR“

Projektą „RoadMaster VR“ (projekto Nr. 08-004-K-0020) įgyvendina UAB „Vertablox“ kartu su partneriais - Kauno technologijos universitetu (KTU), UAB „Gluk Media“, „cargoGO Logistics“, UAB „Suntransport“ ir UAB „Transaibė“.

Projekto tikslas - sukurti 5G technologijos įgalintą įvairių stresogeninių situacijų, su kuriomis susiduria vairuotojai, identifikavimui, analizei ir su jomis susijusių reakcijų valdymui skirtą įrankį, leidžiantį organizuoti VR mokymus.

Tai pirmasis tokio masto projektas Lietuvoje, kuriame žmogiškasis veiksnys tampa duomenimis matuojamu rodikliu, tiesiogiai taikomu rizikos vertinime, mokyme ir draudimo sektoriuje.

Naujasis etapas: komercializacija ir augimas

2025 m. pradžioje projekto partneriai Jonas Patkamaris, Arnoldas Nausėda ir Giedrius Viršilas įkūrė įmonę, atsakingą už „RoadMaster VR“ technologijos komercializavimą, eksporto plėtrą ir investicijų pritraukimą.

Įmonė jau pritraukė investiciją iš „Plug and Play Ventures“ - vieno aktyviausių pasaulyje ankstyvosios stadijos fondų, rėmusio tokius technologijų lyderius kaip PayPal, Dropbox ir N26. Šiuo metu pritraukinėjamas papildomas plėtros kapitalas leisiantis išplėsti veiklą Europoje ir sustiprinti pozicijas transporto technologijų rinkoje.

Įmonė tai pat planuoja produkto vystymą pagal naujus MTEP (mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros) projektus, skirtus

  • sukurti virtualų DI instruktorių, galintį realiuoju laiku vertinti vairuotojo elgseną tiek VR simuliatoriuje, tiek realiame kelyje;
  • viešojo transporto  vairuotojų mokymams, siekiant didinti saugą, mažinti energijos sąnaudas ir gerinti keleivių komfortą.

 

Projektas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis, pagal 2021-2027 m. ES fondų investicijų programą, priemonę „Skaitmeninių technologinių sprendimų, kuriems įgyvendinti būtinas 5G ryšys, kūrimas, testavimas ir vystymas“, veiklos sritį „Susisiekimo inovacijų skatinimas“.

Finansavimą administruoja Centrinė projektų valdymo agentūra (CPVA).

Daugiau informacijos apie sprendimą, simuliatorių įsigijimo galimybes, VR klasių įrengimą ir partnerystės programas - svetainėje www.roadmastervr.com.

Čia taip pat galima registruotis pirminei demonstracijai, gauti pasiūlymą jūsų mokymo centrui ar parkui, bei suderinti testavimo programą, leidžiančią prieš įsigyjant įvertinti technologijos naudą jūsų organizacijoje.

52795
130817
52791