2015-04-19 03:01

Kaklaraištis mirė. Tegyvuoja kaklaraištis

Pasaulio politikos galingiesiems pradėjus rečiau ryšėti kaklaraiščius, jie vis mažiau svarbūs verslo pasaulyje, tikina „The Wall Street Journal“ (WSJ). Vis dėlto kaklaraištį „gyvą išlaikyti“ padeda jaunoji stileivų karta, kuri jį renkasi ne dėl prievolės, o iš noro.

2013 metų birželį G8 (Didžiojo aštuoneto) susitikime drauge susėdus JAV ir Rusijos prezidentams aiškiai pritrūko ne tik savitarpio supratimo, bet ir kaklaraiščių. Aksesuaro Barackas Obama ir Vladimiras Putinas greičiausiai atsisakė Didžiosios Britanijos ministro pirmininko Davido Camerono siūlymu, mat kaip tik jis tada pasisakė už kiek laisvesnį tarptautinės konferencijos aprangos kodą, pasakoja WSJ.
Naujoji išvaizda išsyk sudomino žiniasklaidą, tačiau tai anaiptol nebuvo pirmas kartas, kuomet JAV prezidentas pasirodė be kaklaraiščio. Jo prezidentavimo pradžioje žurnalas „Esquire“ skaitytojams uždavė klausimą: „Obama gali dėvėti kostiumą be kaklaraiščio, ar gali tu?“.

Jo neryšėdamas prezidentas 2011 m. davė interviu garsiam politikos apžvalgininkui Billui O‘Reilly – prieš pat amerikiečiams ypač svarbią „Super Bowl“ žaidimo transliaciją. Jis netgi įkalbėjo Kinijos prezidentą Xi Jinping nedėvėti kaklaraiščio jųdviejų susitikime praėjusią vasarą.
Nors B. Obama dažniau fotografuojamas su aksesuaru negu be jo, vis dėlto konservatyvesniems žmonėms jo pasirinkimas atrodo kaip etiketo normų laužymas. Kai toks asmuo kaip JAV prezidentas keičia tradiciją ir nustato naują aprangos standartą, kyla klausimas: ar kaklaraiščiams atėjo galas?

Nieko panašaus
Nuo 2009-ųjų iki pat dabar po truputį krinta vyrų, per metus įsigyjančių daugiau nei po vieną kaklaraištį, skaičius, praneša tyrimų kompanija „Packaged Facts“.
„Kaklaraištis tikrai nemirė, tiesiog šiuo metu jo rinka neauga, net garsūs prekių ženklai, siejami su klasikiniais kaklaraiščiais, – „Ermenegildo Zegna“ ir „Canali“ – pristatydami naujas kolekcijas demonstruoja mažiau šių puošmenų, nes nori parodyti visus įmanomus kostiumo dėvėjimo variantus“, – pasakoja Ericas Jenningsas, prabangių drabužių parduotuvių tinklo „Saks Fifth Avenue“ JAV viceprezidentas, atsakingas už vyrų mados padalinį.
Manoma, kad didelę įtaką kaklaraiščio populiarumo smukimui turi informacinių technologijų augimas, startuolių gausa ir naujosios verslininkų kartos požiūris į išvaizdą. Nors didžiųjų bankų darbuotojai vis dar ryši kaklaraiščius, IT įmonių vadovai neretai renkasi džemperius ir megztukus. Panaši tendencija buvo ir XX a. paskutinį dešimtmetį, kuomet išaugus IT įmonėse įsigyveno „casual Friday“ tradicija ir laisvesnis aprangos kodas.

„Klasikinių, blizgių kaklaraiščių kategorija neauga, tačiau pastebiu kitą dalyką, – sako p. Jenningsas ir užsimena apie jaunus vyrus, nešiojančius kaklaraiščius kaip stiliaus išraišką. Juos jis vadina Justino Timberlake'o ir Jay Z kontingentu. Štai ant Timberlake'o singlo „Suit & Tie” viršelio atlikėjas dėvi dailų kostiumą (nors ir su varlyte), tarsi pabrėždamas, kaip vis dėlto šaunu rengtis „padoriai“ ir prabangiai. Internetas pilnas patarimų, kaip dėvėti kaklaraištį, kokį plotį, audinį pasirinkti.
„Vyrukai mokosi ryšėti kaklaraištį savaip, – sako Jeffas Blee, vieno seniausių JAV vyrų drabužių parduotuvių tinklo „Brooks Brothers“ pardavimų vadovas. – Jie dėvi jį ne todėl, kad privalo, o todėl, kad nori. Ir renkasi kaklaraiščius saviraiškai.“
Pavyzdžiui, kai kurie vietoje įprasto šilkinio kaklaraiščio nori glamžytos medvilnės, vilnos.

Lietuvoje
Rimantas Perveneckas, „Aprangos“ generalinis direktorius ir valdybos narys, sužinojęs, kad prašysiu komentaro kaklaraiščių tema, iškart atsakė negalėsiantis to padaryti – mat jų paprasčiausiai nemėgsta ir nenešioja.
Nepaisant to, jis išmano kaklaraiščių rinką, o ji, jo nuomone, traukiasi. Kaklaraiščiai stipriai praranda populiarumą, o vyrų mada vis labiau krypsta prie laisvalaikio aprangos.
„Kaklaraiščių parduodame nepalyginti mažiau, o tai reiškia, kad jų poreikis gerokai sumažėjo, – kalba jis. – Pastebime, kad kuriasi naujų verslų, kur kostiumas, o kartu ir kaklaraištis beveik nereikalingas.“ Bendraudamas su įvairių įmonių vadovais, p. Perveneckas atkreipė dėmesį, kad jau seniai matė žmogų su kaklaraiščiu. Retai jis pasirišamas net ir per proginius renginius.

„Tiesa, tokią situaciją matome dabar, tačiau mada sukasi ratu, ir neaišku, kur ji pasisuks po dvejų trejų metų. Nelaidočiau jo – vis dėlto tai gražus aprangos elementas, juo galima papuošti kostiumą, marškinius“, – sako jis.
Pašnekovas atkreipia dėmesį į dar vieną dalyką – kaklaraiščių mažėja, tačiau siuvama vis daugiau prabangių marškinių su stilingomis apykaklėmis ar kitokiomis žaviomis detalėmis.
„Tad štai – kai kas nešioja kaklaraiščius, kai kas renkasi prabangius marškinius. Aš pats kaklaraiščių niekada nemėgau ir nemėgstu, o tai, ko gero, irgi kraštutinumas“, – šypteli jis.

Kas naujo
Vaidas Jankauskas, drabužių parduotuves valdančios įmonės „Du broliai“ vadovas, turi kitokią nuomonę.
„Esu ne kartą minėjęs, kad kaklaraištis buvo, yra ir pasiliks, – tvirtina jis. – Neteisūs tie, kas sako, jog kaklaraištis nemadingas. Jis pabrėžia tvarkingumą, išbaigtumą. Tiesiog reikia pasirinkti jo ryšėjimo būdą, stilių – plotį, mazgus, temą, spalvą ar ornamentus. Jei manytume, kad kostiumas išnyks, tada gal ir kaklaraiščio nebereikės, tačiau tada pasirištume tautines juosteles“, – nusijuokia p. Jankauskas.
Tarp jo parduotuvių klientų kaklaraiščiai vis dar populiarūs. Vis dar mėgstamiausi šilkiniai, tačiau savo klientų randa ir megzto audinio kaklaraiščiai. Tiesa, jie sunkiau užsiriša, juos reikia mokėti derinti prie kitų aprangos detalių, antraip lengva „nusikičinti“, tikina jis.

„Jei tokį ryši prie kostiumo, švarkas turėtų būti irgi „megztas“, storesnio audinio. Tiesa, dabar megzti švarkai madingi – jie nevaržo judesių, patogūs“, – priduria p. Jankauskas.
Kalbant apie mazgus, siauresniems kaklaraiščiams daugiausia taikomi viengubi, platesniems – ir dvigubi, bet pasirinkimas priklauso ir nuo marškinių apykaklės aukščio bei švarko atlapų pločio. Akivaizdu – kuo didesnė apykaklė, tuo didesnis mazgas.
Anot p. Jankausko, jaunoji karta – vyrai nuo 18 iki 30 metų – vis dar noriai nešioja kaklaraiščius, mat šis aksesuaras tarsi užbaigia išvaizdą, nesvarbu, esi scenos ar verslo žmogus. Paklaustas, ar pats mėgsta kaklaraiščius, pašnekovas atsako teigiamai.
„Ne tik mėgstu, kaklaraištis mane įpareigoja“, – pabrėžia jis.

Atmintinė

  • Kaklaraištis – pirmas dalykas, kurį žmonės pastebi susitikus. Nors kiekvienas nori kaklaraiščio, kuris savaime atrodytų puikiai, reikėtų nepamiršti, kad jo pareiga – atstovauti visam drabužių ansambliui, o ne išsiskirti.
  • Nesvarbu, koks Jūsų ūgis, kaklaraiščio apačia visada turėtų siekti diržą.
  • Šiuo metu madingiausi siauri kaklaraiščiai – 3–5 cm, tačiau po truputį grįžtama prie platesnių, 6–7 cm. Daugelio stileivų nuomone, siaurieji, derinami su šiuolaikiniais kostiumais, tinka ir darbui, ir laisvalaikiui.
  • Vilnonis kaklaraištis derės prie sunkesnio audinio žieminio švarko.
  • Juodas kaklaraištis pravers per formalius susitikimus, jis derės prie pilko kostiumo ir baltų marškinių. Vis dėlto tai universalus kaklaraištis, jis tiktų net ir prie odinio švarko. O juodas kaklaraištis su baltais „punktyriniais“ taškeliais atrodys ir žaismingai, ir subtiliai.
  • Kaklaraiščio segtuką reikėtų segti tarp trečios ir ketvirtos marškinių sagos, skaičiuojant nuo viršaus. Segtukas turėtų būti ne ilgesnis nei kaklaraiščio plotis.

 
52795
130817
52791