2025-11-19 14:34

Lietuva atvėrė du pasienio punktus su Baltarusija, šalyje įstrigusių vežėjų nuostoliai nebus kompensuojami

Vilkikai Medininkų pasienio punkte. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Vilkikai Medininkų pasienio punkte. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Vyriausybė trečiadienį nusprendė anksčiau nei planuota atverti sieną su Baltarusija. Pasienio punktai Šalčininkai–Benekainys ir Medininkai–Kamenyj Log buvo laikinai uždaryti daugiau nei dvi savaites. Jų veikla bus atnaujinta nuo ketvirtadienio. Vežėjų asociacija sveikina šį sprendimą, jog prezidentas Erlandas Mikėnas, teigia, kad pagaliau „nugalėjo sveikas protas.“

Papildyta Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso atstovo komentaru.

„Atsižvelgiant į Nacionalinio saugumo komisijos šių metų lapkričio 18 dieną priimtus sprendimus, jog aplinkybės pasikeitė ir valstybės sienos kirtimo apribojimai, nustatyti 2025 metais spalio 29 dieną Lietuvos Vyriausybės nutarimu, (...) nebėra būtini siekiant užtikrinti vidaus saugumą, tikslinga minėto nutarimo nustatytus apribojimus vykti per Lietuvos sienos perėjimo punktus panaikinti“, – Vyriausybės posėdyje kalbėjo Vladislavas Kondratovičius, vidaus reikalų ministras.

„Atsižvelgdama į tai, siūlome pripažinti Lietuvos Vyriausybės 2025 metų spalio 29 dienos nutarimą (...) netekusiu galios“, – teigė jis.

Kompensacijų vežėjams nebus

Vis tik Vyriausybė nesvarsto kompensuoti vežėjams nuostolių dėl Baltarusijoje įstrigusių vilkikų, sako premjerė Inga Ruginienė. Ji pabrėžė nematanti tam poreikio, nes Lietuvos įmonių transporto priemonių laikinai uždarius pasienio punktus neišleido ne Vilnius, o Minskas.

„Vyriausybė iš karto matydama, kad sunkvežimiai kaupiasi prie sienos, signalizavo, kad savo pusę atidarysim ir tas turtas, kuris užstrigęs Lietuvos vežėjų, jam leisime grįžti atgal. Bet Baltarusija nusprendė kitaip. Dėl to kompensacijų klausimo nesvarstome, – žurnalistams po Vyriausybės posėdžio trečiadienį sakė I. Rugienė. – Noriu atsakingai pasakyti, kad neišleido sunkvežimių būtent Baltarusijos pusė, ji priėmė sprendimą, kad reikia nukreipti vežėjus į (...) aikšteles“.

Minskas teigė, jog kol siena uždaryta, lietuviški vilkikai bus laikomi specialiose aikštelėse, o už stovėjimą kasdien bus imama 120 Eur rinkliava.

I. Ruginienė pakartojo savo poziciją, jog Lietuvos verslas turėjo žinoti, kad veikla Baltarusijoje ir Rusijoje yra rizikinga.

„Ne vieną kartą buvo perspėti vežėjai, kad kirtus sieną, tiek Baltarusijos, tiek Rusijos, gali būti netikėtų tų šalių sprendimų, su kuriais gali susidurti mūsų verslai, keliaujantys per šitas šalis“, – sakė ministrė pirmininkė.

Vis tik nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas džiaugiasi sprendimu ir sako, kad dabar svarbiausia –  užtikrinti sklandų Lietuvos vilkikų grįžimą namo.

„Puikus sprendimas, labai džiaugiamės tuo (...). Sveikas protas nugalėjo ir mes taisome buvusias klaidas ir labai džiaugiamės, kad pasienio punktai bus atidaromi anksčiau nei planuota“, – sakė Erlandas Mikėnas, asociacijos prezidentas. 

„Dabar jau mes galvojame į priekį, kaip organizuoti muitinės darbus, kad ta muitinė greičiau veiktų, nes jeigu muitinė veiks taip, kaip dirbo iki uždarymo sienos, tai mūsų vilkikai iki Naujų metų neparvažiuos“, – pridūrė jis.

Pasak E. Mikėno, jo žiniomis, Baltarusijai teks mokėti lapkričio 10 dieną jos nustatytą 120 Eur mokestį už Lietuvos transporto priemonių paros stovėjimą Minsko paskirtose aikštelėse. Anto jo, taip pat bus skaičiuojamas mokestis už jų transportavimą į paskirtas aikšteles pasienyje su Lietuva. 

„Gavau informacijos, kad mokestis nebus nuimtas ir išlieka tas pats. Vilkiko su puspriekabe stovėjimas kainuoja 120 Eur, puspriekabė viena, be vilkiko – taip pat 120 Eur. O transporto elektroninė eilė, kuri buvo sudaryta (Baltarusijos – BNS), galioja ir tie vilkikai, kurie pavėluos pravažiuoti (per pasienį – BNS), bus iš jos išbraukti“, – BNS aiškino E. Mikėnas. 

Premjerei Ingai Ruginienei trečiadienį pareiškus, kad Vyriausybė nesvarsto kompensuoti nuostolių vežėjams, „Linavos“ prezidentas sako, kad tokio reikalavimo asociacija kol kas nekelia ir viskas priklausys nuo to, kaip greitai vilkikai grįš į Lietuvą.

„Girdėjau kai kurių atskirų vežėjų pamąstymus (dėl nuostolių kompensavimo – BNS), bet pirmiausia norime grįžti į Lietuvą, o tada spręsime“, – sakė E. Mikėnas.

TTLA: kažkas turi prisiimti atsakomybę

Savo ruožtu 25 didžiąsias transporto įmones vienijančio Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) generalinis sekretorius taip pat sako, jog organizacija Vyriausybės sprendimą vertina teigiamai, tačiau lieka neaišku, kaip techniškai jis bus įgyvendintas ir ar visiems vežėjams reikės susimokėti mokesčius už stovėjimą Baltarusijos aikštelėse. 

„(Sienos atidarymą – BNS) vertiname teigiamai, dabar reikės tik sulaukti, kaip techniškai jis bus įgyvendintas. Kaip dabar bus tos mašinos paleidinėjamos iš Baltarusijos parkavimo aikštelių? Ar visiems reikės susimokėti tuos mokesčius už parkavimą?“ – klausė TTLA generalinis sekretorius Povilas Drižas.

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS

Pasak jo, Baltarusijoje yra įstrigę iki 150 aljanso įmonių transporto priemonių, o skaičiuoti jų nuostolius dar per anksti.

„Informacijos (dėl mokesčio už krovininių automobilių stovėjimą – BNS) taip pat neturime, nes niekas iš tų aikštelių dar nepajudėjo. Kai sieną atidarys visiškai (...) ir galbūt dėl to įvyks techniniai suderinimai su Baltarusijos puse, tik tada transportas pradės judėti iš parkavimo aikštelių. Tai turbūt jau rytoj ar poryt paaiškės, kokia yra ta situacija tikroji“, – teigė P. Drižas.

TTLA generalinio sekretoriaus teigimu, aljansas galbūt kreipsis dėl nuostolių kompensavimo, tik dar neaišku, ar to bus reikalaujama Lietuvos, ar Baltarusijos. 

„Nuostolių kompensavimo klausimas yra labai yra sudėtingas (...). Nuostoliai, kurie yra dabar patiriami, tai yra sprendimas iš Baltarusijos pusės. Priežastinis to ryšys yra aiškus, tai yra mūsų sienos uždarymas. Sunku dabar pasakyti, kas jau už jį yra atsakingas, bet kažkas turėtų tą atsakomybę prisiimti. Tą pamatysime turbūt ateityje“, – BNS sakė P. Drižas.

BNS rašė, kad Ministrų kabinetas sieną su Baltarusija spalio 30-ąją uždarė mėnesiui, tai padaryta reaguojant į kontrabandinių balionų civilinei aviacijai keliamą grėsmę. Pasienio punktas Šalčininkai–Benekainys buvo visiškai uždarytas, tuo metu vykimas per Medininkai–Kamenyj Log punktą buvo apribotas.

Lenkijai pirmadienį atidarius du pasienio punktus su Baltarusija, antradienį įvyko techninės Lietuvos ir Baltarusijos pasieniečių derybos dėl kaimyninėje šalyje įstrigusių vilkikų grąžinimo į Lietuvą, kontrabandos bei migrantų problemų.  

Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) vadas Rustamas Liubajevas teigė, kad Baltarusija susitikime deklaravo norą bendradarbiauti. Lietuvos pasieniečiai paragino Baltarusijos kolegas stabdyti kontrabandą ir išleisti kaimyninėje šalyje strigusius Lietuvos vilkikus.

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB BNS sutikimo draudžiama.

52795
130817
52791