ISM EMBA rekomenduoja: pavojaus signalas vadovui – 5 priežastys, kodėl organizacijose žlunga pokyčiai

Publikuota: 2019-06-27
Vadovų MBA studijų direktorė dr. Audronė Nakrošienė.
Vadovų MBA studijų direktorė dr. Audronė Nakrošienė.

Tinkamai valdomi ir įgyvendinami pokyčiai sukuria kompanijų sėkmės istorijas. Tačiau šiuolaikiniai verslo lyderiai ir pasaulyje pirmaujančių verslo mokyklų ekspertai pripažįsta, kad šiandien pokyčių valdymo metodai ir efektyvios praktikos skiriasi nuo programų, kurios veikė prieš 10 ar 20 metų. „Skaitmeninė transformacija sukuria visai kitokią aplinką, todėl ir pokyčių valdymas turi būti kitoks“, – teigia verslo strategijos lektorius iš Jungtinių Amerikos Valstijų Peteris Moranas, kurio paskaitų klausosi Vadovų MBA studijų dalyviai.

Pirmoji Lietuvoje visiškai akredituota Vadovų MBA studijų programa yra skirta aukščiausiojo lygmens vadovams. Į paskaitas ir užsiėmimus ISM Vadybos ir ekonomikos universitete studentus įtraukia pripažinti lektoriai iš pirmaujančių užsienio verslo mokyklų. P. Moranas – vienas iš jų. Lektorius yra du kartus įvertintas kaip geriausias Londono verslo mokyklos dėstytojas. Su studentais jis dalijasi pavyzdžiais, tyrimais ir įžvalgomis, taip pat domisi, kuo gyvena verslo organizacijos Lietuvoje, su kokiais iššūkiais susiduria lyderiai.

Vadovų MBA studijų direktorė dr. Audronė Nakrošienė teigia, kad pokyčiai yra viena iš dažniausiai įvardijamų priežasčių, kodėl aukščiausiojo lygmens vadovai pasirenka šias ISM universiteto siūlomas studijas anglų kalba. „Pripažinti pokyčių poreikį ir žengti žingsnį pirmyn yra reikšmingas sprendimas, atskleidžiantis lyderio ryžtą ir pasitikėjimą, – teigia A. Nakrošienė, – Taip pat labai svarbu, kad kiekvienas studijų dalyvis gali sekti ir analizuoti per 12 mėnesių savo nueitą kelią, asmenines permainas ir atitinkamus pokyčius organizacijoje bei savo aplinkoje“.

Pokyčiai – ir stiprus noras, ir iššūkis

Vadovų MBA studijų programa parengta taip, kad į jas įsitraukę vadovai gali teorines žinias lyginti su savo patirtimi, atlikdami specifines užduotis randa savo organizacijai tinkamų sprendimų bei metodikų, planuoja ir ima iškart įgyvendinti pokyčius – net ir strateginius.

„Be abejo, vien norėti ir garsiai kalbėti apie pokyčius neužtenka. Mąstyti ir veikti tenka proaktyviai, sistemiškai, nuosekliai, įkvepiant ir įtraukiant kuo daugiau organizacijos narių siekti ilgalaikio tikslo“, –  dėsto A. Nakrošienė. Bendraudama su studijų dalyviais ji pastebi, kad pokyčiai yra stiprus šiuolaikinių vadovų noras, tačiau tuo pat metu ir sudėtingas iššūkis.

Vadovų MBA studijų direktorės žodžius patvirtina tarptautinės valdymo konsultacijų bendrovės „McKinsey & Company“ tyrimas, atskleidęs, kad 70 procentų pokyčių programų organizacijose nepasiekia užsibrėžtų tikslų. „Kodėl organizacijose žlunga pokyčiai?“, – klausimas, kurį akcentuoja visi Vadovų MBA studijų lektoriai. Tarptautiniai ekspertai siūlo atkreipti dėmesį į penkias priežastis, kurios gali tarsi povandeninės uolos užkirsti kelią pokyčių link plaukiančiam organizacijos laivui.

1. Sutarimo ir ryžto trūkumas

Susitarti ir susikalbėti – pirmoji užduotis vadovams, kurie mąsto apie pokyčius. Svarbu sukurti ir paaiškinti naują viziją, rasti bendrą kalbą ir pokalbio formą, kuri leistų dalyvauti visai komandai ir padėtų vadovų grandies profesionalams suprasti procesą. Aiškūs apibrėžimai, sąvokos, nuostatos ir net užduočių sąrašai – įtvirtinami standartai, su kuriais susipažįsta kiekvienas. 

Pokalbius ir susitarimus paversti realiu bei veikiančiu pokyčių planu reikia ryžto. Suaugusiųjų mokymosi procesus ir asmenybės raidą tyrinėjantys Harvardo universiteto profesoriai Robertas Keganas ir Lisa Laskow Lahey savo knygoje „Immunity To Change“ atkreipia dėmesį, kad dažnai vyrauja didžiulis atotrūkis tarp žinojimo ir darymo – žmonės ir organizacijos turi pakankamai žinių, tačiau jų nepritaiko.

Vadovų MBA studijų direktorė A. Nakrošienė taip pat pastebi, jog Lietuvoje gausu vadovų, kurie kone kolekcionuoja įvairiausių mokymų sertifikatus, bet ima dvejoti išgirdę klausimą, kaip per užsiėmimus įgytos žinios paskatino ilgalaikius pokyčius ir padėjo sukurti pridėtinę vertę organizacijai.

„Tuo tarpu kiekvienas Vadovų MBA lektorius suteikia unikalų impulsą savo studentams – veikti, pritaikyti žinias praktiškai. Keistis ir keisti“, – sako A. Nakrošienė. O lyderystės modulis tęsiasi abu Vadovų MBA studijų semestrus.

Per 12 mėnesių trunkančias studijas vadovai atranda sau geriausiai tinkančius mokymosi metodus, dalijasi profesine patirtimi su kolegomis, sprendžia praktines užduotis, galiausiai tampa organizacijos Pietų Afrikos Respublikoje konsultantais – vietoj baigiamojo magistrinio darbo toli nuo namų atlieka konsultacinį projektą. Vadovų MBA alumnų bendruomenės nariai pripažįsta, kad didelė studijų nauda – daugiau ryžto ir pasitikėjimo savo jėgomis.

2. Neapibrėžtas pokyčių įgyvendinimo mechanizmas

Organizacijoje pokyčiai nevyksta tarsi plyname lauke, nes kiekvienoje įmonėje yra savas kontekstas ir nerašytų taisyklių, elgesio praktikų, įpročių rinkinys. Vadovas ir komanda turi puikiai išmanyti organizacijos kontekstą ir pagal tai kurti pokyčių planą bei įgyvendinimo mechanizmą.

Kuo daugiau aiškių susitarimų, bendrų terminų ir supratimo, tuo didesnė tikimybė, kad visi pokyčių dalyviai į situaciją sugebės pažvelgti iš to paties taško, matys sąsajas tarp atskirų pokyčio etapų ir suvoks galutinį tikslą. Vadovų MBA lektoriai pažymi, kad gerai apibrėžtą pokyčių mechanizmą lengviau integruoti į bendrą strategiją ir atitinkamai keisti skirtingas verslo funkcijas, procesus.

Ne veltui Vadovų MBA studijų lektorius P. Moranas priduria, kad pokyčiai yra ne vien vadovo, o komandos darbas. Komanda vadovui padeda sklandžiau ir efektyviau komunikuoti, surinkti informaciją iš skyrių ir padalinių, jausti bendrą atmosferą ir pasitikrinti sprendimus. Komandos nariams priskirtos atsakomybės leidžia sistemiškai ir efektyviai valdyti pokyčių mechanizmą, kai į pokyčių procesus itin svarbu greitai įtraukti kritinę masę darbuotojų, kad jie imtų taikyti naujas praktikas bei elgesio modelius.  

3. Praktikos ir įgūdžių stoka

Patekę į Vadovų MBA studijas verslo lyderiai ne kartą atsiduria situacijose, kai prisimena Sokrato teiginį „Žinau, kad nieko nežinau“. Šis pojūtis sustiprėja per lektorių iš užsienio verslo mokyklų paskaitas. „Būtų keista, kad į ISM atvykę mokslininkai nepasakytų nieko nauja ir nenustebintų studentų“, – šypsosi dr. A. Nakrošienė.

Anot studijų direktorės, prieš atvykdami į Vilnių lektoriai iš užsienio skiria nemažai laiko, kad įsigilintų į Lietuvos verslo kontekstą, sužinotų daugiau apie sektorius ir kompanijas, kurias atstovauja studentai. Todėl diskusijos, pavyzdžiai ir įvairių patirčių sugretinimas yra itin naudingi.

Kurdami ir įgyvendindami realius pokyčių projektus vadovai organizacijose išklauso daug nuomonių, skirtingų patirčių. Pasak A. Nakrošienės, per studijas lyderiai nustato, kokių įgūdžių ir kompetencijų trūksta komandai, siekiant sėkmingų pokyčių. Jie išmoksta dar efektyviau auginti savo organizacijos narius bei kartu kuria naujų praktikų galimybes. 

„Pokyčiai yra tarsi muzika. Vien pažiūrėjęs, kaip groja kiti ir paskaitęs knygą, groti neišmoksi. Reikia pačiam prisiliesti prie instrumento ir praktikuotis. Lektoriai iš užsienio atvyksta į Lietuvą, kad mūsų studentams suteiktų instrumentų pokyčiams“, – dalijasi A. Nakrošienė.

Vadovų MBA lektoriai sutaria, kad pati svarbiausia yra mąstymo įgūdžių praktika, nes skaitmeninės transformacijos aplinka skatina vadovus daugiau dėmesio skirti ne „Ką aš žinau?“, bet „Kaip aš mąstau?“.

4. Darbuotojų priešiškumas

Dažnai cituojamas pokyčių valdymo konsultantas Rickas Maureris, dirbantis su tokių organizacijų kaip „Deloitte“, „Lockheed Martin“ ir NASA vadovais, teigia, kad pokyčiai gali varginti net pačių pažangiausių organizacijų darbuotojus. „Kai pokyčiai žlunga, žmonės dažnai tampa ciniški. Jie ima murmėti: „O, štai ir vėl“. Mat pažadai ir lūkesčiai neišsipildo ir kiekvienas naujas pokytis ima kvepėti apgaule“, – savo interneto puslapyje dėsto R. Maureris.

Anot konsultanto, sužinojus apie pokyčius daugumą žmonių apima nerimas dėl savo darbo vietos ir dėl savo šeimos finansinės gerovės. Kai darbuotojai pradeda svarstyti apie liūdnas savo karjeros perspektyvas – tada net didelės kompanijos pokyčiai tampa itin asmeniniai. „Išsigandę žmonės nieko negirdi. Mintyse įsijungia „nepaprastosios padėties“ signalas, kuris slopina produktyvumą ir trukdo priimti informaciją, todėl komunikacijos užduotys organizacijoje tampa dar sudėtingesnės“, – aiškina ekspertas. Tad patarimas vadovams: kuo labiau sumažinkite darbuotojų baimes ir padidinkite entuziazmą.

„Pabrėžkite konkrečias naudas ir aiškinkite, kaip pokyčiai įvairiais būdais pasitarnaus darbuotojams. Pavyzdžiui, darbas taps lengvesnis, pagerės santykiai, atsivers naujų karjeros galimybių. Žmonės nori jaustis saugūs“, – rašo R. Maureris. Jis pataria įtraukti darbuotojus į pokyčių procesus, nes matydami ir suprasdami savo indėlio vertę žmonės labiau rems bendras iniciatyvas ir norės siekti rezultatų.

„Svarbiausia, būkite sąžiningi, nes sąžiningumas didina pasitikėjimą. Jeigu pokyčiai iš tiesų darbuotojams sukels skriaudą – sakykite tiesiai. Tai neleis įsisukti paskalų malūnui, kuris iš gandų kuria įvairiausias istorijas ir labai kenkia organizacijai“, – pabrėžia pokyčių valdymo ekspertas.

5. Paslėpti konfliktai

„Lyderiai skatina darbuotojus išsakyti sumanymus ir tapti savo idėjų šeimininkais, aktyviais pokyčių dalyviais. Vis dėlto liūdna pripažinti, kad dalis organizacijų vis dar baudžia (arba nesugeba pripažinti) darbuotojus už elgesį, kuris lemia sėkmę“, – įžvalgomis dalijasi R. Maureris. Jo teigimu, tokiais atvejais vienoje organizacijoje susiformuoja du skirtingi taisyklių rinkiniai – „oficialusis“, kuris kabinamas ant sienų ir puikuojasi įmonės lankstinukuose bei interneto svetainėje. Įprastai kompanijos jose pabrėžia, kad gerbia darbuotojų individualumą, komandinį darbą, įvairovę, inovatyvų mąstymą ir t. t. „Tačiau yra ir „tikrasis“ taisyklių rinkinys. Šios taisyklės nerašytos, bet sklinda tyliai iš lūpų į lūpas ir iš tiesų valdo jūsų organizacijos veiklą. Taigi jos lemia ir tai, kaip organizacija priima ir vykdo pokyčius“, – teigia R. Maureris.

Jeigu nusistovėjusi įmonės vidaus kultūra yra priešiška pokyčiams, kyla pavojus, kad vadovų inicijuotos permainos virs tik tuščiomis deklaracijomis, kurioms visi garsiai pritaria, bet tyliai sabotuoja ir neįgyvendina. Pokyčių ekspertai tokią situaciją vadina paslėptais konfliktais.

„Todėl tik kartu ieškodamas atsakymų į klausimus dar geriau pažįsti organizacijos kultūrą. Kalbėdami apie skaitmeninę transformaciją mes vis dar įpratę labiau akcentuoti technologinius sprendimus, o ne žmones, nors būtent žmonių požiūriai ir nuostatos lemia inovacijų sėkmę“, – teigia prof. dr. Thomas Osburgas, Vadovų MBA lektorius iš Vokietijos.

Vadovų MBA studijas baigę lyderiai pripažįsta, kad buvo labai įdomu ir vertinga praktiškai aiškintis, ką kitiems organizacijos nariams ir suinteresuotoms šalims reiškia pokyčiai, kuriuos atneša skaitmeninė transformacija. Prof. dr. Th. Osburgas pastebi, kad situacijos analizė ir bendravimas su skirtingų lygmenų darbuotojais vadovus praturtina naujomis įžvalgomis ir atradimais. Atviri pokalbiai ir aktyvus klausymasis lyderiams padeda užčiuopti ir išspręsti paslėptus konfliktus, sumažinti susipriešinimą ir vesti organizaciją pokyčių keliu.

***Priėmimas į ISM Vadovų MBA studijas jau vyksta. Studijų pradžia – 2019 m. rugsėjo 25 d.

Daugiau informacijos apie Vadovų MBA studijas čia.

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Testamentų misija – dūlėti stalčiuose, šeimos fondų – užtikrinti verslo tęstinumą

Ką daryti, kad verslas, užaugintas per visą jo įkūrėjo gyvenimą, dešimtmečius ir šimtmečius veiktų pagal...

Verslo aplinka
2019.12.31
Lietuvos paštui ieškomi nepriklausomi valdybos nariai 1

Susisiekimo ministerija praneša su atsirinktos personalo atrankos agentūros pagalba pradedanti kandidatūrų į...

Geidžiamiausių darbdavių mokamos algų medianos lapkričio mėnesį 1

Naujausi „Sodros“ duomenys rodo, kokias algų medianas lapkritį mokėjo geidžiamiausi šalies darbdaviai.

Vadyba
2019.12.31
Kaip žaidžiant „Lego“ tapti geresniu lyderiu Premium

Malonu pranešti, kad praėjusią savaitę žengiau keletą reikšmingų žingsnių klimato krizės sprendimo link. Ne...

Vadyba
2019.12.30
Darbo santykių reglamentavimas: svarbiausi pasikeitimai 2019 metais ir kas laukia 2020-aisiais Verslo tribūna

Ir praėjusiais 2019 metais, ir prasidedančiais 2020-aisiais gausu darbo teisinių santykių reglamentavimo...

Vadyba
2019.12.30
Kokias algų medianas lapkritį mokėjo didžiausi šalies darbdaviai

Naujausi „Sodros“ skelbiami duomenys rodo, kokias algų medianas lapkričio mėnesį mokėjo daugiausia darbuotojų...

Vadyba
2019.12.30
15 nevykusio vadovo bruožų (II dalis)

Darbo santykius vertinantys psichologai surikiavo penkiolika nepakenčiamo vadovo bruožų, kurie patvirtina...

Vadyba
2019.12.29
15 nevykusio vadovo bruožų (I dalis)

Visi esame girdėję istorijų apie prastus, nevaldomo charakterio, pernelyg daug sau leidžiančius ar visai į...

Vadyba
2019.12.28
Sėkmingas verslas nuo bankroto patirties nepriklauso

Bankrotas vieniems palieka nuoskaudų, kitiems – pamokų, kaip nereikia daryti, treti apskritai nei nori...

Gazelė
2019.12.27
Didžiausios algų medianos šį lapkritį

„Sodra“ pateikė duomenis, kuriose Lietuvos įmonėse lapkričio mėnesį buvo didžiausios atlyginimų medianos.

Vadyba
2019.12.27
Verslo pradžiai ir šeimos santaupas atiduoda, ir įkeičia butus Premium

Jokio verslo nepradėsi be pradinio kapitalo, nesvarbu, kad ir kaip tikėtum jo idėja. Verslininkai dalijasi...

Gazelė
2019.12.27
Futurologų žvilgnis į ateitį: ką reikia žinoti verslui 1

Besibaigiant metams, žurnalas „CEO Today“ pažangių verslininkų, mokslininkų ir futurologų pasiteiravo, kokios...

Vadyba
2019.12.26
Vadovybės pokyčiai prekybos įmonėse 2019 m. Premium

Didžiųjų prekybos bendrovių vadovų gretose šiais metais buvo ne vienas reikšmingas pasikeitimas. 

Prekyba
2019.12.26
10 skaitomiausių VŽ straipsnių apie verslo valdymą ir gerąsias personalo praktikas

„Vadybos“ rubrikoje visus metus nagrinėjome gerąsias valdysenos bei personalo valdymo praktikas, apie...

Vadyba
2019.12.26
Ekspertams neužtenka sumokėti – reikia dar ir klausyti

Konsultantų ar skirtingų sričių profesionalų patarimai gali būti itin vertingi, ypač tada, kai gaunami...

Gazelė
2019.12.25
Darbuotojų metinis vertinimas: kokios vadovų frazės erzina labiausiai 2

Baigiantis metams, biuruose sklinda mandarinų aromatas, o prie kavos aparatų kalbamasi apie šventinius...

Vadyba
2019.12.25
Svarbiausi įmonių vadovų pasikeitimai šiemet

„Verslo žinios“ visus metus stebėjo šalies verslo įvykius ir fiksavo įvairius pasikeitimus bendrovėse.

Vadyba
2019.12.24
Projektas Australijoje: savo laisvadienius dovanoja sergantiems kolegoms

Australijoje įkurta viena didžiausių pasaulyje kelionių agentūrų grupių „Flight Centre Travel Group“ startavo...

Vadyba
2019.12.24
Kaip išvengti 3 dažniausių darbo pokalbių klaidų 1

Darbo pokalbis net ir labiausiai užtikrintiems kandidatams sukelia nerimą, o kartais ir stresą. Specialistai...

Vadyba
2019.12.22
Vadyba: svarbiausi teisiniai pokyčiai 2019 m. Premium

„Verslo žinios“ kartu su UAB „Lexnet“ teisininkais apžvelgia esminius šių metų teisinius pokyčius ir primena,...

Vadyba
2019.12.22

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau