2022-01-25 15:34

„Belaruskalij“ reikalaus atlyginti nuostolius dėl „Lietuvos geležinkelių“ nutrauktos sutarties

„Belaruskalij“ krovinys. Algimanto Kalvaičio (VŽ) nuotr.
„Belaruskalij“ krovinys. Algimanto Kalvaičio (VŽ) nuotr.
„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupei nuo vasario 1-osios nutraukiant sutartį su į JAV sankcijų sąrašus įtraukta viena didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų „Belaruskalij“, pastaroji pareiškė ketinanti reikalauti atlyginti visus įmanomus dėl to patirtus nuostolius.

„Lietuvos geležinkeliai“ patvirtino gavę bendrovės „Belaruskalij“ raštą, kuriuo reikalaujama vykdyti sutartinius įsipareigojimus.

„Baltarusijos bendrovė nurodo, kad tuo atveju, jeigu LTG pažeistų sutartį, ji pasilieka sau teisę reikalauti visiško patirtų nuostolių, įskaitant ir tiesioginius nuostolius, ir galimas kompensacijas tiesioginiams bei netiesioginiams partneriams visose pasaulio šalyse, ir negautų pajamų atlyginimo. Apie tai, kokio dydžio ieškinius ir kur teiktų, rašte neužsimenama“, – komentare nurodė LTG.

„Belaruskalij“ pastaruoju metu nereaguoja į užklausas ir neatsako į jai pateiktus klausimus.   

LTG praėjusią savaitę pranešė sausio 17 dieną oficialiai informavę „Belaruskalij“ apie Vyriausybės nutarimą nuo vasario 1 dienos nutraukti bendrovių sutartį, o sausio 18 dieną bendrovei taip pat pranešta, kad pagal ilgalaikę sutartį teikiamos paraiškos jos krovinių vežimui nuo vasario 1 dienos nebus suderintos.

„Lietuvos geležinkeliai“ teigė „Belaruskalij“ pateikę tiek Vyriausybės sausio 12 dienos nutarimo kopiją, tiek ir vyriausybinės nacionalinio saugumo komisijos išvadą, kad sutartis su Baltarusijos trąšų gamintoja kelia grėsmę šalies saugumui.  

Vyriausybė tikisi, kad jos sprendimas padės išvengti itin didelių nuostolių, jei „Belaruskalij“ pateiktų ieškinius teismams. 

Buvęs LTG vadovas Mantas Bartuška yra teigęs, kad nutraukus sutartį su „Belaruskalij“ įmonei grėstų šimtų milijonų eurų ieškiniai ir net bankrotas.

Praėjusią savaitę LTG gavo kitų trijų Baltarusijos bendrovių prašymus vežti „Belaruskalij“ trąšas. Juos pateikė  Baltarusijos valstybės valdoma viena didžiausių šalies ekspeditorių „Belintertrans“, „Belkali-Migao“, kurią „Belaruskalij“ įkūrė kartu su Kinijos įmone „Migao Corporation Ltd“, ir „Belaruskalij“ antrinė trąšų eksporto bendrovė „Belorusskaja kalinaja kompanija“ (BKK) – pastaroji norėjo vežti jau nuo sausio 24 dienos.  

Visos jos kartu prašo vežti maždaug tiek trąšų, kiek per mėnesį įprastai gabena „Belaruskalij“ – apie 1 mln. tonų, pranešė LTG. 

Dėl visų trijų prašymų LTG kreipėsi į vyriausybinę strateginių įmonių sandorius tikrinančią komisiją. 

Pagal 2018 metais pasirašytą ir iki 2023 metų pabaigos galiojančią sutartį LTG per metus perveža apie 11 mln. tonų kalio trąšų. Pagal sutartį, ją galima nutraukti apie tai perspėjus prieš 12 mėnesių.  

Pernai gruodžio 8 dieną įsigaliojo JAV sankcijos „Belaruskalij“, tačiau trąšos per Lietuvą toliau važiuoja. Balandžio 1-ąją įsigalios pernai gruodžio pradžioje paskelbtos JAV sankcijos ir „Belorusskaja kalinaja kompanija“.

VŽ jau rašė, kad Lietuvos nacionalinės ekspeditorių ir logistų asociacijos „Lineka“ prezidentas sako, jog remiantis tarptautine vežimo geležinkeliais konvencija reikia labai rimtos priežasties nesuteikti leidimo norintiems per Lietuvą vežti krovinius, kitaip gali grėsti didelės baudos.

„Nelabai yra techninių ir juridinių galimybių tą uždrausti ar neleisti. Jeigu vežėjas nėra kriminalinis nusikaltėlis ar sankcionuojama įmonė ir prašo atlikti paslaugą Lietuvos teritorijoje, tai „Lietuvos geležinkeliai“ praktiškai tranzitą gali reguliuoti tik kainomis, bet sakyti – ne, tam reikia labai solidžios priežasties“, – sakė  Edmundas Daukantas.

52795
130817
52791