2017-12-29 17:52

Rinkodaros sektoriaus metai: nuo susijungimų iki Prienų „Vytauto“ šūvio

VŽ koliažas.
VŽ koliažas.
Rinkodaros ir komunikacijos sektoriui 2017 m. netrūko naujienų: metus lydėjo ir įsigijimai, ir konsolidacijos, ir didelių prekių ženklų pokyčiai, o metus vainikavo Prienų-Birštono krepšinio klubo „Vytautas“ šūvis, tapęs bene ryškiausia reklama Lietuvai.

1. Ryškiausia reklama

Mažiau kaip 9.000 gyventojų turintis Lietuvos miestelis Prienai vos per vieną dieną gruodžio viduryje tapo viso pasaulio krepšinio gerbėjų aptarinėjamu objektu. Visų jų akys čia nukrypo netikėtai Prienų-Birštono „Vytauto“ krepšinio klubui sukirtus rankoms su vienos skandalingiausių JAV krepšinio šeimos atžalomis LiAngelo ir LaMelo Ballais. Per šias kelias savaites Lietuva ir krepšinio klubo žingsnis ne kartą žybėjo užsienio žiniasklaidoje. Neabejojama, kad krepšininkų kelias į Lietuvą taip pat atsidurs dėmesio centre.

2. Didžiausias draudimas

Šiemet priimtas alkoholio reklamos draudimas, nuo sausio 1-osios atneš nemenkų pasekmių rinkai. Nuo kitų metų didžioji alkoholio gamintojų kova persikels į prekybos vietas ir restoranus bei kavines, tačiau neabejojama, kad čia tam skiriamos investicijos ir nealkoholinių prekių ženklų reklamos biudžetai kartu sudėjus toli gražu nesieks iki šiol tam skirtų sumų.

Skaičiuojama, kad dėl alkoholio reklamos draudimo žiniasklaida praras maždaug 3% reklamos pajamų arba apie 5–7 mln. Eur.

Savo ruožtu, jau šiemet matėme nealkoholinių prekių ženklų reklamos šuolį. Palyginus šių metų aštuonių mėnesių duomenis su 2016 m. tuo pačiu laikotarpiu, matyti, kad nealkoholinio alaus, putojančio vyno, kokteilių ir nealkoholinio sidro reklamos išlaidos žiniasklaidoje išaugo 200%, lauko reklamoje – 255%.

Tačiau kol kas nealkoholinių gėrimų reklamos apimtis dar labai menka – per šių metų sausį–rugpjūtį jos bendrai žiniasklaidoje tesudarė 0,2%, lauko reklamoje – 2% visų reklamos investicijų.

3. Susijungimas

„Publicum Group“ ir „Idea Group“ jungiasi į didžiausią Baltijos šalyse komunikacijos grupę, kuri visame regione atstovaus pasaulinį komunikacijos tinklą „Havas“. Į šį naująjį junginį įsilieja ir skaitmeninės rinkodaros agentūra „Good one“.

4. Vienas prekybininkų vardas

Per šiuos metus labiausiai reklamos rinką auginęs sektorius – prekybininkai. „Lidl“ šiemet ir toliau diktavo komunikacijos kiekius. Vos ne 8 kartus mažiau parduotuvių palyginti su „Maxima“ ar „Iki“ tinklais, turintis „Lidl“ tarp didžiausių reklamos užsakovų šiemet – antroje pozicijoje (po „Tele2“).

2018 m. prekybininkus į viršų timptels „Rimi“ ir „Iki“ junginys. Tikėtina, kad naujasis jungtinio tinklo vardas bus „Rimi“. Apie tai signalizuoja „ICA Gruppen“, „Rimi“ valdytojos, spalio pradžioje Valstybiniam patentų biurui pateiktos prekių ženklų registracijos: „Rimi EXPRESS“, „Rimi HYPER“, „Rimi MiNi“ ir „Rimi SUPER“.

Šiuo metu tinklo naudojami parduotuvių formatai Lietuvoje yra žymimi prekių ženklais „Rimi supermarket“ ir „Rimi hypermarket“, Estijoje be šių, jau paminėtųjų dar yra žemų kainų tinklas „Saastumarket stores“, atitinkamai Latvijoje – „Supernetto stores“.

5. Nauji padaliniai ir pirkiniai

Šeštus veiklos metus skaičiuojanti reklamos ir aktyvacijų prekybos vietose agentūra „Indiana.lt“ įsteigė naują padalinį „Hook“, kuris teiks turinio rinkodaros ir skaitmeninių sprendimų paslaugas. Jo vadovė – Dovilė Filmanavičiūtė, pastaruosius keletą metų vadovavusi skaitmeninių sprendimų skyriui kūrybinėje agentūroje „Adell Taivas Ogilvy“. Iš viso p. Filmanavičiūtė „Adell Taivas Ogilvy“, didžiausius pardavimus skaičiuojančioje reklamos agentūroje, dirbo bemaž 7–ius metus.

Iš kitos vienos didesnių reklamos agentūrų „New!“ šiemet taip pat buvo atskirtas dizaino skyrius, kuris susijungus su studija „Studio Honest“ tapo ženklodaros (angl. branding) studija „Godspeed“.

Komunikacijos paslaugų agentūra „Fabula Hill+Knowlton Strategies“ įsigijo reklamos agentūrą „MullenLowe Vilnius“ (UAB „Age reklama“).

6. Metų reklama – užkariautoja

Tarptautiniame kūrybingumo festivalyje „Kanų liūtai“ („Cannes Lions“) šiemet triumfavusi kampanija – „Bebaimės mergaitės“ („Fearless Girl“) bronzinė skulptūra, iškilusi Volstryte priešais grėsmingąjį bulių, ilgametį Niujorko finansų centro simbolį. Greitai bebaimė mergaitė tapo pasauline sensacija – kovos už lygias moterų teises simboliu, o festivalyje kampanija susižėrė keturis „Grand Prix“ bei 18 skirtingų kitų apdovanojimų, ir tapo viena labiausiai apdovanotų reklamų „Kanų liūtuose“ .

7. Geriausi Lietuvoje

Šiemetiniame „Adrenaline“ geriausios Metų kūrybinės agentūros laurai vėl nukeliavo į „Milk“ rankas, o didysis prizas – šį kartą „McCann Vilnius“ rankose. Jos klientei, UAB „Ars Lab“ sukurtam lietuviškam išradimui „Foodsniffer“ daryta reklama plačiai nuvilnyjo internete. Bendrovė tapo Metų klientu.

Rinkodaros efektyvumo konferencijoje „Password 2017 m.“ Metų prekės ženklu šiemet tapo „Grite“, o efektyviausios metų rinkodaros kampanijos laurai atiteko „Kakės Makės“ ženklo produktų išleidimo į rinką kampanijai.

8. Metų iššūkis skaitmeninėje erdvėje

Didieji pasauliniai prekių ženklai, planuodami ir pirkdami reklamą skaitmeninėje erdvėje, ima kreipti vis didesnį dėmesį, kur pasirodo jų komunikacija internete.

Tai yra reakcija į šių metų pradžioje garsiai nuskambėjusias istorijas, kai prekių ženklai ėmė stabdyti reklamines savo kampanijas „YouTube“, „Google“ ir kt. puslapiuose, kai pamatė, kad jos atsiduria šalia propagandinio, melagingo ar neapykantą, rasizmą skatinančio turinio arba reklamos rodymas generuojamas robotų, o ne realių vartotojų ir pasirodo fiktyviuose tinklalapiuose. Lietuviškieji prekių ženklai dar čia nesiima esminių žingsnių.

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS

9. Didžiųjų prekių ženklų pokyčiai

Lietuva šiemet sulaukė net kelių didelių prekių ženklų atsinaujinimo: „Teo“ ir „Omnitel“ virto „Telia“, „Statoil“ degalinės tapo „Circle K“, o „Nordea“ ir DNB bankai – „Luminor“.

10. Daugiausia aistrų sukėlę konkursai

Šiemet baigėsi turbūt vienas aštriausių diskusijų visoje komunikacijos ir rinkodaros bendruomenėje sukėlęs paslaugų pirkimo konkursas. Finale „Telia Lietuva“ pasirašė bendradarbiavimo sutartį su „Fabula Hill + Knowlton Strategies“, nors konkurso organizavimo procedūros rinkos dalyviams kėlė nemenkų diskusijų.

52795
130817
52791