Transporto ir saugojimo sektoriaus lyderiai: apžvalga

Publikuota: 2017-12-05

2016 metai transporto sektoriuje blanksta, įvertinant 2017 m. sektoriuje pasiektą augimą, tačiau būtent tada rinkoje pradėjo ryškėti Lietuvos transportininkams palankios tendencijos.

VŽ tęsia Lietuvos sektorių lyderių rinkimus. Šį kartą, remdamiesi iki 2017 m. gegužės 31 d. Registrų centrui pateiktomis finansinėmis ataskaitomis, renkame geriausią šių ataskaitų apimamo laikotarpio – 2016 m. transporto ir saugojimo sektoriaus įmonę.

Kalbėdamas apie 2016 metus, Erlandas Mikėnas, Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ prezidentas juos apibūdina kaip „nenuobodžius“.

Pasak jo, sektorius visus metus jautė spaudimą tiek iš Rytų, tiek iš Vakarų šalių. Buvo pakankamai krovinių į ES valstybes ir iš jų, nuošalyje neliko nei Rusija, nei Baltarusija, Kazachstanas ir Norvegija. Vežėjai ieškojo naujų galimybių Uzbekistane, Turkmėnistane, Irane, Turkijoje.

Ponas Mikėnas VŽ tvirtino, kad 2016 metais pasiekti geri sektoriaus rezultatai, tačiau metų pelningumas liko nedidelis: jis siekė vos 2,6%.

„Šiandien kai kurios įmonės balansuoja ties 0% pelningumo riba arba dirba nuostolingai“ – lygiai prieš metus VŽ tvirtino „Linavos“ vadovas. Jis taip pat sakė, kad 2016 metai buvo nelengvi nedidelėms transporto bendrovėms, kurioms nelengva persiorientuoti darbui Vakarų šalyse.

„Stebina pareiškimai, kad gyvename gerai, nes didėja apyvarta. Didelė apyvarta nereiškia pelno ar sėkmingos veiklos: ir toliau konkuruojama siūlant mažesnę maržą, tad apie pagerėjusią padėtį sektoriuje kol kas kalbėti anksti, – taip transporto sektorių 2016 m. apibūdino p. Mikėnas.

Europos reikalavimų pradžia

Tais metais Europoje dirbę vežėjai susidūrė su pirmaisiais, vietines transporto rinkas saugojusiais reikalavimais: pavyzdžiui, reikalavimo vairuotojams mokėti nustatyto dydžio minimalų valandinį užmokestį (taip pat pateikiant šūsnį tai patvirtinančių dokumentų, neretai išverstų į užsienio kalbas) arba reikalavimu turėti atstovus šalyje, kurioje vykdoma veikla. Visa tai didino administracines vežėjų sąnaudas ir reikalavo gebėjimo greitai susipažinti su naujais reikalavimais, kurių taikymas keldavo klausimų net Vakarų šalių pareigūnams.

Tačiau 2016 m. vežėjai nepajuto neigiamo prasidėjusio „Brexit“ proceso poveikio – didesnę įtaką keliaujantiems į Jungtinę Karalystę tada turėjo prie Kalė perkėlos siautėję ir krovinius plėšę migrantai.

VŽ apibūdindama 2016 metų transporto rinką, Jekaterina Rojaka, tuometinė DNB bankų grupės vyriausioji ekonomistė Baltijos šalims, sakė, kad vežėjų sąnaudos kilo dėl priverstinio prisiderinimo prie darbo užmokesčio reikalavimų Vakarų Europos šalyse. Taip pat ekonomistė pastebėjo, kad visame pasaulyje nedidėjo eksporto mastas ir tai neteikė vilties sulaukti tokių gerų metų, kaip 2017-ieji. Daugiausiai vilčių vežėjams galėjo suteikti nebent atsigaunanti Rusijos rinka, suteikianti galimybę pelningiems reisams.

2016 m. – sektoriaus atsigavimo laikas

2016 m. galima pavadinti transporto sektoriaus sugrįžimo į augimo kelią laikotarpiu, kai buvo išsilaižytos 2015 m. netektys dėl mažėjusių užsakymų iš Rytų kaimynių“, – tvirtina Tadas Povilauskas, AB „SEB bankas“ vyriausiasis analitikas.

Pasak jo, vis daugiau transporto įmonių pajėgumų buvo metama į klientų Vakarų Europoje paiešką, tad nors dar 2016 m. transporto paslaugų eksportas į ne ES rinkas smuko 3%, tačiau eksportas į ES valstybes jau didėjo 10%.

„Grįžtant į 2016 m. reiktų prisiminti, kad ir degalų kaina buvo pasiekusi dugną – ji buvo mažesnė negu 2015 m., tad tai irgi darė teigiamą įtaką pelningumo rezultatui,“ – primena ekonomistas.

Pasak jo, įvertinant krovos kiekį, 2016 m. buvo augimo metai Klaipėdoje veikiančioms krovos bendrovėms. Tačiau, kaip ir vežėjų keliais atveju, didėjusi apyvarta nereiškė didėjančių pajamų.

„Tai buvo labiau su skirtingais kroviniais susiję reikalai: pvz., baltarusiškas kalio trąšas transportuojantis ir kraunantis „Ferteksos transportas“ tiesiog dėl mažesnių srautų iš Baltarusijos gamyklos perkrovė mažiau trąšų, tačiau pvz., šiemet padėtis vėl pagerėjo. Arba pavyzdžiui, „Klaipėdos naftai“ 2016 m. buvo labai geri metai vertinant krovos kiekius, tačiau pajamų ir pelno mažėjimą daugiau teikiamų paslaugų tranzitiniams kroviniams kainodaros bei perkrovos sutarčių struktūros pokyčiai“, – tvirtina „SEB banko“ vyriausiasis analitikas.

Tęsinys po lentele

[infogram id="kroviniu_vezimas" prefix="6RO" format="interactive" title="Transportas: krovinių vežimas"]

Geležinkeliams – stabilus laikas

2016 m. „Lietuvos geležinkeliai“ vežė 47,65 mln. t. krovinių – 1% mažiau nei 2015 metais. Tuo tarpu kaimynių geležinkelių bendrovių rezultatai buvo daug prastesni: palyginti su 2015 metais, Latvijos geležinkeliais pernai vežta 16% mažiau, Estijos – 20% mažiau krovinių.

„Lietuvos geležinkeliai“ savo pranešimuose aiškino, kad šios transporto šakos rezultatams įtaką darė Rusijos ekonomikos nuosmukis, lėtėjantis Kinijos ūkio augimas, Baltarusijos ir Kazachstano pinigų nuvertėjimas, dideli svyravimai žaliavų, valiutų, akcijų rinkose.

2016 m. tarptautiniai vežimai sudarė didžiąją dalį bendrovės krovinių – 32,6 mln. t., arba 68%. Didžiausi krovinių srautai keliavo į ir iš Baltarusijos, Rusijos, Lenkijos, Latvijos, Kazachstano. Vietinių vežimų apimtys pernai išaugo 4%.

Sėkmingas buvo „Lietuvos geležinkelių“ bendradarbiavimas su Klaipėdos jūrų uostu, per kurį vežta 3% daugiau vietinių krovinių nei 2015 m.

Sektoriaus didžiausieji

Vertinant pardavimo pajamas, tarp pačių didžiausių sektoriaus bendrovių nebėra pernai sąrašo viršuje buvusios AB „Lietuvos geležinkeliai“, nes ji numatytu laiku Registrų centrui nepateikė savo finansinės veiklos ataskaitos.

Be to, VŽ rašė, kad ši bendrovė 2016 m. turėjo patirti apie 1,8 mln. Eur nuostolį, todėl dėl šios priežasties taip pat negalėtų pretenduoti į Transporto lyderio nominaciją.

Vertinant 2016 m. rezultatus, pirmoje vietoje yra UAB „Girteka Logistics“, kurios pardavimo pajamos viršijo 432 mln. Eur. Įdomu tai, kad didžiausiųjų transporto įmonių tarpe yra dar trys „Girtekos“ grupei priklausančios įmonės: UAB „ME transportas“, UAB „Girteka Cargo“ ir UAB „Girmeta“. Jų bendros pardavimų pajamos viršijo 660 mln. Eur, tačiau VŽ lyderių rinkimuose šios įmonės vertinamos nepriklausomai viena nuo kitos.

Vertinant pardavimų pajamas, antroje vietoje liko UAB „Vlantana“ su 133 mln. Eur, aplenkusi „Girtekos“ grupės atstovą „ME Transportas“ su 124 mln Eur.

Vertinant pardavimo pajamų augimą nuo 2015 iki 2015 m., sektoriuje matyti neprilygstamas lyderis: net 214,5% augusi UAB „Vilniaus vagonai“. Antroje vietoje liko krovinių gabenimo agento ir ekspeditoriaus veikla užsiimanti UAB „Forbela“. Trečioje vietoje liko UAB „Girmeta“, registravusi 108,7% augimą.

Transporto sektoriuje jau įprasta, kad didelės pajamos nereiškia didelio pelningumo. Ir šiemet vėl didžiausią pelningumą pasiekusių įmonių tarpe pirmauja valstybės įmonė. Šįkart tai – VĮ „Klaipėdos valstybinio jūsų uosto direkcija“, kurios pelningumas 2016 m. siekė net 50,9%. Antroje vietoje liko UAB Klaipėdos jūrų krovinių kompanija „Bega“ su 41,2% pelningumu, trečiojoje – dar vienas Klaipėdos uosto atstovas – UAB „Birių krovinių terminalas“. Daugumos vežėjų automobiliais pelningumas 2016 m. siekė 1–4%.

Tęsinys po lentele

[infogram id="2bd66642-9a73-4e21-ba94-4b373bef8733" prefix="t84" format="interactive" title="Transportas:: Birių krovinių terminalo veiklos duomenys "]

Balsuokite už lyderius

Pirmasis rinkimų etapas, kuriame balsuoti galite čia, tęsiasi nuo gruodžio 5 d. iki gruodžio 11 d.

Balsavimas vyksta dviem etapais: iki gruodžio 11 d. bus išrinktos trys įmonės finalininkės, o iš jų iki gruodžio 18 d. išrinksime sektoriaus lyderę.

Transporto sektoriaus lyderių rinkimuose dalyvauja bendrovės, kurios iki 2017 m. gegužės 31 d. yra pateikusios savo finansines ataskaitas Registrų centrui ir patenka į didžiausių Lietuvos bendrovių sąrašą. Projektui buvo atrinktos tik 2016 m. pelningai dirbusios įmonės.

Pirmajame rinkimų etape buvo atrinktos įmonės, remiantis tik finansiniais kriterijais:

1. pardavimo pajamos 2016 m.;

2. pardavimo pajamų pokytis 2016 m., palyginti su 2015 m.;

3. ikimokestinis pelnas 2016 m.;

4. ikimokestinio pelno pokytis 2016 m., palyginti su 2015 m.;

5. pelningumas 2016 m.

Tai reiškia, kad į sąrašą pateko po 5 įmones, transporto sektoriuje pirmaujančias pagal kiekvieną aukščiau išvardytą kriterijų.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Lietuva ir Baltarusija apsikeitė didesniu leidimų kiekiu

2019 m. Lietuvos vežėjai gaus daugiau nemokamų baltarusiškų dvišalių ir tranzitinių leidimų vežti krovinius.

Transportas
13:26
„Hegelmann Transporte“ atidaro pirmąjį logistikos centro modulį, planuose – šeši Premium

Vokietijos kapitalo logistikos bendrovė „Hegelmann Transporte“ prie Kauno, šalia magistralės Kaunas-Klaipėda,...

Transportas
2018.09.24
Elektromobiliams siūloma pelno mokesčio lengvata 11

Šalies įmonėms, įsigysiančioms elektromobilius, nuo kitų metų gali būti taikoma pelno mokesčio lengvata. 

Finansai
2018.09.24
„Inreal“ vertins Klaipėdos uosto turtą 1

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija (KVJUD) pasirašė 119.400 Eur vertės sutartį su bendrove „Inreal“...

Statyba ir NT
2018.09.24
„Taxify“ pasiūlė pigiausius degalus Taline Premium 3

„Taxify“ Taline atidarė savo degalinę, kurioje, kaip skelbiama, siūlomi pigiausi degalai mieste. Estų įmonė...

Transportas
2018.09.22
„Lietuvos geležinkelius“ paliko Turto valdymo centro direktorė 14

Iš valstybės valdomos bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ pasitraukė Turto valdymo centro, administruojančio...

Vadyba
2018.09.21
Pasirašyta sutartis dėl „Lidl“ logistikos centro Rygoje statybos 5

Dvi Latvijos įmonės – statybų bendrovė SIA „Merks“, AS „Merko Ehitus group“ antrinė įmonė, ir SIA „Lidl...

Transportas
2018.09.21
„Skinest Rail“ Daugpilyje modernizuos 40 lokomotyvų

Estijos geležinkelio paslaugų grupei „Skinest Rail“ priklausančioje Daugpilio lokomotyvų remonto gamykloje...

Transportas
2018.09.21
SkGD laivyboje vietą dar turės išsikovoti Premium 3

Suskystintos gamtinės dujos laivyboje turi perspektyvų, tačiau jos priklauso nuo jaunos technologijos...

Energetika
2018.09.21
Nutrauktas antrasis Rusnės estakados statybų konkursas 3

Automobilių kelių direkcija nutraukė antrąjį Rusnės estakados statybų konkursą, skirtą keliui iki estakados...

Statyba ir NT
2018.09.21
Baltarusija traukia grasinimo kortą 19

Pasirodo vis daugiau ženklų, kad Klaipėdos uostas gali prarasti apie trečdalį krovinių: nerimo ugnį...

Transportas
2018.09.21
Baltarusija nori nubausti Lietuvą krovinius nukreipdama į Latviją Premium 20

Aliaksandras Lukašenka, Baltarusijos prezidentas, ketina savo šalies krovinius iš Klaipėdos uosto nukreipti į...

Transportas
2018.09.21
Antrasis „Klaipėdos naftos“ SkGD laivas išvyko į Europą Premium 1

„Klaipėdos naftos“ (KN) su partnere iš Vokietijos užsakytas mažos apimties SkGD dujovežis „Kairos“ palieka...

Energetika
2018.09.21
Verslas ragina dar kartą pratęsti GPAIS pereinamąjį laikotarpį 6

Spalio 1 d. baigiasi Vieningos gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinės sistemos (GPAIS),...

Pirmosios savivaldybės gauna lėšas įkrovimo stotelių įrengimui 2

Susisiekimo ministerija Jonavai, Klaipėdai, Neringai ir Panevėžiui skiria 281,600 Eur Europos regioninės...

Transportas
2018.09.20
GTC tapo pelningas ir žvalgosi per sieną 4

„Lietuvos geležinkelių“ antrinė įmonė Geležinkelio tiesimo centras (GTC) pirmąjį šių metų pusmetį gavo 5%...

Transportas
2018.09.20
„Aston Martin“ ateina į biržą

Britų prabangių automobilių gamintojas „Aston Martin“ savo akcijas per viešą akcijų siūlymą (angl. initial...

Rinkos
2018.09.20
Į Lietuvos kelius išvažiuos 700 AG „Jeep Grand Cherokee Trackhawk“ 16

Lietuvos rinkoje vis dažniau vietą randa itin išskirtiniai ir brangūs automobiliai. Vilniuje, „Jeep“...

Transportas
2018.09.19
Gerokai didėja valstybės rinkliava už oro vežėjų licenciją 1

Civilinės aviacijos administracijos (CAA) renkama oro vežėjų licencijos rinkliava padidinta tris kartus.

Verslo aplinka
2018.09.19
Restruktūrizuojama augimo nesuvaldžiusi Vokietijos „Small Planet Airlines GmbH“ 9

Lietuvos „Small Planet Group“ įmonė Vokietijoje pateikė prašymą restruktūrizacijai. Pranešama, kad šis...

Transportas
2018.09.19

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau