Transporto ir saugojimo sektoriaus lyderiai: apžvalga

Publikuota: 2017-12-05

2016 metai transporto sektoriuje blanksta, įvertinant 2017 m. sektoriuje pasiektą augimą, tačiau būtent tada rinkoje pradėjo ryškėti Lietuvos transportininkams palankios tendencijos.

VŽ tęsia Lietuvos sektorių lyderių rinkimus. Šį kartą, remdamiesi iki 2017 m. gegužės 31 d. Registrų centrui pateiktomis finansinėmis ataskaitomis, renkame geriausią šių ataskaitų apimamo laikotarpio – 2016 m. transporto ir saugojimo sektoriaus įmonę.

Kalbėdamas apie 2016 metus, Erlandas Mikėnas, Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ prezidentas juos apibūdina kaip „nenuobodžius“.

Pasak jo, sektorius visus metus jautė spaudimą tiek iš Rytų, tiek iš Vakarų šalių. Buvo pakankamai krovinių į ES valstybes ir iš jų, nuošalyje neliko nei Rusija, nei Baltarusija, Kazachstanas ir Norvegija. Vežėjai ieškojo naujų galimybių Uzbekistane, Turkmėnistane, Irane, Turkijoje.

Ponas Mikėnas VŽ tvirtino, kad 2016 metais pasiekti geri sektoriaus rezultatai, tačiau metų pelningumas liko nedidelis: jis siekė vos 2,6%.

„Šiandien kai kurios įmonės balansuoja ties 0% pelningumo riba arba dirba nuostolingai“ – lygiai prieš metus VŽ tvirtino „Linavos“ vadovas. Jis taip pat sakė, kad 2016 metai buvo nelengvi nedidelėms transporto bendrovėms, kurioms nelengva persiorientuoti darbui Vakarų šalyse.

„Stebina pareiškimai, kad gyvename gerai, nes didėja apyvarta. Didelė apyvarta nereiškia pelno ar sėkmingos veiklos: ir toliau konkuruojama siūlant mažesnę maržą, tad apie pagerėjusią padėtį sektoriuje kol kas kalbėti anksti, – taip transporto sektorių 2016 m. apibūdino p. Mikėnas.

Europos reikalavimų pradžia

Tais metais Europoje dirbę vežėjai susidūrė su pirmaisiais, vietines transporto rinkas saugojusiais reikalavimais: pavyzdžiui, reikalavimo vairuotojams mokėti nustatyto dydžio minimalų valandinį užmokestį (taip pat pateikiant šūsnį tai patvirtinančių dokumentų, neretai išverstų į užsienio kalbas) arba reikalavimu turėti atstovus šalyje, kurioje vykdoma veikla. Visa tai didino administracines vežėjų sąnaudas ir reikalavo gebėjimo greitai susipažinti su naujais reikalavimais, kurių taikymas keldavo klausimų net Vakarų šalių pareigūnams.

Tačiau 2016 m. vežėjai nepajuto neigiamo prasidėjusio „Brexit“ proceso poveikio – didesnę įtaką keliaujantiems į Jungtinę Karalystę tada turėjo prie Kalė perkėlos siautėję ir krovinius plėšę migrantai.

VŽ apibūdindama 2016 metų transporto rinką, Jekaterina Rojaka, tuometinė DNB bankų grupės vyriausioji ekonomistė Baltijos šalims, sakė, kad vežėjų sąnaudos kilo dėl priverstinio prisiderinimo prie darbo užmokesčio reikalavimų Vakarų Europos šalyse. Taip pat ekonomistė pastebėjo, kad visame pasaulyje nedidėjo eksporto mastas ir tai neteikė vilties sulaukti tokių gerų metų, kaip 2017-ieji. Daugiausiai vilčių vežėjams galėjo suteikti nebent atsigaunanti Rusijos rinka, suteikianti galimybę pelningiems reisams.

2016 m. – sektoriaus atsigavimo laikas

2016 m. galima pavadinti transporto sektoriaus sugrįžimo į augimo kelią laikotarpiu, kai buvo išsilaižytos 2015 m. netektys dėl mažėjusių užsakymų iš Rytų kaimynių“, – tvirtina Tadas Povilauskas, AB „SEB bankas“ vyriausiasis analitikas.

Pasak jo, vis daugiau transporto įmonių pajėgumų buvo metama į klientų Vakarų Europoje paiešką, tad nors dar 2016 m. transporto paslaugų eksportas į ne ES rinkas smuko 3%, tačiau eksportas į ES valstybes jau didėjo 10%.

„Grįžtant į 2016 m. reiktų prisiminti, kad ir degalų kaina buvo pasiekusi dugną – ji buvo mažesnė negu 2015 m., tad tai irgi darė teigiamą įtaką pelningumo rezultatui,“ – primena ekonomistas.

Pasak jo, įvertinant krovos kiekį, 2016 m. buvo augimo metai Klaipėdoje veikiančioms krovos bendrovėms. Tačiau, kaip ir vežėjų keliais atveju, didėjusi apyvarta nereiškė didėjančių pajamų.

„Tai buvo labiau su skirtingais kroviniais susiję reikalai: pvz., baltarusiškas kalio trąšas transportuojantis ir kraunantis „Ferteksos transportas“ tiesiog dėl mažesnių srautų iš Baltarusijos gamyklos perkrovė mažiau trąšų, tačiau pvz., šiemet padėtis vėl pagerėjo. Arba pavyzdžiui, „Klaipėdos naftai“ 2016 m. buvo labai geri metai vertinant krovos kiekius, tačiau pajamų ir pelno mažėjimą daugiau teikiamų paslaugų tranzitiniams kroviniams kainodaros bei perkrovos sutarčių struktūros pokyčiai“, – tvirtina „SEB banko“ vyriausiasis analitikas.

Tęsinys po lentele

[infogram id="kroviniu_vezimas" prefix="6RO" format="interactive" title="Transportas: krovinių vežimas"]

Geležinkeliams – stabilus laikas

2016 m. „Lietuvos geležinkeliai“ vežė 47,65 mln. t. krovinių – 1% mažiau nei 2015 metais. Tuo tarpu kaimynių geležinkelių bendrovių rezultatai buvo daug prastesni: palyginti su 2015 metais, Latvijos geležinkeliais pernai vežta 16% mažiau, Estijos – 20% mažiau krovinių.

„Lietuvos geležinkeliai“ savo pranešimuose aiškino, kad šios transporto šakos rezultatams įtaką darė Rusijos ekonomikos nuosmukis, lėtėjantis Kinijos ūkio augimas, Baltarusijos ir Kazachstano pinigų nuvertėjimas, dideli svyravimai žaliavų, valiutų, akcijų rinkose.

2016 m. tarptautiniai vežimai sudarė didžiąją dalį bendrovės krovinių – 32,6 mln. t., arba 68%. Didžiausi krovinių srautai keliavo į ir iš Baltarusijos, Rusijos, Lenkijos, Latvijos, Kazachstano. Vietinių vežimų apimtys pernai išaugo 4%.

Sėkmingas buvo „Lietuvos geležinkelių“ bendradarbiavimas su Klaipėdos jūrų uostu, per kurį vežta 3% daugiau vietinių krovinių nei 2015 m.

Sektoriaus didžiausieji

Vertinant pardavimo pajamas, tarp pačių didžiausių sektoriaus bendrovių nebėra pernai sąrašo viršuje buvusios AB „Lietuvos geležinkeliai“, nes ji numatytu laiku Registrų centrui nepateikė savo finansinės veiklos ataskaitos.

Be to, VŽ rašė, kad ši bendrovė 2016 m. turėjo patirti apie 1,8 mln. Eur nuostolį, todėl dėl šios priežasties taip pat negalėtų pretenduoti į Transporto lyderio nominaciją.

Vertinant 2016 m. rezultatus, pirmoje vietoje yra UAB „Girteka Logistics“, kurios pardavimo pajamos viršijo 432 mln. Eur. Įdomu tai, kad didžiausiųjų transporto įmonių tarpe yra dar trys „Girtekos“ grupei priklausančios įmonės: UAB „ME transportas“, UAB „Girteka Cargo“ ir UAB „Girmeta“. Jų bendros pardavimų pajamos viršijo 660 mln. Eur, tačiau VŽ lyderių rinkimuose šios įmonės vertinamos nepriklausomai viena nuo kitos.

Vertinant pardavimų pajamas, antroje vietoje liko UAB „Vlantana“ su 133 mln. Eur, aplenkusi „Girtekos“ grupės atstovą „ME Transportas“ su 124 mln Eur.

Vertinant pardavimo pajamų augimą nuo 2015 iki 2015 m., sektoriuje matyti neprilygstamas lyderis: net 214,5% augusi UAB „Vilniaus vagonai“. Antroje vietoje liko krovinių gabenimo agento ir ekspeditoriaus veikla užsiimanti UAB „Forbela“. Trečioje vietoje liko UAB „Girmeta“, registravusi 108,7% augimą.

Transporto sektoriuje jau įprasta, kad didelės pajamos nereiškia didelio pelningumo. Ir šiemet vėl didžiausią pelningumą pasiekusių įmonių tarpe pirmauja valstybės įmonė. Šįkart tai – VĮ „Klaipėdos valstybinio jūsų uosto direkcija“, kurios pelningumas 2016 m. siekė net 50,9%. Antroje vietoje liko UAB Klaipėdos jūrų krovinių kompanija „Bega“ su 41,2% pelningumu, trečiojoje – dar vienas Klaipėdos uosto atstovas – UAB „Birių krovinių terminalas“. Daugumos vežėjų automobiliais pelningumas 2016 m. siekė 1–4%.

Tęsinys po lentele

[infogram id="2bd66642-9a73-4e21-ba94-4b373bef8733" prefix="t84" format="interactive" title="Transportas:: Birių krovinių terminalo veiklos duomenys "]

Balsuokite už lyderius

Pirmasis rinkimų etapas, kuriame balsuoti galite čia, tęsiasi nuo gruodžio 5 d. iki gruodžio 11 d.

Balsavimas vyksta dviem etapais: iki gruodžio 11 d. bus išrinktos trys įmonės finalininkės, o iš jų iki gruodžio 18 d. išrinksime sektoriaus lyderę.

Transporto sektoriaus lyderių rinkimuose dalyvauja bendrovės, kurios iki 2017 m. gegužės 31 d. yra pateikusios savo finansines ataskaitas Registrų centrui ir patenka į didžiausių Lietuvos bendrovių sąrašą. Projektui buvo atrinktos tik 2016 m. pelningai dirbusios įmonės.

Pirmajame rinkimų etape buvo atrinktos įmonės, remiantis tik finansiniais kriterijais:

1. pardavimo pajamos 2016 m.;

2. pardavimo pajamų pokytis 2016 m., palyginti su 2015 m.;

3. ikimokestinis pelnas 2016 m.;

4. ikimokestinio pelno pokytis 2016 m., palyginti su 2015 m.;

5. pelningumas 2016 m.

Tai reiškia, kad į sąrašą pateko po 5 įmones, transporto sektoriuje pirmaujančias pagal kiekvieną aukščiau išvardytą kriterijų.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
UPS parke – „Iveco Daily“ su Kaune įrengtomis pavaros sistemomis

Kauno įmonėje „Elinta“ perdaryti hibridiniai itališki komerciniai automobiliai plinta po Europą: dabar jais...

Transportas
17:50
Elektromobilių pramonės kliūtis: akumuliatorių stygiui slopinti – milijardai eurų ir nauji projektai Premium

Vokietijos koncernas „Daimler“ apsipirko akumuliatorių už 20 mlrd. Eur ir papildė milžiniškas sumas į...

Transportas
17:25
Bendras „Nissan“ ir „Italdesign“ kūrinys – už 990.000 Eur

„Nissan“ patvirtino planus gaminti išskirtinę sportiškos kupė GT-R versiją „GT-R50 by Italdesign“. Paskelbta,...

Į banką – su vairuotojo pažymėjimu 4

Lietuvoje siūloma leisti banko klientą atpažinti pagal vairuotojo pažymėjimą. Toks pasikeitimas gali...

Finansai
08:24
„Audi“ elektromobilis su „Porsche“ genais 8

Vokietijos automobilių gamintoja „Audi“ rado sprendimą, kaip tapti savaitgalį pasibaigusios Los Andželo...

Transportas
2018.12.15
Kopianti aukštyn „Škoda Scala“

Čekijos automobilių gamintojas praneša apie permainas savo kompaktinių modelių gamoje: dabartinis kuklusis...

Transportas
2018.12.15
Ruošiamas Šiaurinės gatvės Vilniuje projektas 8

Vilniaus valdžiai ruošiantis tiesti naują – Šiaurinę gatvę, Vilniaus savivaldybės įmonė „Vilniaus planas“...

Transportas
2018.12.15
Mėnesio sandoris: KKR už 6,2 mlrd. Eur perka „Magneti Marelli“ 1

Automobilių koncernas „Fiat Chrysler Automobiles“ susitarė už 6,2 mlrd. Eur parduoti automobilių komponentų...

Rinkos
2018.12.15
„Tesla Model 3“ ateina į Europos rinką 27

Ilgai lauktas pigiausias šios markės modelis pagaliau ruošiasi į Europos rinką – pirmiesiems užsakovams iš...

Transportas
2018.12.15
Šiauliuose autobusų bilietai parduodami terminale

Šiaulių keleivių vežimo UAB „Busturas“ Šiaulių autobusų stotyje įrengė savitarnos terminalą. Jame visą parą...

Transportas
2018.12.14
Po tragiško incidento „Vakarų laivų gamykloje“ – ir aplinkosaugininkų tyrimas

Ketvirtadienio rytą Klaipėdos uoste ties koncerno „Vakarų laivų gamykla“ krantine įvykus tragiškam...

Transportas
2018.12.14
„CityBee“ perka daugiau nei 5.000 automobilių 36

Dalijimosi automobiliais paslaugas Lietuvoje ir Lenkijoje teikianti bendrovė „CityBee Solutions“ paskelbė...

Transportas
2018.12.14
Vilniuje – dar 59 naujos elektromobilių įkrovimo stotelės 2

Daugiausiai elektromobilių Lietuvoje turintis miestas – Vilnius – plečia infrastruktūrą. Jau kitąmet...

Transportas
2018.12.14
Lietuvos paštas skelbia 254 tūkst. vertės dviračių remonto viešąjį pirkimą Rėmėjo turinys 7

Lietuvos paštas, vykdydamas ilgalaikę savo veiklos modernizacijos strategiją, šių metų rudenį pasirašė...

Transportas
2018.12.14
Pašto sektoriaus pajamos III ketv. padidėjo 1,5%

Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) duomenimis, bendrosios pašto sektoriaus pajamos 2018 m. III ketvirtį sudarė...

Kelio Vilnius-Utena ruožą už 20 mln. Eur atnaujins „YIT Infra“ 26

Pirmąjį prieš kelis dešimtmečius nutiesto betoninio kelio Vilnius–Utena ruožą rekonstruos Suomijos statybos...

Transportas
2018.12.12
30% Lietuvos geležinkelių reikia kapitaliai remontuoti 8

Valstybės kontrolės atliktas „Lietuvos geležinkelių“ auditas parodė, kad 702 km geležinkelio kelių Lietuvoje...

Transportas
2018.12.12
„Linavos“ prezidentas ­E. Mikėnas sulaukė narių palaikymo 2

Trečiadienį Vilniuje, „Radisson Blu Hotel Lietuva“ viešbutyje vykstančiame Nacionalinės vežėjų asociacijos...

Transportas
2018.12.12
Emigrantų Amerikoje įkurta „GP Transco“ įsikėlė į naują biurą Vilniuje 8

Trečiadienį Vilniuje, Žalgirio g. esančiame verslo centre atidarytas JAV sėkmingai šaknis įleidusių emigrantų...

Transportas
2018.12.12
ESTT sprendimas: vežėjai ekspeditoriams negali taikyti 0% PVM Premium 3

Europos Sąjungos Teisingumo Teismas dar kartą pakartojo, kad vežėjai ekspeditoriams turi išrašyti sąskaitas...

Finansai
2018.12.12

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau