Transporto ir saugojimo sektoriaus lyderiai: apžvalga

Publikuota: 2017-12-05

2016 metai transporto sektoriuje blanksta, įvertinant 2017 m. sektoriuje pasiektą augimą, tačiau būtent tada rinkoje pradėjo ryškėti Lietuvos transportininkams palankios tendencijos.

VŽ tęsia Lietuvos sektorių lyderių rinkimus. Šį kartą, remdamiesi iki 2017 m. gegužės 31 d. Registrų centrui pateiktomis finansinėmis ataskaitomis, renkame geriausią šių ataskaitų apimamo laikotarpio – 2016 m. transporto ir saugojimo sektoriaus įmonę.

Kalbėdamas apie 2016 metus, Erlandas Mikėnas, Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ prezidentas juos apibūdina kaip „nenuobodžius“.

Pasak jo, sektorius visus metus jautė spaudimą tiek iš Rytų, tiek iš Vakarų šalių. Buvo pakankamai krovinių į ES valstybes ir iš jų, nuošalyje neliko nei Rusija, nei Baltarusija, Kazachstanas ir Norvegija. Vežėjai ieškojo naujų galimybių Uzbekistane, Turkmėnistane, Irane, Turkijoje.

Ponas Mikėnas VŽ tvirtino, kad 2016 metais pasiekti geri sektoriaus rezultatai, tačiau metų pelningumas liko nedidelis: jis siekė vos 2,6%.

„Šiandien kai kurios įmonės balansuoja ties 0% pelningumo riba arba dirba nuostolingai“ – lygiai prieš metus VŽ tvirtino „Linavos“ vadovas. Jis taip pat sakė, kad 2016 metai buvo nelengvi nedidelėms transporto bendrovėms, kurioms nelengva persiorientuoti darbui Vakarų šalyse.

„Stebina pareiškimai, kad gyvename gerai, nes didėja apyvarta. Didelė apyvarta nereiškia pelno ar sėkmingos veiklos: ir toliau konkuruojama siūlant mažesnę maržą, tad apie pagerėjusią padėtį sektoriuje kol kas kalbėti anksti, – taip transporto sektorių 2016 m. apibūdino p. Mikėnas.

Europos reikalavimų pradžia

Tais metais Europoje dirbę vežėjai susidūrė su pirmaisiais, vietines transporto rinkas saugojusiais reikalavimais: pavyzdžiui, reikalavimo vairuotojams mokėti nustatyto dydžio minimalų valandinį užmokestį (taip pat pateikiant šūsnį tai patvirtinančių dokumentų, neretai išverstų į užsienio kalbas) arba reikalavimu turėti atstovus šalyje, kurioje vykdoma veikla. Visa tai didino administracines vežėjų sąnaudas ir reikalavo gebėjimo greitai susipažinti su naujais reikalavimais, kurių taikymas keldavo klausimų net Vakarų šalių pareigūnams.

Tačiau 2016 m. vežėjai nepajuto neigiamo prasidėjusio „Brexit“ proceso poveikio – didesnę įtaką keliaujantiems į Jungtinę Karalystę tada turėjo prie Kalė perkėlos siautėję ir krovinius plėšę migrantai.

VŽ apibūdindama 2016 metų transporto rinką, Jekaterina Rojaka, tuometinė DNB bankų grupės vyriausioji ekonomistė Baltijos šalims, sakė, kad vežėjų sąnaudos kilo dėl priverstinio prisiderinimo prie darbo užmokesčio reikalavimų Vakarų Europos šalyse. Taip pat ekonomistė pastebėjo, kad visame pasaulyje nedidėjo eksporto mastas ir tai neteikė vilties sulaukti tokių gerų metų, kaip 2017-ieji. Daugiausiai vilčių vežėjams galėjo suteikti nebent atsigaunanti Rusijos rinka, suteikianti galimybę pelningiems reisams.

2016 m. – sektoriaus atsigavimo laikas

2016 m. galima pavadinti transporto sektoriaus sugrįžimo į augimo kelią laikotarpiu, kai buvo išsilaižytos 2015 m. netektys dėl mažėjusių užsakymų iš Rytų kaimynių“, – tvirtina Tadas Povilauskas, AB „SEB bankas“ vyriausiasis analitikas.

Pasak jo, vis daugiau transporto įmonių pajėgumų buvo metama į klientų Vakarų Europoje paiešką, tad nors dar 2016 m. transporto paslaugų eksportas į ne ES rinkas smuko 3%, tačiau eksportas į ES valstybes jau didėjo 10%.

„Grįžtant į 2016 m. reiktų prisiminti, kad ir degalų kaina buvo pasiekusi dugną – ji buvo mažesnė negu 2015 m., tad tai irgi darė teigiamą įtaką pelningumo rezultatui,“ – primena ekonomistas.

Pasak jo, įvertinant krovos kiekį, 2016 m. buvo augimo metai Klaipėdoje veikiančioms krovos bendrovėms. Tačiau, kaip ir vežėjų keliais atveju, didėjusi apyvarta nereiškė didėjančių pajamų.

„Tai buvo labiau su skirtingais kroviniais susiję reikalai: pvz., baltarusiškas kalio trąšas transportuojantis ir kraunantis „Ferteksos transportas“ tiesiog dėl mažesnių srautų iš Baltarusijos gamyklos perkrovė mažiau trąšų, tačiau pvz., šiemet padėtis vėl pagerėjo. Arba pavyzdžiui, „Klaipėdos naftai“ 2016 m. buvo labai geri metai vertinant krovos kiekius, tačiau pajamų ir pelno mažėjimą daugiau teikiamų paslaugų tranzitiniams kroviniams kainodaros bei perkrovos sutarčių struktūros pokyčiai“, – tvirtina „SEB banko“ vyriausiasis analitikas.

Tęsinys po lentele

[infogram id="kroviniu_vezimas" prefix="6RO" format="interactive" title="Transportas: krovinių vežimas"]

Geležinkeliams – stabilus laikas

2016 m. „Lietuvos geležinkeliai“ vežė 47,65 mln. t. krovinių – 1% mažiau nei 2015 metais. Tuo tarpu kaimynių geležinkelių bendrovių rezultatai buvo daug prastesni: palyginti su 2015 metais, Latvijos geležinkeliais pernai vežta 16% mažiau, Estijos – 20% mažiau krovinių.

„Lietuvos geležinkeliai“ savo pranešimuose aiškino, kad šios transporto šakos rezultatams įtaką darė Rusijos ekonomikos nuosmukis, lėtėjantis Kinijos ūkio augimas, Baltarusijos ir Kazachstano pinigų nuvertėjimas, dideli svyravimai žaliavų, valiutų, akcijų rinkose.

2016 m. tarptautiniai vežimai sudarė didžiąją dalį bendrovės krovinių – 32,6 mln. t., arba 68%. Didžiausi krovinių srautai keliavo į ir iš Baltarusijos, Rusijos, Lenkijos, Latvijos, Kazachstano. Vietinių vežimų apimtys pernai išaugo 4%.

Sėkmingas buvo „Lietuvos geležinkelių“ bendradarbiavimas su Klaipėdos jūrų uostu, per kurį vežta 3% daugiau vietinių krovinių nei 2015 m.

Sektoriaus didžiausieji

Vertinant pardavimo pajamas, tarp pačių didžiausių sektoriaus bendrovių nebėra pernai sąrašo viršuje buvusios AB „Lietuvos geležinkeliai“, nes ji numatytu laiku Registrų centrui nepateikė savo finansinės veiklos ataskaitos.

Be to, VŽ rašė, kad ši bendrovė 2016 m. turėjo patirti apie 1,8 mln. Eur nuostolį, todėl dėl šios priežasties taip pat negalėtų pretenduoti į Transporto lyderio nominaciją.

Vertinant 2016 m. rezultatus, pirmoje vietoje yra UAB „Girteka Logistics“, kurios pardavimo pajamos viršijo 432 mln. Eur. Įdomu tai, kad didžiausiųjų transporto įmonių tarpe yra dar trys „Girtekos“ grupei priklausančios įmonės: UAB „ME transportas“, UAB „Girteka Cargo“ ir UAB „Girmeta“. Jų bendros pardavimų pajamos viršijo 660 mln. Eur, tačiau VŽ lyderių rinkimuose šios įmonės vertinamos nepriklausomai viena nuo kitos.

Vertinant pardavimų pajamas, antroje vietoje liko UAB „Vlantana“ su 133 mln. Eur, aplenkusi „Girtekos“ grupės atstovą „ME Transportas“ su 124 mln Eur.

Vertinant pardavimo pajamų augimą nuo 2015 iki 2015 m., sektoriuje matyti neprilygstamas lyderis: net 214,5% augusi UAB „Vilniaus vagonai“. Antroje vietoje liko krovinių gabenimo agento ir ekspeditoriaus veikla užsiimanti UAB „Forbela“. Trečioje vietoje liko UAB „Girmeta“, registravusi 108,7% augimą.

Transporto sektoriuje jau įprasta, kad didelės pajamos nereiškia didelio pelningumo. Ir šiemet vėl didžiausią pelningumą pasiekusių įmonių tarpe pirmauja valstybės įmonė. Šįkart tai – VĮ „Klaipėdos valstybinio jūsų uosto direkcija“, kurios pelningumas 2016 m. siekė net 50,9%. Antroje vietoje liko UAB Klaipėdos jūrų krovinių kompanija „Bega“ su 41,2% pelningumu, trečiojoje – dar vienas Klaipėdos uosto atstovas – UAB „Birių krovinių terminalas“. Daugumos vežėjų automobiliais pelningumas 2016 m. siekė 1–4%.

Tęsinys po lentele

[infogram id="2bd66642-9a73-4e21-ba94-4b373bef8733" prefix="t84" format="interactive" title="Transportas:: Birių krovinių terminalo veiklos duomenys "]

Balsuokite už lyderius

Pirmasis rinkimų etapas, kuriame balsuoti galite čia, tęsiasi nuo gruodžio 5 d. iki gruodžio 11 d.

Balsavimas vyksta dviem etapais: iki gruodžio 11 d. bus išrinktos trys įmonės finalininkės, o iš jų iki gruodžio 18 d. išrinksime sektoriaus lyderę.

Transporto sektoriaus lyderių rinkimuose dalyvauja bendrovės, kurios iki 2017 m. gegužės 31 d. yra pateikusios savo finansines ataskaitas Registrų centrui ir patenka į didžiausių Lietuvos bendrovių sąrašą. Projektui buvo atrinktos tik 2016 m. pelningai dirbusios įmonės.

Pirmajame rinkimų etape buvo atrinktos įmonės, remiantis tik finansiniais kriterijais:

1. pardavimo pajamos 2016 m.;

2. pardavimo pajamų pokytis 2016 m., palyginti su 2015 m.;

3. ikimokestinis pelnas 2016 m.;

4. ikimokestinio pelno pokytis 2016 m., palyginti su 2015 m.;

5. pelningumas 2016 m.

Tai reiškia, kad į sąrašą pateko po 5 įmones, transporto sektoriuje pirmaujančias pagal kiekvieną aukščiau išvardytą kriterijų.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Atnaujinamos ES derybos dėl reikalavimų vilkikų vairuotojams

Europos Sąjungos (ES) institucijos trečiadienį Briuselyje atnaujina derybas dėl daug diskusijų keliančio...

„Girteka Logistics“ parke – SkGD varomi „Scania“ vilkikai 

Vienas didžiausių vežėjų Europoje įsigijo 3 suskystintomis gamtinėmis dujomis (SkGD) varomus „Scania R410“...

Seimo komitetas: taršių automobilių mokestis – nuo balandžio 1

Seimo Biudžeto ir finansų komitetas (BFK) trečiadienį pritarė „valstietės“ Agnės Širinskienės siūlymui iki...

Žingsnis link giliavandenio uosto – patvirtintas Klaipėdos uosto bendrasis planas Premium

Vyriausybė trečiadienį patvirtino Klaipėdos valstybinio jūrų uosto bendrąjį planą. Jo sprendiniai suteiks...

Verslo aplinka
2019.12.11
Ventspilio ir Rygos uostų valdymą perima „padėtį gelbstinti“ Vyriausybė

Latvijos susisiekimo ministras Talis Linkaitis pareiškė, jog valstybė dviejų didžiausių šalies uostų – Rygos...

„Lietuvos geležinkeliai“ per 3 metus perveš 30 mln. tonų „Achemos“ krovinių

„Lietuvos geležinkelių“ krovinių vežimo bendrovė „LG Cargo“ pasirašė bendradarbiavimo sutartį su „Achemos...

Į pagalbą vežėjams skuba „Trelo“: atidaro naująjį vilkikų remonto centrą Prancūzijoje Verslo tribūna

Iki šiol UAB „Trelo“ valdė tris sunkvežimių ir priekabų remonto centrus Vakarų Europoje: Genke ir Antverpene,...

„Norwegian“ kopia iš nuostolių, atsisakydama visko, kas nebūtina  Premium

Norvegijos pigių skrydžių bendrovė mažina darbuotojų skaičių, veiklos apimtis, parduoda savo lėktuvus,...

M. Bartuškos interviu: apie įmonės pertvarką, planus ir politinį palaikymą Premium 2

Reorganizaciją baigusios ir veiklas į atskiras įmones išskaidžiusios bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“...

Pavasarį – penkios naujos „airBaltic“ kryptys iš Vilniaus

Latvijos oro linijų bendrovė „airBaltic“ nuo kitų metų pavasario iš Vilniaus pradės skraidinti penkiomis...

„Airbus“ akcijos šiemet pirmą kartą nuo 2015-ųjų brangsta sparčiau už „Boeing“

Europos orlaivių gamintojos „Airbus“ akcijos šiemet pabrango kur kas labiau negu jos JAV konkurentės „Boeing“...

Rinkos
2019.12.10
Planuojamas taršių automobilių mokestis - jau nuo kitų metų pradžios 2

Seimo Biudžeto ir finansų komitetas (BFK) sutinka, kad nuo kitų metų būtų įvestas taršių automobilių...

„Girteka Logistics“ transporto parkas pasiekė 7.000 vilkikų, jame dominuoja „Volvo“

Transporto grupė „Girteka Logistics“ pranešė toliau auginanti savo vilkikų parko skaičių ir kiekvieną dieną...

M. Bartuška: „Lietuvos geležinkeliai“ kitąmet išmokės panašius dividendus

Valstybės valdomiems „Lietuvos geležinkeliams“ šiemet planuojant uždirbti panašų pelną kaip ir pernai,...

„Lietuvos geležinkelių infrastruktūra“ pradeda veiklą

Veiklą pradeda nauja valstybės valdomų „Lietuvos geležinkelių“ grupės bendrovė „Lietuvos geležinkelių...

Rengės ruože – baigiamieji atstatymo darbai 

Prieš dešimtmetį išardytame geležinkelio ruože iš Mažeikių į Latvijos Rengę vyksta baigiamieji atstatymo...

Prekybos mokesčio kirvis – ir virš automobilių pramonės atstovų galvų  Premium 2

Specializuotoje rinkoje veikiantys autorizuoti automobilių gamintojų atstovai tikina, kad naujasis stambios...

Automobiliai
2019.12.09
Greta Kauno nukritus lėktuvui žuvo žinomas pilotas V. Ramonas ir dar vienas vyras

Sekmadienio popietę Kauno rajone nukritus sportiniam lėktuvui, žuvo du juo skridę vyrai, pranešė policija.

Atnaujinami traukinių tvarkaraščiai tarp Vilniaus ir Kauno

Sekmadienį atnaujinami traukinių tarp Vilniaus ir Kauno tvarkaraščiai.

Sugedus lėktuvui, Egipte įstrigo apie 200 poilsiautojų iš Lietuvos

Sugedus oro linijų „GetJet Airlines“ lėktuvui, Egipto Šarm aš Šeicho kurorte penktadienį įstrigo apie 200...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau