Mano verslas
Mano verslas
Mano verslas
Mano verslas
Mano verslas
2024-03-23 15:01

Verslo pradžia: 6 dalykai, kuriais vertėtų pasirūpinti iš anksto

Laimis Jančiūnas, apskaitos paslaugų UAB „Buhalterės.lt“ vadovas. Bendrovės nuotr.
Laimis Jančiūnas, apskaitos paslaugų UAB „Buhalterės.lt“ vadovas. Bendrovės nuotr.
Apgalvoti žingsniai kuriant verslą – nuo akcininkų sutarties sudarymo iki asmens duomenų apsaugos užtikrinimo – gali padėti išvengti klaidų, sutaupyti laiko ir pinigų ateityje.

Tiems, kas planuoja verslą pradėti ne vieni, Laimis Jančiūnas, apskaitos paslaugų UAB „Buhalterės.lt“ vadovas, pataria sudaryti akcininkų sutartį, kuri padeda spręsti ne tik santykius tarp akcininkų, bet ir su vadovais. Taip pat toks dokumentas vertingas, jeigu vienas iš akcininkų tampa ir įmonės vadovu.

„Kasmet pasaulyje tarp verslo partnerių kyla tūkstančiai ginčų dėl dalykų, kuriuos buvo galima susitarti prieš pradedant verslą“, – nurodo L. Jančiūnas.

Akcininkų sutartis: ką numatyti

Akcininkų sutartimi galima įtvirtinti skirtingų, papildomų sąlygų, tačiau L. Jančiūnas įvardija pagrindinius dalykus, kuriuos reikėtų numatyti dokumente.

Sprendimų priėmimo tvarka. Sutartimi galima nustatyti, kad visi sandoriai, kurių vertė viršija numatytą sumą, turi būti patvirtinti  X  2/3, 4/5 ar kita akcininkų balsų dauguma. Toks susitarimas padeda išvengti atvejų, kai už reikšmingą sumą perkamas ar parduodamas turtas, paslaugos, kurie, akcininkų nuomone, gali būti įsigyjami per brangiai, parduodami per pigiai ir kt.

Vadovo skyrimo ir atšaukimo tvarka. Jeigu, pavyzdžiui, du akcininkai bendrovės akcijas pasidalija po 50%, įmonę kontroliuoti pradeda tas, kuris yra paskirtas vadovu. Tokiu atveju sutartis padeda apsaugoti kito akcininko interesus.

Aklavietės situacijų sprendimas. Akcininkų sutartyje galima iš anksto numatyti, kad, jeigu nepavyktų priimti jokių sprendimų ir verslas imtų stoti, bet kuris akcininkas galėtų kitiems pasiūlyti parduoti savo akcijas jam. Kitas gali sutikti arba pareikalauti, kad toks akcininkas už jo siūlomą kainą pats parduotų savo akcijas.

Akcijų kaina įmonės pardavimo atveju. Tarp akcininkų dažnai kyla ginčų, kai trečiajai šaliai norima parduoti 100% akcijų paketą ir tam prieštarauja keli akcininkai, tačiau patys neturi pinigų pasinaudoti pirmumo teise ir jų įsigyti. Todėl galima iš anksto sutarti, kokia formulė taikoma akcijų vertei nustatyti.

Prieiga prie įmonės informacijos. Sutartimi galima įtvirtinti, kad bet kuris akcininkas, nepriklausomai nuo dydžio, turimų akcijų, pavyzdžiui, du kartus per metus turi teisę susipažinti su konkrečiomis įmonės ataskaitomis – kreditorių ir debitorių sąrašu, pelno (nuostolių) ataskaita, balansu, ilgalaikio turto sąrašu, banko sąskaitų išrašais, sutartimis ir kt. Tai padės išvengti riboto informacijos pateikimo mažiesiems akcininkams. Taip pat galima sutarti, kad akcininkai turi banko prisijungimus stebėtojų teisėmis ir bet kada gali patikrinti išlaidas ir įplaukas.

Pelno padalijimas ir dividendai. Vienam akcininkui dividendų mokėjimas gali būti labai svarbus, o kitas linkęs investuoti ilgą laikotarpį, plėsti verslą ir dividendų neišsimokėti. Sutartyje galima aptarti sąlygas, kaip skirstomas pelnas. Pavyzdžiui, dividendams visada skiriama tam tikra įmonės pelno dalis.

Darbų sauga

Priėmus dirbti pirmą darbuotoją pagal darbo sutartį, privalomos tampa darbų saugos taisyklės. Darbdaviui būtina atnaujinti darbų saugos pažymėjimą, reguliariai organizuoti mokymus darbuotojams, pasirašytinai supažindinti su taisyklėmis, tikrinti darbuotojų sveikatą, atnaujinti darbo priemones ir pan.

„Įsivaizduokite, jei darbuotojas, vykdamas į darbą, susižeis arba dėl įvykio darbe atsidurs ligoninėje. Supažindinti su saugos taisyklėmis ir gauti jo parašus žurnaluose bus vėlu. Remiantis Darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymu, darbdavio pareiga yra sudaryti darbuotojams saugias ir sveikatai nekenksmingas darbo sąlygas“, – pažymi „Buhalterės.lt“ vadovas.

Apskaitos tvarkymas 

Jei steigiate mažąją bendriją (MB) ar individualią įmonę, pradedate veiklą pagal pažymą ar verslo liudijimą, galite luktelti su buhalteriu ar apskaitos įmone. To prireiks tapus pridėtinės vertės mokesčio (PVM) mokėtoju arba priėmus pirmą darbuotoją pagal darbo sutartį, nes tada atsiras prievolė kiekvieną mėnesį teikti deklaracijas.

Steigiant uždarąją akcinę bendrovę (UAB), rekomenduojama turėti buhalterį nuo veiklos pradžios. UAB vadovas turi dirbti pagal darbo sutartį, todėl iškart atsiranda prievolė teikti informaciją „Sodrai“, apskaičiuoti algos mokesčius ir kt.

„Tačiau verslo pradžioje buhalterį aktualu turėti ir dėl kitų priežasčių. Jis gali padėti išsirinkti tinkamą verslo formą, optimizuoti mokesčius, įvertinti, ar tapti PVM mokėtoju savanoriškai. Taip pat patarti, kaip išrašyti sąskaitas, rengti įsakymus, vesti automobilio kuro sunaudojimo apskaitą, konsultuoti kylančiais klausimais“, – teigia L. Jančiūnas.

Prieš pradedant darbus su buhalteriu ar apskaitos įmone, reikėtų pasirūpinti sutartimi, kuri numatytų apskaitos vedimo tvarką. Pavyzdžiui, per kiek laiko turėsite pateikti dokumentus, per kiek bus reaguojama į jūsų klausimus, kokia atsakomybė dėl klaidų ir kt.

„Girdime istorijų, kad buhalteris dingsta, neatsako į skambučius, ignoruoja prašymus ištaisyti klaidas, kompensuoti baudas, sudėtinga atgauti įmonės dokumentus ir pan. Verta atkreipti dėmesį, kad pagal įstatymą visais atvejais už apskaitos organizavimą yra atsakingas įmonės vadovas“, – priduria jis.

Veiklos draudimas

Įvertinkite, kiek jūsų verslas gali turėti rizikų. Pavyzdžiui, statybininkai ar automobilių remonto meistrai gali netyčia suniokoti patikėtą turtą, vaikų darželio auklėtoja nepastebėti, kaip vaikai išdaužia kaimynų langą ir pan.

„Pasirūpinus įmonės civilinės atsakomybės draudimu tokių nuostolių galima išvengti. Beje, kai kurie verslai, pavyzdžiui, notarai, antstoliai, nekilnojamojo turto brokeriai, statybos rangovai, kelionių organizatoriai ir tarpininkai, tokį draudimą privalo turėti pagal įstatymus“, – paaiškina „Buhalterės.lt“ vadovas.

Asmens duomenų apsauga

Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas (BDAR) nustato asmens duomenų apsaugos standartus ir teisių užtikrinimą asmenims, kurių duomenys tvarkomi. BDAR reikalavimai yra privalomi, jeigu turite bent 1 darbuotoją, turite bent 1 klientą, turite interneto svetainę, vykdote rinkodarą, vykdote vaizdo stebėjimą.

Domeno registravimas

Prieš steigiant įmonę verta pasidomėti, ar interneto adresas yra laisvas. Dažnai daroma klaida, kad pirmiausia įregistruojama įmonė ir tik po to pradedama domėtis domenais.

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS

„Jei visgi pirmiau įregistravote įmonę, o tinkantis domenas jau užimtas, galite bandyti jį išpirkti. Tačiau būna atvejų, kada pigiau įsteigti naują įmonę arba pakeisti turimos pavadinimą“, – sako L. Jančiūnas.

52795
130817
52791