Ketvirtadienio vakarui: Vilniaus festivalio finalas ir garso performansas
19 val. Vilniaus universiteto Didžiajame kieme „Vilniaus festivalio mozaiką“ vainikuos simfonija-kantata „Daina apie žemę“ („Das Lied von der Erde“). Kūrinys, kitaip vadinamas Devintąja simfonija, buvo sukurtas 1909 m. Joje išsiskleidžia G. Mahlerio muzikai būdingos romantizmo ir ekspresionizmo estetinės nuostatos, iš simfonijos ir dainos žanrų gretinimo randasi naujas sintetinis simfonijos-kantatos žanras.
„Dainoje apie žemę“ panaudoti vokiečių poeto Hanso Bethge’s tekstai iš rinkinio „Kiniška fleita“. Įkvėptas senovinių, net egzotiškų kinų poetų eilėraščių G. Mahleris sukūrė vieną išraiškingiausių pasaulio muzikos literatūros partitūrų.
„Dainą apie žemę“ mecosopranui, tenorui ir orkestrui Vilniaus festivalyje sykiu Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru atliks pasaulinį pripažinimą pelnę solistai Justina Gringytė ir Kristianas Benediktas. J. Gringytė 2015 m. pelnė Lietuvos jaunosios operos solistės metų apdovanojimą, Anglijos nacionalinės operos ir Škotijos operos teatruose sulaukė ypač palankių atsiliepimų už Karmen vaidmenį, „The Guardian“ muzikos kritikai jos balso stiprumą lygina su „plieno šarvais“, o, anot „The Scotsman“, savo interpretacijose ši dainininkė meistriškai pereina nuo valdingos ir įsakmios prie trapios ir švelnios herojės paveikslo.
Lietuvių tenoras Kristianas Benediktas (taip pat žinomas kaip Vaidas Vyšniauskas) tarptautinėje scenoje išgarsėjo kaip vienas žymiausių G. Verdi operos „Otelas“ pagrindinio vaidmens atlikėjų.
Diriguos Modestas Pitrėnas.
Performanso vakaras
Birželio 18 d., 18 ir 20 val., Šiuolaikinio meno centro Didžiojoje salėje garso menininkas A. Bumšteinas pristatys naują unikalaus barokinio teatro triukšmų mašinų performanso „Blogi orai“ versiją, kurioje vėl triukšmaus barokinės lietaus, vėjo ir griaustinio mašinos, sekančios tropinių ciklonų keliais.
Anot organizatorių pranešimo, ilgametį A. Bumšteino susidomėjimą barokine mašinerija liudijantis performansas, „Auksinių scenos kryžių“ apdovanojimuose įsegęs menininkui Boriso Dauguviečio auskarą, nuolatos dinamiškai kinta. Per kelerius metus nuo premjeros Krokuvoje buvo pristatytos bent trys performanso versijos, pritaikytos skirtingoms erdvėms ir atliepiančios paties kūrinio dinamišką prigimtį. „Navigacijos“ – tai galerinis „Blogų orų“ variantas, kuriam įkvėpimo suteikė faktas, kad barokiniame teatre scenos darbininkais dažnai dirbdavo jūreiviai, valdę scenos mechanizmus, tarsi naviguotų burlaivį.
„Kūrinio objektas yra klimato, aplinkos fenomenų, orų garsai. Pats oras nėra statiškas reiškinys – jis nuolatos kinta, jį užfiksuoti, nuspėti yra labai sunku. Norėčiau, kad ir šis kūrinys būtų toks, kad jį būtų galima žiūrėti daugybę kartų ir kiekviena jo versija būtų kitokia. Įsivaizduoju debesį kaip šio kūrinio prototipą – jis visuomet yra tos pačios konsistencijos, bet jo forma nuolatos kinta. Išlieka barokinio teatro triukšmo mašinos, o struktūra keičiasi, taikantis prie erdvės, kurioje performansas yra rodomas. Manau, kad ši versija – tikrai ne paskutinė. Apskritai, su šia medžiaga, šiais instrumentais esu nusiteikęs dirbti visą gyvenimą“, – cituojamas menininkas.
Ketvirtadienio performanse triukšmo mašinomis gros Gitis Bertulis, Kristupas Gikas, Gailė Griciūtė, Greta Grinevičiūtė, Alanas Gurinas.