Per atidarytą sieną su Baltarusija Lietuvos vilkikai vis dar nejuda, premjerė tikisi, kad sulaikymas – techninis
Papildyta „Linavos“ prezidento komentaru.
„Labai tikiuosi, kad šitas sulaikymas, kuomet atidarėm du pasienio punktus, yra tiesiog techninio lygmens, kuomet turi suvaikščioti tam tikri parašai ir vilkikai galės sugrįžti namo. Labai tikiuosi – jeigu ne, atitinkamai svarstysim ir galvosim, ką toliau daryti“, – žurnalistams ketvirtadienį sakė premjerė.
Anot jos, kol kas nėra signalų, kad vilkikai nebūtų išleidžiami piktybiškai.
„Kol kas tokių signalų tikrai nėra ir kol kas matome, kad tai yra techninio lygmens problema. Lygiai taip pat, kai mes priėmėm sprendimą, parą užtruko, kol realiai pasienio punktai buvo atidaryti. Tai kol kas yra taip, bet jeigu bus kiti signalai, atitinkamai rinksimės, spręsim ir darysim sprendimus“, – teigė I. Ruginienė.
Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) generalinis sekretorius Povilas Drižas teigė turintis žinių, kad Minsko atstovai dar sprendžia, kaip Lietuvos transportą išleisti iš aikštelių, ar leisti jiems važiuoti per Baltarusijos teritoriją.
„Mes turime informacijos, kad Baltarusijos pusė buvo susirinkusi į kažkokius pasitarimus dėl sprendimų, kaip dabar logistiką sutvarkyti (...). Informacijos turiu, kad sprendimai arba dar nėra priimti iš Baltarusijos pusės, arba gal tiesiog nepasiekė mūsų, – BNS apie 11 val. ketvirtadienį sakė P. Drižas. – Neturiu informacijos, kokiame lygyje Baltarusijoje vyksta susirinkimas“.
Pasak P. Drižo, konkrečios informacijos dėl apmokėjimo už transporto priemonių stovėjimą aikštelėse dar nėra.
„Informacija dėl mokėjimo irgi dabar nepatvirtinta, bet sklando tokia žinutė, kad galbūt nebus apmokestinamas visas stovėjimo laikotarpis, o tik paskutinės 10 dienų. Bet kol kas nėra prasidėję konkrečių veiksmų“, – teigė TTLA generalinis sekretorius.
„Linavos“ prezidentas Erlandas Mikėnas BNS teigė, kad, jo duomenimis, keli vilkikai įvažiavo į Lietuvą per Šalčininkus, tačiau dauguma vis dar neišleidžiami į Lietuvą. Pasak jo, toliau vyksta apmokėjimo už stovėjimą aikštelėse procedūros, panaikinta anksčiau sudaryta elektroninė eilė.
„Dabar statomi į naują eilę tie, kurie apsimoka greičiau. Tai kuo greičiau apsimoka vežėjas, tuo greičiau jį pastato į eilę“, – sakė asociacijos vadovas.
Baltarusija reikalauja Vilniaus ir Minsko Užsienio reikalų ministerijų atstovų susitikimo, sako nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas Erlandas Mikėnas.
„Gavau informaciją, kad Baltarusijos pusė reikalauja susitikimo, konsultacijų Užsienio reikalų ministerijų lygiu. Turiu rašto kopiją, kur prašoma konsultacijų Užsienio reikalų ministerijos lygiu, – LRT radijui ketvirtadienio popietę sakė E. Mikėnas. – Mano nuomone tai, yra reketas“.
Pasak „Linavos“ vadovo, Minskas dar nedavė nurodymo išleisti lietuviškus vilkikus, tačiau „kažkaip juda“ vežėjai iš Uzbekistano.
Kiek anksčiau ketvirtadienį E. Mikėnas BNS teigė, kad pagal pirminę informaciją vilkikai turėjo pajudėti 8 val. Lietuvos laiku, tačiau nepajudėjo. Jo duomenimis, keli vilkikai įvažiavo į Lietuvą per Šalčininkus, tačiau dauguma vis dar neišleidžiami į Lietuvą.
Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) generalinis sekretorius Povilas Drižas savo ruožtu teigė, kad Minsko atstovai dar sprendžia, kaip Lietuvos transportą išleisti iš aikštelių, ar leisti jiems važiuoti per Baltarusijos teritoriją.
E. Mikėno žiniomis, visi vilkikai apmokestinami vienodai – už dešimt parų, nepaisant to, kiek laiko jie praleido aikštelėse.
„Taip pat turime informacijos, kad iš Lietuvos autovežis važiavo į Baltarusiją. Tai Lietuva labai gerai dirba, greitai susiformino, bet įvažiavus į Baltarusiją Baltarusija nežino, kaip forminti, ir stovi tas autovežis. (...) Kažkas ten yra ne taip, kaip turėjo būti, nes Baltarusijos pusė nedirba“, – BNS teigė E. Mikėnas.
Ministrų kabinetas trečiadienį nusprendė 10 dienų anksčiau, nei planuota, atverti sieną su Baltarusija. Medininkų ir Šalčininkų pasienio punktų veikla atnaujinta nuo ketvirtadienio vidurnakčio.
Reaguodamas Lietuvos į sienos uždarymą, Minskas uždraudė savo teritorijoje esantiems Lietuvos vilkikams grįžti į šalį kol nebus atverta siena, o iki tol didžioji dalis jų nugabenta į specialias aikšteles, kur už kiekvieną stovintį vilkiką ar puspriekabę imamas 120 Eur mokestis už dieną, o nesumokėjus mašinas grasinama konfiskuoti.
VERSLO TRIBŪNA
J. Taminskas: vežėjai rizikavo patys
Kai kuriems Baltarusijoje maždaug dvi savaites įstrigusių Lietuvos vilkikų savininkams ketinant prašyti valdžios kompensacijų, susisiekimo ministras Juras Taminskas sako, jog Vyriausybės perspėjimai dėl rizikos nestabdo šio verslo veikti Rytuose.
Pasak jo, todėl Vyriausybė nesiruošia padengti su sienos uždarymu ir vilkikų prastovų susijusių nuostolių.
„Akivaizdu, kad jie vis tiek važiavo, važiuoja ir važiuos, tai nepakeis jų nuomonės ir jų elgsenos. Jeigu jie viešai deklaruoja, kad jie vykdys veiklą Rytų kryptimi, tai kodėl tada reikia reikalauti iš valstybės padengti patiriamus nuostolius?“ – ketvirtadienį Žinių radijui sakė J. Taminskas.
„Nėra vertinama ir nėra svarstoma dėl nuostolių atlyginimo. Ne mes jų neišleidžiame, jų neišleido Baltarusijos režimas“, – pridūrė jis.
Anot ministro, apie hibridinę Minsko ataką prieš Lietuvą buvo komunikuota savaitę iki sienos uždarymo, todėl jeigu verslas važiuoja Rytų kryptimi, reikėjo įsivertinti riziką, kad „vyksti į valstybę, kuri yra agresorė“.
„Ieškinys (dėl nuostolių kompensavimo – BNS) teikiamas tam, kuris padarė žalą. Žalą juk padarė Baltarusijos režimas, jis neleidžia išvažiuoti“, – tikino J. Taminskas.
V. Kondratovičius: vežėjai sulauks daugiau ir brangesnių užsakymų
Tuo metu Vladislavas Kondratovičius, vidaus reikalų ministras, sako, kad Baltarusijai išleidus jos laikinai sulaikytus Lietuvos vilkikus, nuostolių patyrę vežėjai turės daug krovinių gabenimo užsakymų.
Jo teigimu, užsakymų skaičius yra išaugęs keliskart ir tai bus finansiškai naudinga vežėjams.
„Niekas nežino, kokios tos (dėl sienos uždarymo vežėjų patirtos – BNS) išlaidos. Turiu šiandien informacijos, kad reisų užsakymai išaugo 4–5 kartus. Krovinių, kuriuos reikia išvežti–nuvežti į Baltarusiją, nesumažėjo. Faktiškai visos mūsų transporto priemonės bus panaudotos. Galbūt nuveš brangiau galutiniam gavėjui ar baltarusiui, ar dar kažkam, bet turėtų gauti didesnį atlygį“, – per Vyriausybės valandą Seime ketvirtadienį sakė V. Kondratovičius.
Taip ministras kalbėjo mišrios parlamentarų grupės nario Artūro Zuoko paklaustas, ar Lietuva planuoja vienaip ar kitaip kompensuoti vežėjų Baltarusijoje patirtą žalą.
„Visi įsiremiame į kažkokią 120 Eur sumą vienai dienai ir sakome, kad viskas, verslas sužlugo. Kad dėl šitų 0,5% (tokia dalis, anot jo, visų Lietuvoje registruotų vilkikų – BNS), iš kurių galbūt 0,1% sumokėjo šituos 120 Eur, sužlugs Lietuvos ekonomika“, – kalbėjo ministras.
„Ir jūs sakot, kad čia kažkokia reikšminga klaida, kažkoks smūgis verslui, tie 0,5%? Nesutinku su jumis“, – į A. Zuoko pastabą, jog sienos uždarymas buvo klaida, atsakė V. Kondratovičius.
Pasak ministro, per beveik tris savaites, kai buvo uždaryta siena, Lietuvos vežėjų negalėjo pakeisti kitų šalių bendrovės, kad transportuotų neišvežiotus krovinius.
„Greičiausiai tai bus tie patys vežėjai, kurie išveš tuos krovinius, kurie guli vienuose ar kituose sandėliuose arba gamyklose. Tikiu, kad tai bus mūsų vežėjai, nes rasti kitų vežėjų nėra taip lengva“, – atsakydamas į „aušriečio“ Tomo Domarko klausimą apie neigiamą sienos uždarymo poveikį ekonomikai teigė V. Kondratovičius.