Pasižymėti kalendoriuje: „Naujosios operos akcija“
Tiems, kurie pratęs pažintį, „Operomanija“ neabejotinai asocijuojasi su spektakliu „Geros dienos!“ – opera 10-čiai kasininkių, prekybos centro garsams ir fortepijonui (libreto autorė – Vaiva Grainytė, kompozitorė – Lina Lapelytė, režisierė – Rugilė Barzdžiukaitė), tapusia NOA sėkmės talismanu, ir nuo 2013-ųjų, kai buvo parodyta „pilnametražė“ jos versija, apkeliavusi svarbiausius pasaulio festivalius ir koncertų sales.
Dar vienas visuotinai žinomas NOA produktas – tos pačios trijulės menininkių, kaip ir „Geros dienos!“, sukurta opera-performansas „Saulė ir jūra“ (Marina), 2019 m. Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje laimėjusi Lietuvai „Auksinį liūtą“.
Ką žada šiemet
Žvelgiant pirmyn – 8-ojoje „Naujosios operos akcijoje“ bus parodyti 8 šiuolaikinio muzikos teatro kūriniai: naujausi „Operomanijos“ prodiusuoti darbai ir svečių iš Ukrainos spektaklis.
Festivalio rengėjai pasakoja, jog į programą įtraukti penki naujutėliai pastatymai, pasaulinės premjeros – muzikinis performansas „Sporto grupė“, TikTok opera „Planeta Deluxe“ (pirmoji bendro „Operomanijos“ ir Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT) projekto „Operos genomas“ premjera), korporatyvinė distopija balsams „Puikus naujas kūnas“, opera „Traviatos“ ir koncertas su choreografine uodega „The Urban Tale of a Hippo“. Pastarąjį pristatys tarptautinė autorių komanda, kartu su šiuolaikinės muzikos ansambliu „Synaesthesis“, tarptautinė kūrinio premjera numatyta „Dūmų fabrike“, tapsiančiame ne tik scena, bet ir muzikos instrumentu, kuriame garsai plinta, kinta, auga ir įsupa.
Kiek ilgėliau apsistojant ties LNOBT ir „Operomanijos“ bendradarbyste, – „Planeta Deluxe“ idėjos autorė, režisierė Greta Štiormer, tiesiai šviesiai paklausta, ką pamatys TikTok operos žiūrovai, sako: „neįprastą kūrinį, galbūt net šokiruosiantį tradicinį šio teatro žiūrovą“.

Anot režisierės, LNOBT scenoje pinsis „ypatingai didelė muzikinių stilių įvairovė – nuo pop ir ritmenbliuzo iki repo ir trance stiliaus, ir visa tai bus atliekama operos solistų. Vizualus sceninis sprendimas, tikiu, nustebins kiekvieną, atėjusį į „Planetą Deluxe“. Nors su neįprasta kūrinio forma atsiranda daug naujų iššūkių, kiekviena naujovė plečia kūrėjų akiratį ir neleidžia jaustis žinančiu, koks turi būti ar kaip turi atrodyti teatras“.
Be premjerų, bus parodyti senesni „Operomanijos“ prodiusuojami darbai: garso patirtis Vilniaus gete „Glaistas“ ir nepriklausomybės atgavimo laikotarpio aktualijas menantys muzikiniai paveikslėliai iš Lietuvos televizijos archyvų „Radvila Darius, Vytauto“. Visi NOA spektakliai bus rodomi su anglų kalbos titrais.
Pasak Anos Ablamonovos, NOA festivalio prodiuserės, nuo pat pradžių jis buvo skirtas naujovėms ir tai yra bene vienintelis scenos menų festivalis Lietuvoje, kuriame rodomos beveik vien premjeros.
Taigi, festivalyje bus naujų kūrinių, iki šiol neliestų temų, šiuolaikiniame muzikos teatre debiutuojančių autorių ir naujų partnerysčių. Spektaklius kuria marga kūrėjų bendruomenė, juose pasirodys ryškūs nepriklausomi menininkai ir kolektyvai „Synaesthesis“, „Cello Club“, valstybinio ansamblio „Lietuva“ choras.
„Ištikimai laikomės vienintelės ir pačios svarbiausios NOA tradicijos – kūrybinių atradimų ir naujovių paieškos“, – sako A. Ablamonova.
Svečiai iš Ukrainos
Svečiai iš Ukrainos pristatys archeologinę operą „Chornobyldorf“ (autoriai – Roman Grygoriev, Illia Razumeiko), jau įvertintą tarptautiniu mastu.
A. Ablamonova pasakojo „Chornobyldorf“ vaizdo įrašą mačiusi 2021 metais: „Puikiai nufilmuotas, bet pernelyg sumontuotas, todėl tąkart jis mane suklaidino ir nepaliko didelio įspūdžio. O ir kūrėjų pasirinkta Černobylio tema tuo metu nuskambėjo šiek tiek spekuliatyviai. Kai šį pavasarį operą pamačiau gyvai festivalyje Roterdame, karo kontekstas praplėtė kūrinio suvokimo ribas. Be to, dėliojant festivalio programą paaiškėjo, kad „Chornobyldorf“ labai rezonuoja su kitais 8-tojo NOA kūriniais. Tad nors spektaklis išties nemažas, – į Lietuvą iš Ukrainos ir kitų pasaulio šalių atvyks 20 asmenų kūrybinė grupė, – padedant rėmėjams sumanymą pavyks įgyvendinti“.
NOA prodiuserė atkreipia dėmesį į garso patirtis Vilniaus gete „Glaistas“, spektaklį-kelionę po buvusio Vilniaus geto istorijas ir teritorijas. Šiuosyk „Glaisto“ rodymus praturtins svarbus įvykis – susitikimas su iš Izraelio atvyksiančiu vienu garso patirties Vilniaus gete balsų, šio kūrinio herojumi, profesoriumi Joshua Zaku (g. 1929), tikruoju Vilniaus geto gyvenimo liudytoju.
Siekiant skatinti jaunuosius kritikus domėtis šiuolaikiniu muzikos teatru bei naująja opera, NOA spektaklių programą lydės kūrybinė laboratorija, kurioje bus laukiami jaunosios kartos meno analitikai (muzikologai, teatrologai, kinotyrininkai, menotyrininkai, kultūros ir meno kritikai, literatai).
Festivalio „Naujosios operos akcija“ programa skelbiama čia.