Silvana nejuokauja

Publikuota: 2019-10-08
Silvanos tamsios, bet pop skambesio nebijančios dainos tapo naujo Švedijos hiphopo garsu. Albumo „Helig Moder“ viršelis
Silvanos tamsios, bet pop skambesio nebijančios dainos tapo naujo Švedijos hiphopo garsu. Albumo „Helig Moder“ viršelis
 

Švedišku „Oskaru“ apdovanotoje dokumentikoje apie ją pačią Silvana Imam grįžta į vaikystės namus Plungėje. Pamačiusi kaimynė smalsauja – „tokia graži moteris“, matyt, jau turi vyrą? Daug šansų, kad turėtų, jeigu būtų pasilikusi Plungėje. Bet Silvana nuėjo kiek kitokiu keliu: tapo kertine Švedijos hiphopo kūrėja ir LGBTQ bendruomenės balsu.

Lietuvą žinia apie Silvaną pasiekė prieš trejus metus, kai ji buvo pripažinta geriausia Švedijos atlikėja.

„Čia nieks nežina, kiek aš kentėjau, nu bl*t kiek aš kentėjau, – atsiimdama „Grammis“ statulėlę žemaitiškai kalbėjo ji. – Bet žinot? Aš laimėjau.“

Šiemet Silvana, kuri spalio 15 d. dalyvaus konferencijoje „Išmani Lietuva“, išleido antrąjį albumą „Helig Moder“ („Šventoji motina“) ir koncertavo pagrindinėje didžiausio regione Roskildės (Danija) muzikos festivalio scenoje. Jos tamsios, bet pop skambesio nebijančios dainos tapo naujo feministinio Švedijos hiphopo garsu. Jos romanas su kita šalies naujosios kartos muzikos žvaigžde Beatrice Eli legitimizavo dviejų moterų meilę Švedijos popscenoje.

Silvana būtų idealus simbolis Švedijai kaip atvirai ir daugiakultūrei valstybei. Jos mama – lietuvė, tėvas – siras, o ji pati yra Švedijos pilietė, įkūnijanti visų trijų kultūrų tapatybes. Tačiau Silvana yra ir didelė savo pačios visuomenės kritikė. Jai neramu dėl krypties, kuria Švedija suka. Praėjusių metų rinkimuose dešiniųjų populistų partija, kurios šaknys siejamos su neonacistine ideologija, buvo trečia pagal laimėtus balsus. Atvirų durų politika ir augantis pabėgėlių skaičius išjudino tą visuomenės dalį, kuri nori „išlaikyti Švediją švedišką“. Silvana kovoja su augančiu švedų nacionalizmu ne tik dainų tekstais, koncertais, per kurios slepiasi po balaklava, bet pačiu savo egzistavimu.

Vilniuje Silvaną sutikau pernai, „Kino pavasariui“ rodant dokumentiką apie ją. Laukiau interviu eilėje su būriu kolegų iš skirtingų redakcijų, nuo gyvenimo būdo laidų iki masinei auditorijai skirtų žurnalų. Greta lūkuriavo Lietuvos LGBTQ aktyvistės be diktofonų ir be kamerų – tiesiog norėjo su Silvana pasisveikinti ir jai padėkoti.

Įprastai šie žmonės nesusitinka. Aktyvizmo temos, ypač susijusios su seksualumu, Lietuvoje arba skandalizuojamos, arba padedamos į pogrindį. Tačiau, atvykusi į Vilnių su dokumentinio filmo bagažu ir tarptautiniu mastu apdovanotos lietuvės aura, Silvana gavo netikėtai daug palaikymo iš masinių Lietuvos medijų. Ji tai išnaudojo deklaruodama: „Tikrieji herojai yra žmonės Lietuvos LGBTQ bendruomenėje. Jei nepalaikot jų, vadinasi, nepalaikot ir manęs.“

Per mūsų interviu Silvana prisiminė prieš dieną Vilniuje vykusį susitikimą. Su ja pietavęs vyras ją pavadino provokatore. Ji nesuprato. „Ką tokio provokuojančio darau?“

Galima suprasti, kodėl Silvana atrodo radikali. Ne kiekvienas į sceną žengiantis žmogus iššaukia eilutes: „Sakai, mūsų meilė nelegali? – Tai eik pabučiuok savo svastiką.“ Bet jos pyktis nėra poza – tai jos gyvenimo istorija. Silvanos pasaulio vizija, kur tokių žmonių kaip ji būtų daugiau ir jie jaustųsi saugūs, jai yra ne utopija, o būtinybė.

Mes esame įpratę matyti protestą kaip šou dalį. Manome, kad buvimas „antisisteminio“ yra tik dar vienas būdas tapti sistemos dalimi. Silvana su protestu nežaidžia. Kai ji kalba apie „lesbiečių revoliuciją“, nejuokauja. Tai nereiškia, kad turi būti kertamos galvos. Bet požiūris, kad moters galutinis tikslas yra būti surastai vyro, turi atsitraukti.

Silvanos istorija atrodo ypač įkvepianti žvelgiant iš lietuviško taško. Ji įrodo, kad kiekvienas jaunas žmogus iš nedidelio miesto turi šansą būti išgirstas, jeigu tik pateks į terpę, kur kūrybiškumas yra vertinamas. Savo žemaitišką užsispyrimą ir tiesmukiškumą Silvana sudėjo į dainas, kurios Švedijos publikai įkūnija tai, kas iš jų visuomenės yra išgyvendinta. Daugelis jos gerbėjų svajotų būti tokie pat bekompromisiai, bet kolektyvinis gerovės valstybės modelis, kuriame jie užaugo, turi savo kainą – čia sunkiau susikurti individualumą. Paradoksalu, bet kaip lietuviams Silvana įkūnija svajonę būti „sėkminga švede“, taip švedams imponuoja jos lietuviškumas ir siriškumas. Ji sujaukė kultūrinę hierarchiją, sukūrė savitą tapatybę ir sudėjo tai į muziką. Tokių asmenybių scenoje nėra daug, jomis būti sunku, bet jos kuria istoriją.

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Knygos: Petrą ir lentynas užkariavusi Petro imperatorė Premium

Ilgai svarsčiau, ar vertėtų apžvelgti šią knygą. Vis dėlto tai tik pirmoji šios istorijos dalis, tad...

S. Šimkutė: Lovos reikalų „rebrandingas“ Premium

Tai štai kaip atrodo seksualinis nuobodulys... Uršulė atitraukė žvilgsnį nuo mobiliojo ekrano ir dėbtelėjo į...

Verslo klasė
2019.12.08
Gyvenimas po „Sostų karų“ Premium

Tyrionas Lanisteris jau tapo klasikiniu personažu, iliustruojančiu racionaliai cinišką XXI a. pilietį. Jo...

Verslo klasė
2019.12.08
Vasaros g. 5: Anamnezė Premium

Anamnezė [gr. anamnesis – pri(si)minimas]: ligonio ir jo artimųjų gydytojui suteiktos žinios apie ligonį ir...

Verslo klasė
2019.12.08
2019 metų CEO A. Markauskas: reikia nustoti manipuliuoti Premium 1

„Verslo žinių“ 2019-ųjų Metų CEO buvo išrinktas UAB „Thermo Fisher Scientific Baltic“ generalinis direktorius...

Verslo klasė
2019.12.08
S. Šimkutė: pabėgimas  Premium

Kartais norėdavosi pabėgti. Nuo šios minties paslėpsniais nusiridendavo kutenantis jaudulys, tačiau Tadui vis...

Verslo klasė
2019.12.07
„Džokeris“: ne apie filmą, o apie mus Premium

Nepulsiu aiškinti, kaip staiga tapo priimtina, kad „Džokeris“ („Joker“) yra geriausias filmas per ilgus...

Verslo klasė
2019.12.07
Ar veido atpažinimo sistemos įtvirtins visuotinį mūsų sekimą? Premium

Veido atpažinimo technologija – vienas svarbiausių naujųjų išradimų, galinčių transformuoti ekonomikos...

Verslo klasė
2019.12.03
Kaip nugalėti baimę kalbėti viešai Premium

„Aš – ne aktorius“, – šis pasiteisinimas jus ramino ir saugojo nuo kalbėjimo viešai. Tačiau kartą atėjo...

Verslo klasė
2019.12.01
Filmas „Džokeris“: nebijokite, viskas bus blogai

Šiek tiek simptomiška, kodėl „Džokeris“ (2019 m.) sulaukė tiek daug išankstinio dėmesio Lietuvoje, ir vargu...

Verslo klasė
2019.11.30
Globalizacija išeina iš mados Premium

Įbedę akis į ekraną su bičiuliu inžinieriumi iš Vidurinių Rytų žiūrėjome, kaip ant platformų sinchroniškai...

Verslo klasė
2019.11.30
Naujas „Golf“: septintą kartą išvengta revoliucija Premium

Aštuntos kartos kompaktinis „Volkswagen“ hečbekas septintą kartą išvengė esminių permainų – iki šiol tokia jo...

Verslo klasė
2019.11.30
J. Vilpišauskaitė: ilgas kelias, sustojęs laikas Tušetijoje Premium

„Nereikia laukti mirties, kad pamatytum rojų, tereikia nuvažiuoti į Tušetiją“, – sako kartvelai apie tolimą...

Verslo klasė
2019.11.29
P. Jurkevičius: Mūsų skrandžiai? Literatūrinė-kulinarinė klastotė! Premium 1

Diskusija kaip diskusija... Iš pradžių – normaliai emocinga, pritvinkusi sąmojo, aitraus žurnalistinio...

Verslo klasė
2019.11.24
Atrasti milijoną: kai taupyti žalinga Premium

– Tai pats kvailiausias pasiūlymas, kurį man teko kada nors girdėti. Tu bent įsivaizduoji, kiek kainuoja...

Verslo klasė
2019.11.24
Kinas: kaip visada ko nors pritrūksta Premium

Prieš penkerius metus čia rašiau, kad Ignas Jonynas yra lietuviško kino viltis, ir tos minties vis dar...

Verslo klasė
2019.11.23
Skaičiai: Kiek kainuoja mokslas Lietuvoje? Premium

Rudeniop daugumos šalių žiniasklaidoje pasirodė panašių antraščių: kiek kainuoja uniformos ir ugdymo...

Verslo klasė
2019.11.23
Įdomūs laikai Venecijos bienalėje: tikros ir alternatyvios tiesos Premium

Įdomiausia Venecijos bienalės naujiena mums buvo Lietuvos paviljono laimėjimas. Mane jis nudžiugino dar ir...

Verslo klasė
2019.11.22

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau