„Iki“ vadovė N. Kvietkauskaitė: Lietuva tampa prekybos inovacijų centru – dabar kolegos atvyksta semtis patirties, o ne atvirkščiai
Lietuvos jėga – greitis ir lankstumas
„IKI Lietuva“ generalinė direktorė Nijolė Kvietkauskaitė pažymi, kad prekybos sektoriaus inovacijas plėtojančių startuolių dėmesys į Lietuvą krypsta ne veltui.
„Lietuva turi unikalų pranašumą. Viena vertus esame pakankamai didelė šalis su ypač konkurencinga mažmeninės prekybos rinka, kurioje galima tinkamai testuoti idėjas ir technologijas. Kita vertus, esame pakankamai maži, kad visi procesai vyktų nepalyginamai greičiau ir pigiau nei didesnėse valstybėse. Tai, kas kitur užtruktų metus ir pareikalautų daugybės išteklių, čia įmanoma įgyvendinti per kelis mėnesius“, – aiškina N. Kvietkauskaitė.
Pasak jos, tokia Lietuvos pozicija lemia, kad ir 21-oje šalyje veikianti „Rewe“ grupė, kurios dalimi yra „IKI Lietuva“, būtent mūsų šalį laiko strateginiu inovacijų centru, kuriame testuojami sprendimai – nuo autonominių prekių pristatymo automobilių iki pirkėjų amžių nustatančių dirbtinio intelekto sprendimų savitarnoje. „Iki“ prekybos tinklas buvo pirmasis, pasiūlęs už pirkinius atsiskaityti programėlėje „Walk15“ surinktais žingsniais, pirmasis pasitelkė ir „Tasku“ programėlę, kuri papildomai užsidirbti norintiems žmonėms pasiūlė atlikti dalį darbų parduotuvėse. Dabar šie sprendimai jau žengia pirmuosius žingsnius ir kitose „Rewe“ grupės šalyse.
„Dabar kolegos iš kitų Europos šalių atvažiuoja pas mus semtis patirties, kad Lietuvoje išbandytas ir veikiančias inovacijas pritaikytų savo versle. Tokiu būdu tampame tiltu, leidžiančiu startuoliams atverti duris į platesnius vandenis. Kiekvienas toks sėkmingas pavyzdys užsienio partneriams parodo, kad Lietuva yra technologiškai brandi ir aukštos verslo kultūros šalis, kurioje nestinga talentų. Tai traukia naujas investicijas ir kuria aukštos pridėtinės vertės darbo vietas“, – akcentuoja „IKI Lietuva“ vadovė.
Ji pažymi, kad tokiu būdu Lietuvos startuoliai gauna daugiau tarptautinio dėmesio, o tai leidžia lengviau atverti kelius į tarptautinius vandenis. Tarp tokių sėkmės pavyzdžių – į užsienio rinkas žengę startuoliai „Pickitoo“, „Walk15“ ar „Traxlo“.
Svarbi didžiųjų parama
N. Kvietkauskaitė neabejoja, kad stipri startuolių ekosistema kuria milžinišką vertę, būtent todėl tokie renginiai kaip „Iki“ prekybos tinklo organizuojamas „IKI x REWE Digital Startup Night“ yra ypač reikšmingi, nes pradedantiems startuoliams leidžia savo idėjas pristatyti potencialiems investuotojams ir mažmeninės prekybos lyderiams.
Šiemet „IKI x REWE Digital Startup Night“ sulaukė rekordinio dėmesio, dar kartą įrodžiusio, jog Lietuva tampa mažmeninės prekybos inovacijų centru. Daugiau kaip 100 dalyvių iš Lietuvos, Vokietijos, Austrijos, Čekijos, Rumunijos ir kitų šalių dalijosi savo įžvalgomis, kaip technologijos keičia mažmeninę prekybą – nuo efektyvesnės logistikos, maisto švaistymo mažinimo iki prekių likučių valdymo parduotuvių lentynose realiu laiku. Tarp šių dalyvių buvo ir dar mokyklinio amžiaus pradedančiųjų verslininkų, taip pat siūliusių originalias idėjas, kaip iš dalies automatizuoti kandidatų į darbą gyvenimo aprašymų vertinimą ar pasitelkti naujas skaitmenines paslaugas.
„Jaunoji karta inovacijas kurti pradeda dar mokyklos suole ir net paaugliai turi kuo nustebinti – tai suteikia dar daugiau tikėjimo Lietuvos inovacijų sektoriumi. O tokie renginiai kaip „IKI x REWE Digital Startup Night“ jaunuoliams leidžia ne tik pristatyti savo idėjas, bet ir iš patyrusių rinkos profesionalų gauti patarimų, pamatyti platesnį kontekstą. Toks palaikymas labai svarbus, nes kas žino – galbūt vieną dieną tos idėjos taps realiais sprendimais, kuriuos mes naudosime, kad efektyvintume procesus ir gerintume klientų patirtį. Todėl darbas su startuoliais yra mūsų ilgalaikės strategijos dalis“, – sako N. Kvietkauskaitė.
Jos teigimu, toks požiūris ilgainiui formuoja stiprią verslumo kultūrą, leidžiančią Lietuvai konkuruoti su didesnėmis ir turtingesnėmis šalimis: „Mes negalime lygintis rinkos dydžiu, taip pat nebesame pigi šalis, kad konkuruotume tik kaina. Tačiau kitus galime lenkti greičiu, lankstumu ir talentu. “
Inovacijų pagrindas – nestandartinis mąstymas
N. Kvietkauskaitė akcentuoja, kad rinkoje gausu startuolių, tačiau dėmesį laimi tie, kurie siūlo sprendimus, leidžiančius veikti geriau – efektyviau, pigiau ar, galų gale, įdomiau nei kiti. Tam reikalingas nestandartinis mąstymas ir gebėjimas pamatyti galimybes ten, kur kiti jų nemato.
„Mes išbandėme bendradarbiavimą su beveik 30 skirtingų startuolių. Kai kurie projektai tapo ilgalaikėmis partnerystėmis, kiti liko eksperimentais. Tačiau svarbiausia pamoka – startuoliui nepakanka tik geros idėjos. Investuotojas neperka katės maiše. Startuolis turi turėti realias galimybes idėją paversti veikiančia realybe“, – teigia „IKI Lietuva“ vadovė.
Pasak jos, inovacijos nepriklauso vien technologijų monopoliui – nestandartiniai sprendimai vertę verslui ir klientams gali kurti bet kurioje srityje. Toks požiūris „Iki“ prekybos tinklui leido imtis avantiūros ir sukurti mini serialą „Parduotuvinis romanas“, kurio kiekvienas epizodas vien „Youtube“ platformoje sulaukė daugiau nei pusę milijono peržiūrų ar partneriams pasiūlyti „Screen Club“ platformą, kuri vos per pusantrų metų išaugo į daugiau nei 2 500 reklamos ekranų parduotuvėse jungiančią sistemą.
„Nors kalbame apie skirtingas sritis – nuo startuolių technologijų iki rinkodaros sprendimų – visus juos jungia ta pati filosofija: drąsa ieškoti naujų veiklos būdų ir nebijoti eksperimentuoti. Geri verslo rezultatai rodo, kad tokia strategija pasiteisina“, – pabrėžia N. Kvietkauskaitė.