Didysis ketvertas: pakitusi apskaita

Publikuota: 2015-10-04
„PwC“, „Deloitte“, EY ir KPMG sparčiausiai besiplečiančių skyrių veikla nėra susijusi su auditu – jie teikia konsultavimo paslaugas.
„PwC“, „Deloitte“, EY ir KPMG sparčiausiai besiplečiančių skyrių veikla nėra susijusi su auditu – jie teikia konsultavimo paslaugas.
 

Pastaruosius septynerius metus Graikija niekaip negali išsivaduoti iš sunkiausio savo istorijoje nuosmukio gniaužtų. Tačiau nemokumo problemų specialistams tokios bėdos reiškia viena – verslo suklestėjimą.

Kai 2009 m. žlugo Graikijos ekonomika, šalies telekomunikacijų bendrovė „Hellas Telecommunications II“ patyrė sunkumų ir įmonę „Ernst & Young“ paskyrė administratore, kad ši prižiūrėtų jos veiklą. Tačiau ši profesinių paslaugų bendrovė, 2013 m. pervadinta EY, būsimai klientei nepranešė, kad negali būti oficialiai paskirta tvarkyti jos nemokumo reikalų, nes kils interesų konfliktas: juk nuo to laiko, kai „Hellas“ veiklą auditavo EY priklausanti įmonė, nepraėjo nė treji metai.

Birželį bendrovė EY buvo nubausta 250.000 svarų sterlingų bauda (kone rekordinio dydžio bauda, kurią skyrė Jungtinės Karalystės (JK) institucija, reguliuojanti su nemokiomis įmonėmis dirbančių bendrovių veiklą), nes nepranešė apie kilusį interesų konfliktą.

Šis atvejis atskleidžia vadinamojo Didžiojo ketverto – „PwC“, „Deloitte“, EY ir KPMG – evoliuciją: šios audito bendrovės ilgainiui tapo profesinių paslaugų įmonėmis, kurių sparčiausiai besiplečiantys skyriai teikia konsultacijas, o ne užsiima auditu.

Dėmesys konsultacijoms

„Nėra tokios užduoties, kurios jos negalėtų atlikti už tinkamą užmokestį“, – pripažįsta buvęs vyresnysis vienos iš Didžiojo ketverto bendrovių partneris JK.

Siūlydamos atlikti daugybę įvairių darbų – nuo teisinių paslaugų ir nemokumo procedūrų iki konsultacijų dėl kapitalo rinkų ir patarimų kibernetinio saugumo klausimais, – šios įmonės mėgina aprėpti visas besiplečiančias sritis, galinčias duoti pelno, ir prisistato kaip vieno langelio principu veikiančios bendrovės.

Tačiau taip elgiantis ne tik atsiveria daugybė galimybių, bet ir kyla grėsmė nesuvaldyti neišvengiamų interesų konfliktų. Rizika yra didelė. Kritikai teigia, kad pakitusi veiklos rūšių pusiausvyra gali pakenkti auditorių darbo kokybei ir nepriklausomumui, be to, gali iš esmės pakisti vadovavimo šioms įmonėms kultūra ir pobūdis.

„Kai įmonės mėgina suteikti visas įmanomas paslaugas visiems žmonėms, kyla tam tikrų pavojų“, – sako buvęs „KPMG International“ pirmininkas, o dabar darbdavių organizacijos Britų pramonės konfederacijos (CBI) prezidentas Mike‘as Rake‘as. Bendrovėms tenka susitaikyti su griežtesniu jų veiklos reguliavimu arba apskritai atsisakyti audito veiklos.

„Jeigu dėl to tektų padalyti įmones ir atsisakyti įvairiapusės veiklos, kai kurias paslaugas perduodant didelėms ir sudėtingoms pasaulinėms bendrovėms, tai nepadėtų gerinti (audito – red. past.) kokybės“, – teigia jis.

Interesų konfliktai

Reguliavimo institucijos jau nusitaikė į konkrečius taikinius. Praėjusių metų rugpjūtį bendrovei „PwC“ buvo skirta 25 mln. USD bauda ir uždrausta dvejus metus teikti tam tikras konsultavimo paslaugas, nes Niujorko valstijos reguliavimo institucija šią bendrovę apkaltino pernelyg sušvelninus pinigų plovimo prevencijos ataskaitą, parengtą „Tokyo-Mitsubishi“ bankui.

2013 m. birželį įmonė „Deloitte“, reaguodama į kaltinimus, kad nesiėmė reikiamų pinigų plovimo prevencijos priemonių tikrindama bendrovę „Standard Chartered“, sutiko vieniems metams sustabdyti konsultavimo paslaugų teikimą reguliuojamiems Niujorko bankams ir sumokėti 10 mln. USD baudą.

Tačiau taip neturėjo atsitikti. Jungtinių Valstijų reguliavimo institucijos ėmėsi griežtesnių priemonių dėl auditoriams kylančių interesų konfliktų, kai žlugo JAV energetikos milžinė „Enron“ – jos buhalterinės apgaulės buvo patvirtintos audito bendrovės „Arthur Andersen“ auditorių parašais.

„Arthur Andersen“ buvo apkaltinta tuo, kad audituodama aplaidžiai taikė standartus, nes įsivėlė į interesų konfliktą, susijusį su uždarbiu, gaunamu iš sparčiai besiplečiančio konsultavimo paslaugų verslo.

Istorija kartojasi

Siekiant užkirsti kelią interesų konfliktams, 2002 m. Jungtinėse Amerikos Valstijose buvo priimtas P. Sarbaneso ir M. G. Oxley įstatymas, kuriuo auditoriams buvo uždrausta teikti kitas (pavyzdžiui, konsultavimo) paslaugas klientams, kurių veiklą jie audituoja. „PwC“, KPMG ir EY deramai atsisakė turėtų konsultavimo padalinių – juos pardavė arba pasitelkė pirminį akcijų platinimą. Konsultavimo verslo neapleido tik „Deloitte“.

Apskaitos įmonės ne tik atsisakė tam tikros veiklos, bet ir pasirašė sutartis dėl nekonkuravimo su savo buvusiais konsultavimo padaliniais.

Tačiau pirmojo šio amžiaus dešimtmečio viduryje šios sutartys baigė galioti, o audito bendrovėms atsivėrė galimybių vėl įsigyti šių paslaugų įmones ir imtis konsultuoti prisidengiant „patariamąja“ veikla.

Buvusios audito bendrovės persivadino profesinių paslaugų teikėjomis ir ėmė tiesiogiai konkuruoti su tokiomis vadybos konsultacijų įmonėmis kaip „McKinsey“ ir „Boston Consulting Group“, o konsultavimo paslaugas pradėjo siūlyti organizacijoms, kurių veiklos neaudituoja, ir ne JAV veikiančioms įmonėms, kurioms netaikomos P. Sarbaneso ir M. G. Oxley įstatymo nuostatos.

Tačiau ima rastis tam tikrų ženklų, kad istorija kartojasi. „Teikdamos konsultavimo paslaugas Didžiojo ketverto įmonės apsuko ratą, – sako tyrimų bendrovės „Source Information Services“ vykdomoji direktorė Fiona Czerniawska. – Jos teikė šias paslaugas, vėliau jų atsisakė, o dabar vėl jų imasi.“

Jungtinių Amerikos Valstijų akcinių bendrovių apskaitos priežiūros valdybos duomenimis, nuo 2011-ųjų iki 2013-ųjų Didysis ketvertas įsigijo 66 konsultavimo paslaugų įmones. Su auditu nesusijusios paslaugos dabar sudaro maždaug 60% visų pasaulinių Didžiojo ketverto bendrovių pajamų (2004 m. jos sudarė mažiau kaip pusę visų pajamų).

Be to, anot p. Czerniawskos, Didžiojo ketverto bendrovių profesinio konsultavimo padaliniai dabar auga kur kas sparčiau negu įprastos vadybos konsultavimo paslaugas teikiančios įmonės. „Didžiojo ketverto konsultacijos, aprėpiančios ne tik patarimus, bet ir jų įgyvendinimą, itin patrauklios klientams“, – tvirtina p. Czerniawska.

Grėsmė audito kokybei

Kadangi konsultavimo veikla tampa vis svarbesnė, kai kurie ekspertai būgštauja, kad auditui – esminei paslaugai, be kurios negali išsiversti kapitalo rinkos, – kilo didelė grėsmė.

„Auditas yra gyvybiškai svarbi viešoji paslauga, tačiau jis nebėra pagrindinė audito įmonių veikla, – perspėja JK Bornmuto universiteto apskaitos profesorė Stella Fearnley. – Jos tapo konsultantėmis, tesiekiančiomis kuo daugiau užsidirbti. O tai iš tiesų labai pavojinga.“

Tačiau audito bendrovės mėgina atgauti visuomenės pasitikėjimą, gerokai susvyravusį, kai užgriuvus finansų krizei jos buvo visuotinai kritikuojamos, nes laiku neperspėjo dėl finansų institucijų, nebepajėgiančių susidoroti su turimomis užduotimis, taikomų ydingų verslo modelių. Tarp šių finansų institucijų paminėtinos „Bear Stearns“, „Lehman Brothers“ ir Škotijos karališkasis bankas – jos žlugo arba buvo išgelbėtos mokesčių mokėtojų lėšomis.

Didžiojo ketverto įmonės tvirtina, kad turint daug skirtingų klientų ir įvairiapusę pajamų bazę kur kas lengviau užsitikrinti stabilumą. Jų atstovai sako, kad geram tam tikro sektoriaus auditoriui privalu apie šį sektorių išmanyti, o teikiant susijusias konsultavimo paslaugas kaip tik ir sukaupiama būtinų žinių. Be to, šios bendrovės teigia, kad aprėpdamos įvairias veiklos sritis jos tampa patrauklesnėmis darbdavėmis aukštųjų mokyklų absolventams.

Reguliavimo institucijos, pavyzdžiui, JK finansinės atskaitomybės taryba ir JAV akcinių bendrovių apskaitos priežiūros valdyba (angl. santrumpa – PCAOB), pareiškė esančios susirūpinusios dėl kitų paslaugų augimo spartos audito bendrovėse. PCAOB valdybos narys Stevenas Harrisas, lapkričio mėnesį sakydamas kalbą Niujorke, pabrėžė: „Patariamųjų ir konsultavimo paslaugų padalinių augimas didžiosiose audito įmonėse gali pakenkti auditorių nepriklausomumui ir audito kokybei.“

Nerimaujama, kad audito įmonės visas investicijas skirs pelningesnėms konsultavimo funkcijoms plėsti ir nesirūpins audito paslaugų kokybe. Be to, baiminamasi, kad šios bendrovės nesugebės likti nešališkos atlikdamos auditą, nes bijos netekti galimybių imtis kitos veiklos.

Problemų nemato

Didžiojo ketverto įmonių vadovai teigia, kad šie būgštavimai yra visiškai nepagrįsti. KPMG padalinio Jungtinėje Karalystėje pirmininkas Simonas Collinsas sako: „Interesų konfliktas kyla tik tuo atveju, jeigu veikla nereguliuojama, netinkamai valdoma ir jos imasi nesąžiningi žmonės.“

Pono Collinso tvirtinimu, absurdiška manyti, kad auditoriai gali priimti kompromisinį audito sprendimą vien todėl, kad nori imtis naujos veiklos srities. „Aš atsisakyčiau bet kokio konsultavimo, jei būtų bent menkiausia tikimybė, kad jis gali pakenkti mūsų teikiamų audito paslaugų kokybei. Juk mūsų įmonės gyvavimas priklauso nuo to, ar teikiame geros kokybės audito paslaugas.“

Dar viena grėsmė susijusi su šių organizacijų valdymu, nes skirtingi jų padaliniai tarpusavyje konkuruoja. Buvęs bendrovės „Arthur Andersen“ partneris ir knygų bei straipsnių įvairiomis šios srities temomis autorius Jimas Petersonas prisipažįsta: „Įmonę „Arthur Andersen“ pražudė įtampa, su kuria susidūrė organizacijos padaliniai, konkuruodami tarpusavyje dėl savo veiklos sričių. Konsultavimo padalinių darbuotojai norėjo, kad jų veikla augtų ir klestėtų (tai savaime suprantama), ir jautėsi nusivylę, kai buvo varžomos jų galimybės siekti tikslų.“

Be to, kai iš audito gaunamos pajamos traukiasi, palyginti su likusios veiklos pajamomis, ir atitinkamai mažėja audito partnerių, kyla grėsmė, kad konsultantai, kurių veikla yra pelningesnė, įgis daugiau įtakos. Taip gali sumenkti audito svarba įmonės valdymo struktūroje ir pakisti bendroji konkurencijos pusiausvyra.

„PwC“ padalinio JK pirmininkas Ianas Powellas sako: „Auditas yra mūsų veiklos bei prekių ženklo šerdis ir taip bus visada. Todėl sąžiningumas ir pasitikėjimas, kuriuos užtikriname sėkmingai vykdydami audito veiklą, sustiprina mūsų, auditorių, vardą ir ši veikla yra kur kas svarbesnė už visas kitas teikiamas mūsų paslaugas.“

Nė vienas iš vyresniųjų Didžiojo ketverto įmonių, veikiančių JK, partnerių nėra profesionalus auditorius. Tai buvę konsultantai (pavyzdžiui, I. Powellas iš „PwC“ ir Steve‘as Varley iš EY), įmonių finansų ekspertai (S. Collinsas iš KPMG) arba mokesčių specialistai (Davidas Sproulas iš „Deloitte“).

Per mažai dalyvių

Pasibaigus krizei, reguliavimo institucijos ėmėsi priemonių auditorių nepriklausomumui užtikrinti, konkurencijai didinti ir audito kokybei gerinti. 2011 m. tuometis už vidaus rinką ir paslaugas atsakingas Europos Komisijos narys Michelis Barnieris mėgino įgyvendinti radikalias reformas, kurios būtų privertusios bendroves, pasiekusias tam tikrą nustatytą ribą, pasidalyti į atskiras audito ir konsultavimo atšakas. Tačiau dėl aktyvios lobistinės didelių bendrovių veiklos šis pasiūlymas buvo atmestas.

Taigi, užuot pasirinkusios šį pasiūlymą, Europos reguliavimo institucijos patvirtino privalomos rotacijos principą, kad bendrovės kiekvieną dešimtmetį skelbtų naujus konkursus dėl audito paslaugų ir keistų auditorius bent kas 20 metų. Be to, remiantis ES nuostatomis, audito įmonės gali gauti ne daugiau kaip 70% pajamų iš kitų paslaugų, ir joms draudžiama imtis tam tikros konsultavimo veiklos.

Dėl privalomos rotacijos įsisuko savotiška audito karuselė, kai Didžiojo ketverto įmonės tiesiog keičiasi tarpusavyje vietomis. Kritikai tvirtina, kad taip interesų konfliktų tikimybė tik padidėjo, o įmonės dažniau verčiamos apsispręsti, ar imtis audito, ar verčiau pasirinkti pelningesnes konsultavimo paslaugas.

Ponas Rake‘as sako, kad reguliavimo institucijos ėmėsi nepakankamų priemonių, o privaloma rotacija tik padidina įmonių sąnaudas, sustiprina joms kylančią riziką ir apsunkina padėtį, nes visame pasaulyje taikomos nenuoseklios taisyklės. „Manau, būtų geriau, jeigu reguliavimo institucijos apskritai uždraustų audito įmonėms teikti su auditu nesusijusias paslaugas klientams, kurių veiklą jos audituoja, ir taip užtikrintų būtiną nepriklausomumą.“

Reguliavimo institucijoms kylančius sunkumus dar sustiprina tai, kad tik keturios bendrovės pasirengusios audituoti dideles tarptautines įmones. Taigi šis sektorius negali sau leisti dėl komercinio arba reguliavimo spaudimo prarasti bent vieną audito įmonę arba sutikti, kad dėl prastos audito kokybės kurios nors įmonės reputacija nukentėtų.

„Deloitte“ vadovas p. Sproulas tvirtina: „Rinka daug prarastų, jeigu liktų tik trys auditoriai.“ Ir pridūrė: „Todėl itin svarbu užtikrinti, kad audito paslaugos išliktų patrauklios. Jeigu iš esmės pasikeis kainos, reguliavimo institucijų spaudimas arba bylinėjimosi rizika, auditas gali tapti nebepatrauklus.“

Buvęs ilgametis vienos iš Didžiojo ketverto įmonių partneris teigia: „Šie santykiai – lyg Fausto sandoris. Jeigu prarasime bent vieną iš Didžiojo ketverto bendrovių, kils dar daugiau bėdų.“

Vis dėlto šį nerimą dėl grėsmės audito kokybei ir auditorių nepriklausomumui gerokai sumažina tai, kad audito įmonės yra milžiniškos ir toliau auga.

Ponia Fearnley pripažįsta: „Panašiai kaip bankai, šios audito bendrovės yra per didelės, kad galėtų žlugti, per didelės, kad jas būtų galima valdyti iš vidaus, ir per didelės, kad jų veiklą būtų galima reguliuoti.“

Tačiau įmonės „Standard Life Investments“ už pasaulinį valdymą ir priežiūrą atsakingas vadovas Guy Jubbas Didžiojo ketverto oligopoliją pavadino uždelsto veikimo bomba. Praėjusiais metais kalbėdamas Vašingtone vykusiame reguliavimo institucijų pasitarime jis pasakė: „Reguliavimo institucijos pernelyg ilgai užtruko spręsdamos Didžiojo ketverto vyravimo problemą.“

Straipsnis publikuotas VŽ rubrikoje „Premium“ rugsėjo 24 d.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą FINANSŲ IR APSKAITOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Kada tiekėjas iš viešojo pirkimo gali būti pašalinamas dėl įtariamo draudžiamo susitarimo su kitais pirkimo dalyviais Rėmėjo turinys

Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT)[1] išaiškino, kokie duomenys atitinka „įtikinamų duomenų“ kriterijų...

Finansai
2018.11.12
2018 m. gyventojų skirta parama organizacijoms ir partijoms – kaip ant delno 4

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) pradėjo pervedinėti paramą įvairiems paramos gavėjams, meno kūrėjams ir...

Finansai
2018.11.12
VMI kvitų žaidimą pratęsė dar metams

Praėjus beveik metams nuo Kvitų žaidimo pradžios, gyventojų užregistruotų kvitų skaičius artėja prie 2 mln.,...

Finansai
2018.11.12
Kaip taupyti, kad 40-ies galėtum išeiti į pensiją Premium 14

Jaunimo nebevilioja perspektyva geriausius gyvenimo metus skirti darbui, todėl jie stengiasi užsitikrinti...

Vadyba
2018.11.12
Skubotos civilinio turto konfiskavimo pataisos gali būti diskredituotos – teisininkas 1

Vidaus reikalų ministerija (VRM) pataisas dėl civilinio turto konfiskavimo teikia skubotai, todėl jos gali...

Finansai
2018.11.12
Kaip keisis 2019 m. viešųjų finansų pajamos ir išlaidos

Vyriausybės 2019 m. numatytos priemonės valdžios sektoriaus išlaidas didina daugiau nei pajamos.

Finansai
2018.11.12
Merai reikalauja daugiau pinigų, valdantieji atrėžia – galimybės ribotos  3

Penktadienį susirinkę šalies savivaldybių merai oficialiai pareikalavo numatyti daugiau pinigų iš centrinės...

Finansai
2018.11.12
ESTT išteisino pasyvias pagrindines bendroves Premium

Aplinkybė, kad pagrindinė bendrovė (holdingas) vykdo pasyvią veiklą, nereiškia, kad toks darinys yra...

Finansai
2018.11.12
Nacionaliniai ginčų su finansų įstaigomis įpročiai

Lietuvos gyventojai iš finansinių įstaigų labiausiai mėgsta pasiginčyti su draudikais ir bankais.

Rinkos
2018.11.10
„Sodros“ viešųjų pirkimų byla keliauja į teismą 4

Generalinė prokuratūra teismui perdavė bylą dėl „Sodros“ viešųjų pirkimų 2015 m. – 2016 m., kurių metu...

Finansai
2018.11.09
„Swedbank“ pristato naujovę - verslo vystymo įrankių platformą Rėmėjo turinys 12

„Swedbank“ kartu su partneriais sukūrė į smulkių ir vidutinių įmonių poreikius orientuotų įrankių platformą,...

Finansai
2018.11.09
2019 m. Lietuva planuoja skolintis 3,16 mlrd. Eur 22

2019 m. nacionalinio biudžeto projekte numatoma, kad valstybės deficitas sieks apie 800 mln. Eur, vadinasi,...

Finansai
2018.11.09
Perbėgėliai liko ant ledo 27

Žlugo „valstiečių“ planas apdovanoti mokesčių mokėtojų pinigais prie jų prisišliejusius perbėgėlius iš...

Finansai
2018.11.09
Pasikeitus apskaitai, prekybininkus užguls naujos skolos Premium

Prekybos, logistikos ir kitų daug turto nuomojančių bendrovių skolos gali gerokai išaugti, nes pagal naujus...

Finansai
2018.11.09
Kelias dienas neveiks „Mano VMI“

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) informuoja, jog nuo lapkričio 9 d. 11 val. iki lapkričio 11 d. „Mano...

Finansai
2018.11.08
Mačiulis: eksporto augimas 2020 m. sulėtės nuo buvusių 14% iki 3% 17

Atnaujintoje makroekonominėje apžvalgoje „Swedbank“ ekonomistai nuosmukio neprognozuoja, tačiau mano, kad...

Finansai
2018.11.08
Valstybės kontrolė: 2019 m. biudžetas neatitinka įstatymų Premium 4

2019 m. nacionalinis biudžetas neatitinka taisyklės, pagal kurią struktūrinis viešųjų finansų deficitas...

Finansai
2018.11.08
Lietuvoje žadama įteisinti civilinį turto konfiskavimą

Lietuvoje siūloma įteisinti civilinį turto konfiskavimą, kuris leis konfiskuoti neteisėtai įgytą turtą.

Finansai
2018.11.08
„Railsbank“ atidarė padalinį Lietuvoje 3

Jungtinės Karalystės atvirosios bankininkystės ir reguliavimo technologijų („RegTech“) platforma „Railsbank“...

Rinkos
2018.11.08
Vasiliauskas apie „Fintech“: norime ne kiekybės, o kokybės 3

Lietuvoje finansinių technologijų („Fintech“) įmonių per metus daugėja kartais, tačiau Vitas Vasiliauskas,...

Rinkos
2018.11.08

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau