Mano verslas
Mano verslas
Mano verslas
Mano verslas
Mano verslas
2021-03-13 13:43

Socialiniai verslai buriasi platformoje: restoranai, pramogų organizatoriai, parduotuvės

Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Socialiniams verslams sutelkti sukurtoje platformoje jau užsiregistravo per 20 bendrovių. Verslai joje galės dalyvauti mokymuose, įvertinti verslo kuriamą socialinį poveikį, taip pat – registruoti dar tik idėją, kurią platforma padės tobulinti.

Kaip nurodo „Versli Lietuva,“ platformoje socialiniai verslai interaktyvių mokymų metu gali išmokti pamatuoti savo kuriamą poveikį, įvertinti poveikį kuriančių veiklų efektyvumą, susipažinti su pokyčio teorija bei įgyti bazinių verslumo žinių.

Pavyzdžiui, platformoje pateikta mokymų medžiaga leidžia nustatyti, kaip poveikį kuriančios veiklos siejasi su komercinėmis veiklomis, ir ko dar trūksta, kad socialinio verslo idėja taptų verslu, uždirbančiu pelną.

Platformoje jau užsiregistravo per 20 socialinių verslų. Pavyzdžiui, „Denim Diaries“ – tekstilės studija, kuri surenka ir perdirba nereikalingus džinsus, organizuoja dirbtuves, pažintinių pramogų ir maršrutų organizatoriai „Sūrūs vėjai“, didinantys Druskininkų kaimo bendruomenėse veikiančių vyresnio amžiaus žmonių užimtumą ir verslumą. 

„Dauguma žmonių, vystančių socialinius projektus, neturi pakankamai verslo kūrimo žinių ir kompetencijų. Mokymų medžiaga padės socialiniams verslininkams sustiprinti savo socialinių projektų verslo modelį. Taip pat džiugu, jog platforma padės atrasti kitus socialinius verslus ir užmegzti naujas pažintis“, – pranešime teigia Timas van Wijkas, socialinio verslo UAB „Pirmas blynas“ direktorius.  

Restorane „Pirmas blynas“ padavėjais ir virtuvės šefo padėjėjais dirba asmenys su negalia. Komandos nariai įgyja darbo įgūdžių, gauna pastovias pajamas ir klientams parodo, kad žmonės su negalia gali dirbti ir dalyvauti visuomenėje.

Padės tobulinti idėją

Kaip nurodo Inga Juozapavičienė, „Verslios Lietuvos” Verslumo departamento vadovė, platforma skirta ne tik socialiniams verslininkams, bet ir norintiems tokiais tapti. Todėl gali užsiregistruoti dar tik idėją turinys asmenys – jie taip pat galės pasinaudoti pilna mokymų programa ir pasirengti verslo planą.  

„Neretai žmonės turi puikių idėjų, bet nežino, kaip jas paversti verslu, o ypač socialiniu verslu – platforma prisidės prie šios problemos sprendimo. Jau užsiregistravo 15 asmenų, turinčių socialinio verslo idėją ir siekiančiais tapti pokytį kuriančiais verslininkais”, – pranešime spaudai cituojama I. Juozapavičienė.  

Socialinio verslo platformoje taip pat kuriama socialinių verslų duomenų bazė, skelbiamos socialinių verslų sėkmės istorijos.

Būtina pamatuoti poveikį

Socialinio poveikio matavimas — viena iš platformos galimybių, — pasak „Verslios Lietuvos“, yra būtinas. Jis parodo, ar socialinis verslas iš tiesų sprendžia socialines problemas, ar tik siekia trumpalaikių, nežymių pokyčių visuomenėje.   

„Poveikio kūrimas yra socialinio verslo pamatas. Socialiniai verslai turėtų išsikelti ilgojo laikotarpio poveikio tikslus – tik taip galima siekti esminių pokyčių visuomenėje. Išmatuoti poveikį nėra lengva – tai reikalauja tiek laiko, tiek specifinių žinių. Tą padės padaryti „Verslios Lietuvos“ socialinio verslo platformoje pateikti mokymai – jie sukurti remiantis pokyčio teorija (angl. Theory of Change), pasauline praktika ir ilgamete darbo su socialiniais verslais patirtimi”, – pranešime spaudai cituojama I. Juozapavičienė. 

Poveikio matavimo rezultatai gali padėti priimti strateginius verslo sprendimus – įmonės, turėdamos rezultatus, galės įvertinti savo poveikį kuriančių veiklų efektyvumą, nustatyti, ar tikslingai naudoja organizacijos resursus ir ar efektyviai prisideda prie visuomenės socialinių problemų sprendimo. I. Juozapavičienė taip pat pažymi, jog tokia platforma, padedanti įmonėms matuoti savo kuriamą poveikį, Lietuvoje yra pirmoji.  

Kaip nurodo socialinės platformos autorė „Versli Lietuva“, sukurti tokią platformą Lietuvai rekomendavo ir Ekonominio bendradarbiavimo plėtros organizacija (EBPO). Be kitų pastabų, EBPO įvardijo atviros prieigos internetinį portalą, kuris būtų skirtas ne tik viešinti socialinio verslo kuriamą pokytį, bet ir ugdyti tokio verslo kompetencijas, vertinti socialinį poveikį.

„Socialinis verslas šiandieną įgauna vis didesnę svarbą – jis ne tik prisideda prie efektyvesnės konkurencijos rinkoje, bet ir sprendžia įsisenėjusias visuomenės problemas. Ši platforma turėtų tapti paskata socialiniams verslininkams peržvelgti savo verslo modelius, visapusiškai pagilinti žinias ir kryptingai bei labiau užtikrintai judėti į priekį. Svarbu, jog socialiniai verslai nuo šiol galės lengviau įsivertinti ir įvardinti savo rezultatus – tai palengvins priėjimą prie finansinių išteklių, bendradarbiavimą su potencialiais finansuotojais, o kartu šių verslų augimą“, – nurodo Aušrinė Armonaitė, ekonomikos ir inovacijų ministrė.

52795
130817
52791