2025-01-22 05:45

Nesaldūs ambicijų karai: „Naujoji Rūta“ vis kanda „Rūtai“

VŽ nuotr.
VŽ nuotr.
Valstybinis patentų biuras (VPB) šiemet vėl ėmėsi spręsti ginčą dėl saldumynų prekių ženklų „Rūta“ ir „Naujoji Rūta“.

Asta Virbickienė, VPB Apeliacinio skyriaus vadovė, teigia, kad šių metų pradžios skyriaus darbotvarkėje – naujas ginčas tarp tų pačių šalių dėl naujos prekių ženklo „Naujoji Rūta“ registracijos.

Ginčijamą ženklą sudaro žodiniai elementai „Naujoji Rūta“ ir vaizdiniai elementai (gėlės piešinys, žalia spalva).

Likviduojama UAB „Naujoji Rūta“ siekia prekių ženklą registruoti sausainiams, krekeriams, miltiniams konditerijos gaminiams, zefyrams, chalvai žymėti, taip pat vadybai, organizavimui, įstaigų veiklai.

Šiam prekės ženklui yra pateiktas negaliojimo prašymas.
Šiam prekių ženklui yra pateiktas negaliojimo prašymas.

O UAB „Rūta“ turi registruotą žodinį ir grafinius to paties pavadinimo prekių ženklus, kurie yra skirti žymėti saldumynams, šokoladui, saldiesiems konditerijos gaminiams ir t. t.

Bemaž identišką ginčą sprendė ir Vilniaus apygardos teismas 2023-iųjų pavasarį, nagrinėjęs bylą pagal ieškovės likviduojamos „Naujosios Rūtos“ ieškinį atsakovei „Rūtai“ dėl VPB sprendimo panaikinimo, prašant priimti naują – įregistruoti UAB „Naujoji Rūta“ vardu tokį pat žodinį prekių ženklą.

Teismas sutiko su VPB pozicija, kad nagrinėjamu atveju būtent daiktavardis „Rūta“ turi stiprų skiriamąjį požymį, o būdvardis „Naujoji“ pagal savo semantinį turinį gali būti sinonimiškai suvokiamas kaip „nauja, atsinaujinusi“, tačiau nesukuria kokios nors visiškai kitos semantikos.

Byloje teismas taip pat vertino ir visuomenės nuomonės apklausos duomenis, kurie patvirtino, kad didelė dalis apklaustųjų (61%) prekių ženklus „Rūta“ ir „Naujoji Rūta“ įvardijo kaip panašius.

Tuokart teismas, įvertinęs faktines bylos aplinkybes, pritarė VPB padarytai išvadai, kad, atsižvelgiant į sutampančius ir nesutampančius elementus, jų svarbą ženklo kompozicijoje ir ženklų suvokimo įspūdžiui, ginčo ženklas „Naujoji Rūta“ yra panašus į atsakovės ankstesnius ženklus „Rūta“, tad paliko pastarojo registraciją. Šis sprendimas nebuvo ginčytas ankstesnei instancijai.

VPB tinklapio informacija.
VPB tinklalapio informacija.

2022 m. pradžioje VPB Apeliacinis skyrius sprendė ir dar vieną panašų ginčą, tik čia protestą teikė „Rūta“, ginčydama ženklo „Naujoji Rūta“ registraciją. Apeliacinis skyrius protestą tenkino ir neregistravo prekių ženklo „Naujoji Rūta“.

Naujausio ginčo tarp minėtų įmonių VPB daugiau nedetalizuoja, tik užsimena, kad po posėdžių Apeliaciniame skyriuje abi šalys nusprendė išbandyti mediacijos procesą.

Kaip matyti rekvizitai.lt puslapyje, likviduojama „Naujoji Rūta“ iš viso šiuo metu turi registruotus ir galiojančius 25 prekių ženklus, bemaž visi jie grafiniai arba erdviniai vizualūs gaminių sprendimai.

Savo ruožtu „Rūta“ šiuo metu turi registruotus ir galiojančius 85 prekių ženklus, tarp jų ir žodinį bei grafinius to paties pavadinimo prekių ženklus.

Ilga istorija

„Rūtos“ prekių ženklo ištakos – dar 1913 m. Antano Gricevičiaus įkurtas saldainių fabrikas „Rūta“. 1940 m. fabrikas buvo nacionalizuotas. Iki 1993 m. pabaigos „Rūta“ buvo valstybinė įmonė.

1991 m. A. Gricevičius pateikė Šiaulių miesto savivaldybei prašymą atkurti teisę į „Rūtos“ konditerijos įmonę. Turtas – senieji pastatai – Gricevičiams buvo grąžinti 1993 m., o iš konditerijos susivienijo „Rūta“ po dalybų liko du fabrikai – „Rūta“ ir „Naujoji Rūta“. 

Kaip nurodoma Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešosios bibliotekos pateikiamoje informacijoje, „Naujoji Rūta“ iš pradžių gamino tik karamelę ir zefyrus, apie 80% savo produkcijos eksportavo į užsienį. 1995 m., pradėjus gaminti sluoksniuotąją karamelę, vis daugiau produkcijos buvo parduodama Lietuvoje. 2018 m. „Naująją Rūtą“ nupirko AB „Vilniaus pergalė“.

VŽ rašė, kad ,„Vilniaus pergalei“ įsigijus „Naująją Rūtą“, buvo atsisakyta saldumynų gamybos, o įmonė nusprendė koncentruotis į mažmeninės prekybos veiklą. Saldumynų gamyba Šiauliuose buvo tęsiama „Vilniaus pergalės“ vardu, t. y. Šiauliuose gamyba liko, tačiau veikla buvo tęsiama su „Vilniaus pergalės“, o ne su „Naujosios Rūtos“ vardu. 

2023 m. pavasarį VŽ skelbė, kad „Vilniaus pergalė“ Šiaulių fabrike investavo daugiau kaip 3 mln. Eur į gamybos liniją ir ėmė gaminti „Gaidelio“ krekerius.

Skirtingi požiūriai ir pozicijos

Justas Razmus, AB „Vilniaus pergalė“ rinkodaros vadovas, paklaustas, kodėl įmonė vis sukasi ginčuose dėl prekių ženklų, pirmiausia pabrėžia, kad prieš keliolika metų tarp „Rūtos“ ir „Naujosios Rūtos“ dėl prekių ženklų vykę teisiniai ginčai Aukščiausiojo Teismo buvo išaiškinti pastarosios naudai, tad sprendimai yra galutiniai, neskundžiami ir privalomi vykdyti visoms šalims.

„Kai 2018 m. „Vilniaus pergalė“ įsigijo bendrovę „Naujoji Rūta“, kartu su jos valdomu turtu įgijo ir teisę į jos intelektinę nuosavybę – gaminių pakuočių dizainus, prekių ženklus ir kitus verslui vertingus elementus, todėl jais gali teisėtai disponuoti savo nuožiūra. Kiekviename versle, ypač veikiančiame ne vieną dešimtmetį, prekių ženklai lemia itin didelę jo sėkmės dalį, tad nenuostabu, kad ir „Vilniaus pergalė“ skiria didelį dėmesį intelektinės nuosavybės apsaugai“, – savo poziciją brėžia J. Razmus.

Rūta Gilaitienė, „Rūtos“ direktorė, VŽ taip pat akcentuoja, kad įmonė per savo ilgametę veiklos istoriją sukūrė vardą ir ženklus, kurie aiškiai atpažįstami rinkoje ir kuria pridėtinę vertę. 

„Bendrovė saugo šiuos ženklus ir reaguoja į naujų panašių ar galimai klaidinančių prekių ženklų atsiradimą bei tuo labiau teisinę registraciją. Manome, kad sprendimas likviduoti UAB „Naujoji Rūta“ yra teisingas, nes pavadinimo panašumas klaidino ne vien pirkėjus, bet ir bendrus verslo partnerius. Tačiau stebimės, kad likviduojama bendrovė teikia vėl naujus ženklus registruoti. Todėl tenka reaguoti, teikiant mūsų protestą. Tikimės išmintingų bei priimtinų sprendimų jį nagrinėjant“, – viliasi R. Gilaitienė.

Savo ruožtu VŽ kalbinti rinkos dalyviai šiuos ilgus metus besitęsiančius ginčus neformaliai vadina ilgamečiais ambicijų karais.

 

 

52795
130817
52791