„McDonald’s“ Europoje prarado išimtines teises į „Big Mac“ ženklą

Tokį sprendimą prieš kelias dienas priėmė ES Intelektinės nuosavybės tarnyba (EUIPO), išnagrinėjusi teisinį ginčą tarp „McDonald’s“ ir Airijos įmonės „Supermac’s“. „McDonald’s Corp“ minėtą prekės ženklą ES mastu buvo įregistravusi 1996 m.
EUIPO sprendimas nuo šiol „Big Mac“ vardą leidžia vartoti ir kitoms bendrovėms ES.
Įdomu, kad „Supermac’s“ niekada neturėjo produkto, vadinamo „Big Mac“, o į kontroliuojančias institucijas kreipėsi po to, kai „McDonald’s“ užprotestavo dėl airių bendrovės noro registruoti savo pavadinimą ES. Užregistravusi prekės ženklą, „Supermac’s“ norėjo plėstis Jungtinėje Karalystėje (JK) ir kitose Europos šalyse, rašo „Independent.co.uk“.
„Tai puiki pergalė verslui, kuri turėtų sustabdyti didžiųjų įmonių patyčias, siekiant išlaikyti prekės ženklus, kurių jie nenaudoja“, – „Reuters“ teigė Patas McDonaghas, „Supermac’s“ įkūrėjas.
Pagal ES prekės ženklų teisę, nustačius registruoto prekės ženklo nenaudojimo faktą, jo registracija gali būti panaikinta, todėl Airijos įmonė „Supermac’s“ kreipėsi į EUIPO dėl „Big Mac“ prekės ženklo panaikinimo, motyvuodama tuo, kad „McDonald’s“ penkerius metus iš eilės nenaudojo šio ženklo ES prekėms arba paslaugoms, kurioms jis buvo įregistruotas, žymėti.
„McDonald’s“, reaguodamas į metamus kaltinimus, nurodė, kad žodinis prekės ženklas „Big Mac“ yra naudojamas daugelyje ES valstybių, jis buvo naudojamas ne tik reklamai, bet ir ant parduodamų prekių pakuočių.
Neužteko įrodymų
„McDonald’s“ EUIPO pateikė įrodymų, neva pagrindžiančių faktinį prekės ženklo naudojimą.
Tarp įrodymų buvo pateiktos trys Vokietijos, Prancūzijos ir JK „McDonald’s“ atstovų pasirašytos pažymos, kuriose buvo nurodytas parduotų „Big Mac“ sumuštinių skaičius, taip pat pridėti įrodymai dėl sumuštinių pakuočių, reklaminė medžiaga ir t. t.
Vis dėlto EUIPO, įvertinusi pateiktus įrodymus, nusprendė, kad jų nepakanka, siekiant pagrįsti tikrą faktinį prekės ženklo „Big Mac“ naudojimą, todėl patenkino Airijos įmonės „Supermac’s“ prašymą ir prekės ženklas yra panaikinamas.
„Šis teisinis ginčas parodo kelis svarbius dalykus. Pirma, patvirtinama sena prekės ženklų įstatymuose įtvirtinta tiesa, kad ženklo registracija nėra pakankama teisinei apsaugai išlaikyti, jei registruotas prekės ženklas nėra faktiškai naudojamas registruotoms prekėms ir paslaugoms žymėti ES teritorijoje“, – kalba Vilija Viešūnaitė, advokatų profesinės bendrijos „Triniti LT“ advokatė.
Pasak jos, faktinis prekės ženklo naudojimas komercinėje veikloje yra būtinas, jeigu norima išlaikyti jo registraciją, nuo to nepabėgs net tokios stambios ir reputaciją visame pasaulyje turinčios kompanijos kaip „McDonald’s“.
„Antra, nors byloje buvo pateikta nemažai įrodymų, EUIPO nurodė, kad šie įrodymai nepatvirtina prekės ženklo naudojimo masto, t. y. nei reklaminės brošiūros, pakuočių pavyzdžiai, nei spausdiniai iš interneto neįrodo tikro komercinio prekės ženklo „Big Mac“ naudojimo“, – priduria p. Viešūnaitė.
Anot EUIPO, tokį komercinį naudojimą patvirtintų faktinių užsakymų ir pardavimų duomenys internetu ar kitais kanalais ir kt. „Pažymėtina, kad metodai ir priemonės, kuriomis norima pagrįsti faktinį prekės ženklo naudojimą, yra neriboti, t. y. galima teikti įvairiausio pobūdžio įrodymus, tačiau jie turi patvirtinti tikrą komercinį naudojimą žymint prekes ar paslaugas bei šias parduodant“, – taip EUIPO sprendimą komentuoja advokatė.
„McDonald’s“ nepalankus ES Intelektinės nuosavybės tarnybos sprendimas per du mėnesius dar galės būti skundžiamas ES Intelektinės nuosavybės tarnybos Apeliaciniam skyriui.