„Gaidos“ pradžia – su britų elektronikos garsenybe M. Cooperiu

Šių metų „Gaidos“ šūkis – „Double“, paantraštė „Two & Double & More“. Festivalio programoje – 34 premjeros Lietuvoje ir 9 pasaulinės premjeros, 7 nauji lietuvių kūriniai, garsių atlikėjų, šiuolaikinės klasikos ir elektroninės muzikos koncertai, pažintys su žymiais Europos kompozitoriais Valentinu Silvestrovu (Ukraina), Salvatore Sciarrino (Italija), Benu Frostu (Australija/Islandija).
Pradžia – su elektronika
Festivalio rengėjai patikslina, jog spalio 20 d. Nacionalinėje filharmonijoje numatytas pradžios koncertas dėl solisto, smuikininko Gidono Kremerio ligos nukeltas vėlesniam laikui.
Todėl festivalį spalio 21 d. 21 val. renginių erdvėje „Kablys+Kultūra“ pradės britų elektronikos žvaigždė, vienas madingiausių elektroninės muzikos kūrėjų Maxas Cooperis su naujausiu audiovizualiniu projektu „Unspoken Words” („Neišsakyti žodžiai“). Kūrinio premjera Lietuvoje bus vienintelis jo atlikimas Baltijos šalyse.
„Visada kovojau su žodžiais. Bandymas žodžiais išreikšti savo vidinę būseną, kad ir kokiais, regis, teisingais būdais tai daryčiau, man nepavykdavo. O muzika apeina kalbą – ji yra mano raiškos būdas. Dėl šios priežasties tiek daug kuriu – esu tiesiog priverstas kurti“, – festivalio rengėjai cituoja M. Cooperį, aiškinantį projekto pavadinimą.
Albumas „Unspoken Words“ vadinamas bene asmeniškiausiu M. Cooperio darbu, vedančiu klausytojus „per eskapizmo patirtį, autoriaus refleksijas, priėmimo, kovos, idealizmo ir atmetimo istorijas“.
Meistriškai sumiksuotus garso takelius lydi 13 naujausiomis vaizdo technologijomis sukurtų vaizdo filmų-klipų, prie kurių dirbo M. Cooperio vadovaujama video menininkų komanda. Tad Vilniuje klausytojai išgirs „įtraukiančią Cooperio elektroniką“, o sykiu išvys ją praplečiančią įspūdingą video kūrybą.
Pasak festivalio rengėjų, daktaro disertaciją skaitmeninės biologijos srityje 2008 m. apgynęs M. Cooperis garsėja tuo, jog savo pasirodymuose jungia elektroninę muziką, vaizduojamuosius menus ir mokslinius tyrimus, ir taip įtraukia žiūrovus į imersinio – panardinančio – garso terpę.
Dėl galimybės pirmiems pamatyti audiovizualinius jo pasirodymus varžosi garsiausi pasaulio festivaliai „Glastonbury“ (Didžioji Britanija), Barselonos „Sonar“ (Ispanija), „Fuji Rock“ (Japonija), „Amsterdam Dance Event“ (Olandija), Detroito „Decibel Festival“ (JAV), Monrealyje vykstantis svarbiausias Kanados elektroninės muzikos festivalis „MUTEK“, Anglijos festivaliai „Bestival“, „Latitude Festival“ ir kt.
M. Cooperis „Gaidos“ publikai prisistato ne pirmą kartą – 2019 m. jo pasirodymas sulaukė audringos reakcijos.
Reiktų patikslinti: iš tiesų festivalį 21 d. 19 val. toje pačioje kultūros erdvėje pradės Amma Ateria, JAV elektroninės muzikos atlikėja, į jos koncertą publika galės patekti nemokamai.
Pirmajam savo vizitui į Lietuvą kūrėja atveža kūrinį „Concussssion“, su kuriuo ji šiemet tapo viena iš „Gaida Open Call“ konkurso nugalėtojų.

Honkonge gimusi garso menininkė, kompozitorė Amma Ateria gyvena ir dirba San Franciske bei Niujorke. Studijuodama Milles‘o koledže (JAV), kurio absolventai yra ir Steve'as Reichas, ir Laurie Anderson, ji specializavosi elektroninės muzikos, garso inžinerijos ir media technologijų srityje.
Ammos Aterijos kūriniai – garso instaliacijos ir performansai – rodomi visame pasaulyje, ji bendradarbiauja su tokiais menininkais kaip būgnininkė Ikue Mori, kompozitorė Pauline Oliveros, garso menininkas Tarek Atoui, eksperimentinio kino kūrėjas Paul Clipson, multiinstrumentalistė Zeena Parkins, violončelininkas Erik Friedlander, eksperimentinės muzikos ir avangardinio džiazo garsenybė John Zorn ir daugelis kitų.
Dar keli dvigubi
„Double“ festivalio liniją tęs koncertas Nacionalinėje filharmonijoje spalio 22 d., kuriame geriausiu fortepijonų duetu pasaulyje („The New York Times“ vertinimu) vadinamos seserys Katia ir Marielle Lab?que su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru ir dirigentu Modestu Pitrėnu pristatys JAV kompozitoriaus ir roko grupės „The National“ gitaristo Bryce’o Dessnerio koncerto dviem fortepijonams lietuviškąją premjerą bei pagros garsųjį Philipo Glasso kūrinį „Four Movements“.

Koncerte skambės ir Ukrainos kompozitoriaus Valentino Silvestrovo Simfonijos Nr. 9 pasaulinė premjera, kompozitorius šiam koncertui ketina atvykti į Vilnių.
Spalio 26 d. Nacionalinėje filharmonijoje – du violončelės virtuozai: Gavrielis Lipkindas (Izraelis) ir Glebas Pyšniakas (Lietuva). Koncertą „Sėlinantis tigras“ („Crouching Tiger Concerto“) pagal muziką iš garsiojo Ango Lee filmo „Sėlinantis tigras, tūnantis drakonas“ su Lietuvos kameriniu orkestru pagrieš G. Lipkindas.

2000 m. sukurtas filmas „Sėlinantis tigras, tūnantis drakonas“, publiką ir kritikus pakerėjęs neįprasta Azijos kovos menų, vesterno dramos ir gilių metaforų derme, laimėjo keletą „Oskarų“, tarp jų – ir apdovanojimą kompozitoriui Tan Dunui už filmo garso takelį. Tais pačiais metais kompozitorius šios muzikos pagrindu sukūrė Koncertą violončelei ir orkestrui „Crouching Tiger Concerto“, kurį inspiravo violončelės garsenybė Yo-Yo Ma.
G. Pyšniakas pagros jaunosios kartos lietuvių kompozitorės Silvijos Miliūnaitės kūrinio violončelei ir orkestrui pasaulinę premjerą. Koncerte nuskambės ir Justės Janulytės kūrinio „Apnea“ (2021) premjera Lietuvoje. Lietuvos kameriniam orkestrui diriguos vienas ryškiausių lietuvių jaunosios kartos dirigentų Martynas Stakionis.
VERSLO TRIBŪNA
Visa festivalio „Gaida“ programa skelbiama čia.