Iš globalaus verslo – į mažą alaus daryklą

Publikuota: 2016-10-23
Jackas Sichtermanas kūrė rinkodaros strategijas tokiems prekių ženklams kaip HTC, „Motorola“, „Harley-Davidson“, IBM, „Honda“, BMW, „MINI Cooper“, bet gerai mokamas darbas prestižinėse kompanijose jo nežavėjo. 
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Jackas Sichtermanas kūrė rinkodaros strategijas tokiems prekių ženklams kaip HTC, „Motorola“, „Harley-Davidson“, IBM, „Honda“, BMW, „MINI Cooper“, bet gerai mokamas darbas prestižinėse kompanijose jo nežavėjo. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“

Islandijoje, Akureirio žvejų miestelyje, veikia alaus darykla „Einstok“. VŽ kalbina jos įkūrėją Jacką Sichtermaną. Šis pasakoja apie lietuviškas šaknis, verslo pradžią ir atskleidžia, dėl ko smulkusis jo verslas yra sėkmingas.

Jackas Sichtermanas, alaus prekių ženklo „Einstok“ sumanytojas, gimė ir augo Milvokyje, Viskonsino valstijoje (JAV). Jo mama – Amerikos lietuvė, užaugusi Čikagos priemiestyje Sisere (Cicero).

Verslininko seneliai iš Lietuvos į JAV išvyko baigiantis Pirmajam pasauliniam karui. Iš pradžių planavo grįžti į tėvynę, tačiau liko Amerikoje – susirado darbus, įsigijo namą ir susilaukė dukters – p. Jacko mamos.

Anot p. Jacko, jo mama akyse neregėjo nei Vilniaus, nei Baltijos jūros, tačiau apie Lietuvos istoriją ir kultūrą žinojo daug: pačiame Sisere bei visoje Čikagoje veikianti lietuvių bendruomenė rengė susiėjimus, kartu šventė, apie Lietuvą pasakojo ten viešėję draugai.

Pasak verslininko, gimtuosiuose jo namuose ilgai skambėjo lietuviška muzika, lentynose gulėjo lietuvių autorių knygos, o pietums mama kepdavo ir kugelį, ir kraujinius vėdarus, darydavo šaltibarščius, minkydavo tešlą juodai duonai.

„Mama didžiavosi esanti lietuvė, tačiau pati į Lietuvą taip ir nenuvažiavo, jos sveikata smarkiai sušlubavo“, – pasakoja p. Jackas, pirmasis iš plačios giminės apsilankęs protėvių žemėje.

Verslininkas šypsosi: kitą kartą į Lietuvą keliaus su žmona ir vaikais, – nori, kad jie patirtų, koks geras jausmas čia būti.

Nuosavas – geriau

Užnugaryje palikę pašnekovo sentimentus Lietuvai, tęsiame jo kelią verslo link. Ne iškart.

Sulaukęs 18-os, jis įstojo į Marquette universitetą Milvokio valstijoje, įgijo ten rinkodaros bakalauro laipsnį ir daugiau nei 15 m. kūrė rinkodaros strategijas tokiems prekių ženklams kaip HTC, „Motorola“, „Harley-Davidson“, IBM, „Honda“, BMW, „MINI Cooper“. Gerai mokamas darbas prestižinėse kompanijose p. Jacko nesužavėjo, jo galvoje rasdavosi minčių apie nuosavą verslą.

„Prieš šešerius metus darbo reikalais atvykau į Islandiją, reklamavome islandišką vandenį, kuris atiteka lavos uolomis iš priešistorinių Hlidarfjalo ledynų ir laikomas bene gryniausiu ir švariausiu pasaulyje. Deja, magiško vandens projektas žlugo, tačiau užsikabinau už kito, daug geresnio“, – atvirai kalba pašnekovas.

Verslininkas pasakoja, kad visos aplinkybės atsitiktinai susidėliojo taip palankiai, jog tik beprotis nebūtų pasinaudojęs susiklosčiusia padėtimi: „2010 m. JAV pradėjo populiarėti mažųjų ir nepriklausomų alaus daryklų produktai (angl. craft beer), Islandijoje susipažinau su geriausiu šalies aludariu, be to, dievinu alų. Galiausiai man buvo pabodęs ankstesnis darbas. Jutau, kad privalau priimti sprendimą, ir tai padariau žaibiškai. Tai buvo beprotybė.“

Taigi rinkodaros specialistas paskambinęs telefonu darbdaviams pranešė, kad išeina, ir ėmė kurti nuosavą verslą.

Per vienus metus subūrė profesionalų komandą, atidarė įmonę, sukūrė alaus receptūras, prekių ženklą ir pradėjo virti vikingų alų.

Nuo to laiko, kai buvo parduotas pirmasis „Einstok“ alaus butelis, praėjo 5 metai. Dabar šio prekės ženklo alumi prekiaujama 22 pasaulio valstybėse, tarp jų ir Lietuvoje.

Pasitikėti specialistu

Kalbėdamasi negaliu nepastebėti, kad pašnekovas nuolat žvilgčioja į laikrodį. Paklaustas, ar neišseko pokalbiui skirtas laikas, verslininkas nusijuokia: „Atsiprašau, įprotis. Daug keliauju, pasimetu tarp laiko juostų ir vis tikrinu.“

Klausiu, kaip p. Jackas suderina keliones ir vadovavimą alaus daryklai, o jis it vagis, pagautas nusikaltimo vietoje, kelia rankas į viršų ir sako, kad gali sau leisti keliauti, nes jam dirba aludarystės genijus Balduras Karrasonas: „Radau savo srities entuziastą, visiškai juo pasitikiu, leidžiu jam improvizuoti ir tvarkyti alaus daryklos reikalus. Tai įrodo, kad geras vadovas ne tas, kuris apsimeta žinąs viską, o tas, kuris pripažįsta, kad už jį yra daug geresnių specialistų, norinčių ir gebančių priimti atsakomybę.“

Anot verslininko, kiekvieną rytą jis atsibunda be menkiausio supratimo, ką veiks. Įprastas jo 10 dienų kelionių žemėlapis atrodo taip: Islandija, Danija, Didžioji Britanija, Niujorkas, Los Andželas ir vėl Islandija. Keliaudamas jis ieško įkvėpimo ir stimuliuoja savo kūrybiškumą.

Negaišti nė dienos

Ponas Jackas, per ilgametę darbo praktiką rinkodaros srityje sukaupęs nemažai patirties, sako, kad dauguma pradedančiųjų verslauti susikoncentruoja ne į reikiamus dalykus ir, užuot tobulinę paslaugą ar produktą, kurį nori įsukti, metų metus rašo strateginius verslo planus ar ieško investuotojų.

Pašnekovo įsitikinimu, daugeliui žalių verslininkų neprošal būtų nurimti, paprasčiau žvelgti į verslą ir, užuot savo vizijose už neuždirbtus pinigus pirkus nepastatytus namus, imti ir sukurti savo produkto paskyrą socialiniame tinkle, į pagalbą pakviesti artimų giminaičių ir pradėti siekti svajonės. Nes kol svarstysite, kaip parduoti savo nuostabaus skonio šokoladinius sausainius, rasis dar penkios kepyklėlės, siūlančios ne tik tokių pačių sausainių, bet ir pusšimtį kitokių kepinių.

Laikytis krypties

Antroji prekių ženklo „Einstok“ sėkmės priežastis – tinkamas pirkėjų segmento nustatymas. Pasak p. Jacko, alaus mėgėjai yra dvejopi: tie, kurie į alų žiūri kaip į priemonę apsvaigti, ir tie, kurie juo domisi. Pastarieji už gerą gėrimą yra pasirengę mokėti daugiau.

Pasak verslininko, svarbu ne tik žinoti, kas bus jūsų klientas. Labai svarbu ir išlaikyti įmonės įvaizdį: „Kartais savo verslą palyginu su nežinoma maža roko grupe, kuri kasdien groja mažame bare ir turi mažą grupelę gerbėjų, pasirengusių dosniai sumokėti už bilietus į koncertą. Jei nuspręsiu bilietus atpiginti ir imsiu groti tūkstantinėms minioms, ar galite įsivaizduoti, kokia bus mano klientų nuomonė? Jie manys, kad aš praradau savo veidą ir parsidaviau.“

Anot aludario, verta būti ir mažam, ir dideliam, tačiau ne abiem iškart, bent ne verslo pradžioje.

Vadinti tikrais vardais

„Dizainas mums padėjo prasimušti...“ – dėsto p. Jackas. Jis tiki, kad verslininkai, naudodami minimalistinį produkto pakuotės ar etiketės dizainą, išlošia daugiau. Pasak pašnekovo, virdami „Einstok“ alų, jie neglumina žmonių: „Jei parduodame baltąjį elį, ant butelio ir užrašome – „baltasis elis“.

Anot verslininko, šimtai gamintojų daro tą pačią klaidą: produktui suteikia rėksmingą pavadinimą ir ant etikečių prideda bereikšmių iliustracijų. Tokiu atveju tikimybė, kad iš 100 lentynoje pastatytų alaus butelių pirkėjas išsirinks būtent jūsų ir gaiš savo laiką aiškindamasis, kas tame buteliuke, – menka.

„Mūsų alaus pavadinimą gali ištarti visame pasaulyje, vikingo galva, kaip prekių ženklas, yra aiški nuoroda į mūsų siunčiamą žinutę, kad parduodame charakteringą senovės skandinavų alų“, – įsijautęs kalba p. Jackas.

Atsikratyti štampų

Verslininkas tiki, kad nereikia sekti svetimomis pėdomis, – verčiau bandyti įminti savąsias. Jo įmonės verdamas alus „Einstok“, išvertus iš islandų kalbos, reiškia „unikalus“. Anot p. Jacko, nei jis, nei jam dirbantys aludariai neturi autoritetų ir nesilygiuoja į kitus gamintojus.

Jo įsitikinimu, kiekvienas verslininkas gali bandyti rasti, kuo jo produktas yra išskirtinis, ir gerai pasverti šį išskirtinumą, nes rinka – tokia didelė, kad į tokius apibūdinimus, kaip „rankų darbo“, „be dažiklių“, „be GMO“, – beveik visiems nusispjauti.

Nesibaigiantis sapnas

Anot pašnekovo, net sėkmė, jei dirbsite nemėgstamą darbą, jūsų nedžiugins.

„Būna akimirkų, kai sėdžiu bare apsivilkęs nutįsusį megztinį ir nutrintus džinsus, gurkšnoju alų ir klausiu savęs, ar išties gyvenimas gali būti toks nuostabus? Kartais atrodo, kad visa tai, ką veikiu pastaruosius šešerius metus, yra sapnas“, – taria pašnekovas ir gurkšteli deginto porterio.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Birštonas muša kulinarijos korta – vietų pavalgyti vis daugiau

Visai neseni laikai, kai, neskaičiuojant sanatorijų valgyklų ir Kultūros centro bufeto, Birštone veikė vos...

Laisvalaikis
2018.09.17
Alksta kas devintas Žemės gyventojas 3

Jungtinių Tautų organizacijos duomenimis, 2017 m. pasaulyje maisto trūksta 821 mln. žmonių arba vienam iš...

15 pigiausių „Michelin“ restoranų 1

Dvejomis „Michelin“ žvaigždutėmis įvertintas Ibizoje esantis restoranas „SubliMotion“ vadinamas brangiausiu...

Laisvalaikis
2018.09.15
Birštonas muša kulinarijos korta – vietų pavalgyti vis daugiau

Visai neseni laikai, kai, neskaičiuojant sanatorijų valgyklų ir Kultūros centro bufeto, Birštone veikė vos...

Laisvalaikis
2018.09.14
Už užkandžiavimą Florencijos gatvėse – bauda iki 500 Eur

Gurmanų puikiai vertinamas Florencijos sumuštinių baras „All’Antico Vinaio“, vadinamas „maisto išsinešti...

Laisvalaikis
2018.09.10
CNN kuria filmą apie Anthony Bourdainą

JAV televizijos transliuotojui CNN priklausanti kompanija „CNN Films“ kuria dokumentinį filmą apie virtuvės...

Laisvalaikis
2018.09.07
Už pietus atsiskaityti ne grynaisiais galima 52 šalies mokyklose 6

Tik 6,5% šalies bendrojo lavinimo mokyklų už maistą valgyklose suteikia galimybę atsiskaityti ne grynaisiais...

Laisvalaikis
2018.09.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau