Įmonių pasas į sėkmingo verslo pasaulį: socialinė atsakomybė

Reklama publikuota: 2021-05-11
svg svg

„Socialiai atsakingiausia įmonė“ – jau įprasta nominacija daugumoje verslo apdovanojimų tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje. Šios srities įsipareigojimai anksčiau buvo labiau siejami su didžiosiomis kompanijomis, tačiau pastaraisiais metais socialinė atsakomybė skverbiasi vis giliau į verslą. Nepaisant šiek tiek skeptiškumo, kuriuo vis dar kartais palydimi įmonių socialinės atsakomybės įsipareigojimai, garsios pasaulio kompanijos randa kūrybiškų ir, svarbiausia, akivaizdžiai visuomenei ir aplinkai naudingų sprendimų šioje srityje.

Įmonių tvarumo ataskaitos tapo tokios pačios reikšmės dokumentu kaip metinė finansinė ataskaita, rašo „Forbes“. „Socialiniai pokyčiai verčia dėti vis daugiau pastangų, kad pasaulis būtų geresnis – tiek aplinkosaugos, tiek ekonomikos atžvilgiu. Įmonės tvarumo ataskaita tapo tuo tikruoju pasu, be kurio neišsiversi dabartiniame verslo pasaulyje“, – savo komentare „Forbes“ pažymi Laura Colombo, Italijos konsultavimo ir vadybos paslaugų kompanijos „ETAss“ vykdomoji vadovė.

Ir nors pati sąvoka nėra nauja – apie socialinį visuomenės ir verslo susitarimą Jungtinėse Valstijose prabilta praėjusio amžiaus aštuntajame dešimtmetyje – tačiau dabar socialinė atsakomybė jau tapo esmine verslo strategijos dalimi daugelyje organizacijų, ne vien didžiosiose korporacijose.  

Pagal ES 2011-aisiais priimtą komunikatą, socialiai atsakingas verslas – toks, kuris sugeba patenkinti vartotojų poreikius ir tuo pačiu atsižvelgti į kitų susijusių šalių, tai yra, darbuotojų, tiekėjų bei vietos bendruomenių, interesus. Ekspertai taiko ir kitą sampratą: socialiai atsakingam verslui turi rūpėti ne vien pelnas, bet ir jį kuriančių žmonių bei aplinkos gerovė. Pasak jų, socialinė atsakomybė nėra tiesiog „gražus“ ar „geras“ įmonės elgesys – pereinamasis laikotarpis nuo „būtų gerai“ (turėti socialinės atsakomybės politiką organizacijoje) iki „būtina“ jau įvyko, ir į šį traukinį nespėjusios bendrovės gali patirti praradimų versle.

Ambicingi tikslai, nuoseklios pastangos

Kasmet pasaulyje surikiuojama keletas įmonių socialinės atsakomybės reitingų, kai kurie korporacijų pavadinimai juose kartojasi: „Microsoft“, HP, „Lego“, „Nvidia“, „Dell“, „Bosch“, „Lavazza“, „Danone“ ir kiti. 

Danijos žaislų gamintoja „Lego“ 2019-aisiais karaliavo pirmoje „Forbes“ sudarytame aukščiausią reputaciją turinčių kompanijų reitingo vietoje, kompanijos pavadinimas linksniuojamas ir kituose socialinės atsakomybės reitinguose. „Forbes“ ji buvo įvertinta už nuolatines pastangas aplinkosaugos srityje. Garsiąsias kaladėles „Lego“ pradėjo gaminti iš augalinės kilmės poliuretano, o iki 2030 m. užsibrėžė gaminti tik tvarius žaislus. Kompanija jau pasiekė savo tikslą, užsibrėžtą 2025-iesiems – perdirbti 100% visų gamybinių atliekų. „Lego“ pati save pralenkė ir siekdama tikslo pagaminti tiek pat atsinaujinančios energijos, kiek jos sunaudoja savo veikloje – to korporacija pasiekė, investuodama į vėjo jėgaines Vokietijoje bei Jungtinėje Karalystėje.

100 mln. USD investicija į iniciatyvą, kuria siekiama Sirijos konflikte nukentėjusiems vaikams sugrąžinti teisę žaisti – dar vienas „Lego“ žingsnis.

„Negalime nė akimirkai nukreipti dėmesio nuo fundamentalių iššūkių, kurie laukia ateities kartų ir mūsų planetos. Labai svarbu, kad jau dabar imtumėmės skubių veiksmų. Be to, kaip kompanija, kuriai mažieji visuomenės nariai yra visa ko pavyzdys, esame įkvepiami ir milijonų vaikų, taip pat sunerimusių dėl klimato kaitos“, – teigė Nielsas B. Christiansenas, „Lego“ vykdomasis vadovas.

Tvarumą savo prioritetu pavertė ir „Danone“. Šimtametė Prancūzijoje įsikūrusi maisto gamintoja vykdo iniciatyvą „Viena planeta. Viena sveikata“, tarp jau įgyvendintų projektų – ankstyvosios vaikystės centras Argentinoje, kuriame mitybos specialistai ir vaikų gydytojai padeda tėvams pirmąsias 1000 jų mažylių gyvenimo dienų. Naujojoje Zelandijoje „Danone“ investavo 20 mln. USD į gamyklą tam, kad anglies dvideginio emisijas kasmet sumažintų 20-čia tūkst. tonų.

„Newsweek“ sudaryto socialiai atsakingiausių įmonių sąrašo viršūnėje – HP. Korporacija savo 2019-ųjų tvarumo ataskaitoje įvardijo, kad siekia ambicingų tikslų trimis kryptimis, susijusiomis su planeta, žmonėmis ir bendruomenėmis. Išsamioje ataskaitoje kompanija įvardija aibę ambicingų iniciatyvų taršos mažinimo ir kovos su klimato kaita srityje. Dalį žaliavų savo produkcijos gamyboje pakeitė vandenyne surenkamu išmestu plastiku – diegdama tokius sprendimus korporacija taip pat neretai iškopia ir į inovatyviausių pasaulio kompanijų reitingų viršūnes.

Socialinė atsakomybė įkvepia inovacijas

Daugelyje reitingų nuolat pirmaujanti technologijų milžinė „Microsoft“ 2020-aisiais JAV verslo leidinio „Fast Company“ buvo pripažinta ir inovatyviausia kompanija socialinės atsakomybės kategorijoje. Korporacija buvo įvertinta už itin ambicingus taršos mažinimo tikslus: iki 2030 m. „Microsoft“ pažadėjo tapti visiškai taršos pėdsako nepaliekančia kompanija, o iki 2050 m. – pašalinti visą taršą, kurią lėmė 1975 m. įkurtos kompanijos veikla. Pagrindinė iniciatyva, vedanti į šį tikslą – „Microsoft“ įkurtas inovacijų fondas naujiems kovos su klimato kaita sprendimams kurti. Korporacija taip pat įsipareigojo, kad nuo 2030 m. rinkai bus tiekiami tik visiškai perdirbami „Microsoft“ gaminiai.

Mažmenininkė „Grove Collaborative“ socialiai atsakingiausių inovatorių sąraše – antroji šiame reitinge, įsipareigojusi iki 2025 m. visiškai atsisakyti plastiko. Įgyvendinti šią iniciatyvą bendrovė pradėjo 2020-aisiais, atsisakydama plastiko buitinių valymo priemonių pakuotėms bei tam panaudodama stiklą ir aliuminį.

Keletas į šį reitingą patekusių technologijų kompanijų suskubo diegti sprendimus, kurie pandemijos metu vaikams padėjo tęsti nuotolinius mokslus, užtikrinti stabilų interneto ryšį, suteikti didesnę prieigą prie virtualių pamokų nepasiturinčių šeimų vaikams.

Įvertinimo nusipelnė ir Brazilijos gėrimų gamintoja „Ambev“, kuri pačioje pandemijos pradžioje žaibišku greičiu savo gamybos linijas pritaikė dezinfekcinio skysčio gamybai.

O štai rankų gamybos avalynės gamintoja „Twisted X“ apstulbino rinką, pasiūlydama batus, pagamintus iš ryžių lukštų, dumblių, cukranendrių ir kamštinės medžiagos – taip bendrovė žengė drąsų žingsnį link tikslo iki 2021-ųjų pabaigos batų gamybai naudoti 80% ekologiškų medžiagų. Kompanijos fantazija tuo nesibaigė – net dalis jos katalogų išspausdinti sojų rašalu. 

Ekspertai, apibendrindami tokias pasaulio korporacijų pastangas, atkreipia dėmesį, kad socialinė atsakomybė – anaiptol ne našta ar „iniciatyva dėl iniciatyvos“, o papildomos galimybės.

„Paaiškinkite pasauliui, ką jūs darote unikalaus, kad visuomenė jaustų teigiamą įtaką – ir pamatysite didžiulę įtaką savo verslui“, – ragina Stephenas Hahn-Griffithsas, įmonių reputacijos vertinimo kompanijos „Reputation Institute“ vyriausiasis reputacijos pareigūnas, kurį cituoja „Forbes“.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Agrosektoriaus pažangos variklis – kompleksinės žinios Verslo tribūna

Gyvybiškai reikšmingą agrosektorių pakeitė ir vis dar keičia inovacijos bei kokybiškos žinios. Skirtingų...

Įmonių pasas į sėkmingo verslo pasaulį: socialinė atsakomybė Verslo tribūna

„Socialiai atsakingiausia įmonė“ – jau įprasta nominacija daugumoje verslo apdovanojimų tiek Lietuvoje, tiek...

Daugiau nei pelnas
2021.05.11

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku