Izraelio karas Gazos Ruože apkarpė „Mcdonalds“ ir KFC pardavimus musulmoniškose šalyse

Dėl išaugusios įtampos palestiniečiai Vidurio Rytuose sulaukė didžiulio palaikymo. Prasidėjus karui daugelis regiono musulmonų pakeitė vartojimo įpročius, todėl sumažėjo žinomiems prekių ženklams priklausančių įmonių pardavimai.
„McDonald's“ tapo boikoto taikiniu po to, kai socialiniuose tinkluose pasirodė nuotraukos ir vaizdo įrašai, kuriuose matyti, kaip po teroristinės organizacijos „Hamas“ įvykdyto spalio 7 d. išpuolio „McDonald‘s“ franšizės užkandinės Izraelyje dalijo maistą šalies kariams. Po šio įvykio „McDonald‘s“ franšizės Saudo Arabijoje savininkai paskelbė pareiškimą, kuriame išreiškė užuojautą palestiniečiams ir pagalbai Gazos Ruože paaukojo 2 mln. SAR (533.248 USD). Kitose šalyse, kuriose gyvena daug musulmonų, franšizės gavėjai pasekė jo pavyzdžiu, o kelios bendrovės paskelbė viešus pareiškimus, kuriais pabrėžė savo politinį neutralumą.
„Tai paveikė visus, galbūt ne visi tai suprato, tačiau spalio 7 d. įsiplieskusi įtampa paveikė visus, ir tikrai ne tik Vakarų prekių ženklus“, – „Bloomberg“ teigė Brandonas Guthrie, vienas iš Vidurio Rytuose veikiančio privataus kapitalo fondų „Shatranj Capital Partners“ įkūrėjų ir generalinis partneris.
Tiesa, anot B. Guthrie, tokiems prekės ženklams kaip „McDonald's“ ir „Starbucks“ poveikis buvo gerokai didesnis, nes jos veikia tokiose šalyse kaip Egiptas, Jordanija, Marokas.
Nors „McDonald's“ neatskleidė, kiek pelno galėjo prarasti dėl vartotojų boikoto, bendrovės generalinis direktorius Chrisas Kempczinskis metų pradžioje kalbėdamas apie finansinius rezultatus pabrėžė, kad „ryškiausias poveikis“ buvo Vidurio Rytuose, pardavimai taip pat mažėjo tokiose musulmoniškose šalyse kaip Indonezija ir Malaizija.
Boikotas neaplenkė ir kai kurių KFC franšizių Pietryčių Azijoje. Daugiau nei 100 KFC parduotuvių Malaizijoje buvo priverstos laikinai užsidaryti, nes vartotojai paprasčiausiai jas aplenkdavo.
Pakistane kai kuriose maisto prekių parduotuvėse vietiniams vandens ir nealkoholinių gėrimų prekės ženklams skiria daugiau vietos lentynose ir jiems šiuo metu teikiama pirmenybė vietoj tokių JAV prekės ženklų kaip „Coca-Cola“ ir „Pepsi“ produkcijos. Pakistano piliečiai išplatino daugybę plakatų, kuriuose didelės tarptautinės bendrovės, įskaitant abu JAV gėrimų gamintojus, įvardijamos kaip sąsajų su Izraeliu turintys produktai.
Pirmą metų ketvirtį „Pepsi“ ir „Coca-Cola“ pardavimai Pakistane sumažėjo 11% iš dalies dėl „sumažėjusios vidaus paklausos“, kurią lėmė reakcija į neramumus Vidurio Rytuose, teigiama bendrovės „Pakistan Aluminum Beverage Cans“ pirmo ketvirčio ataskaitoje.
Kaip ir Azijoje bei Vidurio Rytuose, Šiaurės Afrikoje taip pat vyko boikotai, kurių pasekmės buvo akivaizdžios. Balandžio mėnesį visoje šalyje vykstant protestams buvo laikinai uždaryta KFC parduotuvė Alžyre, rašoma „Arab News“ pranešime.
Europoje galimo vartotojų boikoto poveikį nustatyti sunkiau. Varšuvoje listinguojama „AmRest Holdings SE“, viena didžiausių greitojo maisto operatorių Europoje, kuriai priklauso tokie prekių ženklai kaip „Burger King“, „KFC“ ir „Pizza Hut“, savo pirmojo ketvirčio ataskaitoje teigė, kad karas Vidurio Rytuose gali „paveikti vartotojų pasitikėjimą, pakeisti jų polinkį vartoti ir vartojimo būdą“, nors ji nesiėmė kiekybiškai įvertinti, kaip tai paveikė veiklos rezultatus.
Pasak „McDonald's“ generalinio direktoriaus Chriso Kempczinskio, viena iš Europos šalių, kurioje šis poveikis yra reikšmingas, yra Prancūzija.
„Pardavimų sumažėjimas labai priklauso nuo to, kur yra restoranas ir ar jis yra musulmoniškame regione“, – teigė Ch. Kempczinskis.
Ekspertai teigia, kad, nors pardavimų situacija gerėja, „McDonald's“ ir „Starbucks“ gali prireikti daugiau laiko pasiekti buvusius pardavimus, nes jie kirto sparčiau negu kitų JAV prekės ženklų.