Kodėl startuoliai nurungia dideles korporacijas: Laurso požiūris

Publikuota: 2015-10-14
Atnaujinta 2015-10-14 17:59
Ilja Laursas. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Ilja Laursas. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
 

Jauni, veržlūs, neturintys kuo rizikuoti, nebūgštaujantys dėl reputacijos – tai vieni iš lemiančių veiksnių, kodėl startuoliai yra geresni novatoriai, palyginti su didelėmis korporacijomis, pažymi Ilja Laursas, „Nextury Ventures“ fondo pirmininkas.

Pasak jo, didelių įmonių struktūra, kuri lemia, kaip rikiuojami procesai ir jų vadovų motyvacija nėra palankūs inovacijoms.

„Didelės įmonės su inovacijomis dažnai tiesiog nesuderinamos. Efektyvi įmonė yra tokia, kuri nedaro nieko nereikalingo. Taip, ji dirba labai efektyviai. Ir tai yra gerai. Tačiau jei verslas pasidaro visiškai orientuotas į procesus, nebelieka galimybių išbandyti ką nors naujo, nes tai nesuderinama su efektyviai veikiančios įmonės griežtai sustyguotais procesais“, - „Verslo žinių“ drauge su „Danske“ banku surengtoje konferencijoje kalbėjo p. Laursas.

Pasak jo, dar vienas inovacijų trukdis – žmonės psichologiškai geriau jaučiasi tokioje aplinkoje, kurioje mažai neapibrėžtumo. Be to, visiems įprasta, kad asmeninio darbo efektyvumas matuojamas pagal tam tikrus parametrus: pajamos, pelningumas, klientų pasitenkinimas ir pan. Tokia sistema nepalieka vietos naujovėms.

„Inovacijos griauna nusistovėjusią tvarką. Tad žmogus, kuris už tą tvarką atsakingas, inovacijas stabdys, nes jos gresia jo kėdei, pozicijai, tikslams“, - pažymi p. Laursas.

Be to, kiekvienam vadovui kyla natūralus klausimas: ką jis gaus, jei prisiims papildomą riziką.

„Tokią poziciją puikiai iliustruoja posakis „Dar niekas niekada nebuvo atleistas už tai, kad pirko IBM“. Tai reiškia paprastą dalyką: nesvarbu, kad išleisiu krūvą bendrovės pinigų, bet jei pirksiu patikrintą daiktą, neprašausiu. Kas iš to, jei vadovas sutaupys, bet rizikuos. Gerai, jei rizika pasiteisins. O jei ne? Vadovus nuolat spaudžia akcininkai, rinkos, biržų dalyviai ir pan. Tad jie nerizikuoja. Taigi ir neinovuoja“, - nurodo p. Laursas.

Dar viena kliūtis inovacijoms – greitis. Didelės, su itin tiksliai sustyguotais procesais įmonės yra biurokratiškos. Kuo bendrovė didesnė, tuo ilgiau trunka priimti sprendimus ir juos įgyvendinti.

„Turiu gyvenimišką pavyzdį. Kartą vienas vadovas man pasakojo istoriją, kad pastebėjo klaidą įmonės tinklalapyje. Apie tai pranešė kolegoms. Klaida buvo užregistruota, tačiau iki tol, kol buvo pataisyta, praėjo 8 mėnesiai“, - pavyzdį pateikia p. Laursas.

Dar viena priežastis, dėl kurios didelės įmonės neleidžia sau inovacijų yra grėsmė jų reputacijai nesėkmės atveju.

„Iš tiesų, inovacijos atsiranda ten, kur nėra reguliacijos, t. y. tam tikrose pilkose zonose ir iš jų kilę startuoliai visiškai griauna nustovėjusį verslą. Pavyzdžiai, „Uber“ ar „Airbnb“. Jie atsirado todėl, kad pradžioje būdami nedideli galėjo sau leisti rizikuoti ir žvelgė į tam tikrą veiklą visiškai naujai“, - nurodo p. Laursas.

Pasak jo, inovacija tai daryti kažką, ko niekas nėra daręs. Drauge tai reiškia, kad nežinai, kaip daryti teisingai. Taigi, inovacijos yra bandymų kelias.

„Didelės bendrovės dažnai renkasi tik vieną strategiją. Kita vertus, startuolių yra begalės ir jie bando daug ką. Galiausiai vienas iš jų laimi. Tai savotiška verslo evoliucija“, - šypsosi p. Laursas.

Tiesa, jis įsitikinęs, kad nepaisant to, kad didelėse bendrovės natūraliai nėra inovacijoms palankios aplinkos, jos gali inovuoti. Pasaulio verslo milžinai „Google“, IMB ar kiti kuria atskirus padalinius, vadinamuosius Venture Arm, kuriose sukuriamos sąlygos žengti klaidų ir atradimų keliu tikintis inovatyvių sprendimų.

„Dažniausiai tokie padaliniai su pagrindinės įmonės veikla turi tiek bendro, kad dalijasi pavadinimą. Kitas kelias inovuoti – partnerystė su kitomis bendrovėmis, mokslo centrais, dalyvavimas verslo ir mokslo inkubatoriuose, bendras darbas su rizikos kapitalo įmonėmis“, - pažymi p. Laursas.

FOTOGALERIJA „Verslas 2016“ konferencija galerija (44 nuotr.)

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Elektromobilių pramonės kliūtis: akumuliatorių stygiui slopinti – milijardai eurų ir nauji projektai Premium

Vokietijos koncernas „Daimler“ apsipirko akumuliatorių už 20 mlrd. Eur ir papildė milžiniškas sumas į...

Transportas
2018.12.16
Prekyba: apyvartų augimas 2019 m. šiek tiek sulėtės, bet liks solidus Premium

Didelis iššūkis prekybos tinklams ir toliau bus jiems metami kaltinimai dėl kylančių kainų, nes 2019 m.

Verslo klasė
2018.12.15
Pabrangus elektrai, rengiasi ir 2008 m. scenarijui Premium 9

Į viršų šovusi elektros kaina 2019 m. gali tapti žadinančiu skambučiu energijai imlių, į eksportą orientuotų...

Pramonė
2018.11.30
ES parama: kitąmet – kvietimų lietus, paskui – pinigų sausra Premium 3

Finansiniam 2014–2020 m. Europos Sąjungos (ES) laikotarpiui persiritus į antrą pusę, Lietuvos verslo paramos...

Pramonė
2018.11.29
Lietuvos ambasadorė ES apie biudžetą: niekas dar nėra iškalta akmenyje Premium

Europos Sąjunga (ES) panyra į sunkias derybas dėl Bendrijos 2021–2027 m. finansinės perspektyvos.

Verslo aplinka
2018.11.27

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau