Sulaikyti du dronus šalia Vilniaus oro uosto leidę žmonės, vienas bepilotis sutrikdė skrydžius
„Vilniaus oro uostas yra vienas iš tų objektų, kurį mes saugome. Mūsų pajėgos saugo ne tik viduje, bet reaguojame į tai, kas yra oro uosto prieigose. Vakar sulaikėme du dronų valdytojus, kurie būtent leido dronus draudžiamojoje zonoje“, – pirmadienį per spaudos konferenciją Vyriausybėje teigė pareigūnas.
Anot VST vado, dėl to sekmadienį vienu atveju oro uosto veikla buvo sustabdyta maždaug 20 minučių, nes „buvo gana greitai sulaikytas tas drono valdytojas“.
„Šiuo metu mes turime geresnę galimybę stebėti dronus prie oro uosto, todėl tikrai jų daugiau pastebime“, – teigė jis.
„Yra zonos, kur draudžiama valdyti dronus. Tos zonos yra nustatytos. (...) viską galima pasižiūrėti, (...) aš kalbu ne vien apie oro uostą, tai liečia ir kitus strateginius objektus. Turėtų žmonės būti sąmoningi, nes dronai taip pat grėsmė aviacijai“, – kalbėjo V. Grabauskas.
Baudžiamasis kodeksas numato, kad už orlaivių naudojimo taisyklių pažeidimą gresia bauda nuo 400 iki 800 Eur.
V. Grabausko teigimu, sulaikyti asmenys – Lietuvos piliečiai.
Pasak jo, dažniausiai dronus šalia saugomų strateginių objektų leidžiantys jų valdytojai yra „nepiktybiniai, juos skraidinantys iš nežinojimo“, tačiau, anot VST vado, yra buvę ir „piktybinių“.
„Yra buvę, bet čia ne prie Vilniaus oro uosto, prie kitų strateginių vietų“, – sakė jis ir atsisakė detaliau komentuoti situaciją.
V. Grabauskas taip pat patikino, kad VST turi priemonių, galinčių numušti nedideliame aukštyje ir nelabai dideliu greičiu skrendančius objektus.
Tuo metu dėl kontrabandinių balionų iš Baltarusijos grėsmės sostinės oro uosto darbas maždaug pusantros valandos buvo sustabdytas šeštadienio vakarą. Dėl to paveikti devyni skrydžiai, maždaug 1.000 keleivių.
Bendrovės „Oro navigacija“ generalinis direktorius Saulius Batavičius nurodė, kad nuo penktadienio iki pirmadienio fiksuotos 108 į balionus panašios žymos: 46 – naktį iš penktadienio į šeštadienį, 28 – iš šeštadienio į sekmadienį ir 34 – iš sekmadienio į pirmadienį.
Pasak jo, nepaisant nemažo fiksuoto žymų skaičiaus, sąlyginai trumpą oro uosto ribojimo laiką lėmė tobulinami algoritmai, kariuomenės ir Lietuvos oro uostų bendradarbiavimas, geras matomumas.
„Lemia labai daug faktorių, skrydžių vadovai žiūri, kuriose vietose stebimos žymės, ar pasiruošę yra išskridimui, (...) bet įvertinus tuos faktorius priimamas sprendimas“, – sakė S. Batavičius.
Kontrabandinių balionų iš Baltarusijos skrydžiai pastaraisiais mėnesiais jau keliolika kartų paveikė Vilniaus oro uosto ir kartą – Kauno oro uosto darbą.
Dėl to Vilniui kelioms savaitėms apribojus pasienio punktų su Baltarusija veiklą, Minskas atsisako išleisti Lietuvoje registruotus vilkikus. Lietuvos vadovai šiuos veiksmus laiko hibridine Minsko režimo ataka.
Vyriausybė šalyje planuoja skelbti ekstremaliąją situaciją.