Tarptautinės e-prekybos plėtra: Lietuvos prekeiviai turi daug potencialo

Reklama publikuota: 2022-05-31
Egidijus Breikštas, siuntų gabenimo platformos „Siųsk24“ vadovas.
svg svg
Egidijus Breikštas, siuntų gabenimo platformos „Siųsk24“ vadovas.

Pažvelgus į pastarųjų dvejų metų Lietuvos e-komercijos rinkos raidą susidaro įspūdis, kad tiek mūsų šalies mažmeninės prekybos bendrovės, tiek pavieniai prekiautojai masiškai kraustėsi į elektroninės prekybos kanalus. Vis dėlto pasaulyje e-komercijos dalis siekia 22 proc. visos prekybos apimties, o Lietuvoje jis yra 10 proc. – taigi galimybių toliau auginti pardavimus elektroninėje erdvėje tebėra daug. Ekspertai ragina žengti į užsienio rinkas, naudojant esamus skaitmeninius prekybos įrankius ar platformas, tiesa, prieš tai reikia atlikti tam tikrus namų darbus.

„Ebay“, „Etsy“, „Amazon“, „Shopify“ ir kiti e-komercijos kanalai –  žinomi Lietuvos prekybininkams ir daugelis noriai veržiasi šiais kanalais prekiauti, tačiau kai kurie verslininkai dar delsia juose įsitvirtinti.

„Vis dėlto Lietuvos mažmeninei prekybai žengti į užsienio šalis yra gyvybiškai svarbu, nes į mūsų šalį analogiškai ateina užsienio žaidėjai, tokie kaip „About You“ ar „Zalando“, kurie vilioja Lietuvos pirkėjus siūlydami palankias prekės pirkimo sąlygas elektroninėje erdvėje. Pirkėjai gali apsispręsti dar patogiau pirkti iš didesnio užsienio žaidėjo, o tai stumia iš rinkos vietos prekiautojus. Likti ir prekiauti vien Lietuvos rinkoje mūsų prekeiviams – rizikinga. Tačiau gera žinia ta, kad naujų galimybių žengti į prekybos rinkas už Lietuvos ribų suteikia šiuolaikinės technologijos, skaitmeniniai įrankiai ir sparti logistika“, – pažymi Egidijus Breikštas, siuntų gabenimo platformos „Siųsk24“ vadovas.

Šias aplinkybes, regis, jau supranta Lietuvos e. prekybos rinkos veikėjai. „Omniva LT“ tyrimo duomenimis, daugiau nei trečdalis e. parduotuvių išplėtė savo prekybą už Baltijos šalių, o 35 proc. planuoja tai daryti. 16 proc. internetinės prekybos atstovų veiklą vykdo tik už Lietuvos ribų.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Globalios ir vietinės tendencijos

Lietuvos statistikos departamento duomenimis, vien Lietuvoje užsakomasis pardavimas paštu arba internetu augo nuo 535 mln, Eur 2019 m. iki 1,1 mlrd Eur 2021 m. Tai – spartus augimas, palyginti su keleriais metais iki Covid-19 pandemijos.  

Kalbant apie globalų kontekstą, e-prekybos dalis visoje mažmeninėje prekyboje nuosekliai auga. Prognozės taip pat įspūdingos: manoma, kad nuo 2019 iki 2026 m. elektroninės prekybos apimtys išaugs 6 kartus, nuo 780 mlrd. JAV dolerių iki 4.820 mlrd. JAV dolerių.

ES per pastaruosius trejus metus (nuo 2019 iki 2022 m.) e-komercijos apimtys turėtų padvigubėti, nuo 108 mlrd. Eur iki 220 mlrd. Eur.

„Ši statistika rodo, kad e-komercija auga ir Lietuvos bei Baltijos šalių, ir pasauliniu lygmeniu. Užsienio rinkų pasiekiamumą ir norą jose prekiauti skatino įvairios aplinkybės – pandemija, globalūs ekonominiai pokyčiai, e-komercijos įrankių tobulinimas. Akivaizdu, kad potencialas lietuviams skverbtis į užsienio rinkas yra labai didelis“, – teigia E. Breikštas.

Karas sutrikdė rinką

Jis sutinka, kad pastaraisiais mėnesiais e-komercijos rinkos prognozes koregavo Rusijos karas Ukrainoje ir įvairūs pasauliniai ekonominiai trikdžiai.

Pirmosiomis savaitėmis po vasario 24 d., kai buvo pradėtas karas, e-komercija patyrė smūgį, ir užsakymai įvairiose parduotuvėse smuko 15–25 proc. Vėliau pirmąjį ketvirtį šie rodikliai bemaž stabilizavosi, liko neženklus kelių procentų kritimas, tačiau antrojo ketvirčio tendencijos nėra iki galo aiškios. „Amazon“ skelbė, kad pardavimai platformoje šių metų pirmąjį ketvirtį sumažėjo apie 3 proc., tai iliustravo pandeminio pardavimų pakilimo atoslūgį.

„Šiuo metu logistikos sektoriui ir e-komercijos prekių kainų kilimui didžiausios įtakos turi kuro brangimas. Anksčiau siunčiant siuntą, pavyzdžiui, į JAV, prie gabenimo kainos pridėdavome 15-17 proc. kuro priemoką, šiuo metu ji pakilusi net iki 42 proc. Tas pačias prekes nusiųsti klientams į užsienį tapo brangiau, tai atbaido pirkėjus nuo produktų iš tolimesnių rinkų užsakymų. Rinkos veikėjai su jauduliu stebi tolimesnę globalios rinkos dinamiką ir stengiasi adaptuotis, tačiau taip sparčiai kylant kainoms e-komercijos plėtra gali sulėtėti tiek vietiniu, tiek pasauliniu mastu“, – naujausius duomenis pateikia E. Breikštas.  

Rizikos nemažina susidomėjimo

Nepaisant galimų rizikų, Lietuvos e-komercijos dalyviai stengiasi prisitaikyti prie ekonominių pokyčių ir stengiasi plėsti veiklą užsienio rinkose, pasinaudodami pasaulinėmis internetinės prekybos platformomis. „Amazon“ prekeivių Lietuvoje šiuo metu yra apie 300, „Etsy“ bendruomenę sudaro daugiau nei 3.000 vartotojų, o viena iš sparčiausiai augančių ir populiariausių tarp Lietuvos prekeivių platformų – „Ebay“, joje jau darbuojasi daugiau nei 12 tūkst. Lietuvos prekeivių. „Ebay“ suteikia prekiautojams galimybę pasiekti apie 150 mln. pirkėjų visame pasaulyje.

„Turbūt didžiausias galvos skausmas prekiautojams – apsispręsti, kurią platformą pasirinkti kaip prekių pardavimo kanalą bei į kokias užsienio rinkas orientuotis. Tarkime, pasiekti Vokietiją ar Prancūziją yra paprasčiau nei nugabenti parduotas prekes į tokias tolimas šalis kaip JAV, Jungtiniai Arabų Emyratai, Kanada ar Kinija. Prekiaujant savo produktais ES ribose nereikia mokėti papildomų gabenimo išlaidų, o dažnai ir pats gabenimas kainuoja kelis ar net keliasdešimt kartų pigiau nei siųsti už Europos ribų“, – atkreipia dėmesį „Siųsk24“ vadovas.

Tarp Lietuvos prekeiviams šiuo metu aktualiausių Europos rinkų – Vokietija, Prancūzija, Italija, Jungtinės Karalystės, Lenkija ar Baltijos šalys. Tačiau nemaža dalis prekių iškeliauja ir į JAV, ypač naudojant „Etsy“ bei „Amazon“ platformas.

„Tarp dešimties populiariausių „Ebay“ Lietuvos prekiautojų yra, pavyzdžiui „RRR.lt“ ar „Poppri.com“ – šie vardai mažiau žinomi Lietuvoje, bet jų prekės keliauja po visą pasaulį. Jei dažniau pasididžiuotume tokiais pasiekimais, galbūt vietos prekeivių susidomėjimas pasaulinėmis rinkomis augtų dar sparčiau. Juk jau esami pavyzdžiai rodo, kad Lietuva ir jos prekeiviai užsienyje matomi vis labiau, o jų prekėmis susidomi net Kinija, Japonija ar Jungtiniai Arabų Emyratai – šiomis kryptimis keliauja įvairiausios prekės, nuo rankų darbo papuošalų, vestuvinių suknelių ar Lietuvoje sukurtų technologijų“,  – pasakoja E. Breikštas.

Pasak jo, internetinės prekybos prieinamumą visame pasaulyje didina skaitmeninių prekyviečių plėtojimas – naudojantis šiais įrankiais, įmonėms ir pavieniams prekeiviams tampa vis lengviau pasiekti bet kurią pasaulio šalį. Tai, kas anksčiau mažiesiems prekeiviams galėjo atrodyti „neįmanoma misija“ – tarptautinė prekyba – dabar tampa vis paprastesnis sprendimas. Tuo tarpu tradiciniams mažmenininkams e-prekyba gali tapti bandymų aikštele siekiant suprasti, ar naujos užsienio rinkos bus sėkmingos, dar prieš pradedant jose fizinius pardavimus.

Tarptautiniai vandenys: ką reikia įvertinti

Ką ekspertai pataria įvertinti pradedant tarptautinę elektroninę komerciją? Pagrindiniai dalykai – tinkamai pamatuoti savo galimybes, suprasti užsienio rinkos žaidimo taisykles, pamatuoti produkto pardavimo potencialą, tinkamai apskaičiuoti procesų valdymo išlaidas ir logistikos kaštus bei galimus iššūkius.

E. Breikštas, prieš pasirenkant prekybos užsienyje e-platformą, rekomenduoja atsakyti į keletą esminių klausimų: kuriai pasaulio rinkai produktas būtų įdomus (Europai, Azijai ar JAV); ar parduodamos prekės vertė padengs visas su tuo susijusias išlaidas ir platformų mokesčius; įsivertinti, ar prekiautojas yra pavienių unikalių produktų prekeivis, ar masinis gamintojas; ar yra analogiškų produktų, kuriuos pardavinėja kiti tose pačiose platformose; kuo produktas išskirtinis ir patrauklus naujoms rinkoms.

Pasak pašnekovo, net jei užsienio rinkos turi bendrų savybių ar klientų poreikių, žengiant į kitas šalis reikia suprasti, kad prekyba Vokietijoje nebus tokia pati kaip Prancūzijoje, o JAV – kaip kaimyninėje Kanadoje.

„Kiekviena pasaulio rinka reikalauja išskirtinio dėmesio ir tikslaus pardavimų planavimo, paremto tos šalies rinkos tyrimais“, – teigia „Siųsk24“ vadovas.

[infogram id="987e97e4-8b4c-4df4-aabc-ba04117246d1" prefix="K7X" format="interactive" title="Keli patarimai e-komercijos dalyviams"]

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Rašyti komentarą 0
Prognozės artėjančiai žiemai: „Lietuvos draudimas“ ragina verslą apsvarstyti keturias rizikas Verslo tribūna

Svarstydami, kokia artėjanti žiema laukia šalies verslų, įvairių sričių atstovai dėlioja kelis galimus...

Regioninis verslas
2022.10.20
E-komercijos rinka keičiasi iš esmės: „Siųsk24“ žengia permainų priešakyje Verslo tribūna

Lietuvos e-prekybos rinkos dalyviams pasaulis tampa pasiekiamas vis paprasčiau ir greičiau – tokias galimybes...

Regioninis verslas
2022.08.10
Signalizuoja augančią autodetalių vagysčių riziką: kaip ją valdyti verslui Verslo tribūna

Lietuvos įmonių valdomos transporto priemonės dėl suintensyvėjusių audrų ir jų padarinių – hidrosmūgių,...

Regioninis verslas
2022.07.07
Priimant sprendimus „Tele2“ siūlo nespėlioti: duomenų analitika leis pamatyti tendencijas ir priimti efektyvesnius sprendimus Verslo tribūna

Iš kur ir kaip juda žmonės mieste, kokia vieta paslaugų teikimui pati tinkamiausia, kaip ir kur buriasi...

Regioninis verslas
2022.06.30
„Pigu.lt“ e. platformos vadovas: „Pandemija baigėsi, iššūkiai liko – kaip juos išgyvens e. verslas?“ Verslo tribūna

Skaičius žmonių, kurie perka internetu, 2021 metais visame pasaulyje viršijo 2,1 milijardo – apie 27 proc.

Regioninis verslas
2022.06.08
„Fulfillment by Pigu“ pasiteisino – pristatymo rūpesčius perleidus platformai, pardavimai išauga Verslo tribūna

Pristatymo greitis – vienas svarbiausių kriterijų perkantiems internetu. Tačiau užtikrinti, kad prekės...

Regioninis verslas
2022.06.07
Tarptautinės e-prekybos plėtra: Lietuvos prekeiviai turi daug potencialo Verslo tribūna

Pažvelgus į pastarųjų dvejų metų Lietuvos e-komercijos rinkos raidą susidaro įspūdis, kad tiek mūsų šalies...

Regioninis verslas
2022.05.31
Infliacija ir intensyvėjančios audros šalyje: kaip šias rizikas valdyti verslui Verslo tribūna

Pastaraisiais metais Lietuvoje intensyvėjančios audros, nors savo mastu ir neprilygsta uraganams bei...

Regioninis verslas
2022.05.18
Prekiaujant e. platformoje galioja tik viena taisyklė – išpildyti klientų lūkesčius Verslo tribūna 3

Ieškomas prekes internete pirkėjai nori rasti lengvai ir patogiai, dar geriau – surasti viską vienoje...

Regioninis verslas
2022.05.06
Ką būtina žinoti, kad patraukli pardavėjo taikoma nuolaida nevirstų solidžia bauda Verslo tribūna

Skelbti patrauklią kainų akciją – vienas iš greičiausių būdų patraukti pirkėjų akį. Tačiau tokioms akcijoms...

Regioninis verslas
2022.04.19
Kai viskas keičiasi pernakt: verslui svarbiausia išlaikyti operatyvumą, reakciją ir neprarasti aktualumo Verslo tribūna

Prieš daugiau nei dvejus metus verslas visame pasaulyje susidūrė su dar nematytu pandemijos iššūkiu, o...

Regioninis verslas
2022.04.14
Sveikatos draudimas – ne tik korporacijoms: įsigyja ir smulkaus verslo įmonės regionuose Verslo tribūna

Jau ne vienerius metus mūsų šalyje sparčiai populiarėjantis sveikatos draudimas dar didesnį augimo šuolį...

Regioninis verslas
2022.03.31
„Siųsk24“ siūlo visapusišką sprendimą e-komercijai: siuntos pasiekia net 230 šalių Verslo tribūna

Smulkūs pavieniai Lietuvos verslininkai, taip pat įmonės, prekiaujančios tokiose pasaulinėse elektroninės...

Regioninis verslas
2022.03.29
„Pigu.lt” e. prekybos platformos rezultatai pernai augo kartais, šiemet – fokusas į kokybę Verslo tribūna 4

Vien per praėjusius metus „PHH Group“ trijose Baltijos šalyse valdomų e. prekybos platformų „Pigu.lt“,...

Regioninis verslas
2022.03.23

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku