Valdžia žada visą puokštę priemonių dėl prekybos tinklų darbo

Publikuota: 2018-09-19

Didinti prekybos tinklų konkurenciją, kviesti užsienio investuotojus, stiprinti smulkųjį ir vidutinį verslą, peržiūrėti kontrolės institucijų įgaliojimus, riboti prekybos centrų darbo laiką savaitgaliais, svarstyti mokestines lengvatas, kartu didinti žmonių perkamąją galią ir tuo pat metu neleisti prekybininkams pasiimti dalies didėsiančių jų pajamų.

Tokias ir kitas priemones, naujai reglamentuojančias prekybos tinklų darbą, žada jau kitą savaitę svarstyti Vyriausybė.

Premjeras Saulius Skvernelis trečiadienį susitiko su didžiųjų Lietuvos prekybos centrų vadovais, kad aptartų tokį rengiamą priemonių planą.

Vyriausybės iniciatyva surengtame susitikime dalyvavo „Maxima LT“ vadovė Kristina Meidė, „Rimi“ vadovas Giedrius Bandzevičius,  „Lidl Lietuvos“ vadovas Radostinas Roussevas-Peine, prekybos tinklą „Iki“ valdančios „Palink“ vadovas Gerardas Rogas ir „Norfos mažmenos“ vadovas Audrius Pocevičius.

Pareiškė negalįs sutikti su prekybininkais

Po valandą trukusio susitikimo premjeras žurnalistams pripažino nelikęs patenkintas tuo, ką išgirdo iš prekybininkų.

„Norėjosi išgirsti jų situacijos su maisto produktų kainomis matymą ir pasiūlymus, ką reikėtų ir būtų galima daryti. Bet šiandien išgirdau tokią jų poziciją, kad neva viskas pas mus yra gerai, kad esam viena mažiausių kainų šalis Europoje ir neturime jokių didesnių problemų. Negaliu sutikti su tuo. Todėl kitą trečiadienį Vyriausybė pasitarime svarstys priemones, kaip didinti konkurenciją prekybos tinklų srityje, kaip stiprinti smulkųjį ir vidutinį verslą bei kt.“, – informavo Vyriausybės vadovas.

Jis tikino, kad šio priemonių plano svarstymas „nėra susijęs su jokiais artėjančiais rinkimais, su politika apskritai ir su jokiais kitais popsais“. „Vyriausybė nuosekliai siekė ir sieks, kad padidintos gyventojų pajamos liktų jų rankose, o ne atitektų tiems, kurie bando pasinaudoti situacija ir nepagrįstai didina kainas, pasiima tą skirtumą sau. Tai nepriimtina ir jokia politika ar artėjantys rinkimai negali sustabdyti Vyriausybės pastangų siekti, kad būtų ginami paprasto vartotojo interesai“, – pastebėjo p. Skvernelis.

Jis pabrėžė, kad šiuo atveju kalba ne tik apie prekybą, bet ir apie kitus sektorius, pvz., situaciją ir kainas šilumos ūkyje.

„Maisto kainos Lietuvoje augo perpus greičiau nei žaliavos kainos ir brango sparčiau nei importas. Esame penketuke Europos valstybių, kur šios kainos augo sparčiausiai per pastaruosius septynerius metus. Tokia padėtis mūsų netenkina“, – kalbėjo premjeras.

Ponas Skvernelis užsiminė, kad Vyriausybė, svarstydama priemones prekybos srityje, „privalės grįžti ir prie koncentracijos – gali būti mažinamas procentas šalies mastu ir atskirai pasižiūrėta, kaip tai reglamentuoti regionuose“.

Rašys laiškus investuotojams

Vyriausybės vadovas žada artimiausiu metu kreiptis į užsienio investuotojus, kad jie ateitų į Lietuvos prekybos sektorių: „Pasirašysiu kreipimąsi dvylikai didžiųjų investuotojų Europoje, kurie turi prekybos tinklus, kad atvyktų investuoti į Lietuvą.“

„Tarp kitų priemonių – priežiūros ir kontrolės institucijų stiprinimas, nes nėra ginamas vartotojas. Kartais net neįsileidžiami kontrolieriai į vidų, verčiau sumokamos baudos. Galimi pasiūlymai dėl viešųjų pirkimų, kad būtų padidintos galimybės vietiniam smulkiajam ir vidutiniam verslui. Yra pasiūlymas nustatyti gyventojų pajamų mokesčio lengvatą, kad būtų galima dalį jo susigrąžinti tiems, kurie perka mažose krautuvėse. Tik šio pasiūlymo įgyvendinimo mechanizmas dar neaiškus, bet diskutuosim. Yra ir kitų žingsnių, bet detalesnės informacijos galima tikėtis po savaitės, kai bus daugiau žinių“, – kalbėjo p. Skvernelis.

VŽ paklaustas, ar „ant darbo stalo tebėra pasiūlymas riboti prekybos centrų darbą savaitgaliais ir šventinėmis dienomis“, premjeras atsakė: „Be abejo. Diskusijos apie tai irgi vyksta. Manau, būtų galima nustatyti, kad per kai kurias didžiąsias metų šventes, tokios kaip Kalėdos ar Velykos, galėtų būti ribojamas darbas. O kaip dėl sekmadienių, dar diskutuojama. Yra Seimui pateiktas atitinkamas projektas, tad reikės dėl jo apsispręsti.“

Ponas Skvernelis taip pat tvirtino, kad blogai vertina Konkurencijos tarybos darbą prekybos sistemos priežiūros srityje, nes neva „ginamas ne paprastas vartotojas“.

Problema – per daug pajamų tenka skirti maistui

Po premjero pasisakę prekybininkai sutiko su kai kuriomis numatomomis priemonėmis, kurios didintų konkurenciją prekybos sektoriuje. Tačiau nenorėjo sutikti, kad maisto prekių kainos Lietuvoje auga pernelyg nekontroliuojamai ir sparčiai.

„Dėkinga už šį dialogą, jis tikrai reikalingas. Suprantu, kad kainos yra jautri tema ir premjeras tuo susirūpinęs. Bet statistika rodo, kad per pastaruosius ketverius metus, neskaičiuojant alkoholio ir tabako, maisto prekių kainos išaugo 5,3%. Turbūt problema yra ne tiek kainų augimo, kiek per didelės dalies žmonių pajamų skyrimo maistui“, – sakė p. Meidė.

„Palink“ atstovaujantis p. Rogas sakė, kad „Lietuva išlieka kaip patraukli rinka užsienio investuotojams“, todėl esą pagrįsta diskutuoti apie priemones, kurios pritrauktų investicijas ir į prekybos sektorių, kartu padidintų konkurenciją jame.

Tuo pat metu prekybininkų atstovai dar nedrįso komentuoti viso priemonių paketo, kurį imsis svarstyti Vyriausybė, tikindami, jog pirmiausia būtina sulaukti konkrečių pasiūlymų. Tačiau, kaip ir anksčiau, skeptiškai atsiliepta apie politikų teikiamus siūlymus riboti prekybos centrų darbą savaitgaliais ir per visas valstybines šventes.

Ponas Rogas VŽ po susitikimo teigė, kad Lietuvoje konkurencija mažmeninės prekybos rinkoje yra milžiniška.

„Mes kiekvieną dieną stengiamės savo pirkėjams užtikrinti geriausias maisto produktų kainas, o savo darbuotojams – konkurencingus atlyginimus. Norėdami pasiekti efektyviausių pokyčių, visų pirma turime sumažinti pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifą būtiniausiems maisto produktams. Žinoma, turime užtikrinti, kad visą PVM sumažinimo naudą pajaustų tiesioginis pirkėjas per mažesnes maisto produktų kainas“, – teigia p. Rogas.

Ponas Roussev-Peine spaudos konferencijoje kalbėjo: „Džiaugiamės, kad esame pakviesti į dialogą ir, mūsų nuomone, tai rodo, kad Vyriausybė siekia kuo tiksliau išsiaiškinti situaciją ir priimti teisingus sprendimus. Mūsų įsitikinimu, geriausia kovos su aukštomis kainomis priemonė yra stipri konkurencija, ir „Lidl“ yra to pavyzdys: per dvejus veiklos metus jau padarėme poveikį tiek dėl augančių atlyginimų, tiek dėl mažėjančių kainų. Nors turime tik 38 parduotuves, jau darome stiprų poveikį ekonomikai ir su kiekviena nauja parduotuve tas poveikis tik didėja. Iki metų pabaigos „Lidl“ planuoja atidaryti dar tris parduotuves miestuose, kuriuose iki šiol nesame, tai irgi prisidės prie konkurencijos stiprėjimo. Iš esmės palankiai vertiname ministro pirmininko planus kviesti tarptautinius investuotojus kurtis Lietuvoje, nes esame už stiprią konkurenciją rinkoje.“

Ne visi pasiūlymai bus įgyvendinti

Iki šiol viešojoje erdvėje pasirodžiusiame preliminariame Vyriausybės priemonių projekte nurodoma, kad prekybos tinklų koncentracija Lietuvoje didelė, ji sukelia daug rizikos tiekėjams ir vartotojams, o mažesnė mažmenininkų konkurencija lemia aukštesnes kainas vartotojams.

Siūloma mažinti administracinę naštą bei rizikas smulkiam ir vidutiniam verslui, dirbančiam prekybos maisto produktų pardavimo rinkoje, peržiūrėti Konkurencijos tarybos įgaliojimus, numatyti skatinamąsias priemones pritraukiant naujus rinkos dalyvius į maisto mažmeninės rinkos segmentą, riboti prekybos tinklų darbo laiką savaitgaliais ir švenčių dienomis.

Planuojama numatyti poveikio priemones už perteklinę koncentraciją – nuo papildomų mokesčių iki tolimesnės plėtros ribojimo ar įpareigojimo mažinti prekybos plotus.

Priemonių plano projekte numatoma didinti valstybės dalyvavimą „probleminėse srityse“. Projekte nurodomos ir kitos priemonės: valstybinis alkoholio prekybos monopolis, valstybės valdomos turgavietės ir kiti prekybos plotai, už kuriuos nebūtų renkamos rinkliavos, tačiau siekiama mažesnių kainų.

Pažymima, kad Seime jau svarstomas valstybės valdomų vaistinių įkūrimas valstybinėse gydymo įstaigose.

Kita vertus, valdančiųjų atstovai tvirtina, kad toli gražu ne visi preliminarūs pasiūlymai bus įgyvendinti artimiausiu metu, pvz., dėl valstybinio alkoholio monopolio.

VŽ rašė, kad po pernykščio šuolio kainoms pristojus augti, liepą net fiksavus defliaciją, kainų augimo klausimas jau nebėra toks aktualus, todėl verslo bendruomenę stebina, kad būtent dabar politikai eskaluoja aukštų kainų klausimą ir ėmėsi priemonių plano, skirto prekybininkų apetitui pažaboti. Kita vertus, tikimasi, kad plane atsidurs ne tik draudimai, bet ir sprendimas PVM tarifą grąžinti į prieškrizinį lygį.

Dėl sausros grūdų kainoms tarptautinėse rinkose šiek tiek ūgtelėjus ir pasigirdus kalboms, kad atitinkamai gali didėti miltų kainos ir kad brangimas gali nuvilnyti iki galutinio produkto, politikams atsirado galimybė vėl prabilti vartotojams jautriu kainų klausimu. Infliacija šalyje pastaraisiais mėnesiais sulėtėjo, tam įtakos turėjo ir globalios tam tikrų maisto produktų nebebrangimo ar net pigimo tendencijos. Tačiau politikai kelia diskusijas apie kainas, nors šis klausimas šią minutę jau mažiau aktualus, sako Tadas Povilauskas, SEB banko vyriausiasis analitikas.
Gali susidaryti įspūdis, kad prekybininkai atsidūrė valdžios komunikacinės atakos smaigalyje. Neoficialiai kalbama apie premjero patarėjų sudėliotą priešrinkiminę komunikacijos strategiją, kurios centre atsidūrė „blogieji prekybininkai, su kuriais reikia kovoti“.

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Starbucks“ į Baltijos šalis galėtų atvesti „Tallink“, teigia analitikai

Estijos keltų operatorė „Tallink Grupp“, į Baltijos šalis atvedanti greitojo maisto restoranų tinklą „Burger...

Rinkos
07:46
Žalia šviesa „Telia“ pirkiniui – „Bonnier Broadcasting“

Europos Komisija patvirtino telekomunikacijų grupės „Telia Company“ sandorį, kuriuo ji iš Švedijos...

Rinkodara
2019.11.12
„Rubiko kubo“ prekės ženklo valdytojai patyrė dar vieną pralaimėjimą Premium

Europos Sąjungos (ES) Bendrasis Teismas priėmė dar vieną nepalankų sprendimą gerai žinomo žaislo Rubiko kubo...

Rinkodara
2019.11.12
Apdovanojimas „Vilnius – Europos G taškas“ kampanijai vėl patraukė pasaulio dėmesį 2

Žinia, kad Vilniaus reklama „Vilnius – Europos G taškas“ buvo įvertinta auksu tarptautiniuose turizmo...

Rinkodara
2019.11.12
„Akropolis“ prie Vingio parko gali tapti didžiausiu PC Baltijos šalyse 8

VP grupei priklausanti UAB „Akropolis Group“ Vilniuje, buvusios „Velgos“ teritorijoje, šalia Vingio parko,...

Statyba ir NT
2019.11.12
Vienišių diena ankstina šventinių siuntų antplūdį  Premium

Intensyviausia prekyba pasižymintis prieškalėdinis laikotarpis tendencingai ilgėja – siuntų ir logistikos...

Registruoja A. Unikausko vardo kliniką, bet planų neatskleidžia 1

Valstybiniame patentų biure UAB „Viva Idea“ registruoja žodinį prekės ženklą „Daktaro Unikausko klinika.

Rinkodara
2019.11.12
Vartotojų teisės: daugiausia ginčų – dėl drabužių kokybės 

Per tris 2019 m. ketvirčius į Vartotojų teisių apsaugos tarnybą pasiskųsti ar pasikonsultuoti kreipėsi...

Prekyba
2019.11.12
„Euroapotheca“ Latvijoje pradėjo prekiauti internete 

Šiaurės Europos ir Baltijos šalių regione veikiančio vaistinių tinklo „Euroapotheca“ įmonė UAB „Azeta“ įkūrė...

Prekyba
2019.11.12
„Avitela“ ir „Elektromarkt“ sandoris: išliks atskiri prekės ženklai 

25-rius metus veikianti prekybos buitine technika ir elektronika bendrovė „Avitelos prekyba“ įsigijo kitą...

Prekyba
2019.11.12
Didžiausią reklamos šuolį demonstruoja „Švyturys-Utenos alus“

Per devynis šių metų mėnesius, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu 2018 m., tarp reklamos užsakovų labiausiai...

Rinkodara
2019.11.12
Kauno „Megos“ nuomininkų apyvarta ūgtelėjo 12%  Premium

Pirmąjį 2019 m. pusmetį prekybos centro (PC) „Mega“ parduotuvių pardavimai siekė 83 mln. Eur, kai 2018 m. tuo...

Prekyba
2019.11.12
Vilniuje – nauja „Citroen“ atstovė  Premium

Vilniuje šią savaitę veiklą oficialiai pradeda nauja „Citroen“ atstovė – ja tapo iki šiol „Suzuki“ ir...

Automobiliai
2019.11.11
R. Mažulis perėmė „StrongPoint“ vairą  1

Prekybos technologijų bendrovės „StrongPoint“ vadovo Baltijos šalims pozicijoje Julių Stulpiną pakeitė...

Prekyba
2019.11.11
Medijos – ir streso, ir atsipalaidavimo šaltinis Premium

Šiandieniame technologijų pasaulyje medijomis naudojamės vis daugiau, o prekių ženklams tai atveria didesnių...

Rinkodara
2019.11.11
Keičiasi SBA rinkodaros ir verslo vystymo vadovai 1

SBA grupei, plečiant veiklą ir tęsiant plėtrą užsienio rinkose, vyksta pokyčiai grupės vadovybėje: verslo...

Rinkodara
2019.11.11
Spalį – 0,1% mėnesio infliacija

Lietuvoje spalį buvo 0,1% mėnesio infliacija. Vartojimo prekių ir paslaugų kainos šalyje didėja antrą mėnesį...

Prekyba
2019.11.11
Didieji prekybos tinklai drąsiai plečiasi ir atsinaujina Premium

Pagrindiniai mažmeninės prekybos tinklai šiais metais atnaujino dešimtis parduotuvių, išsiplėtė naujuose...

Prekyba
2019.11.11
Džentelmenų saloną, kur batai vadinami kitaip, kūrė su vartojimo kultūra Premium 1

Pasiryžti verslą pradėti nuo prekybos daiktais, kurie turi Didžiosios Britanijos karališkųjų rūmų įvertinimą...

Gazelė
2019.11.11
Slaptieji pirkėjai daugiausiai simpatijų skyrė „Senukams“

Slaptų pirkėjų tyrimas rodo, kad geriausiai klientus vadinamajame DIY (ang. do it yourself) segmente...

Prekyba
2019.11.10

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau