Neramumai Raudonojoje jūroje gali būti palankūs daliai Lietuvos gamintojų
Daugiausia laimėti galėtų originalią produkciją gaminantys pramonininkai, trečiadienį skelbia portalas „15min“.
Pasak Vidmanto Janulevičiaus, Lietuvos pramonininkų konfederacijos (LPK) prezidento, dėl neramumų Raudonojoje jūroje prekės iš Azijos gabenamos ne per Sueco kanalą, o aplinkui, dėl to pabrango konteinerių gabenimas.
„Tiems, kas gamina originalią produkciją, tai yra kaip ir pliusas, nes jie pradeda konkuruoti su tam tikrais Azijos žaidėjais. Atvežtinė produkcija pabrangsta, išilgėja jos (atvežimo – BNS) kaštai. Vietinei gamyklai gaminančiai tas pačias prekių grupes yra geriau. Mūsų pardavimai ES šiuo atveju auga“, – „15min“ teigė V. Janulevičius.
Tadas Povilauskas, SEB banko ekonomistas, tai pat įžvelgė galimybę, kad situacija Raudonojoje jūroje gali būti palanki Europos bei Lietuvos plastiko gamintojams.
„Tokie trikdžiai padidina paklausą iš tų gamintojų, kurie yra arčiau tavęs, arčiau namų rinkos“, – aiškino T. Povilauskas.
VŽ anksčiau rašė, kaip pigus Kinijos importas gilina Lietuvos PET gamintojų krizę.
Dalis Lietuvos PET gamintojų teigia, kad jie tiesiog laukia, kol Europos Komisija (EK) imsis veiksmų dėl galimos Kinijos nesąžiningos konkurencijos, kai Europą užplūdo pigesnė PET žaliava.
2021–2022 m. PET importas padvigubėjo ir pasiekė 1,9 mln. t. Indija, Kinija ir Turkija buvo vienos didžiausių eksportuotojų pagal kiekį ir vertę, po jų ėjo Indonezija, Egiptas ir Vietnamas.
Todėl 2022 m. importas sudarė beveik 30% visos PET paklausos Europoje, o dar 2020 m. jis sudarė tik 23%. Šis padidėjimas buvo siejamas su ES 2025 m. numatytais 25% perdirbto PET kiekio tikslais gėrimų butelių segmente.
„Situacija bloga, niekas „nevažiuoja“. Gamybos sąnaudos padidėjo, o pardavimo kaina yra gerokai sumažėjusi. Tai lemia importas, ir ne tik iš Kinijos, bet ir iš kitų Azijos šalių“, – VŽ pasakojo Arūnas Jonuška, „Orion Global Pet” technikos direktorius
Savo ruožtu Robertas Valantiejus, Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos (LJKKA) vykdomasis direktorius, teigė, kad dėl situacijos Raudonojoje jūroje ypatingų pokyčių Klaipėdos uoste nematoma. Jo teigimu, laivams aplenkiant Sueco kanalą ir pakeitus tvarkaraščius susidarys „momentinis vėlavimas“, o papildomos laivybos išlaidos „bus permestos ant klientų pečių“.
Irano remiami hučių sukilėliai jau kelias savaites Raudonojoje jūroje leidžia dronus ir raketas į laivus, kurie, jų manymu, yra susiję su Izraeliu, protestuodami prieš Izraelio ir „Hamas“ karą.
Pirmadienį Adeno įlankoje prie Jemeno krantų raketa pataikė į amerikiečių krovininį laivą.
Sekmadienį buvo numušta į JAV karinį laivą nukreipta hučių sparnuotoji raketa.
JAV ir Britanijos pajėgos penktadienį pradėjo smūgius prieš sukilėlių taikinius visame Jemene, o tai padidino nuogąstavimus, kad Izraelio karas su palestiniečių „Hamas“ kovotojais gali išplisti regione.