Prasideda seno gero kino festivalis „Pirmoji banga“

Pasakojama, jog pirmieji japonų filmai dažniausiai nebūdavo filmai tiesiogine šio žodžio prasme. Tai buvo statiška kamera filmuoti kabuki teatro pasirodymai. Tačiau po Rusijos ir Japonijos (1904–1905) karo sustiprėjusi Japonijos ekonomika paskatino pramogų industrijos evoliuciją, kurį neapėjo ir kino.
Kino pasakotojai
Pasak „Pirmosios bangos“ rengėjų, garsas į Japonijos kiną atėjo gana vėlai, tačiau ankstyvasis kinas Japonijoje niekuomet nebuvo „nebylus“ – filmus įgarsindavo specialus filmo komentatorius benshi. Sceniniai komentarai buvo įprasta japonų teatrinės kultūros dalis, todėl komentatoriaus poreikis ankstyvojo kino laikotarpiu atrodė įprastas – kinui sparčiai populiarėjant pirmieji benshi atėjo būtent iš sceninės aplinkos.
Paprastai benshi sėdėdavo prie kino ekrano ir komentuodavo filmo siužetą, neretai pradėdavo filmo seansą nuo įvado į filmą, supažindindami žiūrovus su jo siužetu ir kontekstu. Tai buvo ypač svarbu užsienio kino produkcijai, nes būtent benshi papasakodavo žiūrovams apie kultūrinius, geografinius, istorinius užsienio filmo aspektus.
Šiemet „Pirmojoje bangoje“ dalyvaus vienas nedaugelių iki šiol dirbančių profesionalių benshi pasakotojų – Ichiro Kataoka, jo pasakojimai lydės vienus svarbiausių iš nebyliųjų Japonijos filmų. Vienas tokių – „Gyvatė“ (1925), buvo kuriamas specialiai numatant vietas benshi komentarams. Jis demonstruoja to meto kino kūrėjų politinį skepsį, novatorišką ir net maištingą požiūrį į samurajų instituciją ir Japonijos sociumą. Dėl šių priežasčių filmas buvo cenzūruotas, o kai kurias scenas netgi teko perfilmuoti.

Kitas kūrinys, kurį pasakos festivalio svečias – vienu garsiausių visų laikų japonų režisierių vadinamo Kenji Mizoguchi juosta „Vandens burtininkė“ (1933). Manoma, kad būtent „Vandens burtininkė“, kurioje vaidino žymūs to meto aktoriai Tokako Irie ir Tokihiko Okada, Japonijoje įtvirtino K. Mizoguchi kino meistro statusą.
Visą festivalio, taip pat ir Japonijos filmų programą, galima rasti čia.
Konferencija
Kai kurių ankstyvųjų filmų pamatyti bei įvertinti tiesiog nėra galimybių – jie laikomi dingusiais, tačiau kartais įvyksta nepaprastų atradimų.
Pasak Alekso Gilaičio, „Pirmosios bangos“ sumanytojo ir vieno iš organizatorių, prieš porą metų jis sulaukė netikėto skambučio iš Šiaulių Fotografijos muziejaus – muziejininkai savo fonde aptiko keletą kino juostų su nežinomais kūriniais ir paprašė pagalbos juos identifikuojant. Procesas užtruko keletą metų, o jo metu paaiškėjo, kad Šiaulių Fotografijos muziejuje saugomi iki šiol dingusiais laikyti filmai.
Apie filmų identifikacijos procesą ir unikalių fragmentų reikšmę bendrame kino istorijos paveiksle A. Gilaitis konferencijoje papasakos kartu su Šiaulių „Aušros“ muziejaus Fotografijos skyriaus vedėja Vilija Ulinskyte-Balziene ir George‘o Eastmano muziejaus kuratoriumi Peteriu Bagrovu.

Lietuvoje karjerą pradėjusio garsiojo animatoriaus Vladislavo Starevičiaus (1882–1965) anūkė Léona Béatrice Martin-Starewitch festivalyje pristatyti „Pirmosios bangos“ retrospektyvos seansus, o konferencijoje papasakos apie savo senelio kino paveldą bei jo svarbą tarptautinėje kino panoramoje.
Patirtimi konferencijoje dalinsis Nyderlandų filmų instituto – „Eye“ muziejaus, skirto kinui ir kino istorijai, nebyliojo kino kuratorė Elif Rongen-Kaynak?i, Pordenonės nebyliojo kino festivalio direktorius Jay‘us Wisebergas bei nebyliajam kinui skirtos svetainės silentlondon.co.uk kino kritikė Pamela Hutchinson.
Konferencija yra nemokama ir atvira visiems. Renginys vyks anglų kalba, jį bus galima stebėti ir nuotoline transliacija „Pirmosios bangos“ socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje.
Europos šalių kino forumo „Scanorama“ satelitinis renginys – ankstyvojo kino festivalis „Pirmoji banga“ vyks rugsėjo 15–18 d. „Skalvijos“ kino centre.