Meno mugė „ArtVilnius '19“ bus verta jūsų sugaišto laiko

Tikėtai ar netikėtai didžiąją dalį apdovanojimų susišlavė galerijos ir menininkai iš Prancūzijos.
Geriausiu „ArtVilnius‘19“ menininku pirmą kartą paskelbtas duetas – prancūzai Emilie Brout ir Maxime Marion, juos pristato Prancūzijos galerija „22,48 m²“.
Geriausiomis „ArtVilnius‘19“ galerijomis tapo (abėcėles tvarka): „Bubenberg“ (Prancūzija), „Galerie Eric Mouchet“ (Prancūzija), „Galerie Thomas Bernard | Cortex Athletico“ (Prancūzija), „Kogo“ (Estija), „Maksla XO“ (Latvija), „The Rooster Gallery“ (Lietuva) ir „Titanikas. VDA parodų salės“ (Lietuva).
Geriausia „ArtVilnius‘19“ skulptūra/instaliacija paskelbta #FocusFrance dalyvės Elsa Philippe hipnotizuojantis koliažas, ekrane siūlantis šiuolaikinio pasaulio interpretaciją. Šis kūrinys yra #FocusFrance parodos „On the Edge“ dalis.
Geriausio „ArtVilnius‘19“ jaunojo menininko (iki 35 m.) vardą šiemet pelnė Laura Sabaliauskaitė, ją pristato „Titanikas. VDA parodų salės“.
Pasak komisijos pirmininko, menotyrininko Virginijaus Kinčinaičio, „menininkės darbai labai asmeniški, projekciniai, pagrįsti gilia mitologija ir tuo pačiu tirpstantys ekrano pikseliuose“.
Meno mugės mecenatas advokatų kontora „Cobalt“ menininkę apdovanojo 2.000 eurų premija.
Be p. Kinčinaičio, vertinimo komisiijoje dalyvavo menotyrininkė dr. Raminta Jurėnaitė, „Lewben Group“ ir „Lewben Art Foundation“ valdybų pirmininkas Vilius Kavaliauskas, MO muziejaus kuratorė Ugnė Paberžytė ir Estijos šiuolaikinio meno plėtros centro, KAI meno centro ir šiuolaikinio meno bienalės „Tallinn Photomonth” projektų vadovė Kadri Laas.
Prancūzų daug, ir jie geri
Prancūzų žygis į Lietuvą neatsitiktinis. Prancūzija šiemet – meno mugės šalis-viešnia, taigi į Vilnių atvyko 11 galerijų. Jų programą kuruoja „kylanti prancūzų kuratorė Aurelie Faure“, dirbanti su tokiais projektais kaip „Fondation d’entreprise Hermes“, „Nuit Blanche“, garsia galerija „Emmanuel Perrotin“. Vilniuje jos parengta #FocusFrance programa apima įvairias meno formas: nuo tapybos, vaizdo meno iki performanso ir garso meno.
Pasak Dianos Stomienės, „ArtVilnius“ vadovės, buvęs Prancūzijos ambasadorius Lietuvoje Philippe’as Jeantaud pats kreipėsi į mugės rengėjus, pasiūlęs šalies-viešnios kandidatūrą.
Ir ką gi – pasiūlymas buvo vykęs. Prancūzų menininkų galerijų „konglomeratai“ 3 ir 5 „Litexpo“ salėse yra gaivūs, lengvi, o sykiu – konceptualūs. Kaip jaunas vynas (šiuo atveju reiktų sakyti – šampanas), kuris po dešimtmečio kito brandinimo taps brangiu vintažiniu vynu.
Geri ne tik prancūzai
Keturias dienas vyksiančiame renginyje prisistato 66 meno galerijos ir 300 menininkų iš 20 šalių. Mugės rengėjų garbei reikia pasakyti, kad dešimtis metų padarė savo.
„Jubiliejinis“ (nors priimta, jog pirmasis jubiliejus yra 50) sutapimas ar ne, tačiau šiemet mugė palieka labai gerą įspūdį. Visais atžvilgiais: pradedant bendra ekspozicija, baigiant publika – pirmosios dienos ir atidarymo vakarą ji niekuo nesiskyrė nuo tos, kuri lankosi, tarkime, Venecijos bienalėje ar kitose Europos meno mugėse.
Tik kartą greitomis apibėgus mugę dar nesusidėlioja, kas lėmė, kad ji šiemet tokia pozityvi. Gal palyginti didelis užsienio galerijų skaičius? Bet ir lietuviškosios šiemet – giedros ir lengvos, nusimetusios pilko rūpesčio kaukes.
Vėlgi, išvadas, kas ir ką nusimetė, pasidarys kiekvienas sau. Kažkam mugė, t. y., menas joje, gal visai nepatiks.
Bet kuriuo atveju, nuvykus verta užsukti į projektų erdvę, „Lewben Art Fundation“ ekspoziciją, kuri šiemet imituoja bažnytinę erdvę. Ir pamedituoti prie Patricijos Jurkšaitytės „Natiurmorto“. Atpažinsite jį iš nutapytų daugybės apelsinų.
Mugės programa, kurioje apstu renginių, skelbiama čia.