Menininkė ir jos mažasis Chose
FOTOGALERIJA Menininkė ir jos mažasis Chosė (9 nuotr.)
Lewben Art Foundation projekte Savas kambarys, kurio pavadinimas pasiskolintas iš vienos svarbiausių XX a. modernistinės literatūros figūrų britų rašytojos Virginios Woolf esė ir kuris atidžiai įsižiūri į moterų dailininkių kūrybą, šįsyk svečiuojasi Jurga Barilaitė ryški figūra lietuviškame meno lauke, bet dėl man nesuprantamų priežasčių iki šiol nedaug žinoma platesnei žiūrovų auditorijai.
Ugninga menininkė rožiniais plaukais nebijo būti atvira, tačiau tuo neapsiriboja. Savo asmenines patirtis ji visada papildo platesniais kultūriniais ar socialiniais kontekstais. Tapybos studijas baigusi J. Barilaitė tradicinės tapybos greitai atsisakė, kai pradėjo tapyti visu savo kūnu, eksperimentuoti su įvairiomis medžiagomis. Vėliau ėmė kurti videomeną, performansus, instaliacijas. Vis dėlto tapyba vienais ar kitais būdais vis prisimenama, kad ir videoprojekcijoje Mažasis Chose / Dėžė (2007).
Septynių minučių trukmės filmas iš viršaus projektuojamas trapiems objektams transportuoti skirtos medinės dėžės viduje. Projekcijoje rodoma didelė, ant grindų patiesta ir juodais dažais nutepta drobė, kurią smulkutė žmogaus figūra energingai valo, kol drobė vėl tampa tobulai balta. Žinantiems nesunku atpažinti, kad žmogeliukas projekcijoje kaukę užsidėjusi pati menininkė. Pastabesni pamatys, kad mums rodomas atvirkštinis veiksmas iš pabaigos į pradžią. Vis dėlto filmo realybėje veikia Chose, kuris juodai išdažytą drobę paverčia tobulai balta.
Kas išplaus teptukus
Chose menininkės susigalvotas personažas. Kažkada skaitytoje knygoje apie tapytoją Diego Velazquezą veikė toks jo padėjėjas Chose, kuris plovė teptukus ir rūpinosi visais kitais praktiniais menininko buities klausimais. Pavargusi nuo tokių darbų, J. Barilaitė pradėjo įsivaizduoti nediduką, tylų ir darbštų Chose savo gyvenime. Tekste Mažasis Chose ji rašo: Tai va, koks reikalingas tas Chose, aš vis galvojau ir sakiau: plautų man teptukus. Kai dar tapydavau, tikrai daug tų teptukų prisirinkdavo neplautų, porėmius gamintų būtų toks šalia. Taip jis ir atsirado, kaip koks priežodis: o čia tai Chose išplaus, o čia tai jau Chose darbas ir t. t. Toks žodinis Chose kažkaip man nepastebint virto vaizdiniu Chose. Bešnekėdama aš jį įsileidau pas save, prisijaukinau, perrengiau.
Šiame kūrinyje matome, kaip Chose personažas menininkės asmeninis padėjėjas nuvalo juodais dažais nuteptą drobę. Tai daugiaprasmė ir keliasluoksnė metafora. Menininkės biografijos kontekste tai noras išsilaisvinti nuo juodos spalvos, tamsos kūryboje, galbūt ir gyvenime. Dailės istorijos kontekste kūrinys įgyja feministinį atspalvį. Į galvą ateina modernistinė tapyba, kur dideli vyrai kovoja su didelėmis drobėmis ir jose palieka genialius savo jausmų, minčių ar pasąmonės judesių ženklus. J. Barilaitės darbe drobė, priešingai, nuvaloma. Tai atlieka ne pati menininkė, o vyriškos lyties jos padėjėjas.
Galiausiai į kūrinį galima žvelgti ir kaip į troškimą apsivalyti, išsivalyti, nes gyvenime būna momentų, kai labai norisi, kad kas nors ateitų ir išvalytų. Užteptą drobę, sujauktus jausmus, migla užsitraukusius tikslus ir apskritai gyvenimą. Tam galima išsigalvoti kokį į Chose panašų pagalbininką. Tačiau kaip filme, kur autorė priversta pati vaidinti išsigalvotą personažą, taip ir gyvenime viską teks daryti patiems.
Arba pačioms, nes joks išsigalvotas ar tikras vyras visko už mus nesutvarkys, net ir labai to norėdamas.
Tiesiog moteris
J. Barilaitė nekuria feministinio meno. Feminizmas šiandien jai atrodo savaime suprantamas kaip tolerantiškumas ar antirasizmas. Tačiau kurdama ji nesislepia už belytiškumo kaukės, tad moters menininkės ar tiesiog moters pozicija jos kūryboje neišvengiama. Ji dažais išteptomis bokso pirštinėmis drobėje išboksuoja vaiko portretą, videoprojekcijoje ji skęsta pieno stiklinėje, ji verkia, rėkia, šoka ir, atvirai pasakodama apie save, papasakoja ir apie menininkę, o dažniausiai tiesiog moterį. Kaip jau minėta, autorė dirbtinai nesiekia savęs riboti moteriška tematika, tad jos kūriniai kartu tampa pasakojimais ir apie šiuolaikinį žmogų apskritai, neišskiriant nė vienos lyties.
Jurga Barilaitė
Gimė 1972 m., gyvena ir kuria Vilniuje.
19901996 m. studijavo tapybą Vilniaus dailės akademijoje.
J. Barilaitė yra tarpdisciplininė menininkė, tapytoja ir asambliažų, tekstų, performansų, videomeno kūrėja.
Menininkės kūrybos pagrindą sudaro kritiškas požiūris į tapybos tradiciją ir jos diskursą, samprotavimai apie menininko tapatybę ir kūrybos prigimtį, taip pat feministinio konstrukto išryškinimas. Svarbi materiali ir konceptuali menininkės kūrybinė medžiaga yra kūnas.
J. Barilaitė analizuoja savo pačios ir kitų individų fizinių galimybių ribas. Ypatingu performatyvumu pasižyminčiuose kūriniuose su judančiais vaizdais menininkė pasitelkia savo kūną siekdama perteikti įvairiausius pranešimus nuo erotikos iki agresijos, nuo sentimentalumo iki ironijos.
Nuo 1998 m. ji yra Lietuvos tarpdisciplininio meno sąjungos narė.
2003 m. apdovanota Antano Mončio premija.
2005 m. menininkei paskirta Lietuvos kultūros ministerijos jaunojo menininko stipendija.
Sausio 16 d. 18 val. Vilniaus galerijoje Vartai atidaroma J. Barilaitės personalinė paroda BBB. Bamba Big Band.
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti