2024-03-31 17:32

S. Demiray. Įmonės kultūros formavimas: koks vaidmuo atitenka vadovui

Įmonės nuotr.
Įmonės nuotr.
Ne paslaptis, kad įmonių vadovai vaidina lemiamą vaidmenį formuojant įmonės kultūrą – mat jie laikomi organizacijos lyderiais ir yra atsakingi už teigiamos (kartais ir neigiamos) įtakos darymą bei palaikymą. Paprastai tariant, įmonės kultūra apima darbuotojų bei verslo vertybes, įsitikinimus, elgesį ir normas, apibrėžiančias, kaip darbuotojai bendrauja tarpusavyje, su išorės partneriais bei klientais.

Visų pirma, vadovai tiesiogiai atsakingi už bendro organizacijos tono nustatymą. Jie atsakingi už įmonės viziją, misiją ir vertybes, kurios tampa įmonės kultūros pagrindu. Dažnai tai net įtraukiama į įmonės strategiją ją sudarant bei keičiant. Aiški ir įtikinama vizija padeda suvienodinti darbuotojų veiksmus, tikslus ir kartu nurodo, kaip elgtis.

Vidinė įmonės kultūra – gyvybiškai svarbus bet kurios organizacijos aspektas ir gali turėti didelės įtakos įmonės sėkmei platesniu mastu. Teigiama kultūra kuria darbuotojų priklausymo komandai ir bendruomeniškumo jausmą, o tai, savo ruožtu, didina vieningą darbą, produktyvumą ir pasitenkinimą darboviete. Žvelgiant iš šalies, vieninga teigiama kultūra dabartiniais laikais padeda pritraukti talentingus žmones ir išlaikyti esamų lojalumą. Mat gera darbuotojų savijauta, kaip ir gera reklama, keliauja už įmonės ribų iš lūpų į lūpas. Tikėtina, kad savo darbu patenkintas žmogus ją rekomenduos kitiems dalindamasis gera patirtimi. Apklausos rodo, kad šiuolaikiniai darbuotojai linkę rinktis įmones, kurių vertybės bei įsitikinimai sutampa su asmeniniais.

Tinkamas vadovavimas dažnai yra esminis aspektas, formuojantis įmonės kultūrą. Lyderis, vertinantis atvirą bendravimą, skaidrumą ir bendradarbiavimą, gali sukurti kultūrą, ugdančią pasitikėjimą ir pagarbą. Ir priešingai – lyderis, pasitelkiantis autoritarinius metodus ir kontroliuojantis darbuotojus, sėja įmonės viduje baimę ir nepasitikėjimą. Šios emocijos trukdo stabiliam darbui ir ilgainiui mažina darbuotojų pasitenkinimą bei gali lemti produktyvumo mažėjimą.

Visose gyvenimo srityse lyderiais laikomi tie, kurie rodo pavyzdį. Nuo kariuomenės vadų iki tėvų namuose, tad atminkite – vadovas yra ir turi būti pavyzdžiu darbuotojams. Jūsų, kaip vadovo, veiksmai ir elgesys nuolat atidžiai stebimi, o darbuotojai pamėgdžioja vadovo vadovavimo stilių. Tad jeigu komandoje kažkas vyksta ne taip, kaip norėtumėte, pirma pažvelkite į save – galbūt rodėte netinkamą pavyzdį? Jei vadovas demonstruoja sąžiningumą, skaidrumą ir etišką elgesį, šios vertybės, greičiausiai, bus savaime įtrauktos į bendrą įmonės kultūrą.

Darbuotojai linkę elgtis taip, kaip mano, kad iš jų tikisi vadovai. Tai reiškia, kad jei savo kultūros tikslų, uždavinių ir prioritetų nepasakysite itin aiškiai visiems, darbuotojai patys užpildys atsiradusias spragas savo prielaidomis ir išradimais. Kad taip nenutiktų, būtina reguliariai palaikyti ryšį su komanda, kuri palaiko ir prižiūri vidinę įmonės kultūrą. Šią veiklą galima papildyti asmeninėmis įžvalgomis ir pastebėjimais, jei tokių atsiranda.

Būtent efektyvi komunikacija yra labai svarbi formuojant bei palaikant įmonės kultūrą. Pirmiausia, vadovai turi aiškiai ir nuosekliai perteikti įmonės vertybes ir lūkesčius. Galbūt pastebėjote, kad įmonės vertybės bei tikslai vis dažniau įrašomi net į darbo skelbimus. Reguliarus bendravimas su esamais darbuotojais padeda sustiprinti norimus kultūrinius aspektus ir išlaikyti darbuotojų „rankas ant įmonės tikslų pulso“.

Tam, kad įmonės vidinė kultūra būtų stabili, o darbuotojai ją vykdytų pasitikėdami vadovu, svarbu mokėti prisitaikyti ir suvaldyti pokyčius. Sparčiai kintančioje verslo aplinkoje stabilumo nėra itin daug, tad vadovams svarbu gebėti vadovauti įvedant pokyčius. Gebėjimas prisitaikyti prie naujų aplinkybių ir laviruoti vykstant pokyčiams yra itin svarbus įmonės kultūros formavimo aspektas. Atsparumas ir lankstumas išlieka svarbiais kultūros elementais.

Sėkmingai veikiančios įmonės kultūros ramstis yra visos komandos ir paties vadovo suvokimas, kad ji nuolat keičiasi. Net to nepripažįstant, įmonės kultūra auga ir vystosi bei keičiasi kasdien, be atskiro jos vykdytojų leidimo. Tai reiškia paprastą dalyką – pastangos keisti kultūrą turėtų būti nuolatinės. Savo ruožtu, vadovas turėtų rodyti savo vaidmenį įmonės kultūrai, nes žmonėms svarbu žinoti, kad jis nusiteikęs ir pasiruošęs pasistengti.

Komentaro autorius – Sarpas Demiray, „European Merchant Bank“ generalinis direktorius

52795
130817
52791