2021-12-03 06:50

Vėl balnosim prabangą parlamentarams?

Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Seimo valdyba sugrąžino parlamentarams teisę nuomotis automobilius iš parlamentinei veiklai skiriamų lėšų. Parlamento „analuose“ yra gausybė istorijų apie tautos išrinktųjų manipuliacijas, susijusias su šia privilegija, tačiau metų metais, kad ir kas būtų valdžioje, nesikeitė viena – nežaboti Seimo narių norai išlaidauti.

Seimo nariai galės nuomotis degalų nenaudojančias ar mažai aplinką teršiančias transporto priemones su elektros pavara, įskaitant hibridines transporto priemones, ar atitinkančias „Euro 6“ standarto reikalavimus.

Transporto priemonių nuomai parlamentarai per mėnesį galės išleisti ne daugiau kaip 50% lėšų, skiriamų su Seimo nario parlamentine veikla susijusioms išlaidoms. Šiuo metu tai sudarytų apie 630 Eur sumą per mėnesį. Šią sumą bus galima skirti transporto išlaidoms kompensuoti.

Šuo metu parlamentinei veiklai skirtas lėšas Seimo nariai gali naudoti suvenyrams, knygoms, gėlėms, biuro technikai, ryšių priemonėms ir jų išlaidoms padengti. Tokios sumos vidurkis siekia apie 1.250 Eur per mėnesį.

Buvusios Seimo kadencijos parlamentarams buvo uždrausta parlamentinei veiklai skiriamas lėšas naudoti automobilių nuomai. Į kadencijos pabaigą Seimo Etikos ir procedūrų komisijos teikimu Seimo valdyba buvo priėmusi sprendimą grąžinti automobilių nuomą, tam leidžiant panaudoti iki 30% šių lėšų, tačiau viešojoje erdvėje kilus pasipiktinimui jis buvo atšauktas.

Pasipiktinti iš tiesų būta ko. Seimo istorija mena daugybę pernelyg gudravusių tautos išrinktųjų, kurie   nuomojosi prabangius automobilius, o vėliau juos įsigijo už likutinę vertę, kitaip tariant, už mokesčių mokėtojų pinigus pasidovanojo sau automobilius.  

Pavyzdžiui, „15 min“ duomenimis, Petras Gražulis sudarė (ir nuslėpė) sandorį su Rusijos valstybės naftos koncerno „Rosneft“ atstovais Lietuvoje – iš jų nuomojosi, o vėliau už grynus pinigus įsigijo prabangų automobilį „Lexus“.

Supervėjelio genamas P. Gražulis mėgo skraidyti ir su BMW X5, nuomojamu už parlamentinei veiklai skiriamas lėšas. Šis Seimo narys ne kartą turėjo reikalų su kelių policija už chuliganišką vairavimą.

Prieš keletą metų su automobilio nuoma vikriai apsisuko ir Audronius Ažubalis – jis iš parlamentinių lėšų nuomojosi automobilį, sumokėjęs iš viso 21.000 Eur. Seimui uždraudus iš parlamentinių lėšų nuomotis mašinas, politikas automobilį nusipirko už palyginti kuklią 9.000 Eur sumą, o vos po kelių mėnesių pardavė jau už 14.000 Eur.  Vyriausioji tarnybinės etikos komisija nutarė, jog jis pažeidė įstatymą nuslėpdamas automobilio pirkimo ir pardavimo sandorius.

Minėtas politikas – tik vienas daugelio parlamentarų, kurie nusipirko smarkiai atpigusias mašinas, už kurių nuomą anksčiau mokėjo iš mokesčių mokėtojų pinigų.

Dabar šis „langelis“ užvertas, tačiau vėl grįžtama prie nuomos, kurios irgi jau buvo atsisakyta.

„Seimo nariai gavo kalėdinių dovanėlių. Naujų automobilių iš kanceliarinėms išlaidoms skirtų lėšų“, – priimtą valdybos sprendimą feisbuke vakar pakomentavo Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) atstovė Agnė Širinskienė.

„Priminsiu tik, kad mašinų nuomos atsisakymas buvo vienas pirmųjų LVŽS sprendimų laimėjus rinkimus 2016 m. Nes automobilių nuoma nuolat skendėjo skandaluose, kur apsukrūs Seimo nariai kadencijos gale vienaip ar kitaip sugebėdavo susikombinuoti automobilį savo pačių ar artimųjų nuosavybėn. Gaila. Gėdinga. Ir Seimo prestižo tikrai neprikels“, – rašė A. Širinskienė.

Atrodo, kad parlamentarai dėl Seimo prestižo pernelyg galvos nesuka – jei jau skirta suma parlamentinei veiklai, ją būtinai reikia išleisti. Visą. Net jei pasaulį kausto pandemija, kažkam vis tiek perkami suvenyrai, solidžios sumos atseikėjamos už nežinia kam teikiamas gėles, saldainius, už IT amžiuje kažkam „naudojamus“ pieštukus, trintukus ir pan. Po parlamentine veiklos priedanga slypi ir dovanos rinkėjams. Ir taip – po gerokai 1.000 Eur viršijančią sumą kas mėnesį. Kiekvienam parlamentarui.

Žiniai: per devynis šių metų mėnesius Seimo nariams parlamentinės veiklos išlaidoms kompensuoti iš biudžeto iš viso buvo išmokėta daugiau nei 1 mln. Eur.

Teisybės dėlei reikia pasakyti, kad kiekvienoje kadencijoje pasitaiko po keletą parlamentarų, kurie gana taupiai elgiasi su mokesčių mokėtojų pinigais. Tačiau jų – vienetai.

Automobilių nuomos istorijoje irgi žėri nemažai „perlų“ – nuomos centrų atstovai teigia, kad tokie klientai kaip Seimo nariai — kiekvieno automobilių nuomos salono svajonė. Kai kurie parlamentarai mėgdavo sėsti prie itin brangių automobilių vairo. Ir rasdavo tam „įtikinamų“ argumentų – esą tokie automobiliai saugesni. Saugesni kam? Ar tokiu žirgeliu 200 km per valandą skriejančiam Seimo nariui, ar avarijoje jo nušluotam kukliam automobiliui?

Jei jau nuomotis, tai nesikuklinant. Seimo metraščiuose aukso raidėmis turėtų švytėti buvusios parlamentarės Dalios Teišerskytės ištarta sparnuota frazė, kad ji – nacionalinė vertybė ir turi važiuoti saugiai.

Ir už brangiai.

VŽ primena: saiką praradusių tautos išrinktųjų metų metais nevargino graužatis dėl prabangos ir komforto už mokesčių mokėtojų pinigus – apie tai byloja daugybė pavyzdžių. Regis, jau buvo iš ko pasimokyti. Tik, atrodo, nūnai parlamentarai vėl lipa ant to paties grėblio. Tačiau prabangūs automobiliai nėra parlamentinė veikla. Vargu ar rinkėjai tai palaimintų.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) – redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys. Dažniausiai atsiliepia į kokius nors įvykius, visuomenės politinio gyvenimo problemas, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. (Žurnalistikos enciklopedija)

52795
130817
52791