Kas tai? Eksperto įžvalgos

Kelyje į skaitmeninį amžių: IT atmintinė smulkiajam verslui

Reklama publikuota: 2018-11-20
Konkurencingoje įmonėje IT turi organiškai skverbtis į tokias sritis kaip klientų aptarnavimas, pardavimai ar verslo strategija, tapti ne tik idėjų įgyvendinimo, bet ir jų kūrimo varikliu. „Matton“ nuotr.
svg svg
Konkurencingoje įmonėje IT turi organiškai skverbtis į tokias sritis kaip klientų aptarnavimas, pardavimai ar verslo strategija, tapti ne tik idėjų įgyvendinimo, bet ir jų kūrimo varikliu. „Matton“ nuotr.

Prognozuodami didžiulius pokyčius, gyvenime ir versle naudojame vis trumpesnius terminus. Tyrimų kompanija „Gartner“ skaičiuoja, kad 2021 m. 10% visų naujų automobilių bus autonomiški, 2022 m. 40% naujų programų kurs komandos, kuriose darbuosis ir dirbtinis intelektas. Prognozuojama, kad dėl 5G ryšio technologijų stipriai augs daiktų interneto sprendimų ir duomenų analitikos panaudojimo galimybės. Verslas, kurio vadovai neturės galimybės čia ir dabar tikrinti visų svarbiausių duomenų ir jais remdamiesi greitai priimti sprendimų, rizikuos tapti nekonkurencingu. Kaip smulkiajam ir vidutiniam verslui pasiruošti šiam naujo lygio skaitmeniniam amžiui – pataria informacinių technologijų bendrovės Atea specialistai.

1. Skatinti IT ir CEO dialogą.

IT skyriai ir vadovybė vieni su kitais nesikalba apie tai, kaip IT galėtų padėti verslui: IT specialistai nerodo iniciatyvos pristatyti IT galimybių vadovams, o vadovai neklausia savo IT skyrių, kaip šiuolaikinės technologijos gali padėti plėtoti įmonės veiklą.

Rimas Kareiva, Atea IT paslaugų vadovas:

„Tokiose įmonėse IT atlieka tik verslą palaikančią funkciją, tačiau jo neįgalina siekti užsibrėžtų tikslų ar dar daugiau. Idealiu atveju, įmonės vadovybė turi sudaryti tokias sąlygas, kad IT galėtų ne tik  organiškai skverbtis į tokias sritis kaip klientų aptarnavimas, pardavimai ar verslo strategija, bet ir tapti ne idėjų įgyvendinimo, o jų kūrimo varikliu“.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

2. Sistemos turi tarnauti verslui, o ne atvirkščiai.

Dažna situacija: specialistai nori naujų IT priemonių, bet negali tiksliai suformuluoti joms reikalavimų.

Rimas Kareiva:

„Tuomet įmonė įsigyja IT sistemų skambiais pavadinimas – „CRM“, „ERP“, „Asset Management“ – ir tikisi, kad jos leis vykdyti visas įmonei naudingas funkcijas. Vis dėlto, kai nėra aiškių tikslų ir reikalavimų, dažnai tokie projektai būna nesėkmingi. Todėl į sistemas patartina žvelgti kaip į darbuotojus – pirmiausia iškelti joms reikalavimus, o tik tada atsirinkti tinkamiausius kandidatus“.

3. Įtraukti konsultantus.

Investicija įtraukus konsultantą iš išorės atsiperka dėl dviejų priežasčių: jūs sutaupote laiko ir esate apsaugoti nuo kritinių klaidų dėl planuojamų IT priemonių niuansų, pavyzdžiui, funkcionalumo, integravimo į esamą aplinką galimybių, kainodaros ir t.t

Tomaš Jankovski, Atea Aptarnavimo padalinio vadovas:

„Svarbu surasti patikimą partnerį, kuris supras verslo problematiką – padės bendrovei nuspręsti kas yra būtina, o kam nereikia teikti aukščiausio prioriteto, nors turėti patartina. Būtų gerai, kad renkantis IT partnerius, lemiamu faktoriumi netaptų paslaugos kaina. Kur kas svarbiau išsiaiškinti, kiek vertės už ją gaunate ir kaip nuosekliai partneris padės įsisavinti IT procesus, kurie jums teiks konkurencinio pranašumo. Tai priklauso nuo keleto faktorių: kiek specialistų turi partneris, kokia jų kompetencija, kaip jis užtikrina žmonių pakeičiamumą, kaip garantuoja žinių perdavimą, kokios įmonės jau yra patikėjusios savo IT infrastruktūra šiam partneriui“.

4. Būti lankstesniems naudojant IT kaip paslaugas.

IT vis dar laikoma prabanga ir tik finansiškai stiprių įmonių įrankiu. Tačiau būtent debesų kompiuterija yra IT ateitis –  kuo greičiau įmonės sugebės atrasti jos naudas ir privalumus, tuo sparčiau galės efektyvinti savo veiklą. Ir tai galioja ne tik augančiam verslui, bet ir toms organizacijos, kurios nori tapti modernesnėmis. Dabar kone visas IT priemones galima naudoti lanksčiu „As a Service“ principu – kompiuterius, programas, spausdinimą, netgi bevielį tinklą.

5. IT įtraukti į strategiją.

Finansiškai IT poreikius planuoti privalu lygiai taip pat, kaip ir visą įmonės veiklą – tai turi būti kiekvieno verslo strateginio valdymo dalis.

Rimas Kareiva:

„Bendrą atsakomybę turi prisiimti vadovybė, o vėliau, formuojant konkrečias užduotis, ją reikia padalinti atskiriems specialistams. Ir ne visada tai turi būti IT darbuotojai. Diegiant įvairias sistemas, susijusias su vidinių procesų organizavimu (pvz.: projektų valdymas, žmogiškieji ištekliai, logistika) daug efektyviau atsakomybę dėl sistemų diegimo paskirti atitinkamų padalinių atstovams, kurie gerai išmano savo veiklos specifiką ir tinkamai gali suformuluoti reikalavimus diegiamoms sistemoms. IT specialistai dažniausiai tokių projektų metu labiau orientuojasi į techninę infrastruktūrą, t.y. kaip užtikrinti sistemos veikimą, ir menkai dėmesio skiria galutiniam sistemų funkcionalumui, nors kaip tik to ir siekia įmonė, skirdama laiko ir lėšų“.

6. Nuolat investuoti į kibernetinę saugą.

Klaidinga manyti, kad prieš programišius kovoti neįmanoma. Nuo nesudėtingų kibernetinių puolimų galima gana lengvai apsiginti.

Armandas Kenstavičius, Atea Tinklų ir saugumo grupės vadovas:

 „Didžiausia ir dažniausia verslo klaida – manyti, kad „man taip neatsitiks“ arba „aš neturiu ko saugoti“. Kompanijų vadovai Lietuvoje, tie, kas organizuoja IT darbą ir skirsto biudžetus vis dar tiki kitu gaju mitu - kad egzistuoja vienas universalus sprendimas visoms kibernetinės saugos problemoms. Aš dažnai palyginu investicijas į kibernetinę saugą su savarankišku turto draudimu. Gali būti, kad įmonei niekada neteks susidurti su incidentu, tačiau incidentui įvykus jau bus vėlu. Investicijos į saugą turėtų atitikti galimus nuostolius - juk nemokėtume už automobilio draudimą sumos, kuri viršija paties automobilio kainą?“

7. Gerbti ir saugoti asmeninius duomenis.

Daugelis bendrovių duomenų apsaugai iki šių metų vidurio neskyrė pakankamai lėšų ar resursų, duomenų apsauga jos suskubo rūpintis tik po gegužės 25 d. Tačiau vis dar nemaža dalis verslų BDAR reikalavimams yra pasiruošę tik teoriškai arba formaliai.

Tomas Stamulis, Atea Informacijos saugos valdymo grupės vadovas:

„Viešojo ir privataus verslo atstovai, kurių veikla atitinka BDAR reikalavimus, pirkdami prekes ar paslaugas to paties reikalauja arba ims reikalauti ir iš rangovų, kai perkamos paslaugos susijusios su asmens duomenimis bei jų tvarkymu. Todėl įmonės, kurios nori dalyvauti pirkimo konkursuose, anksčiau ar vėliau turės atitikti BDAR. Kitaip sakant, verslą, kuris norės išlikti rinkoje, pati rinka anksčiau ar vėliau privers susirūpinti duomenų apsauga“.

8. Skatinti ir auginti talentus.

IT įmonės vienos pirmųjų išbando jauniausius – tūkstantmečio kartos –  darbuotojus.

Marijus Štilinis, Atea Personalo vadovas:

„Šiai kartai įsiliejant į darbo rinką, tenka išgirsti įvairių nusiskundimų ir baimių. Aš galėčiau išskirti daugiau stipriųjų negu silpnųjų jos pusių. Visų pirma, jie yra veržlūs, iniciatyvūs, sugalvoję idėją drąsiai žengia tiesiai į generalinio direktoriaus kabinetą. Drąsa yra jų variklis. Dauguma teigia, kad šie jauni specialistai labai nelojalūs ir pabėga vos tik į juos investuoji. Iš patirties galiu pasakyti kad juos tereikia sudominti: duoti įdomių užduočių, bendradarbiauti ir nuolat palaikyti dialogą. Jie nemėgsta kontrolės, nemėgsta leisti dienas uždaryti tarp keturių sienų. Tad kodėl mes juos bandome suvaržyti? Tūkstantmečio kartos atstovai yra labai imlūs ir žingeidūs, jaunas specialistas vos per tris mėnesius gali tapti vertę kuriančiu darbuotoju. Žinoma nereikia pamiršti, kad talentui reikalingas autoritetas, į kurį jis galėtų lygiuotis.“

9. Nešvaistyti resursų ir laiko.

Ne vienos apklausos rezultatai rodo, kad darbuotojai mieliau rinktųsi lankstų darbo grafiką ir būdą negu didesnį atlygį. Kompanija „Vodafone“, apklaususi 8.000 darbdavių ir darbuotojų visame pasaulyje, išsiaiškino, kad trys ketvirtadaliai įmonių stengiasi suteikti darbuotojams galimybę dirbti ne biure, o 61% apklaustųjų yra įsitikinę, kad toks lankstumas garantuotų verslui didesnį pelną. 83% apklausos dalyvių patvirtino, kad dirbdami ne biure jie jaučiasi ne mažiau, o daugiau produktyvūs.

Simonas Stūrys, Atea Rinkodaros direktorius:

„Nuotolinio bendradarbiavimo kultūrai sukurti reikia laiko. Nepakanka susirinkimo kambariuose pastatyti videokonferencijų įrangą – reikia, kad idėją palaikytų vadovai. Taip pat svarbu suprasti, kad nuotolinio darbo sąvoka apima ne tik darbo iš namų koncepciją, bet apskritai reiškia, jog kompanija skatina darbuotojus dirbti naudojant kuo mažiau nebūtinų resursų ir taupant laiką. Pavyzdžiui, Atea Lietuvoje 2009 m., o kitose šalyse šiek tiek anksčiau įsidiegė videokonferencijų infrastruktūrą. Apskaičiuota, kad nuo tada metinės išlaidos kelionėms ir komandiruotėms sumažėjo tris kartus“.

10. Inovuoti.

Ne visos įmonės noriai šoka į inovacijų traukinį, tačiau per artimiausius penkerius metus išliks tik saujelė tų bendrovių, kurios neatsižvelgs į rinkos poreikį inovuoti.

Česlovas Stanaitis, Atea Informacinių sistemų kūrimo grupės direktorius:

„Įmonės turi suprasti, kad bet kurią verslo šaką gali ištikti taksi likimas. Žinoma, norint sukurti naujovę, reikia investuoti laiko ir pinigų. Taip pat svarbu prisiimti riziką – gali būti, kad inovacijos sukurti nepavyks, neišeis jos pritaikyti ar, galiausiai, uždirbti tiek, kad ji atsipirktų, - sako p. Stanaitis. - Inovacijų riziką mažina auganti kompetencija, tačiau jai įgyti taip pat reikia laiko ir pinigų. Visgi be inovacijų smulkusis verslas neįgis išskirtinumo ir nelaimės konkurencijos. Tokiu atveju išeitis – specializuotis: realistiškai įvertinti turimas kompetencijas, išskirtinumus, motyvaciją ir pasirinkti vieną ar dvi sritis inovacijoms, o kitas sritis pirkti kaip paslaugą“.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

VLK kibernetinį atsparumą stiprina bendradarbiaudama su „NRD Cyber Security“ Verslo tribūna

Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) užtikrina sveikatos priežiūrą,...

2022.03.30
INVEGA primena, kokiomis finansavimo priemonėmis verslas gali pasinaudoti krizių kontekste Verslo tribūna

Rusijai įsiveržus į Ukrainą verslai susiduria su naujais iššūkiais. INVEGA savo ruožtu keičia kai kurias jau...

2022.03.23
INVEGOS veikla prisideda prie kasmetinio beveik 2% šalies BVP sukūrimo Verslo tribūna

INVEGA ateina ten, kur numato valstybės strateginiai tikslai ir ten, kur verslui trūksta finansavimo, nes...

2022.02.17
Pandemijos įtaka verslui: santykis su darbuotojais keičiasi negrįžtamai Verslo tribūna

Besibaigiant antriems pandemijos metams, vis dar sunku tiksliai įvardyti, kiek neigiamos ir kiek teigiamos...

2022.01.19
Ar jūsų valdybos posėdžių dienotvarkėje jau įrašytas kibernetinis saugumas? Verslo tribūna 2

„McKinsey“ atlikta pasaulinė organizacijų valdybų apklausa atskleidė, kad kibernetinis saugumas yra vienas iš...

2021.12.22
Tyrimas: dovanas iš smulkiųjų vietos gamintojų perka kas penktas lietuvis Verslo tribūna

Perkant dovanas iš vietinių gamintojų, galima įsigyti išskirtinį daiktą ar paslaugą, o kartu ir paremti...

2021.12.21
Kalėdinės įmonių dovanos – kodėl ne lietuviškos? Verslo tribūna

Dalis smulkiųjų lietuviškų įmonių per šventinį laikotarpį pasiekia nuo 20% iki 50% visų metų apyvartos. Prie...

2021.12.08
Kibernetinį saugumą užtikrina ir technologijos, ir žmonės: ko svarbu nepraleisti pro akis Verslo tribūna

Jau pusantrų metų siaučianti pandemija paveikė ir kibernetinį saugumą – visame pasaulyje ženkliai padaugėjo...

2021.11.19
„Grinda“: prieš naują transformacijos etapą – įvertinti, kas padaryta Verslo tribūna

„Kas veža, tam krauna“. Nors Vilniaus „Grinda“ tarp Lietuvos savivaldybių valdomų įmonių neabejotinai...

2021.11.18
Šiaulių bankas: pasiruošti sukčių puolimui reikia taip, kaip ruošiamasi gaisrui Verslo tribūna

Aiški instrukcija ir procedūros, atsakomybių pasidalinimas, pratybos ir bendra kritinį mąstymą skatinanti...

2021.11.17
„Grinda“: kryptis – sostinės susisiekimo infrastruktūros kompetencijų centras Verslo tribūna

Asfalto danga nusidėvi. Vienose gatvėse – dėl intensyvaus sunkiasvorių transporto priemonių eismo, kitose,...

2021.10.21
NRD Cyber Security kviečia į konferenciją „Kibernetinė gynyba Lietuvoje 2021: Kas svarbu saugantis šiandien?“ Verslo tribūna

Spalio 27 d. vyks kasmetinė kibernetinio saugumo konferencija „Kibernetinė gynyba Lietuvoje 2021: Kas svarbu...

2021.10.20
Pasitikrinkite, ar jūsų kibernetiniai langai ir durys – atsparūs Verslo tribūna

Lietuva nebėra užkampis, kuris kibernetiniams sukčiams yra neįdomus. Be kitų priežasčių, tam įtakos turi ir...

2021.10.08
SVV ir tvarumas – misija įmanoma? Verslo tribūna

Ar esate nedidelis prekybininkas, o gal kirpyklos savininkas, arba kuriate rankų darbo žaislus – visam...

2021.09.29
Vilnius kuria skaitmeninį lietaus nuotekų sistemos kloną Verslo tribūna

„Londone nuolat lyja“. Girdėta? O ar girdėta, kad Vilniuje lyja ir dažniau, ir smarkiau nei Londone? Beje,...

2021.09.23
Nefinansinė darbuotojų motyvacija – ne tik įmanoma, bet ir būtina Verslo tribūna 1

Gal Jūsų verslas yra gana mažas, kolektyvas ne tik puikiai pažįsta vienas kitą, bet žino ir kiekvieno šeimos...

2021.07.21
Įvyko kibernetinio saugumo incidentas - kaip išvengti krizės? Verslo tribūna

2020 metų išvakarės tapo įsimintina diena tuometinei didžiausiai pasaulyje valiutų keitimo paslaugas...

2021.07.14
Kibernetinės krizės: kaip pasiruošti, kad nepasidarytų karšta Verslo tribūna

Kai tenka susitelkti ir skubiai sureaguoti į kibernetinį incidentą, organizacijoje labai greitai gali...

2021.06.14
Verslas verslui: paslauga gali būti ir tvari, ir ekonomiškai naudinga Verslo tribūna 1

Domėtis gaminių pakuočių tvarumu, ekologija, plastiko rūšiavimu ar net nekilnojamojo turto energetine klase...

2021.06.09
Vilniaus „Grinda“ padvigubino darbo našumą Verslo tribūna

Vilniaus miesto savivaldybės valdoma „Grinda“ sugebėjo prisitaikyti prie pandemijos sukeltų ekonominės...

2021.05.27

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku