Kas tai? Eksperto įžvalgos

Verslas auga! IT – padeda ar trukdo?

Reklama publikuota: 2018-10-23
Anot Rimo Kareivos, Atea IT paslaugų vadovo,  visų įmonių funkcinių padalinių vadovai turi domėtis naujovėmis savo srityje ir identifikuoti situacijas, kada jiems gali padėti IT. Ryčio Galadausko nuotr.
svg svg
Anot Rimo Kareivos, Atea IT paslaugų vadovo, visų įmonių funkcinių padalinių vadovai turi domėtis naujovėmis savo srityje ir identifikuoti situacijas, kada jiems gali padėti IT. Ryčio Galadausko nuotr.

Kai verslas auga, atsiranda kitų iššūkių: kaip išnaudoti rinkos galimybes, išpildyti klientų poreikius, kuo greičiau pristatyti užsakymus. Visas dėmesys nukreipiamas į klientus ir ribotus resursus. Verslo augimo fazėje kinta ir IT vaidmuo.  IT organiškai skverbiasi į tokias sritis kaip klientų aptarnavimas, pardavimai ar verslo strategija, o progresyviose įmonėse tampa ne idėjų įgyvendinimo, o jų kūrimo varikliu. Rimas Kareiva, Atea IT paslaugų vadovas, pasakoja, kaip augančioms smulkiojo ir vidutinio verslo bendrovėms išnaudoti visas IT teikiamas  galimybes.

Ponas Kareiva sako, kad IT vaidmuo įmonėse ir organizacijose labiausiai priklauso ne nuo bendrovės dydžio, o nuo taikomų veiklos valdymo praktikų ir naudojamų verslo modelių.

„Galioja dėsnis: kuo geriau susistemintos veiklos valdymo praktikos ir kuo aiškesnis verslo modelis veikia, tuo didesnę svarbą tokių įmonių veiklos sėkmei turi IT, – formulę nusako p. Kareiva. – Tiesa, lemiamos reikšmės technologijų diegimui turi ir vidinis įmonės mikroklimatas. Pastarasis priklauso nuo daugybės faktorių, pavyzdžiui, darbuotojų kompiuterinio raštingumo, vadovybės požiūrio į IT naudojimą, įmonės finansinės situacijos, patirties naudojant IT praeityje, IT specialistų kompetencijos“.

Pirmiausia – IT ir CEO dialogas

Ekspertas sako, kad vertindamos IT, augančios SVV įmonės dažnai neteisingai supranta, kas tai yra. Dėl to kyla kur kas didesnių problemų, negu gali atrodyti iš pirmo žvilgsnio. Ponas Kareiva pasakoja, kad dažniausiai progresui koją kiša pati įmonė – bendraujant su klientais labai dažnai išryškėja tendencija, kad IT skyrius ir įmonės vadovybė gyvena skirtinguose pasauliuose.

„Dažnai tenka klausti klientų, kaip jų įmonėse vyksta bendravimas tarp IT ir vadovybės. Beveik visada paaiškėja, kad IT skyriai ir vadovybė vieni su kitais nesikalba apie tai, kaip IT galėtų padėti verslui: IT specialistai nerodo iniciatyvos pristatyti IT galimybių vadovams, o vadovai neklausia savo IT skyrių, kaip šiuolaikinės technologijos gali padėti plėtoti įmonės veiklą. Tokiose įmonėse IT atlieka tik verslą palaikančią funkciją, tačiau jo neįgalina siekti užsibrėžtų tikslų ar dar daugiau“ – konstatuoja p. Kareiva.

Tai – viena iš priežasčių, kodėl įmonės vadovybė dažnai nežino, ne tik kokias funkcijas atlieka IT skyrius, bet ir kokios pridėtinės vertės jis galėtų teikti.

„Dažnai IT priskiriama prie bendros įmonės ūkinės veiklos sąnaudų – patalpos, elektra, vanduo, kuras, telefono ryšys. Atrodo, savaime suprantama, kad tai pačiai sąnaudų eilutei galima priskirti ir internetą, el. paštą, kompiuterius, spausdintuvus. Tai reiškia, kad smulkusis verslas paprastai rūpinasi, kaip suteikti bazines IT priemones darbuotojams, kurios leistų palaikyti bendravimą su trečiosiomis šalimis. Dažnai SVV dar papildomai pasirūpina buhalterinės apskaitos programomis, nes šios priemonės yra būtinos. Tačiau tik labai inovatyvios įmonės geba į IT pažvelgti plačiau, t.y., IT priemonėse jos mato ne tik operacinių išlaidų auginimo šaltinį, bet ir galimybių kitaip organizuoti procesus, būti produktyvesniais, pasiekti rinkas, kurios įmonės produkcijai ir paslaugoms iki šiol buvo sunkiai pasiekiamos. Tokių įmonių vis dar nėra daug, tačiau situaciją pamažu keičia įvairios startuolių platformos ir programos. Vis daugiau įmonių, ypač tų, kurios veiklą pradeda nuo idėjos, IT traktuoja ne kaip darbo priemonę, bet kaip savo veiklos pagrindą“, – proveržio užuomazgų įžvelgia pašnekovas.

Kaip suspėti su IT?

Net tuomet, kai tarp IT skyriaus ir vadovybės užsimezga konstruktyvus dialogas, jo  nereikėtų palikti savieigai. Ar verslui, kuris miglotai suvokia IT funkciją, vertėtų samdyti konsultantą iš išorės?

„Nors Lietuvoje vis dar gaji „pasidaryk pats“ praktika, mano nuomone, konsultantą iš išorės pravartu turėti visada, nesvarbu kokio dydžio būtų bendrovė. Jo užduotis – supažindinti įmonę su IT priemonių alternatyvomis. Konsultantas sutaupys laiko, kurį įmonės darbuotojai skirtų rinkti informacijai apie alternatyvias IT priemones, aiškinimuisi, kokios tų priemonių galimybės, tikslių reikalavimų naujai sistemai ar IT priemonėms formulavimui. Investicija įtraukus konsultantą iš išorės atsiperka dėl dviejų pagrindinių priežasčių: jūs sutaupote laiko ir esate apsaugoti nuo esminių, kritinių klaidų dėl planuojamų IT priemonių niuansų, pavyzdžiui, funkcionalumo, integravimo į esamą aplinką galimybių, kainodaros ir t.t.“, – mano p. Kareiva.

IT – „As a Service“ principu

Paklaustas, kokios IT funkcijos ir sprendimai galėtų būti naudingiausi augančiam verslui, p. Kareiva sako, kad visiems tinkančio modelio nėra, nes kiekvienos įmonės augimo tempas ir būdas būna skirtingas.

„Verslui augant, nėra lengva numatyti ateitį: koks bus įmonės augimo tempas, kaip jį veiks sezoniškumai, koks bus realus IT priemonių poreikis ir panaudojimo galimybės, kaip greitai atsipirks diegiamos inovacijos. Tokios šiuolaikinės technologijos kaip debesų kompiuterija leidžia šią problemą gana lengvai spręsti dėl savo specifikos – galima naudoti tik tiek IT resursų, kiek reikia konkrečiu metu, jei poreikis augtų ar mažėtų, atitinkamai galima reguliuoti paslaugos apimtis ir už naudojamas technologijas ir paslaugas mokėti pagal poreikį, t.y., neinvestuojant pinigų į ilgalaikį turtą“, – pataria p. Kareiva.

Anot jo, SVV sektorius apie galimybę lanksčiai adaptuoti IT išlaidas priklausomai nuo įmonės veiklos būsenos dar mažai žino ir vangiai ja naudojasi.

„IT vis dar laikoma prabanga ir tik finansiškai stiprių įmonių įrankiu. Tačiau būtent debesų kompiuterija yra IT ateitis –  kuo greičiau įmonės sugebės atrasti jos naudas ir privalumus, tuo sparčiau galės efektyvinti savo veiklą. Ir tai galioja ne tik augančiam verslui, bet ir toms organizacijos, kurios nori tapti modernesnėmis. Dabar kone visas IT priemones galima naudoti lanksčiu „As a Service“ principu – kompiuterius, programas, spausdinimą, netgi bevielį tinklą“, – išnaudoti galimybes ragina p. Kareiva.

Strategijos dalis

Specialistas sako, kad finansiškai IT poreikius planuoti privalu lygiai taip pat, kaip ir visą įmonės veiklą – tai turi būti kiekvieno verslo strateginio valdymo dalis.

„Bendrą atsakomybę turi prisiimti vadovybė, o vėliau, formuojant konkrečias užduotis, ją reikia padalinti atskiriems specialistams. Ir ne visada tai turi būti IT darbuotojai. Diegiant įvairias sistemas, susijusias su vidinių procesų organizavimu (pvz.: projektų valdymas, žmogiškieji ištekliai, logistika) daug efektyviau atsakomybę dėl sistemų diegimo paskirti atitinkamų padalinių atstovams, kurie gerai išmano savo veiklos specifiką ir tinkamai gali suformuluoti reikalavimus diegiamoms sistemoms. IT specialistai dažniausiai tokių projektų metu labiau orientuojasi į techninę infrastruktūrą, t.y. kaip užtikrinti sistemos veikimą, ir menkai dėmesio skiria galutiniam sistemų funkcionalumui, nors kaip tik to ir siekia įmonė, skirdama laiko ir lėšų“, – pabrėžia p. Kareiva.

Sistemos, kaip darbuotojai

Atea ekspertas mano, kad nėra aiškių kriterijų, kurie tiksliai pasakytų, kad įmonė jau pasiekė etapą, kai reikia pradėti ieškoti naujų IT priemonių.

„Geriausiai tą turėtų jausti įmonių atskirų funkcinių padalinių vadovai. Jie turi domėtis naujovėmis savo srityje ir identifikuoti situacijas, kada IT gali jiems padėti. Todėl itin svarbus kriterijus, kuris lemia IT priemonių naudojimo pokyčius ir progresą, yra atskirų skyrių vadovų kompiuterinis raštingumas. Deja, kol kas dažniausiai būna taip, kad specialistai nori naujų IT priemonių, bet negali tiksliai suformuluoti joms reikalavimų. Tuomet įmonė įsigyja IT sistemų skambiais pavadinimas – „CRM“, „ERP“, „Asset Management“ – ir tikisi, kad jos leis vykdyti visas įmonei naudingas funkcijas“, – pasakoja p. Kareiva.

Vis dėlto, kai nėra aiškių tikslų ir reikalavimų, dažnai tokie projektai būna nesėkmingi. Todėl į sistemas patartina žvelgti kaip į darbuotojus – pirmiausia iškelti joms reikalavimus, o tik tada atsirinkti tinkamiausius kandidatus.

„Sistemos turi labai daug funkcijų, bet tiek funkcijų įmonei nereikia, todėl iš esmės ji tiesiog permoka, kitaip sakant, moka ir už tai, ko reikia, ir už tai, kuo visai nesinaudoja. Sistemos diegėjas ir pati sistema diktuoja, kaip įmonė turi dirbti, todėl ši būna priversta keisti savo veiklą, o ne pati renkasi veiklos specifikai tinkamiausią įrankį, taip pat būna, kad sistemos lieka dalinai neįdiegtos, nes tiekėjas ir užsakovas nesutaria dėl galutinio funkcionalumo, – vardija pašnekovas. – Žinoma, čia nekalbame apie atvejus, kai įmonė tiesiog pasiekia naudojamų IT priemonių ribas ir negali „prijungti“ daugiau vartotojų ar gauti daugiau duomenų – tokios užduotys IT specialistams nėra sudėtingos“.

Ponas Kareiva pasakoja, kad kartais naujų sistemų ar jų funkcionalumo poreikį formuoja ne vidinė įmonės strategija ar planai, bet išorinis jų veiklos reguliavimas, pavyzdžiui, kai keičiamas PVM mokesčio dydis, atsiranda BDAR reikalavimai.

„Tokiu atveju, reikalingų pokyčių kainą jautriausiai junta SVV, nes prie naujų sąlygų reikia greitai prisitaikyti ir dažniausiai tai būna IT uždavinys. Vėlgi, šiuo atveju puikiai tinka tos technologijos, kurios teikiamos debesų kompiuterijos pagrindu – jos gali pasiūlyti naujų, įmonei reikalingų funkcinių galimybių, kurias galima naudoti iškart ir tokia apimtimi, kokios reikalauja išorės reguliuotojai“, – pataria p. Kareiva.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:














Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
SVV ir tvarumas – misija įmanoma? Verslo tribūna

Ar esate nedidelis prekybininkas, o gal kirpyklos savininkas, arba kuriate rankų darbo žaislus – visam...

2021.09.29
Vilnius kuria skaitmeninį lietaus nuotekų sistemos kloną Verslo tribūna

„Londone nuolat lyja“. Girdėta? O ar girdėta, kad Vilniuje lyja ir dažniau, ir smarkiau nei Londone? Beje,...

2021.09.23
Nefinansinė darbuotojų motyvacija – ne tik įmanoma, bet ir būtina Verslo tribūna

Gal Jūsų verslas yra gana mažas, kolektyvas ne tik puikiai pažįsta vienas kitą, bet žino ir kiekvieno šeimos...

2021.07.21
Įvyko kibernetinio saugumo incidentas - kaip išvengti krizės? Verslo tribūna

2020 metų išvakarės tapo įsimintina diena tuometinei didžiausiai pasaulyje valiutų keitimo paslaugas...

2021.07.14
Kibernetinės krizės: kaip pasiruošti, kad nepasidarytų karšta Verslo tribūna

Kai tenka susitelkti ir skubiai sureaguoti į kibernetinį incidentą, organizacijoje labai greitai gali...

2021.06.14
Verslas verslui: paslauga gali būti ir tvari, ir ekonomiškai naudinga Verslo tribūna 1

Domėtis gaminių pakuočių tvarumu, ekologija, plastiko rūšiavimu ar net nekilnojamojo turto energetine klase...

2021.06.09
Vilniaus „Grinda“ padvigubino darbo našumą Verslo tribūna

Vilniaus miesto savivaldybės valdoma „Grinda“ sugebėjo prisitaikyti prie pandemijos sukeltų ekonominės...

2021.05.27
NRD Cyber Security kviečia į kibernetinių incidentų valdymo konferenciją Verslo tribūna

Gegužės 27 d., jau trečius metus iš eilės, vyks kibernetinių incidentų valdymui dedikuota konferencija...

2021.05.21
Pokyčių rikiuotėje – savitarnos kasos: automatizacijos galimybės Verslo tribūna 1

Lietuvoje mažėja parduotuvių, neturinčių savitarnos kasų, ir pirkėjų, neišbandžiusių šio apsipirkimo būdo.

2021.05.20
Restruktūrizavimas – vilties toliau veikti suteikianti alternatyva Verslo tribūna 1

Per pandemijos pažymėtus 2020-uosius metus bankrotų skaičius Lietuvoje sumažėjo daugiau nei dvigubai, tačiau...

2021.05.05
Kibernetinio saugumo mokymai darbuotojams: kas yra tikrasis laimėtojas? Verslo tribūna

Mokymai per karantiną buvo pirmoji taupymo eilutė – logiška, tačiau trumparegiška. Po duomenų nutekėjimo...

2021.05.03
Vilniaus „GRINDA“: skaitmeninės priemonės kuria naujos kartos inžinerinę infrastruktūrą Verslo tribūna

Baigusi judrios sostinės T. Narbuto gatvės lietaus nuotekų kolektoriaus rekonstrukciją Vilniaus „Grinda“...

2021.04.29
„Dezifog“ vienu šūviu nušauna du zuikius Verslo tribūna

Pandemijai nesitraukiant, „Dezifog“ tampa vis populiaresne ir itin efektyvia išeitimi, sprendžiant įvairių...

2021.04.26
„StrongPoint“ siūlo neišradinėti dviračio Verslo tribūna

COVID-19 ir šio viruso sukelti padariniai bene stipriausiai kirto mažmeninės prekybos sektoriui. Dažnas...

2021.04.14
Kaip išlikti saugiems skaitmeninėje erdvėje: viena auksinė taisyklė Verslo tribūna 1

Pastaruoju metu viešumoje vienas po kito nuskambėję didelio masto duomenų nutekinimo incidentai daugelį...

2021.04.01
Karantino gelbėjimo planas darbuotojams: edukacija apie savijautą ir pozityvios patirtys Verslo tribūna 1

Pasirūpinti savo darbuotojų psichologine sveikata – viena iš itin išryškėjusių darbdavių užduočių per...

2021.03.31
Naujoje realybėje „Dezifog“ tapo būtinybe Verslo tribūna 1

Praėjusiais metais užklupusi pandemija įmonių organizacijos kultūrą papildė dar viena dedamąja: darbuotojų ir...

2021.03.24
Europos Sąjungos kibernetinio saugumo teisės aktų pokyčiai: ką turime žinoti Verslo tribūna

Šiandieniniame pasaulyje nė viena organizacija ar įmonė nėra visiškai apsaugota nuo kibernetinių atakų ar...

2021.03.12
Neišnaudoto e-komercijos veiklos efektyvumo potencialo – apstu Verslo tribūna 2

Pandemija ir pirmasis karantinas pralaužė ledus įstrigusioje internetinėje prekyboje maisto produktais.

2021.03.09
„Dezifog“– naujas standartas Verslo tribūna

Kauno bendrovė „Efektyvūs saugos sprendimai“ kovoje su tebesitęsiančiu koronavirusu siūlo pasitelkti jų...

2021.02.25

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku