Kas tai? Eksperto įžvalgos

Prakąsta kriaušė – ne obuolys? Paklauskite teisininko

Publikuota: 2018-06-19
Tomas Ivanauskas, advokatų kontoros „Magnusson“ partneris, sako, kad prieš registruojant prekių ženklą svarbiausia atsakyti į klausimus, kiek unikali yra jūsų prekė ar paslauga ir kiek originalus yra pats prekių ženklas. Ryčio Galadausko nuotr.
Tomas Ivanauskas, advokatų kontoros „Magnusson“ partneris, sako, kad prieš registruojant prekių ženklą svarbiausia atsakyti į klausimus, kiek unikali yra jūsų prekė ar paslauga ir kiek originalus yra pats prekių ženklas. Ryčio Galadausko nuotr.

Užsidegę idėja ir kūrybine energija, investavę laiko ir lėšų, pagaliau sukūrėte prekių ženklą, kuris įkūnija jūsų produkto esmę. Kas dabar? Tomas Ivanauskas, advokatų kontoros „Magnusson“ partneris, sako, kad atėjo laikas pasikonsultuoti su teisininku. Tik nuodugniai apgalvojus ir objektyviai įvertinus aplinkybes bei verslo aplinką, galima išvengti didžiosios dalies nepageidaujamų teisinių santykių, susijusių su jūsų prekių ženklo registravimu.

Vienas svarbiausių etapų kuriant prekių ženklą yra pati pradžia.

„Prekių ženklo strategiją pradėjusiai dėlioti įmonei teisiškai yra svarbūs du pagrindiniai aspektai. Pirmiausia - sukurti patį prekių ženklą kaip grafinį vaizdą; paskui prekių ženklu šifruojamą viziją paversti išbaigta schema, kuri užtikrintų sklandų tolesnį prekių ženklo gyvavimą rinkoje ir vartotojų sąmonėje. Šie du elementai vis dažniau persipina tarpusavyje, bet teisėje prekių ženklo apibūdinimas nekinta: tai yra vaizdinis arba žodinis žymuo, turintis tam tikrų išskirtinių požymių, kuriais žymimos prekės arba paslaugos. Registruojant prekių ženklą ir norint išvengti teisinių nesusipratimų ateityje reikia labai gerai apgalvoti, kokiu žymeniu savo gaminius ar paslaugas įprasminsite“, - pataria p. Ivanauskas.

Kuo unikaliau – tuo saugiau

Sukūrėte mobilųjį prietaisą ir sumanėte jį papuošti logotipu – sakykime, stilizuota sidabro spalvos kriauše, kurios vienas šonas prakąstas? Gali būti, kad jūsų prekių ženklo strategija – kuo plačiau išgarsėti įžūliai kopijuojant tarptautinį technologijų gigantą „Apple“. Vienas Pietų Korėjos vištienos restoranas išgarsėjo labai panašiai – pasivadinęs „Louis Vuiton Dak“ ir prie žymiojo dizaino namų logotipo tepripiešęs vieną papildomą raidę „D“. Kai „Louis Vuiton“ pasiskundė Seulo teismui, sumanusis verslininkas, kurį žiniasklaida įvardija tiesiog kaip poną Kimą, šiek tiek patobulino pavadinimą – keptos vištienos restoranas tapo „LOUISVUI TONDAK“.  Teismui p. Kimas bandė paaiškinti, kad „Vuiton Dak“ skamba labai panašiai kaip „Tongdak“ – višta korėjietiškai -  tačiau Temidės tarnų įtikinti nepavyko. 2016 m. pradžioje verslininkui skirta  maždaug 125.000 USD bauda.

Atvejų, kai rinkoje mėginantį prasimušti prekių ženklą tyčia bandoma susieti su jau žinoma kitos kompanijos produkcija, netrūksta. Tačiau toms įmonėms, kurios neturi tikslo kopijuoti ir plagijuoti, verta prisiminti auksinę taisyklę: prekių ženklo išskirtinumas netgi svarbiau už parduodamos prekės išskirtinumą.

„Išskirtinumas labai svarbu tiek registruojant prekių ženklą, tiek vėliau, kad būtų lengviau išvengti su prekių ženklu susijusių pažeidimų, taip pat licencijuojant, apibrėžiant naudojimo ribas. Gyvybiškai svarbu įsitikinti, kad savo prekių ženklu neskleisite netikslios, klaidinančios informacijos, įsivertinti, kiek esate pasiruošę galimoms pretenzijoms, dar kartą gerai apsvarstyti, kiek unikali yra jūsų prekė ar paslauga, kuriai ketinate suteikti prekių ženklo žymę“, - vardija p. Ivanauskas.

Anot pašnekovo, būtina įsivertinti ir tai, kiek plačiai jūsų prekių ženklas bus naudojamas.

„Yra skirtumas, ką registruojate: nedidelio braškių ūkio prekių ženklą ir ta produkcija prekiausite vietinėse parduotuvėlėse, ar dabar itin populiarių kriptovaliutų, „blockchain“ technologijų prekių ženklą, su kuriuo iškart susipažins didelė, tarptautinė auditorija, - išskiria „Magnusson“ partneris. -  Nacionalinį prekių ženklą pakanka registruoti Lietuvoje, o jei planuojate išplaukti į platesnius vandenis Europos sąjungos intelektinės nuosavybės organizacija gali suteikti Bendrijos prekių ženklo statusą. Nutinka ir taip, kad vertinant prekių ženklą Lietuvoje jis neregistruojamas dėl kai kurių konservatyvių aspektų, o Bendrija jokios problemos neįžvelgia ir registraciją suteikia – tokiu atveju ji galios ir mūsų šalyje“.

Specialistas sako, kad Lietuvos teisė suderinta su Europos Sąjungos teise, tačiau pasitaiko, atvejų, kai tas pats prekių ženklas ir taikoma įgyvendinimo praktika vertinama skirtingai, ypač kai kalbame apie viešosios tvarkos ar moralės pažeidimus.

„Kai JAV prezidentas Donaldas Trumpas netyčia sumaigė ir „Twitter“ paskyroje pasauliui pristatė naują žodį „covfefe“, tą pačią dieną JAV Patentų biuras sulaukė 8 paraiškų įregistruoti “covfefe” kaip prekių ženklą. O Lietuvoje vis dar pasitaiko atvejų, kai prekių ženklas neregistruojamas, nes, kai kurių institucijų nuomone, pažeidžia gramatikos normas. Manyčiau, kad tai – ne Patentų biuro, bet bendravimo tarp institucijų problema, kurią pavyktų išspręsti atsisakius itin konservatyvių įsitikinimų“, - svarsto p. Ivanauskas.

Ginčai dėl spalvų

Dar visai neseniai prekių ženklas būdavo suprantamas tik kaip logotipas, tačiau dabar prekių ženklą nusakyti gali ir spalvinė gama, prekių išdėstymas, sukurtas unikalus veiklos modelis, schema ir pan.  Žinodamos, kad prekių ženklą gali sudaryti ne viena sudedamoji, ir norėdamos užkirstų kelią esantiems ar būsimiems konkurentams kopijuoti ar net plagijuoti savo produkciją, įmonės susigundo į prekių ženklo aprašymą įtraukti kuo daugiau elementų. Tačiau p. Ivanauskas sako, kad prevenciniai žingsniai taip pat turi savo ribas.

„Įstatymai prekių ženklus kontroliuoja, tačiau jų kūrėjų vaizduotės nežaboja. Įmonė pati renkasi, kokį prekių ženklą ji nori registruoti: žodinį, vaizdinį, grafinį, erdvinį, o galbūt sudarytą iš kelių elementų: sakykime, saugomo elemento (pavyzdžiui, logotipo) ir nesaugomo elemento (pavyzdžiui, pavadinimo ar bendrinio žodžio). Kūrybinį polėkį reikėtų tvardyti sau atsakant į klausimą: ar konkretus žymuo apibūdina išskirtinai tavo prekę ar paslaugą? Žinoma, įmonės kartais pamėgina tikrinti įstatymų lankstumą. Pavyzdžiui, Lietuvos teismų praktikoje buvo byla, kai vienas dėvėtų drabužių parduotuvių tinklas norėjo spalvinę gamą apibrėžti kaip prekių ženklą ir susieti jį būtent su tos kategorijos drabužiais. Šiuo atveju teismas nustatė, kad vartotojai konkrečios spalvinės gamos neasocijuoja būtent su dėvėtais drabužiais ir įmonei nepavyko įregistruoti tokio prekių ženklo. Vis dėlto, tarptautinėje praktikoje yra pavyzdžių, kai teismo sprendimas būna priešingas“, - pavyzdžių pateikia p. Ivanauskas.

Teisininkas prisimena atvejį, kai JAV traktorių gamintojui „Deere & Company”, valdančiam prekių ženklą „John Deere“, panašiame dispute pavyko pasiekti pergalę. Daugiau kaip 155 metus veikianti įmonė, kurios beveik šimtametis logotipas vaizduoja šuolyje sustingusį geltoną elnią žaliame fone laimėjo nesąžiningos konkurencijos bylą prieš bendrovę „Fimco Inc.“. Anot ieškovo, ši tyčia savo parduodamą „Ag Spray Equipment“ žemės ūkio techniką žymėjo žalia ir geltona spalvomis, kad vartotojui susidarytų įspūdis, jog gaminiai susiję su „John Deere“ prekių ženklu. 2017 m. teismas visam laikui uždraudė „Fimco Inc.“ naudoti žalios ir geltonos spalvų kombinaciją, nors leido spalvas naudoti pavieniui.

Su pagalbininku – saugiau

Gimusį kūdikį privalo apžiūrėti medikai, o ką tik sukurtą prekių ženklą, kurį ketinate registruoti, turėtų įvertinti teisininkai. Ir jiems rūpės ne dailus prekių ženklo dizainas ar šmaikšti eilutė logotipo apačioje.

„Dar prieš registruojant prekių ženklą rekomenduočiau atlikti nuodugnią analizę – pirminę analizę kiekvienas gali atlikti pats, įvedęs internete rūpimą žodį. Paskui patartina kreiptis į teisininką, kuris konkrečiau supažindintų su galimomis rizikomis ir palengvintų registracijos procesą. Tinkamai suruošti dokumentus, sekti terminus jums padės advokatas, patentinis patikėtinis ar kitas profesionalas - pavyzdžiui šioje srityje pakankamai išprususios dizaino bei viešųjų ryšių agentūros. Niekada negali žinoti, kokią realią ar įsivaizduojamą grėsmę užregistravus prekių ženklą pajus tiesioginiai ar netiesioginiai konkurentai: jūsų prekių ženklas gali pažeisti jų teises, klaidinti, neatitikti realybės. Jeigu vis tik nepavyktų išvengti konfrontacijos su nepatekintu konkurentu, geriausia, kad procese nuo pirmųjų žingsnių dalyvautų teisininkas“, - pasirūpinti pagalba siūlo p. Ivanauskas.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Pasiklydę vertime: tarp prekių ženklo ir prekės Rėmėjo turinys 1

Kuris prekių ženklas stiprus, o kuris silpnas, galiausiai sprendžia vartotojai. Tačiau tai, koks bus įdirbis...

2018.06.26
Prakąsta kriaušė – ne obuolys? Paklauskite teisininko Rėmėjo turinys

Užsidegę idėja ir kūrybine energija, investavę laiko ir lėšų, pagaliau sukūrėte prekių ženklą, kuris įkūnija...

2018.06.19
Ant svarstyklių: franšizė ar nuosavas prekių ženklas? Rėmėjo turinys 3

Kiekviena įmonė svajoja apie stiprų ir sėkmingą prekių ženklą. Tačiau ne kiekvienam verslo Niutonui ant...

2018.06.12

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau