2023-01-19 16:45

Klaipėdos uosto krova pernai mažėjo penktadaliu

Algis Latakas, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovas. Algimanto Kalvaičio nuotr.
Algis Latakas, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovas. Algimanto Kalvaičio nuotr.
Klaipėdos uoste pernai perkrauta 36 mln. t krovinių – 21% mažiau nei 2021 m. (45,6 mln. t). Algis Latakas, Klaipėdos uosto vadovas, tokį rezultatą vertina gerai.

Papildyta poskyriu „Žvalgomasi į investicijas užsienio uostuose“ (patikslinta 3 pastraipa).

„Reikėtų pasakyti, kad uosto rezultatas tam tikromis prasmėmis yra geras. (...) Nežinodami, kad karas bus, prognozavome, kad krova bus apie 30–32 mln. t, bet yra 36 mln. t“, – ketvirtadienį spaudos konferencijoje Klaipėdoje sakė A. Latakas. 

Pasak jo, už praėjusius metus Uosto direkcijos pajamos siekė 60 mln. Eur. Duomenys apie uždirbtą pelną bus skelbiami vėliau. Valstybei mokami dividendai siekia 75% pelno.

„Rezultatas finansinis direkcijos yra tikrai labai geras, mes neprašome dotacijų, investuojame, dalyvaujame socialinėje, aplinkosauginėje, visose veiklose, mes uždirbome pernai 60 mln. Eur. Dividendai bus nemaži, bet kol kas anksti kalbėti, dar turime susivesti sąnaudas ir pelną, bet jie bus dideli, 75% nuo pelno turės būti pervesti dividendams“, – teigė uosto vadovas.  

2021 metais Klaipėdos uostas uždirbo 36,3 mln. Eur audituoto ikimokestinio pelno ir į valstybės biudžetą sumokėjo 21,7 mln. Eur dividendų. 

Anot A. Latako, šiais metais bus siekiama išlaikyti panašias krovos apimtis kaip pernai. 

„Teoriškai ji turėtų būti mažesnė nei 2022 m., nes pernai sausį–vasarį dar buvo „Belaruskalij“ trąšos, bet norėtume išlaikyti panašius rodiklius, kaip šiais metais. Viskas labai priklausys nuo to, kaip Lietuvos ekonomika gyvuos, kaip viskas vystysis pasaulyje“, – kalbėjo  A. Latakas.

Vaidotas Šileika, Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos prezidentas, BNS taip pat sakė, kad šiemet krovos rezultatai turėtų būti panašūs, o prielaidų augimui nemato.

Vaidotas Šileika, UAB Klaipėdos konteinerių terminalas generalinis direktorius. KKT nuotr. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vaidotas Šileika, Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos prezidentas. KKT nuotr.

„Norėčiau būti optimistas, bet būsiu santūrus optimistas – atsižvelgiant į neapibrėžtą situaciją, karą ir galbūt prognozuojama recesiją, infliacijos įtaką, energetikos kainas prognozuočiau, kad krovos apimtys turėtų išlikti panašiame lygyje. Labai didelių prielaidų augimui nėra, jų nesimato, o išlaikyti rezultatą taip pat bus nepaprasta“, – ketvirtadienį sakė jis. 

Labiausiai – 55,6% – pernai mažėjo birių krovinių krova, skystų krovinių perkrauta 17% daugiau, generalinių krovinių krova augo 10,3%. 

„Iš esmės didžiąja dalimi ją augino konteinerių krova“, – sakė A. Latakas.

Pernai Klaipėdos uoste iš viso perkrauta 1,05 mln. standartizuotų konteinerių, arba maždaug 60% daugiau nei 2021 m. Anot A. Latako, pagal šį rodiklį Klaipėda aplenkė Sankt Peterburgą ir tapo lydere rytinėje Baltijos jūros pakrantėje.

Uoste per metus apsilankė 5.600 laivų (2021 metais – 6.600). 

Krova uoste 2013–2020 metais augo kasmet maždaug po 6%, tačiau antrus metus iš eilės mažėjo: 2021 m. perkrauta 45,6 mln. t – 4,6% mažiau nei 2020 m.

Žvalgomasi į investicijas užsienio uostuose

A. Latakas sako, kad akcine bendrove šiemet tapusi Klaipėdos uosto direkcija per artimiausius metus gali investuoti į užsienio uostų terminalus, tarp jų – ir į Rusijos karo sugriautus Ukrainos uostus.

„Realu, vienaip ar kitaip mūsų vienas iš tikslų tai yra, esame strateginiame plane nusimatę komercinę dalį plėsti net geografiškai, kad būtų padidintos pajamos“, – ketvirtadienį spaudos konferencijoje Klaipėdoje sakė A. Latakas.

Klaipėdos valstybinis jūrų uostas. Vakarų laivų gamykla. Algimanto Kalvaičio nuotr.
 Algimanto Kalvaičio nuotr.

Marius Skuodis, susisiekimo ministras, BNS praėjusią savaitę sakė, kad per artimiausius kelerius metus Klaipėdos uostas galėtų investuoti į užsienio uostus, tapti jų terminalų dalininkais. A. Latakas sako, kad tokį požiūrį vertina teigiamai.

„Vertinu teigiamai, esame su ministru kalbėję tomis temomis. Mes galime investuoti, atidaryti, dalyvauti kitų uostų kūrime“, – teigė A. Latakas.  

Pasak jo, praėjusiais metais jau buvo žvalgomasi, kur uostas galėtų investuoti, tarp galimų krypčių vadovas įvardijo ir Braziliją.

„Per 2022 m. buvo padaryti tam tikri žvalgomieji darbai, domėjomės uostais, esančiuose kituose žemynuose, Brazilijoje, ten yra didelis poreikis. Bet visada reikia pasimatuoti – kada startuoti, kada įeiti, kokią grąžą gauti, kokia yra politinė situacija, kas gali keistis ir panašiai“, – sakė A. Latakas.

Jis teigė, kad atsiradus galimybei direkcija investuos į karo niokojamos Ukrainos uostus: „Klausimas išlieka, kada tik bus nors mažiausia galimybė, į Ukrainos rinką mes tikrai eisime.“

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS

Ukrainoje, anot A. Latako, direkciją domina uosto infrastruktūros, pavyzdžiui, krantinių atstatymas ir kiti darbai.

„Mus domintų uoste esantys projektai: krantinių atstatymo darbai, ant krantinių kas vyksta, tos pačios suprastruktūros atstatymas. Pirmiausiai mums reikia eiti ten, kur turime patirtį ir mokame daryti. Mokame statyti krantines, organizuoti uosto veiklą, laivybą, dalyvauti tuose dalykuose“, – kalbėjo A. Latakas.

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB BNS sutikimo draudžiama.

52795
130817
52791