„Lietuvos geležinkeliai“: antrinės įmonės veikia nuolat augančios konkurencijos sąlygomis
Tai, kad šios trys geležinkelių antrinės įmonės turi būti laikomos perkančiosiomis organizacijomis ir vadovautis Viešųjų pirkimų įstatymu, .
„Lietuvos geležinkeliai“ išplatintame pranešime pabrėžia, kad krovinių vežimo bendrovė „LG Cargo“, riedmenis remontuojantis Vilniaus lokomotyvų remonto depas ir infrastruktūros statybos bendrovė GTC veikia nuolat augančios konkurencijos sąlygomis, nors VPT tikrinimo ataskaitoje nurodo, jog šios įmonės „nesusiduria su konkurenciniu spaudimu, todėl jų veikla nėra komercinio ar pramoninio pobūdžio“.
„Geležinkelių grupės įmonės neturi ir nesiekia jokių išskirtinių veikimo sąlygų, lyginant su kitais rinkos žaidėjais. Šių įmonių tikslas – veikti lygiomis sąlygomis, sąžiningai konkuruojant rinkoje, tuo pačiu užtikrinant maksimalų skaidrumą“, – pranešime sakė „Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius Mantas Bartuška.
Anot „Lietuvos geležinkelių“, jei „LG Cargo“ klientui prireiktų specifinio tipo vagono, jo įsigijimas pagal viešųjų pirkimų procedūras įprastai truktų nuo 6 iki 12 mėnesių. Be to, toks terminas būtų tik sklandžių pirkimo procedūrų atveju ir jei nebūtų tiekėjų skundžiamas, ar nutraukiamas. Įprastai klientas tiek laiko nesutinka laukti, tad jis pasirinktų kitą vežėją.
„Maža to, aplinkinių šalių vežėjai, kurie paprastai paslaugas ir prekes įsigyja ne viešųjų pirkimų būdu, o remdamiesi vidaus tvarkomis, rodo didelį susidomėjimą perimti „LG Cargo“ krovinius, kai kurie jų jau vykdo riedmenų sertifikavimo procedūras. Šiuo metu 10 bendrovių turi licencijas važiuoti geležinkeliu Lietuvos teritorijoje“, – teigiama „Lietuvos geležinkelių“ pranešime.
Preliminariu vertinimu, jei „LG Cargo“ veiklą tęstų kaip perkančioji organizacija, bendrovė prarastų apie trečdalį pajamų per metus – 120 mln. Eur. Didžioji dalis šių lėšų atitektų kitų šalių vežėjams, kurie turėtų esminį konkurencinį pranašumą šiame versle – efektyviau, greičiau įsigyti prekes bei paslaugas. Ilguoju laikotarpiu iškiltų grėsmė ir krovinių vežimo bendrovės išlikimui – tuomet praradimas siektų 400 mln. Eur.
Tuo tarpu GTC, anot „Lietuvos geležinkelių“, sudaro reikšmingą konkurenciją kitiems rinkos žaidėjams, taip mažinant kainas ir leidžiant taupyti lėšas geležinkelių infrastruktūrai statyti. Pavyzdžiui, per pastarąjį mėnesį dėl GTC kuriamos konkurencinės aplinkos „Lietuvos geležinkeliai“ sutaupė daugiau kaip 11 mln. Eur. Tiek mažiau „Lietuvos geležinkeliai“ išleis dviejuose viešuosiuose pirkimuose, palyginti su antrąsias vietas užėmusių bendrovių pasiūlytomis kainomis.
„Lietuvos geležinkelių“ teigimu, bendrovė yra pasirengę bendradarbiauti su VPT, suteikti daugiau informacijos ir faktų apie šiuo metu kuriamą „Lietuvos geležinkelių“ įmonių holdingą, vykdomas veiklas ir konkurenciją rinkose.
Iki šiol „Lietuvos geležinkelių“ antrinės įmonės nelaikė savęs perkančiosiomis organizacijomis, todėl jos paslaugų nepirko viešųjų pirkimų procedūromis nustatyta tvarka.
VPT sprendimas reiškia, kad „LG Cargo“, Vilniaus lokomotyvų remonto depas ir GTC turės viešai skelbti planuojamų atlikti pirkimų suvestinę bei pirkimo dokumentus publikuoti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje.