Libeskindo „Felicita“

Publikuota: 2016-05-03
„Studio Libeskind“ projektas turėtų iškilti Konstitucijos pr. tarp Vilniaus universalinės centrinės parduotuvės ir viešbučio „Radisson SAS Blue“.
„Studio Libeskind“ projektas turėtų iškilti Konstitucijos pr. tarp Vilniaus universalinės centrinės parduotuvės ir viešbučio „Radisson SAS Blue“.
„PLP Architecture“ architektas

Balandžio 29 d. rytą visiems architektams Lietuvoje susuko vidurius. Įvyko tai, ko niekas nesitikėjo. Pastato Vilniaus Konstitucijos prospekto 18b konkursą laimėjo Danielio Libeskindo studijos projektas. Visi klausė savęs: kaip galėjo nutikti taip, kad laimėjo apskritai net nevertintinas darbas?

Andrius Ropolas yra Jungtinės Karalystės bendrovės „PLP Architecture“ architektas. Pateikiame jo komentarą apie K18b verslo centro projektų konkurso baigtį.

Konkurso recenzentu dėl nepaaiškinamų priežasčių tapęs muzikantas Algirdas Kaušpėdas spaudoje komentavo, kad jam „šis pastatas kaip svajonė“. Jeigu šį komentarą galima būtų nurašyti dainininko nesusipratimui, tai Lietuvos architektų sąjungos pirmininko Mariaus Šaliamoro sapalionė vertė ieškoti raminamųjų: „Man asmeniškai labai džiugu, kad Vilniuje atsiras kitos kategorijos architektūros objektas, neabejotinai išliksiantis ateinančioms kartoms, kaip naujo požiūrio, naujos epochos architektūroje ženklas. Šis projektas pakels kartelę visiems sostinės architektūrinės kalvos teritorijoje ateityje statomiems objektams“. Maždaug tokiais komentarais ir argumentais turėjo tenkintis visuomenė. Platesnio paaiškinimo, kodėl šis pastatas geresnis nei kiti, nebuvo. Todėl tenka parašyti viešą ir nepriklausomą Danielio Libeskindo studijos Konstitucijos 18b projekto recenziją, kuri, tikiuosi, padės argumentuotai suprasti šio projekto tikrąją vertę.

Architektas ir pastato išraiška

Danielis Libeskindas yra pasaulinio garsumo antrarūšė/trečiarūšė žvaigždė. Tai yra „Scorpions“, „Modern Talking“, „Al Bano & Romina Power“ lygio architektas dabar dažnai rengiantis turus po postsovietines šalis. Viskas, ką apie jį žinome, tai kad jis laimėjo 1988 metais surengtą Berlyno žydų muziejaus konkursą ir vėliau šį pastatą realizavo. Todėl tikėtina, kad kurdamas šį projektą jis galėjo klausytis tuo metu šviežiai išleistos „Al Bano & Romina Power“ dainos „Felicita“ ar „Scorpions“ „Rythm of Love“. 1988 metais Niujorko Modernaus meno muziejuje taip pat buvo surengta dekonstruktyvistų architektūros paroda, kurioje tarp daugelio žymių architektų buvo ir Danielis Libeskindas. Po šios parodos, daugelio dalyvavusių architektų stilius smarkiai evoliucionavo (juk dabar net sunku pagalvoti, kad Zaha Hadid ir Remas Koolhaas kažkada kūrė ir mąstė labai panašiai), tik ne Danielis Libeskindas, kuris dabar tapo savo paties parodija. Jo architektūrinis stilius, kaip ir minėtų grupių muzika, iki šių dienų nelabai progresavo. Danielis Libeskindas iki šiol groja savo geriausių hitų popuri, o publika, kad ir menkesnė, vis tiek susirenka.

Tai nėra iš piršto laužta kritika. Architekto „Wikipedia“ puslapyje net yra atskiras skyrelis kritikai, kuriame surinkti pasaulyje puikiai žinomų leidinių ir garsiausių architektūros kritikų tekstai. „The Los Angeles Times“ architektūros kritikas Christopheris Hawthorne‘as konstatuoja visišką architekto stagnaciją: „Visos viltys, kad Danielio Libeskindo tolimesni darbai su laiku bus dar brandesni arba jo kūryboje bus galima pamatyti stebinančių posūkių, didžiąja dalimi buvo bergždžios“.

Garsus „The New York Times“ architektūros kritikas Nicolai Ouroussoffas kalba net ne apie stagnaciją, o praktiškai kritimą veidu į purvą: „Tiems, kurie žavėjosi Danielio Libeskindo ankstyvąja kūryba, yra skaudu žiūrėti į dabartinius jo darbus. 1999 m. sparčiai kylusi žvaigždė su zigzago formos žydų muziejaus projektu Berlyne galiausiai patyrė pažeminimą“.

Būtent urbanistinis planas arba su juo įvykęs visiškas nesusipratimas, per teroro aktą nugriautų Niujorko bokštų dvynių teritorijai, buvo tas momentas po kurio Libeskindo žvaigždė krito. Vystytojai jo pasiūlytą idėją pasitvarkė, kaip jiems geriau, o architektas gavęs nedidelę kompensaciją užsičiaupė. Stebint naujausius architekto projektus, galima spėti, kad šį nekilnojamo turto vystymo būdą jis toliau sėkmingai praktikuoja. Dabar jau retai galima išvysti Libeskindą pirmo ryškumo architektūros žvaigždžių kompanijoje, juk Madonna nesitrina kartu su „Modern Talking“.

Pastato išraiška

Danielio Libeskindo pasiūlyta Konstitucijos prospekto 18b pastato išraiška tęsia dešiniojo kranto „dubajizaciją“. Jeigu kažkam šis žodis gali sukelti teigiamų asociacijų, pakeiskime jį į astanizaciją. Dešiniajame Neries krante jau dabar yra nemažai chaoso, kurį aiškiai suvokė Gintautas Natkevičius ir Rolandas Palekas pasiūlę visiškai neutralius foninius dangoraižius. Paleko kolektyvas žengė dar toliau ir išvis užstojo įmantrų Europos dangoraižį. Tokie poelgiai atspindi vakarietiškas tendencijas ir mąstymą – Londono Sityje numatyti nauji dangoraižiai taip pat yra visiškai ramių, paprastų formų, bando kuo mažiau konkuruoti su išraiškingais istoriniais pastatais. Danielis Libeskindas, aiškiai pasigesdamas Žaliojo tilto skulptūrų (beje kaip ir „Studio Fuksas“), pasiūlė Vilniui grąžinti šiek tiek slaviškos išraiškos. Pastato tūris konkuruoja su netoliese esančia Vilniaus Šv. Arkangelo Rapolo bažnyčia, tai akivaizdu, palyginus su Rolando Paleko studijos darbu.

Iki pat žemės besitęsiantis šlykštaus violetinio tono stiklinis fasadas garantuoja, kad pastatas nuo pat pirmųjų centimetrų spinduliuos korporacinę biurų pastato energiją. Galite būti garantuoti, kad neatskirsite – pirmajame aukšte biurų patalpos ar restoranas. Taip pat abejonių kelia stipri, vientisa aukštybinė pastato dalis. Pirmuose šešiuose aukštuose bus įkurtas viešbutis, kurio reikalavimai langams gali skirtis nuo biurų dalies, todėl labai tikėtina, kad realybėje atsiras akivaizdus skirtumas tarp funkcijų ir stipraus vertikalumo nebeliks. Fasado išraiškos iš vakarinės Konstitucijos prospekto pusės net Palmira nesugebėtų paaiškinti. Ta fasado prielipa kompoziciškai ir funkciškai yra nepaaiškinama.

Pastato prieigos

Pastatas yra pamautas ant Baltojo tilto ašies, vedančios į Europos aikštę. Stengiantis nepertraukti šios judėjimo krypties, pirmajame aukšte formuojamas atviras pasažas, kuris dalina pastatą į dvi dalis – žemutinę (6 aukštų) ir aukštybinę (18 aukštų). Ties šiuo pasažu maždaug ir baigiasi visos pastangos suformuoti darnią ir patrauklią aplinką visuomenei. Aiškinamajame rašte minima, kad „žmonių su fizine negalia laisvas ir nevaržomas judėjimas užtikrinamas visoje teritorijoje“, tačiau nei plane, nei pastato vizualizacijose neįmanoma įžvelgti jokių pandusų neįgaliesiems. Vienintelė galimybė jiems keliauti per teritoriją išvengiant laiptų – kilti/leistis dviračių taku. Projektavimas žodžiais tęsiasi ir kalbant apie kitus aplinkos elementus: „pietvakarinėje sklypo dalyje numatomas atraktyvus pastato akcentas – žalioji zona su vaikų žaidimų aikštelėmis ir atvira lauko infrastruktūra“. Plane net schematiškai nėra nupiešta jokia žaidimų zona, o vizualizacijose toje vietoje pavaizduoti betoniniai borteliai.

Automobilių pateikimas formuojamas iš Konstitucijos prospekto pusės. Prie viešbučio ir biurų fojė formuojama automobilių privažiavimo zona, kuri kerta formuojamą Baltojo tilto ir Europos aikštės ašį. Tai nėra idealus sprendimas, tačiau eismas šioje zonoje turėtų būti neintensyvus ir lėtas, todėl neturėtų sukelti didelių problemų pėstiesiems. Automobilių srauto organizacija kelią klausimų, ypač vienpusio ir dvipusio eismo susikirtimas posūkyje – tikrai ne idealus sprendimas. Nors aiškinamajame rašte kalbama apie 4 žvaigždučių viešbutį, pagal plane parodytą eismą, autobusų privažiavimas gali būti neįmanomas dėl staigių posūkių, ką kalbėti apie parkavimą, kurio išvis nėra. Neaišku kaip su dviračių parkavimu, greičiausiai jis yra rūsyje – niekur nėra parašyta kiek dviračiams skirta vietų.

Pirmas aukštas

Pirmajame aukšte pėsčiųjų pasažas skiria pastatą į dvi dalis – viešbučio fojė su restoranais ir biurų fojė su parduotuvėmis. Logiškas ir aiškus funkcinis padalinimas. Toliau – niekas neaišku. Nei biurų, nei viešbučio dalyje nepažymėtas joks pagalbinis aptarnavimas, vadinasi, visi rakandai į viešbučio kambarius ir biurus keliaus per bendrus įėjimus ir fojė, o pagal žymėjimą plane galima suprasti, kad arba nėra jokių specialių didesnių gabaritų liftų aptarnavimui arba visi liftai yra tokie (kas būtų neracionalu). Taip pat liftų skaičius kelia klausimų, nes praktiškai visi kiti konkurse dalyvavę architektai, kurie pasiūlė analogiškas tūrines schemas – vienas žemas ir vienas aukštas pastatai („Arrow“, Paleko „ARCHstudija“, „Natkevičus ir partneriai“), turėjo daugiau liftų, tik „PLH Arkitekter“ pasiūlė tiek pat – po tris liftus viešbučiui ir ofisams, bet jų viešbučio planas yra nepalyginamai kompaktiškesnis nei Danielio Libeskindo studijos.

Pirmojo aukšto plane išlenda dar daugiau ylų iš maišo. Aiškinamajame rašte kalbama apie panoraminę terasą: „Ši terasa atvira visuomenei, tačiau taip pat siūloma uždariems renginiams su pilno aptarnavimo galimybėmis“. Puiku, tačiau neįmanoma. Įprastai panašaus tipo pastatuose, panoraminė terasa priskiriama viešbučiams ir visas pateikimas organizuojamas per jų fojė (ar apskritai atskirą, dedikuotą įėjimą). Biurai turi griežtą lankytojų kontrolę, fiksuotą darbo laiką, kai tuo metu viešbučiai dirba visą parą ir yra atviresni visuomenei. Šiame, Libeskindo studijos projekte, viskas daroma atvirkščiai – į panoraminę terasą galima patekti tik per biurų fojė ir tik naudojantis tais pačiais liftais kaip ir biurų darbuotojai. Kas reikštų, kad bet koks prašalaitis lengvai galėtų klaidžioti po šiame pastate įsikūrusiais biurų patalpas. Jeigu šioje terasoje sumanytų įsikurti kavinė, jos aptarnavimas komplikuotų biurų veiklą. Jeigu renginius stogo terasoje aptarnautų restoranas pirmajame aukšte – jis turėtų visas gėrybes iš virtuvės tempti per viešbučio fojė, atvirą pasažą ir biurų fojė. Sunku rasti planą, kuris turėtų mažiau logikos negu šis.

Viešbutis

Kambarių planas yra stebėtinai racionalus, turint omenyje įmantrią pastato formą. Tačiau pats aukšto planas, net ir matant didžiules architektų pastangas padaryti jį logišką yra painesnis už labirintą Kubriko „Švytėjime“. Nežinia kiek laiko gali užtrukti bandymas rasti kambarį tolimajame kampe. Viešbučio aukšto plane taip pat galima išvysti pavyzdinį architektūrinį pirstelėjimą – prie vienos laiptinės pažymėtą vienintelę techninę šachtą. Būtų labai įdomu išvysti kaip per šį siaurą tarpą bus išvedžiotos visos reikalingos komunikacijos ir kaip techniniai darbuotojai galės ją pasiekti. Taip pat ši techninė šachta neegzistuoja pirmo aukšto plane, todėl kyla klausimas kam yra skirtos techninės patalpos rūsyje, jeigu jos neturi jokio ryšio su pastatu. Architektai galėjo šios šachtos išvis nerodyti, tuomet gal dar būtų galima kažkaip diskutuoti apie eskizinį projekto lygį, bet ji yra parodyta – vadinasi buvo bandoma apie kažką galvoti, neaišku ką. Paprastai aukštesnės klasės viešbučių operatoriai pageidauja atskirų aptarnavimų liftų (kurių kaip aptarėme čia nėra), šalia kurių viešbučio aukštuose būtų patalpos patalynei ir kitiems rakandams. Šiame projekte yra keletas galimai tokių patalpų, tačiau labai neracionaliniai ir nelogiškai toli nuo liftų.

Biurai

Biurų planai yra lengviausia projekto dalis. Visa esmė yra racionalus judėjimo (liftų, laiptinių) branduolys ir teisingi atstumai iki langų. Kadangi liftai jau buvo pakomentuoti, jokių techninių šachtų nėra numatyta (matyt biuruose nėra nei šildymo, nei vėdinimo, nei elektros), o atstumai nepažymėti – sunku kažką daugiau komentuoti.

Išvados

Galima būtų reikšti pretenzijas dėl tokio priekabumo, tačiau jeigu Marius Šaliamoras kažką svaigsta, kad „šis projektas pakels kartelę“ – tuomet ieškokime tos kartelės. Galima būtų sakyti, kad tai yra menkos pastabos ir tai tik eskizinis, konkursinis projektas, tačiau kiti konkurso dalyviai pateikė žymiai detalesnius projektus su veikiančiais sprendimais. Daug loginių klaidų rodo visišką nesusivokimą ir nusispjovimą į kontekstą. Šis darbas apskritai yra gana žemo lygio. Visos pastabos buvo apie dalykus, kuriuos aukšto lygio architektai užsimerkę padarytų. Kai kurias problemas, kaip technines šachtas, viešbučio pagalbines patalpas, autobusų parkavimą, nesunku išspręsti, tačiau nesusipratimas su stogo terasa, sufleruoja, kad vienintelis sprendimas bus jos panaikinimas, o fasado išraiška realizavus gali būti visiškai kita. Todėl daug elementarių klaidų gali radikaliai koreguoti ar išvis sabotuoti projekto idėjas – net ne idėjas, o blogai nukopijuotas standartines klišes. Jeigu kalbame apie pasaulinio lygio žvaigždę ir naujus pasaulinius standartus, tai galbūt ir vertinkime tuos darbus akyliau, Mariau?

Pats architektas ir jo pasiūlyta išraiška yra kažkoks „Avtoradio Diskoteka 80“ koncertas dešiniajame Neries krante. Jokios nuovokos apie pasaulines tendencijas ir kontekstą. Matyt Kaušpėdui ir Šaliamorui tokie koncertai primena jaunystę, gerus studentiškus laikus, todėl patinka. Koncerto organizatoriai džiaugiasi prikalbinę „tokią žvaigždę“ apsilankyti mūsų Gedimino kalno papėdėje.

Žiūriu dabar įsijungęs tą „Al Bano“ 2011 metų koncertą Maskvoje – apsirengęs kažkokią Kauno automobilių turgaus pardavėjo striukę, džinsus, pasirišęs šaliką, nekoordinuotai staiposi jis pagal fonogramą, tik dainos pabaigoje bando užtraukti gyvai. Dėl nesuvokiamų priežasčių pradeda daryti atsispaudimus – gal nori parodyti, kad dar turi energijos. Aplink kažkokia sportinių šokių grupė. Ir „Felicita“, nes ką daugiau jis gali uždainuoti? Tai yra Libeskindas. Tai yra Vilniaus dešinysis krantas.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

FOTOGALERIJA Naujo verslo centro Vilniuje K18 projektai (79 nuotr.)

Sekite NT rinkos naujienas ir tendencijas „Facebook“ puslapyje „VŽ Nekilnojamasis turtas“

Gauk nemokamą STATYBOS IR NT savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Daugiausia naujų dangoraižių pernai pasistatė kinai

Per 2019-uosius pasaulyje iškilo 129 įspūdingi dangoraižiai, suskaičiavo JAV ne pelno organizacija „The...

Laisvalaikis
2020.01.21
Kelių direkcija pasirašė 8 žvyrkelių asfaltavimo darbų sutartis 

Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) praneša pasirašiusi 8 žvyrkelių asfaltavimo darbų sutartis.

Nurodymus „iš viršaus“ pakeitė partnerystės siekis Verslo tribūna

Praėjusių metų gegužę pradėta Vilniaus savivaldybės administracijos reforma nebuvo tradicinė. Šį kartą čia...

Statyba ir NT
2020.01.21
Aiškumas dėl „Brexit“ kilstelėjo ir būsto kainas JK, ir sandorių kiekį Premium

Po pernai gruodžio 12 d. įvykusių Jungtinės Karalystės (JK) pirmalaikių parlamento rinkimų, solidžios...

Statyba ir NT
2020.01.21
Prokurorai atlieka tyrimą dėl nesaugios komercinio komplekso „Europa“ aikštelės

Prokurorai atlieka tyrimą dėl nesaugios komercinio komplekso „Europa“ Vilniuje aikštelės, tai BNS patvirtino...

Statyba ir NT
2020.01.21
Sutelktinio investavimo į NT platforma pritraukė 180.000 Eur investiciją

Lietuvių įsteigta sutelktinio investavimo į NT platforma „EvoEstate“, kuri veikia kaip kitų NT platformų...

Rinkos
2020.01.21
Sovietinius daugiabučius renovuosime 100 metų Premium 8

Šiuo metu Lietuvoje yra apie 35.000 daugiabučių, kuriuos reikėtų renovuoti. Tačiau dabartinis darbų tempas...

Statyba ir NT
2020.01.21
„Profitus“ rezultatai: nuostoliai augo 2, bet pajamos pašoko 6 kartus 2

Lietuvos NT sutelktinio finansavimo platforma „Profitus“ pernai patyrė 415.000 Eur nuostolių – 2,1...

Rinkos
2020.01.21
„Omberg“ būstų pardavimus didino 74% 1

Nekilnojamojo turto plėtros bendrovė „Omberg“ 2019 m. Vilniuje susitarė dėl 456 butų ir kotedžų pardavimo –...

Statyba ir NT
2020.01.21
Europos sostinių stadionų lokacija patvirtina Vilniaus pasirinkimą Verslo tribūna 4

Dėl Lietuvos nacionalinio stadiono Vilniuje kilusiose diskusijose neretai pasigirsta argumentų, kad Europoje...

Statyba ir NT
2020.01.21
ES verslui bankai skolina noriau, o Baltijos šalys alksta finansavimo Premium 5

2019 m. pabaigoje Europos Komisijos (EK) atlikta įmonių apklausa parodė, kad visose ES šalyse bankų noras...

Verslo aplinka
2020.01.21
Turto bankas buria komandą Lukiškių kalėjimo panaudos koncepcijai parengti

Turto bankas buria ekspertų komandą, kuri teiks siūlymus, kaip pritaikyti Lukiškių kalėjimą visuomenės...

Statyba ir NT
2020.01.20
VMI: augant trumpalaikės NT nuomos pasiūlai, didėja ir šešėlio mastas   Premium 3

Trumpalaikės nekilnojamojo turto (NT) nuomos paslaugas pagal verslo liudijimą teikiančių asmenų skaičius...

Statyba ir NT
2020.01.20
„Rewo“ butų pardavimus augino 31% 3

Nekilnojamojo turto (NT) plėtros bendrovė „Rewo“ 2019-aisiais Vilniuje susitarė dėl 323 butų pardavimo.

Statyba ir NT
2020.01.20
Priešpriešą tarp visuomenės ir NT plėtotojų kursto chaotiški institucijų sprendimai

Dauguma Vilniaus, Kauno centrinėse dalyse ar Kuršių nerijoje plėtojamų nekilnojamojo turto (NT) projektų...

Statyba ir NT
2020.01.19
„Siemens“ arenos valdytoja siekia nutraukti Palangos koncertų salės koncesiją

„Siemens“ arenos valdytoja „Universali arena“ siekia nutraukti Palangos koncertų salės koncesijos sutartį su...

Paslaugos
2020.01.18
Neringa pradeda tvarkyti Urbo kalną

Neringoje, Nidos gyvenvietėje, prasidėjo Urbo kalno kraštovaizdžio formavimo ir infrastruktūros darbai. Per 8...

Laisvalaikis
2020.01.18
Didžiausias būsto sandoris Londone: investuotojas iš Kinijos paklojo 200 mln. GBP Premium 1

Kinijos nekilnojamojo turto (NT) grupės „CC Land“ įkūrėjas ir valdybos pirmininkas Cheung Chung-kiu pasiekė...

Statyba ir NT
2020.01.18
Po gerų pernykščių metų „Eika“ šiemet suplanavo 45 mln. Eur investicijas

Nekilnojamojo turto (NT) ir statybos įmonių grupė „Eika“ pernai pardavė 450 butų – 27% daugiau nei užpernai...

Statyba ir NT
2020.01.17
Vilniaus senamiestyje kuriamas „Senatorių pasažas“ Premium 5

Restoranų verslo padangėje jau senokai sklando kalbos, jog iš viešbučio „Pacai“ restoranų su visa komanda...

Laisvalaikis
2020.01.17

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau