Mėnesio sandoris: „Bacardi“ gėrimų lentyną pildo tekilos verslu

Tikimasi, jog sandoris bus užbaigtas dar pirmąjį 2018 metų ketvirtį, gavus reikiamus rinką prižiūrinčių institucijų patvirtinimus.
Į tekilos gamybos ir pardavimo įmonės mažumos akcijų paketą „Bacardi“ investavo dar prieš dešimtmetį. Nors 2008 m. oficiali įsigijimo suma nebuvo įvardinta, rinkoje spekuliuojama, jog už 30% akcijų paketą „Bacardi“ tuo metu sumokėjo mažiau nei 350 mln. Eur, atitinkamai visą verslą įvertindama kone keturis kartus mažiau nei šių metų sandorio metu. Finansų analitikų skaičiavimais, „Patron“ metinės pardavimo pajamos dabar siekia daugiau nei 500 mln. Eur, tad „Bacardi“ investicijos vertė prilygsta apytikriai 7,5x pardavimų daugikliui.
Po įsigijimo pagrindiniai trys „Patron“ lyderiai - generalinis direktorius, vykdantysis direktorius bei rinkodaros vadovas - liks savo pareigose, o buvęs pagrindinis akcininkas bei vienas įkūrėjų Johnas Paulas DeJoria taps „Patron“ ambasadoriumi, besirūpinančiu bendrais „Bacardi“ ir „Patron“ socialiniais bei aplinkosaugos projektais.
Rinkos tyrimų duomenimis, sėkmingai užbaigus įsigijimą „Bacardi“, be žymiojo romo savo portfelyje turinti tokius prekės ženklus kaip „Grey Goose“, „Bombay Sapphire“ ar „Dewar‘s“, taps antra didžiausia itin aukštos klasės alkoholinių gėrimų rinkos žaidėja Jungtinėse Amerikos Valstijose pagal vertę.
Argumentų, kodėl būtent tekilos prekės ženklas tapo pirmuoju „Bacardi“ naujojo vadovo Mahesho Madhavano įsigijimų taikiniu, galima rasti žvelgiant į pokyčius globalioje alkoholinių gėrimų rinkoje.
Visų pirma, pasaulyje pastebimas aukštos kokybės alkoholinių gėrimų populiarumo augimas masinės produkcijos vartojimo sąskaita. Pasikeitė ir požiūris į tekilos vartojimą. Seniau laikytą neatsiejamu masinių vakarėlių gėrimu, keli aukštos klasės tekilos prekės ženklai pavertė vis populiaresniu ingredientu alkoholinių kokteilių gamyboje ar net pakankamai kompleksišku stipriuoju gėrimu grynam vartojimui. Šie pokyčiai pažymi, jog tekila žengia į aukštos klasės („premium“) segmentą.
Galbūt dėl gerėjančios ekonominės situacijos, o galbūt dėl besikeičiančių vartojimo įpročių pasaulyje vis dažniau renkamasi brangiuosius alkoholinius gėrimus, taip pat ir tekilą. Tyrimų duomenimis, 2016 metais alkoholinių gėrimų rinkai traukiantis 1,3%, tarptautiniai tekilos pardavimai išsaugo net 5,2%.
Patrauklus taikinys
Augantis tarptautinis iš Meksikos kilusio gėrimo populiarumas įkaitino ir tarptautinę įsigijimų rinką. „Bacardi“ sandoris su „Patron“ - jau trečiasis garsiai nuskambėjęs aukščiausios klasės tekilos prekinio ženklo įsigijimas per pastaruosius metus.
Vos keletu dienų anksčiau nei „Bacardi“, Prancūzijoje įsikūręs aukštos klasės stipriųjų alkoholinių gėrimų bei vynų tarptautinių rinkų žaidėjas „Pernod Ricard“ neatskleisdamas sandorio detalių pranešė užbaigęs „Avion Tequila“ įsigijimą.
2017 m. birželį viena didžiausių alkoholio gamintojų pasaulyje „Diageo“ pranešė perkanti garsaus aktoriaus George Clooney ir jo draugų sukurtą „Casamigos“ tekilos ženklą, iš karto mokėdama daugiau nei 500 mln. Eur bei papildomai apytikriai 230 mln. Eur vėliau, priklausomai nuo ateinančių 10 metų finansinių rezultatų. Nors „Casamigos“ finansiniai rodikliai nebuvo viešai atskleisti, „Morgan Stanley“ analitikai daro prielaidą, jog pardavimo pajamos turėtų apytikriai siekti 35 mln. Eur, o sandorio vertė galėjo prilygti 20-čiai metinių pardavimų.
Tiek „Patron“, tiek „Casamigos“ įsigijimai vertinami daugiau nei palyginamųjų įmonių rinkos kaina, kuri svyruoja tarp 4x ir 6x metinių pardavimo pajamų daugiklių. Tai parodo, jog investuotojai įžvelgia potencialą realizuoti augantį aukštos klasės gėrimų populiarumą, todėl yra pasirengę mokėti daugiau nei indikuoja rinka.
Sandorio reikšmė Lietuvai
Oficialiame „Bacardi“ pranešime spaudai įmonės vadovas Maheshas Madhavanas pažymėjo, jog sėkmingai užbaigus sandorį vienas iš tikslų bus auginti „Patron“ pardavimus už Jungtinių Amerikos Valstijų ribų, pasinaudojant „Bacardi“ turimu tarptautiniu pardavimų tinklu. Tad galime prognozuoti, jog šis užjūryje populiarus prekės ženklas taps gerokai labiau pastebimas mums artimoje Europos rinkoje, kur „Bacardi“ turimi prekės ženklai užima gan svarbias vietas pardavimų lentynose.
Nors kitokios tiesioginės įtakos sandoris mūsų šaliai neturi, vertinant strategiškai „Patron“ įsigijimas galėtų tapti savotišku modeliu naujų alkoholinių gėrimų atvedimui į mūsų rinką ateityje. Atsižvelgiant į Lietuvoje įvestus alkoholio reklamos apribojimus, galime svarstyti, jog nauji alkoholinių gėrimų prekės ženklai mus galės pasiekti tik per įsitvirtinusius rinkos žaidėjus, mat draudžiant bet kokią susijusią reklamą naujų žaidėjų žengimas į mūsų rinką tampa itin dideliu iššūkiu.
Ieva Zabielskaitė yra Lietuvos finansų patarėjų įmonės „Summa Advisers“ analitikė