Verslo strategija: laikas užkurti antrą variklį

Reklama publikuota: 2021-02-04
Giedrius Keraitis, verslo valdymo paslaugų bendrovės „Mažeika ir partneriai“ partneris, strategijos praktikos grupės vadovas.
svg svg
Giedrius Keraitis, verslo valdymo paslaugų bendrovės „Mažeika ir partneriai“ partneris, strategijos praktikos grupės vadovas.

2020-aisiais pasaulį užgriuvusi pandemija daugelį verslų užvertė sunkiai išsprendžiamais rebusais, o didžiausią sumaištį – kaip ir žmonių gyvenimuose – įnešė tai, kad sugriuvo ar liovėsi veikti anksčiau nusistovėjusios veiklos schemos. Tačiau giliau peržvelgus verslo dinamiką, paaiškėja: verslo modeliai keitėsi jau kurį laiką. Pandemija tik išryškino šiuos pokyčius ir įjungė signalą naujam startui: laikas keisti požiūrį į verslą plačiąja prasme.

Giedrius Keraitis, verslo valdymo paslaugų bendrovės „Mažeika ir partneriai“ partneris, strategijos praktikos grupės vadovas, pastebi: daugelis seniai egzistuojančių verslų tampa įpročių vergais, taiko tas pačias kasdienio gyvenimo taisykles ir nelabai noriai reaguoja į aplinkos pokyčius.

„Tačiau verslo aplinka  pasikeitė, „business as usual“ verslas („viskas kaip visada“) tapo turbulentišku verslu. Ribos tarp atskirų verslo sektorių  nyksta, ir senojo mąstymo nebepakanka, jei norime išlaikyti sėkmingą verslą ir apsisaugoti nuo rizikų“, – pažymi G. Keraitis.

Tai, ką sakote, skamba gana radikaliai – norite pasakyti, kad net sėkmingi šios dienos verslai stovi ant slenksčio, kurį peržengus gali slypėti duobė žarijų?

Dėl tam tikrų pokyčių – juos netrukus išvardinsiu – neliko aiškių takoskyrų tarp atskirų verslų, tenka permąstyti esamus verslo modelius plačiąja prasme, keisti nusistovėjusį požiūrį į verslą. Mums įprastas mąstymas, kad aš dirbu rinkoje X ir teikiu paslaugą Y, tampa pavojingas. Norėdamas augti ir išlikti konkurencingas, verslas turi nuolat ieškoti būdų, kaip išplėsti rinkos X ribas ir klientams pasiūlyti naują vertę. Kaip šalia savo pagrindinio verslo užkurti naują, kuris, pageidautina, sukurtų sinergijas. Pavadinkime tai antrojo variklio užkūrimu.

Ne taip seniai kiekvienas verslas turėjo apibrėžtą rinką, joje rinkos žaidėjai konkuravo dėl tam tikro skaičiaus klientų. Šioje kovoje buvo aiškūs lyderiai ir pralaimėtojai, laimėdavo tie, kurie užimdavo didžiąją dalį rinkos ir pelno sektoriuje. Kiekviename sektoriuje buvo maždaug po 6 žaidėjus, du iš jų – sparčiausiai augantys, didžiausią pelno dalį uždirbantys lyderiai.

Savaime suprantama, kad naujam žaidėjui įeiti į tokią rinką buvo labai sunku: klientai pasidalinti, žinomumas sukurtas, vartotojų įpročiai susiformavę, žaidėjai puikiai žino taisykles. Laimi tas, kas sugeba efektyviausiai panaudoti ribotus resursus.

Gal galėtumėte konkrečiais pavyzdžiais iš konkrečių sektorių pailiustruoti savo įžvalgas?

Žinoma. Visiems pažįstamas pavyzdys –mobilusis ryšys. Vartotojų skaičius ir rinkos potencialas šiame sektoriuje buvo aiškiai apibrėžtas, taigi daugelį metų vyko „grožio konkursai“ tarp operatorių, klientų migracija.

Tuomet kas gi iš esmės pasikeitė šiandien?

Verslas atsidūrė neribotų išteklių pasaulyje. Per pastaruosius 20 metų verslų uždirbami pelnai tris kartus lenkė BVP augimą, o palūkanų normos niekada nebuvo tokios žemos. Šiuo metu verslas kaip niekada turi palankias sąlygas surasti finansavimą gerai verslo idėjai.

Dėl šios priežasties per pastaruosius penkerius metus registruojamų startuolių skaičius pasaulyje išaugo 10 kartų. Kasmet registruojama daugiau kaip 100 milijonų naujų startuolių ir dauguma jų   kėsinasi į tą patį rinkos „pyragą, kuris jau yra padalintas tarp esamų rinkos žaidėjų Jei nenori prarasti savo pyrago dalies esi pats priverstas mąstyti kaip startuolis – nuolat ieškoti naujų verslo galimybių.

Nebeliko aiškių ribų tarp sektorių, nėra iki galo aiškios žaidimo taisyklės. Naujos galimybės gimsta daug greičiau, nei verslo gebėjimas jas perprasti ir pritaikyti. Kas tavo konkurentai? Pagal kokius kriterijus nustatyti žaidimo laimėtoją? 20 metų kartota efektyvumo mantra permainingame versle prarado magiškąją galią.   

Grįžkime prie ankstesnio  pavyzdžio ir pažvelkim kaip išsiplėtė mobilaus ryšio operatorių žaidimo aikštelė: interneto, televizijos paslaugų, elektronikos prekių  pardavimas, automobilių, būstų, kelionių draudimas, specializuoti sprendimai verslui, apmokėjimo už kitų tiekėjų paslaugas platforma....

Ką tik „Ignitis“ grupė teikė energijos paskirstymo paslaugas Lietuvoje, dabar stato vėjo, saulės, biokuro jėgaines Lietuvoje ir užsienyje, teikia energijos pasaugojimo paslaugas, įrenginėja elektromobilių stoteles, siūlo apšvietimo modernizavimo sprendimus, šildymo sprendimus. Tai yra milžiniškas pokytis. Organizacijos keičiasi iš esmės, nes verslo aplinka pasikeitė ir senas verslo modelis nebeveikia.

Kas dar, be išteklių pertekliaus, griauna senas žaidimo taisykles?

Motyvacijos pokyčiai. Anksčiau verslo vertė priklausė nuo jo turimo materialaus turto (darbo priemonės, įrengimai, pastatai, kt.), šiandien turtas sudaro tik 16% verslo vertės, o 84% sudaro nematerialus turtas — prekės ženklas, verslo augimo perspektyvos, technologinės žinios ir kita. Verslų pardavimų kainos (kaina/ EBITDA santykis) niekada nebuvo tokios aukštos. Galimybės pradėti ir sparčiai užauginti naują verslą yra didesnės nei bet kada. Sėkmės atveju verslininkas per kelerius metus, neturėdamas didelio investicinio kapitalo, gali uždirbti milijonus.

Ir – technologinės galimybės, kurios atveria naujas verslo nišas. Tarptautinė inovacijų ir strateginio valdymo kompanija „311 Institute“ prognozuoja, kad per artimiausius metus atsiras 168 naujos technologijos, kurių spėjama rinkos vertė sieks apie 500 mlrd. USD. Pavyzdys: mobilaus ryšio tiekėjams naujos technologinės galimybės (interneto sparta) leido tapti televizijos paslaugų tiekėjais.  Tradicinę taksi rinką pasaulyje sugriovė mobili telefono aplikacija (Uber, Lyft, Bolt, kt.).

Užsiminėte apie antrąjį verslo variklį, kas tai ir kaip jį užkurti?

Jau dabar matome, kad pirmyn veržiasi bendrovės, kurios sugeba išplėsti savo „žaidimų aikštelę“, kurios ribas nubrėžia ne paslauga ar sektorius, o vartotojų poreikiai, esami verslo gebėjimai, galimos sinergijos tarp verslų. Antrasis variklis – tai kitoks mąstymas versle, suvokimas, kad neužtenka to, kas yra(„business as usual“) . Iš esmės tai – nauja verslo kultūra. Verslas įeina į etapą, kuriame iš pirmo žvilgsnio rizikingi sprendimai ilgoje perspektyvoje gali tapti saugiausiais. 

Esamoje organizacijoje, kuri jau turi įvaizdį, išteklius ir kompetencijas, nauja verslo kryptis gali plėtotis  greičiau ir efektyviau, nei naujo rinkos žaidėjo atveju. Mobiliojo ryšio operatoriai tapo atsiskaitymų platformomis todėl, kad turi gebėjimus, tai yra patogu vartotojams ir iš to gali uždirbti pelną. „Ignitis“ pradėjo statyti saulės ir vėjo jėgaines, nes turi paskirstymo tinklus ir gali teikti elektros energijos pasaugojimo paslaugą.  80% atvejų naujas verslas sukuria sinergijas su pagrindiniu organizacijos verslu.

Antrasis verslo variklis neleidžia verslams stagnuoti, suteikia įrankius mobilizuoti, įkvėpti darbuotojus, suteikti jiems savirealizacijos erdvės. Sulig visu tuo verslas turi daugiau galimybių augti ir išlikti konkurencingas.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Kaip išvengti IT gaisrų įsisiūbuojant skaitmenizacijai Verslo tribūna

Sparčiai kintantys klientų poreikiai, reiklumas kokybei ir duomenų saugumui bendrovėms bei organizacijoms...

Reshape! Business
2021.06.07
D. Maksimavičius: kita pandemijos stotelė – kibernetinis saugumas ir mišrus darbas Verslo tribūna

Dominykas Maksimavičius, „Tele2“ verslo skyriaus pardavimų vadovas, teigia, kad net ir rinkai grįžus į vėžes...

Reshape! Business
2021.05.26
Žmonių ir technologijų sąveika - klientų aptarnavimo ateitis Verslo tribūna 1

Paslaugų kraustymasis į virtualią erdvę vyko jau nemažai metų, tačiau COVID-19 pandemija suteikė didžiulį...

Reshape! Business
2021.04.19
Duomenų skaitmenizacija: kad maža klaida nevirstų didelėmis pasekmėmis Verslo tribūna

Informacijos amžius, kuriame gyvename, pateikia daugybę iššūkių. Ypač tai aktualu kalbant apie augančius...

Reshape! Business
2021.04.19
Sunkmetį smulkiam ir vidutiniam verslui siekia palengvinti e. prekybos lyderė „Pigu.lt“ Verslo tribūna 5

„Pigu.lt“ prekybos centras internete tiesia ranką sunkumus išgyvenančiam smulkiam ir vidutiniam verslui.

Reshape! Business
2021.04.13
D. Maksimavičius: kiek įmonei kainuoja praleistas skambutis? Verslo tribūna

Jeigu paklaustume, ar atsilieptumėte į kliento skambutį vidurnaktį, ko gero sulauktume dvilypių atsakymų.

Reshape! Business
2021.04.08
ES parama žaliajai ekonomikai: pagrindas paklotas, dar didesnės ambicijos – ateityje Verslo tribūna 1

Investicijos į žaliąją ekonomiką jau kelerius metus įvardijamos viena pagrindinių krypčių ES – šiomis...

Reshape! Business
2021.04.01
Personalo valdymas pandemijos metu: ilgoms diskusijoms laiko neliko Verslo tribūna

Pamenate begalines diskusijas įmonėse, kokias sąlygas ir kokiomis aplinkybėmis sudaryti darbuotojams dirbti...

Reshape! Business
2021.03.30
Pakeitus požiūrį į IT, aplikacijai sukurti gali pakakti ir keleto savaičių Verslo tribūna 2

Galimybė greitai prisitaikyti prie aplinkos iššūkių pandemijos ribojimų akivaizdoje tapo atsparumo sąlyga...

Reshape! Business
2021.03.29
E-komercija atvėrė daugiau galimybių verslui, tačiau ir čia lengvo kelio nėra Verslo tribūna

Žinome, kad istorija mėgsta kartotis. E-komercijai veržiantis į naujas aukštumas, kalbiname vietos rinkos e.

Reshape! Business
2021.03.24
ES investicijos į MTEP: sukurtos inovacijos didina konkurencingumą Verslo tribūna 1

Moksliniai tyrimai ir eksperimentinė plėtra (MTEP) bei šioje srityje įgyvendinami šalies bendrovių projektai...

Reshape! Business
2021.03.18
Tiekimo grandinė: vyksta esminiai pokyčiai Verslo tribūna

Pasaulis jau daugiau nei metus mėgina susidoroti su žmogiškaisiais ir ekonominiais iššūkiais, kuriuos sukėlė...

Reshape! Business
2021.03.18
Skaitmeninė ateitis – per ES remiamus projektus Verslo tribūna

Pokyčiai, technologijos, skaitmenizavimas – šios sąvokos linksniuojamos daugelio įmonių, didelių ir mažų,...

Reshape! Business
2021.02.25
Kodėl daugiau perkame internetu: kaip per metus pasikeitė šalies gyventojų kasdienybė Verslo tribūna

Koronaviruso pandemija iš pamatų pakeitė ne tik mūsų kasdienę rutiną, bet ir  apsipirkimo įpročius. Dar iki...

Reshape! Business
2021.02.25
D. Maksimavičius: „Tele2“ išmoktos karantino pamokos Verslo tribūna

Beveik metus dėl pandemijos visiškai kitaip darbą organizuojantys verslai į įprastas vėžes greičiausiai...

Reshape! Business
2021.02.25
Projektų valdymas: pandemijos pamokos ir iššūkiai Verslo tribūna

Pandemija atsėlino jau prieš metus, ir per šį laikotarpį daugeliui verslų teko pripažinti: be pokyčių – nė iš...

Reshape! Business
2021.02.24
Verslo strategija: laikas užkurti antrą variklį Verslo tribūna 1

2020-aisiais pasaulį užgriuvusi pandemija daugelį verslų užvertė sunkiai išsprendžiamais rebusais, o...

Reshape! Business
2021.02.04
„Pigu.lt“ e. prekybos platforma per metus pritraukė apie 2000 pardavėjų: viršyti apyvartos lūkesčiai ir pagalba šimtams verslų Verslo tribūna 8

Verslo pasaulį pernai sukausčiusi koronaviruso pandemija ir toliau diktuoja savo taisykles – tęsti savo...

Reshape! Business
2021.01.27
G. Mažeika: „Kai kuriems verslams – tai ne krizė, o tiesiog stipriai pasikeitusi verslo aplinka“ Verslo tribūna

Verslo valdymo paslaugų bendrovės „Mažeika ir partneriai” ekspertai nuolat intensyviai dirba su įmonių...

Reshape! Business
2021.01.26
„Reshape! Business“: kaip staigius pokyčius paversti gairėmis, vedančiomis į verslo augimą   Verslo tribūna

Pandemija paveikė valstybes, bendruomenes, įmones, kiekvieną visuomenės narį atskirai. Visiems teko išmokti...

Reshape! Business
2021.01.25

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku