„Tesla Motors Gigafactory“ Lietuvoje? Kodėl ne?!

Publikuota: 2016-12-07
Vladas Lašas, verslininkas, visuomenininkas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladas Lašas, verslininkas, visuomenininkas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Verslininkas, visuomenininkas

Ar jau atšventėte savo bendrovės sidabrinį jubiliejų? Tiems, kurie ją įkūrė, dabar labai įdomu ir džiugu prisiminti, kaip buvo tada, kiek reikėjo ryžto, drąsos, tikėjimo ateitimi, kad pradėtų kitokį kūrybos ir darbo gyvenimo etapą.

Tada daugumai verslo pradžia atrodė net pavojinga, tuomečių verslo įkūrėjų, paliekančių stabilias darbo vietas, nesuprato ir tėvai. Ar šiandien mes ryžtamės daryti ką nors panašaus – tokio reikšmingo, ką vertėtų minėti po 25 metų? Mes puikiai mokame džiaugtis praeities žygiais ir darbais, paminėti gražias sukaktis, statyti paminklus, įrengti atminimo lentas. Tačiau juk didžiausia pagarba ir atminimas praeities kūrėjams ir lyderiams – jų siekių verti darbai. Turime kurti ateičiai, daryti ir dabar tai, kas svarbu pasauliui, kuriame gyvens mūsų vaikai ir anūkai.

Daug kam atrodo, kad tada, kai griuvo Berlyno siena, kai iš esmės keitėsi mūsų pasaulis, kai visi kartu kūrėme valstybę, buvo aiškiau, lengviau ir paprasčiau pasiryžti ir keistis patiems. Ar tikrai? Pasaulis ir Lietuva dabar keičiasi nė kiek ne lėčiau. Dabartinės mūsų ir viso pasaulio problemos yra nė kiek ne mažesnės galimybės daryti reikšmingus darbus, atsirasti tikriems lyderiams, kurti naujas verslo sritis. Kaip rasti tą didžiulį, įkvepiantį ir transformuojantį mūsų visuomenę tikslą ir kartu visiems jo siekti?

Prisimenu savo gero bičiulio José Marios Figuereso pasakojimą apie savo prezidentavimo pradžią Kosta Rikoje. Kaip paversti agrarinę 3 mln. gyventojų valstybę ateities technologijų šalimi? Pasikviesti „Intel“! Niekas tada netikėjo, – net patys „Intel“ atstovai, – kad tuomet jie didžiausią savo investiciją į pietus nuo JAV padarys būtent Kosta Rikoje, nes „Intel“ atrankos favoritės buvo kitos, gerokai didesnės, Pietų Amerikos šalys. Bet prezidentas J. M. Figueresas pats ėmėsi iniciatyvos, mobilizavo savo komandą, ir po intensyvių derybų „Intel“ 1996 m. nutarė statyti 300 mln. dolerių vertės mikroschemų gamyklą Kosta Rikoje. „Intel“ produkcija radikaliai – beveik pusantro karto (!) – padidino šalies eksportą.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Tai buvo lūžio taškas visiems Kosta Rikoje – aplinkui „Intel“ neįtikėtinai sparčiai susikūrė visa IT verslo ekosistema. Iš esmės pasikeitė šalies įvaizdis ir žinomumas pasauliniame IT ir komunikacijų versle, daug darbo teko universitetams, labai pagerėjo pasiekiamumas ir logistika, pavyzdžiui, „Intel“ dėka UPS pradėjo kasdienį reisą savo reaktyviniu lėktuvu. Net NASA įkūrė filialą. Ir kai po 18 metų 2014 m. „Intel“ nutarė iškelti gamybą iš Kosta Rikos, šaliai tai nebuvo didelis smūgis, nes per beveik du dešimtmečius joje susiformavo tvari IT ekosistema. Prezidento J. M. Figuereso komandos pasiektas rezultatas buvo neeilinė istorija – Pasaulio bankas ją išnagrinėjo specialioje studijoje, strategijos guru prof. Michaelas E. Porteris jos pagrindu parengė mokomąją užduotį Harvardo verslo mokykloje studijuojantiems lyderiams: „Kaip sukurti klasterį: elektronika ir informacinės technologijos Kosta Rikoje.“ Mes irgi turėjome realią galimybę „Intel“ prisikviesti į Lietuvą – nepasinaudojome. Į mūsų šalį buvo atvažiavusios net dvi šios įmonės misijos, vadovaujamos tuomečio bendrovės investicijų vietos paieškos vadovo Tedo Telfordo. Tedas prieš tai vadovavo „Intel“ misijai sėkmingai pasibaigusiose derybose Kosta Rikoje. Kaip šiandien gyventų Lietuva, jei prieš penkiolika metų „Intel“ būtų čia pastačiusi mikroprocesorių gamyklą? Tai buvo įmanoma, tik reikėjo visų mūsų, ypač lyderių, bendrų veiksmų ir išmanaus strateginio mąstymo apie ateities Lietuvos ekonomikos perspektyvą, o ne tik apie to meto ekonomikos skaudulį – „Mažeikių naftą“.

Nors „Mažeikių nafta“, tapusi „Williams“, vėliau „Yukos“ ir dabar „Orlen“, buvo ir tebėra svarbi Lietuvos ekonomikai, ji negali būti mūsų siekiamos XXI a. inovatyvios ekonomikos simbolis ir variklis. Dabar jau visiems aišku, kad juodojo aukso era baigiasi, – nafta ir kitas iškastinis kuras nebebus XXI a. energetikos pagrindas ir ateities ekonomikos variklis. Net atpigusios, jos poreikis pasaulyje jau dabar pradeda mažėti ir mažės negrįžtamai. Tai ima pripažinti net naftos pramonės banginiai ir naftos turtingos šalys. Todėl gal geriau galvoti, kas bus svarbu ateityje, ir kartu su pirmaisiais kurti ir prisijaukinti tas industrijas?

Ateities transporto ir energetikos tendencijas geriausiai atspindi šios srities lyderė „Tesla Motors“, neseniai prisijungusi saulės energetikos įmonę „SolarCity“. „Tesla Motors“ sukurti elektromobiliai, namams skirti akumuliatorių blokai ir stogo dangos, saulės spindulius paverčiančios į elektros energiją, puikiai susijungia į intelektualią namų energijos sistemą. Tokia sistema užtikrina kiekvienos šeimos energetinį saugumą, energetinę nepriklausomybę ir mobilumą be iškastinio kuro. Prieš metus savo namuose Šiaurės Karolinos valstijoje, JAV, tokią sistemą įsirengęs Peteris Tayloras dalijasi patirtimi naujausiame „Popular Mechanics“ žurnalo numeryje: pasirodo, saulė jau gali tapti jūsų nemokama namų degaline visam likusiam gyvenimui!

Kaip mes galėtume geriausiai įsijungti į šią industriją? Jau aišku, kad ličio akumuliatorių paklausa ir gamyba artimiausius dešimtmečius augs dešimtis kartų. Didžiulė robotizuota „Tesla Motors“ ličio akumuliatorių gamykla, pavadinta „Gigafactory“, statoma Nevadoje. Ji skirta pačios „Tesla Motors“ poreikiams, kurie dabar kasmet auga maždaug dvigubai, patenkinti. „Gigafactory“ – daugeliu atžvilgių unikalus projektas: ši gamykla padvigubins viso pasaulio ličio akumuliatorių gamybą. Automatizuota masinė gamyba atpigins juos bent 30 procentų. „Gigafactory“ užimamas plotas prilygsta 100 futbolo aikščių, tai bus didžiausias pastatas pasaulyje. Joje dirbs 6000 darbuotojų. „Tesla Motors“ kartu su „Panasonic“ investuoja 5 mlrd. dolerių, ir 2020 m. „Gigafactory“ gamins akumuliatorius pusei milijono elektromobilių „Tesla“. Metinė produkcija – bendros 35 GWh talpos ličio akumuliatorių vertė šiandienėmis kainomis siekia 12 mlrd. dolerių.

Prieš keletą savaičių „Teslos“ vadovas Elonas Muskas pasakė, kad pradeda ieškoti vietos antrajai „Gigafactory“, kurią statys Europoje. Ar mes norime ir galime pasiūlyti pirmąją Europoje gamyklą „Gigafactory“ statyti Lietuvoje? Iš pradžių tai atrodo niekaip neįkandama mūsų nedidelei Lietuvai – kol nepagalvoji apie mūsų svarstytus ar vykdomus „gigaprojektus“: Visagino atominė elektrinė, „Rail Baltica“. Juk kiekvienas jų kainuoja irgi tiek, kiek viso technologijų pasaulio dėmesį pritraukianti „Gigafactory“, – maždaug po 5 mlrd. eurų. Tik ar jie turi tą vidinį potencialą ir užtaisą padėti Lietuvai padaryti šuolį bent dešimtmetį į priekį? Dėl „Gigafactory“ Lietuvą iš naujo atrastų pasaulio verslo žiniasklaida, Lietuvos eksportas išaugtų beveik pusantro karto, galimybė dirbti „Tesla Gigafactory“ ir kurti XXI a. automobilių ir energetikos technologijas paskatintų grįžti į Lietuvą tūkstančius profesionalų.

Iš esmės „Paypal“, „SpaceX“, „Tesla Motors“ – viskas, ką darė ir daro Elonas Muskas, – atrodo tiek pat ambicinga ir neįmanoma, kaip kad ir mums įkurti „Gigafactory“ Lietuvoje. Iš to, kiek teko bendrauti su Elonu asmeniškai – TED konferencijose, „Singularity“ universitete, labai aiškiai matyti, kaip stipriai jis tiki tuo, ką daro, kaip savo tikėjimu ir misija sugeba užkrėsti kitus. Ir taip jis pasiekia, atrodytų, neįmanomų tikslų.

Elonas įsitikinęs, kad per 20 metų pasaulyje bus pastatyta bent keliasdešimt tokių gamyklų kaip „Gigafactory“. Ir jas statys ne tik „Tesla“. Nors ji pirmauja, dėl „Teslos“ iššūkio“ visi didieji automobilių gamintojai sparčiai rengiasi elektromobilių bumui: pavyzdžiui, prieš keletą savaičių „Volkswagen“ paskelbė matantis poreikį statyti savo ličio akumuliatorių „gigagamyklą“. Aš manau, kad tokia „gigagamykla“ kada nors tikrai gali atsirasti ir Lietuvoje. Tačiau yra didžiulis skirtumas, ar būsime tarp pirmųjų, kurie kuria, tobulina technologijas ir imasi lyderystės, ar būsime tik vartotojai, kuriems kas nors kitas pastatys robotizuotą n+1-ą ličio akumuliatorių gamyklą pasaulyje.

Paklauskime savo kaimynų, – lenkų, latvių, estų, – ar jie norėtų prisijungti ir investuoti į mūsų „Gigafactory“ projektą? Paklauskime Londone, Dubline, Osle savo tautiečių, ar jie norėtų dirbti „Tesla Motors Gigafactory“ Lietuvoje? Paklauskime ekonomistų, koks „gigaprojektas“ pagal naudos ir kaštų analizę Lietuvai duotų didžiausią ekonominį pagreitį – „Rail Baltica“, Visagino atominė elektrinė, „Gigafactory“?.. Ir jei visi sutariame, kad verta, – imkime ir darykime! Kas norėtumėte pasirašyti laišką Elonui?

P. S. Atskleisti interesai: esu nedidelis „Tesla Motors“ akcininkas ir vienas iš kelių šimtų tūkstančių „Tesla Model 3“ užsakovų.

Komentaro autorius – dr. Vladas Lašas, verslininkas, visuomenininkas.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Skaičiai: užteršti ir švariausi Europos miestai Premium

Smulkiųjų kietųjų dalelių kiekis Europoje per pastarąjį dešimtmetį mažėjo, tačiau vis dar viršija...

Verslo klasė
2022.05.22
Eutanazijos vartai. Kaip suplanuoti mirties datą Premium

Kelionių maršrutuose netikėta kryptis – paskutinė gyvenimo stotelė. Žmonės, įpratę viską planuoti ir iki...

Laisvalaikis
2022.05.22
„VW Taigo“: kaip detalės keičia paveikslą Premium

Ne itin reikšmingais pokyčiais nuo „VW T-Cross“ besiskiriantis krosoveris sukuria visiškai naujo automobilio...

Automobiliai
2022.05.21
Putino bunkerio iliuzijos Premium 1

Kai leidai atimti savo laisves, esi apsuptas nemokšiškumo, buko banditizmo, skurdo, beširdiškumo ir...

Verslo aplinka
2022.05.21
Teisininkė: daugelis sutarčių dėl didėjančių kainų nebus įvykdytos. Reikia tartis Premium

Donata Lapėnienė, advokatų profesinės bendrijos „VIALEX Baltic“ partnerė, prognozuoja, jog dėl padidėjusių...

Verslo aplinka
2022.05.19
Stiklinė senjorams. Mecenatystės istorijos Premium

Kol Lietuvos visuomenėje veiklos iki galo neperėmė jau Nepriklausomybės metais gimusi ir užaugusi karta, vis...

Verslo klasė
2022.05.15
Pigesnei elektrai trukdo prekybos taisyklės Premium 3

Vakarų ir Lietuvos ekspertai laužo galvas ieškodami idėjų, kaip pasiekti, kad mažėjanti žaliosios energijos...

Pramonė
2022.05.14
„Profitus“ vadovė: nekilnojamo turto rinkoje karšta Premium

Viktorija Čijunskytė, sutelktinio finansavimo platformos operatorės, bendrovės „Profitus“ vadovė, teigia, kad...

Statyba ir NT
2022.05.12
Energetikos viceministras: žiema bus atšiauri Premium

Albinas Zananavičius, Energetikos ministerijos viceministras, sako, kad žiema Europos vartotojams bus sunki,...

Pramonė
2022.05.09
Laivu per vamzdį: terminalas, įveikęs posovietinę doktriną Premium 1

Suskystintųjų gamtinių dujų (SkGD) terminalas tapo visiškos Lietuvos nepriklausomybės nuo rusiškų gamtinių...

Pramonė
2022.05.08
Ginklų tiekimas nereiškia karo Premium

Kremlius vis pabamba, kad daugelis valstybių ėmė tiekti ginklus Ukrainai. Pabamba, net grasina...

Verslo klasė
2022.05.07
Ateina šeštoji pramonės revoliucija Premium 3

Lietuvos gamybos, kaip ir visos Europos bei pažangaus pasaulio pramonės, netrukus laukia milžiniška...

Pramonė
2022.05.07
Vyno ekspertas A. Starkus – apie patekimą į ES verslo programą, lietuvišką vyną ir 16 licencijuotų vyndarių Premium

Pokalbio su vyno ekspertu Arūnu Starkumi, „Vyno klubo“ bendraturčiu ir parodos „Vyno dienos“ rengėjų,...

Laisvalaikis
2022.05.05
Konfiskuotas rusų oligarchų turtas: vargas dėl megajachtų Premium 1

Svajonių gyvenimą megajachtoje, nuosavame septynių žvaigždučių plaukiojančiame kurorte, užgriuvo realybė –...

Laisvalaikis
2022.05.03
A. Gailius: mes turime ginti savo kasdienybę Premium

Antanas Gailius, poetas, vertėjas sako, kad Putino tikslas yra sugriauti Vakarų pasaulio vertybes, todėl...

Laisvalaikis
2022.05.03
A. Dulkys: korupcija ir mobingas medicinos įstaigose dar nedingo Premium

Arūnas Dulkys, sveikatos apsaugos ministras, VŽ podkaste teigia, kad medikų bendruomenėje yra patyčių,...

Verslo aplinka
2022.05.02
A. Januška: Tarp distopijos ir realybės Premium

Visi tikimės, kad karas Ukrainoje pakeis Europą, Vakarus ir pasaulį. Pradėti mąstyti apie naują pasaulį...

Verslo klasė
2022.04.30
Investuotoja R. Sakus: pinigai nelygūs – yra durni ir yra protingi pinigai Premium 4

„Durni pinigai – tai tokie, kuriuos gauni be jokios pridėtinės vertės ir daryk su jais, ką nori. O protingi...

Laisvalaikis
2022.04.29
Rusijos karinė pramonė skęsta Ukrainoje Premium 1

Rusijos karinė pramonė dėl nuostolių Ukrainoje ir Vakarų sankcijų praranda gamybinį potencialą. Tamsūs...

Verslo aplinka
2022.04.28
Ką sunkvežimių nuotraukos sako apie Rusijos kariuomenę Ukrainoje Premium 6

Mėgėjai kalba apie strategiją, o profesionalai – apie logistiką, sakė JAV generolas Omaras Bradley Antrojo...

Laisvalaikis
2022.04.24

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku