Didelių sukrėtimų 2019 m. turėtų pavykti išvengti

Publikuota: 2019-01-05
Tadas Povilauskas, SEB banko vyriausiasis analitikas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Tadas Povilauskas, SEB banko vyriausiasis analitikas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
SEB banko vyriausiasis ekonomistas

Lietuvos ekonomikos plėtra lieka neblogai subalansuota ir didelių disbalansų, kurie aiškiai perspėtų apie pavojus artimiausiu metu, nėra daug. Didžiausias iš tokių neigiamų ženklų – sparčiau negu darbo našumas didėjančios darbo jėgos sąnaudos, o tai mažina šalies konkurencingumą tarptautinėse rinkose.

  • Tikimės, kad šiemet Lietuvos BVP padidėjo 3,4%. Santykinai neblogą ūkio plėtros tempą palaikė sparčiau negu 2017 m. augęs namų ūkių vartojimas dėl dar greičiau negu 2017 m. didėjusio vidutinio darbo užmokesčio ir mažesnės infliacijos, kuri metų pabaigoje sudarė 2–3%.    
  • Lietuvos ekonomikai 2018 m. buvo devinti augimo metai iš eilės, todėl nerimas ir verslo, ir vartotojų gretose dėl galimo ekonomikos sulėtėjimo natūraliai didėja. Juo labiau kad pasaulyje rizikų, kurios gali pristabdyti didžiausių šalių ekonominę plėtrą, taip pat padaugėjo. Tačiau tikimės, kad didelių sukrėtimų pasaulio ekonomikoje 2019 m. pavyks išvengti ir svarbiausių mums eksporto partnerių ekonomikų augimas tiktais sulėtės ir nevirs į didesnius pokyčius.
  • Vartotojų nuotaikos esant mažam nedarbo lygiui (šių metų nedarbo vidurkis bus 6,5%) ir sparčiam vidutinio darbo užmokesčio augimui (+9,5% šiemet) yra istoriškai geros ir tai iš vienos pusės džiugina, nes duoda teigiamą impulsą vartojimui ir atitinkamai ekonomikos augimui, kita vertus, ilgiau besitęsiantis pajamų augimo laikotarpis daro neigiamą įtaką kai kurių namų ūkių finansinei drausmei.
  • Namų ūkių vartojimo išlaidos 2019 m. ir 2020 m. mažės nedaug, dėl to gali mažėti kai kurių prekybininkų apyvartos. Tikimės, kad šiemet namų ūkių vartojimas didės 3,8%, kitąmet augs 3,4%, o 2020 m. kils 3,2%. Tikimės, kad visgi atsargesnės vartotojų nuotaikos 2019 m. pristabdys namų ūkių vartojimo augimą nepaisant to, kad kitąmet darbo mokesčių našta dirbantiesiems mažės. Beje, pensijos kitąmet augs 8%, dar 20 Eur didės vadinamieji vaiko pinigai.
  • Vidutinė metinė infliacija ateinančiais metais sudarys apie 2,5% ir bus šiek tiek mažesnė negu šiemet. Ir toliau didelę įtaką kainų augimui šalyje turės augantys atlyginimai šalyje. Prognozuojame, kad vidutinis darbo užmokestis prieš mokesčius didės 7%, o 2020 m. augs 6%, kuriuos verslas bandys „perkelti ant galutinių vartotojų“.
  • 2019 m. ir toliau dideliais iššūkiais ekonomikoje liks santykinai didelė gyventojų emigracija, mažesnis skaičius jaunų žmonių, įsiliejančių į darbo rinką, minimaliai mažėsianti pajamų nelygybė, per lėtai didėjantis darbo našumas.

[infogram id=“4a131bb3-7708-4a3b-8206-7279421a1abc“ prefix=“zwM“ format=“interactive“ title=“SEB prognozė“]

Ši makroekonominės aplinkos apžvalga skelbta naujame VŽ leidinyje „Prekybos sektoriaus apžvalga 2018“.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Švyturio-Utenos alaus“ rinkodaros vadovas: apie kūrybiškumą ir iššūkius uždraudus reklamą 1

Kūrybiškumas yra vienas pagrindinių verslo variklių, tik jo nereikia klaidingai priskirti vien rinkodaros...

Rinkodara
2019.03.18
Pardavimų valanda „Vilniaus duonoje“: besitraukiančioje rinkoje gelbsti greita reakcija ir inovacijos Premium 5

„Vilniaus duona“ pardavimus planuoja dviem metams į priekį, kas mėnesį. Neburia nei iš kavos tirščių, nei iš...

Pardavimai
2019.03.18
„Maxima“ pasirinko naujus komunikacijos partnerius

Prekybos tinklas pasirinko „Maxima“ pasirinko naujus komunikacijos partnerius – šių metų sausio-kovo...

Rinkodara
2019.03.18
„Baltikos“ planas nebūtinai patiks smulkiesiems

Estijos drabužių prekybininkės „Baltika“, veikiančios ir Lietuvoje, pagrindinio akcininko sukurpti viražai su...

Rinkos
2019.03.18
Radikalus „Baltika“ žingsnis – atsisako ženklų, uždaro siuvimo fabrikus

„Baltika Group“ atsisako prekės ženklų „Mosaic“ ir „Bastion“, sujungdama juos į vieną – „Monton“ ir uždaro du...

Pramonė
2019.03.18
Didžiausi atlyginimai tarp populiariausių e. parduotuvių  4

Tarp lankomiausių elektroninių parduotuvių didžiausią vidutinį atlyginimą šalyje šį sausį mokėjo...

Prekyba
2019.03.18
„Telia Lietuva“ skelbia komunikacijos paslaugų konkursą 1

„Telia Lietuva“ paskelbė konkursą ir renkasi komunikacijos paslaugų agentūrą. Pastaruosius 2 m.

Rinkodara
2019.03.18
„Wurth“ atidarė trečią parduotuvę Klaipėdoje

Vokiečių koncernas „Wurth Lietuva“ Klaipėdoje atidarė 600 kv. m klientų aptarnavimo centrą „Uostamiesčio...

Prekyba
2019.03.18
„Jysk“ keičia vadovą Baltijos šalyse

Dace Dovidena, pastaruosius šešerius metus vadovavusi „Jysk“ Baltijos šalyse ir Baltarusijoje, paliko įmonę.

Prekyba
2019.03.18
„Geros dovanos“ rinkodaros vadovė: svarbu kiekviena detalė

Joks sportininkas nesiruošia Olimpinėms žaidynėms be veiksmų plano, vizijos, aiškaus žinojimo, kur jo...

Rinkodara
2019.03.18
Pardavimų valanda „Circle K“: pridėtinė vertė – kainos dalis 4

„Circle K Lietuva“ pardavimų strategija paremta principu, „ne visada mažiausia kaina reiškia mažiausius...

Pardavimai
2019.03.17
„Žmonių“ rinkodaros vadovė: man sekasi ten, kur reikia drąsos ir pokyčių 8

Didžiausias iššūkis šiandien verslams yra kurti pridėtinę prekės ženklo vertę, kai visi aplink žvalgosi...

Rinkodara
2019.03.16
3 milijonai tonų plastiko 5

Kompanija „Coca-Cola“ pripažino, kad per metus sunaudoja 3 milijonus tonų plastiko pakuotės.

Pramonė
2019.03.15
Žongliravo Šiaulių banku, išpardavė „Baltiką“ Premium 1

Baltijos akcijų biržose penktadienį išskyrė prekyba Šiaulių banko akcijomis, kuriomis, kaip sako makleriai,...

Rinkos
2019.03.15
Žiniasklaidos planavimo „Arena Media“ pildo savo komandą 1

Žiniasklaidos planavimo bendrovės „Arena Media“ strategijų direktoriumi tapo Dalius Dulevičius, kuris iki...

Rinkodara
2019.03.15
Merų komunikacija: kaip suveiks „Facebook“ efektas Premium

Šį sekmadienį į lemiamą kovą stos pirmajame savivaldos merų ringe dar neišrinkti kandidatai. Bene daugiausia...

Rinkodara
2019.03.15
Išrinktas naujas „Kaunas In“ vadovas

Už tarptautinės miesto rinkodaros koordinavimą atsakingai viešajai įstaigai „Kaunas IN“ vadovaus Aurelijus...

Vadyba
2019.03.15
„Švyturys“ atnaujindamas savo prekės ženklus bėga nuo konkurentų 10

„Švyturys – Utenos alus“ atnaujina „Ekstra“ produktų pakuotes ir registruoja šešias „Švyturio“ prekės ženklo...

Rinkodara
2019.03.15
„Password 2019“ finale – 18 stipriausių rinkodaros projektų

Reklamos ir komunikacijos ekspertų komisija išrinko 18-a efektyviausių rinkodaros kampanijų. Finalininkai...

Rinkodara
2019.03.15
„Vilniaus prekyboje“ – naujas vadovas ir valdybos pirmininkė 12

Nuo penktadienio „Vilniaus prekybos“ valdybos pirmininke tapo Meri Navickė, o bendrovės vadovu Mantas...

Vadyba
2019.03.15

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau