Siekdamas geros atmosferos įmonėje, vadovas turi pradėti nuo savęs

Publikuota: 2020-06-11
Verslo psichologė, Mykolo Romerio universiteto Psichologijos instituto lektorė dr. Natalija Norvilė.
svg svg
Verslo psichologė, Mykolo Romerio universiteto Psichologijos instituto lektorė dr. Natalija Norvilė.

Kai kuriems verslams karantino metu sumažinus veiklos apimtis, tinkamas darbuotojų atleidimas ir vidinės kolektyvo sinergijos palaikymas tapo rimtu iššūkiu, galinčiu atsiliepti ir įmonės reputacijai. Mykolo Romerio universiteto Psichologijos instituto lektorės dr. Natalijos Norvilės teigimu, dažnai pasitaiko, kad vadovai pernelyg nesureikšmina ir atideda žmogiškųjų išteklių valdymo klausimus, tačiau efektyvi vidinė komunikacija bei nuolatinė darbuotojų motyvacija (ne tik krizės kontekste) galima tik pilnai įsitraukiant pačiam vadovui.

Užimtumo tarnybos duomenimis, 2020 m. birželio 1 d. registruota 203,7 tūkst. darbo neturinčių asmenų – 11,8 proc. šalies darbingo amžiaus gyventojų. Nuo karantino pradžios darbo neturinčiųjų padaugėjo 43,3 tūkst. (26,8 proc.). Karantino metu visiškai arba dalinai sustojo paslaugų ir aptarnavimo srities įmonių veikla, daugelis verslų atsisako plėtros planų ir mažina darbuotojų darbo trukmę bei atlyginimus, išleidžia juos į prastovas, atostogas arba atleidžia.

Tvyrant neapibrėžtumui rinkoje, nemažai įmonių teko ir iki šiol tenka dėlioti naujus veiklos planus, o tuo pačiu ir susidoroti su vidiniais konfliktais – kaip išlaikyti reikiamus specialistus, o su kuriais iš jų atsisveikinti. Verslo psichologė, darbuotojų atrankos ir įvertinimo įrankių įmonės „Addelse“ ekspertė Natalija Norvilė sako, kad spręsti tokią dilemą – išties sudėtinga, kadangi sprendimas gali padaryti didžiulę įtaką tolesnei įmonės veiklai. Anot jos, šiandien laimėjo tie verslai, kurie net ir priėmę sprendimą atleisti darbuotojus darė tai argumentuotai bei nuolatos palaikė ryšį su įmonės darbuotojais.

Netinkamas atleidimas – grėsmė įmonės reputacijai

Pasak N. Norvilės, labai svarbu ir kaip įmonėje buvo (jeigu buvo) vykdomi atleidimai – ar paaiškintos priežastys, ar likę darbuotojai informuoti apie pasikeitimus. Nesupažindindama kolektyvo su dabartine įmonės situacija ir besikeičiančiais procesais, vadovybė tik pasėja dar didesnę baimę, nesaugumą ir nesupratimą tarp esamų bei atleidžiamų darbuotojų, o tai skatina neigiamas emocijas ir gandus, galinčius pakenkti įmonės reputacijai.

„Nuo vidinės komunikacijos priklauso, kaip atleisti darbuotojai ir jau buvę jų kolegos sureaguos bei kokią žinutę apie darbdavį ištransliuos išėję. Įmonės, kurios sugebėjo su darbuotojais atsisveikinti tinkamai – paaiškinti situaciją bei parinkti aiškius atleidimo argumentus, tuo pačiu išsaugojo ir gerą darbdavio įvaizdį, – dėsto pašnekovė. – Vis dar bene didžiausia dažna įmonių vadovų klaida atleidžiant darbuotoją – vengimas patiems atsisveikinti su specialistu šią užduotį dedikuojant personalo skyriaus darbuotojui arba tai darant nuotoliniu būdu – el. paštu, skambučiu ar per vaizdo konferencijų ir pokalbių platformą.“

N. Norvilė papildo, kad krizinėje situacijoje daugelis darbdavių patys būdami nežinomybėje darbuotojų atžvilgiu elgiasi gana impulsyviai, nepamatuotai, tačiau visuomet verta pasverti ilgalaikį tokių sprendimų poveikį, kadangi darbuotojo atleidimas paliečia ne tik atleidžiamąjį, bet ir likusius įmonėje specialistus. Taigi ypač svarbu nepagailėti investicijų ir laiko aktyviai, skaidriai vidinei komunikacijai bei geros darbuotojų emocinės savijautos organizacijoje palaikymui.

„Šioje situacijoje labai svarbus organizacinio psichologo vaidmuo, kuris supranta, kokia svarbi darbuotojo savijauta darbe, ypač tokiomis aplinkybėmis, ir kaip lengvai galima sujaukti vidinį įmonės klimatą, kurio atstatymas tampa dar didesniu iššūkiu. Šioje srityje ypač pasitarnauja įvairūs įsitraukimo ir pasitenkinimo tyrimai, darbuotojų apklausos, padedančios pamatuoti organizacijos pulsą – kaip jaučiasi ir kokiomis nuotaikomis gyvena darbuotojai“, – akcentuoja ji.

Darbovietę keičia dėl vadovo

Anot N. Norvilės, pastebima, kad vadovų dėmesys darbuotojų emocinei gerovei po truputį auga. Kadangi Lietuvoje pradėjo steigtis vis daugiau užsienio kapitalo įmonių, kartu atsinešusių ir savo vidinės kultūros puoselėjimo modelį, darbuotojai, padirbėję jose arba užsienyje, ėmė laužyti senus vietinio verslo darbo sąlygų standartus.

„Skandinaviško kapitalo įmonėje darbuotojas laikomas lygiu vadovui – toks pat svarbus ir vertingas įmonei, todėl natūralu, kad iš tokios organizacijos atėję darbuotojai tikisi visai kitokio naujo darbdavio požiūrio, skatina vadovus ir kolegas vertinti ir puoselėti organizacijos kultūrą. „Botago“ modelis jau seniai nebeveikia“, – atvirauja ji.

Specialistė įvardina geriausią darbuotojų motyvacijos ir geros emocinės savijautos palaikymo būdą, kurio tikisi šiandieniniai specialistai, – tai grįžtamasis ryšys, kuriam išpildyti būtinas reikšmingas vadovo įsitraukimas. To, pasak jos, daugeliui Lietuvos įmonių vis dar labai trūksta.

„Vykdydami tyrimus, nuolat matome, kaip darbuotojams stinga įvertinimo (ne tik piniginio) ir paskatinimo. Vadovams dažnai kur kas lengviau išsakyti kritiką be galimų pasiūlymų tobulėjimui nei pagiriamąjį žodį, taip pat trūksta atvirumo parodyti savo pažeidžiamumą, taip susitapatinant su darbuotoju. Pabrėžtina, kad dažniausiai specialistai darbovietę keičia būtent dėl vadovo, – įžvalga dalinasi N. Norvilė. – Tik motyvuotas, pirmiausia save, o tuomet darbuotojus ugdantis, juos palaikantis bei į jų gerovę ir tobulėjimą orientuotas vadovas gali tapti sektinu pavyzdžiu kolektyvui.“

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Ekspertai: prasideda nauja viešojo valdymo era Verslo tribūna

Radboud universitetas (Olandija) su Mykolo Romerio universitetu jau daugelį metų sėkmingai bendradarbiauja...

Siekiant, kad mokiniai būtų kūrybiški, jiems reikia kūrybiškos aplinkos Verslo tribūna

Karantino metu organizuotas nuotolinis mokymas sukėlė nemažą sumaištį ir, panašu, labiau išgąsdino ne...

Tik susikalbėti nebeužtenka: auga dalykinės užsienio kalbos specialistų poreikis Verslo tribūna

Iš pirmo žvilgsnio situacija skamba paradoksaliai: nors lietuviai yra vieni iš daugiausiai užsienio kalbų...

Siekdamas geros atmosferos įmonėje, vadovas turi pradėti nuo savęs Verslo tribūna 2

Kai kuriems verslams karantino metu sumažinus veiklos apimtis, tinkamas darbuotojų atleidimas ir vidinės...

Ray‘us Smithas: „Šiandien nesvarbu, kokį išsilavinimą esi įgijęs prieš keliolika metų“ Verslo tribūna 1

JAV Organizacinės lyderystės mokslų daktaras Ray‘us Smithas, dėstantis JAV Belhaven bei Čekijos...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus