Vyno verslas mokys skaičiuoti suvartojamo alkoholio kiekį

Publikuota: 2018-12-02
„Kaip dalį „Wine in Moderation“ programos siūlome Lietuvoje įsivesti naują ženklinimą: ant kiekvieno butelio etiketės rašyti, kiek jame yra standartinių alkoholio vienetų“, – sako vyno ekspertas Arūnas Starkus, „Vyno klubo“ bendraturtis ir LSM mokymų direktorius. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
„Kaip dalį „Wine in Moderation“ programos siūlome Lietuvoje įsivesti naują ženklinimą: ant kiekvieno butelio etiketės rašyti, kiek jame yra standartinių alkoholio vienetų“, – sako vyno ekspertas Arūnas Starkus, „Vyno klubo“ bendraturtis ir LSM mokymų direktorius. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Pernai lapkritį Lietuvos someljė mokykla (LSM) tapo tarptautinės nepolitinės, atsakingą verslą vienijančios asociacijos „Wine in Moderation“ nacionaliniu koordinatoriumi Lietuvoje. Prie judėjimo jungiantis kitiems mūsų šalies vyno rinkos dalyviams, vartotojai pirmiausia bus mokomi suskaičiuoti suvartojamą alkoholio kiekį.

„Wine in Moderation“ asociacija radosi iš alkoholio vartojimą siekiančios mažinti ES programos, veikusios nuo 2006 m. Dabar jai priklauso nacionalinės vyną gaminančių šalių vyndarių asociacijos, „Deutsche Weinakademie“, „Austrian Wine Academy“, arba tokie dariniai, kaip Švedijos vyno mėgėjų sambūris, turintis 26 000 narių, ir daugybė kitų savanoriškai prisijungusių organizacijų, kurios tiki, kad vyno vartojimo tradicijas reikia keisti keičiant žmogų – jį šviečiant ir suteikiant daugiau atsakomybės už savo pasirinkimą. Su vyno ekspertu Arūnu Starkumi, „Vyno klubo“ bendraturčio ir LSM mokymų direktoriaus, VŽ kalbasi apie tokių pokyčių galimybes Lietuvoje. 

Į WiM Lietuva įstojo prieš metus. Ar buvo verta?

LSA į tarptautinę WiM asociaciją įstojo siekdama padėti Lietuvos verslui perimti Vakaruose įprastus dalykus – socialinės atsakomybės principus, susijusius su alkoholio vartojimu. Aišku, kalba eina apie vyno verslą, vyno platintojus ir vartotojus, nors galima žiūrėti ir plačiau, nes visų alkoholinių gėrimų verslo atsakomybė turėtų būti vienoda. Pirmiausia principus integravome į someljė ruošimo programą, jais remdamiesi rengėme šių metų „Vyno dienas“: aiškinome, dalijome medžiagą ragindami ragaujamą vyną išspjauti, o ne nuryti, gerti daug vandens, nevairuoti išgėrus ir pan. Tai taisyklės, kurių laikymasis nepakeis žmogaus gyvenimo, bet apsaugos nuo pavojų, išmokys elgtis atsakingai.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Savo idėjas pristatėme LR Ūkio ministrui Virginijui Sinkevičiui, kuris pozityviai žiūri į verslo iniciatyvas. WiM svetainė pasipildė lietuvių kalba. Pradėjome kalbėtis su vyno platintojais ir gamintojais, profesionalais, nes teigiamą efektą galime pasiekti tik veikdami kuo didesnę vartotojų dalį. Džiaugiamės, kad Lietuvos verslo reakcija buvo teigiama – mums netrūksta nei socialinės atsakomybės supratimo, nei noro kažką daryti. 

Ar tas „kažkas“ jau turi realų pavidalą, planą, projektą?

Turi. Jis radosi pastebėjus, jog Lietuvoje nemokame suskaičiuoti suvartoto alkoholio kiekio. Ką nors vertindami, mes vadovaujamės „taip“ arba „ne“ principu, nors yra gausybė mokslinių tyrimų, kurie kalba apie tarpinius momentus: saikingą, rizikingą, pavojingą ir kitokias alkoholio vartojimos išraiškas, tačiau beveik niekas nežino, kaip tai išmatuoti. Taigi pirma nusprendėme išmokyti žmones skaičiuoti, kiek jie išgeria alkoholio. Kaip dalį WiM programos siūlome Lietuvoje įsivesti naują ženklinimą: ant kiekvieno butelio etiketės rašyti, kiek jame yra standartinių alkoholio vienetų (SAV). Vienas SAV prilygsta 10 gr gryno etilo spirito. Pvz., šampano butelyje, kurio stiprumas 12%, yra 7,2 SAV. Žinodamas tai, žmogus žinos, po kelintos taurės jis peržengs saikingo, nerizikingo vartojimo ribą, nes šie terminai sutinkami mokslinėje, medicinos literatūroje. Tokį žymėjimą galime pastebėti ne vienoje užsienio valstybėje.

Kas gi mokys mus skaičiuoti?

Tai darys vyną gaminančios ir platinančios įmonės, prisijungusios prie „Wine in Moderation“ judėjimo. „Vyno klubas“ pradėjo pirmasis – ant mūsų parduodamų vyno butelių jau parašyta, kiek SAV yra kiekviename jų. Pasiūlėme šią idėją ir kitiems vyno platintojams, mažmenos tinklams.

„Pernod Ricard Lietuva“ prisijungė iš karto, nes tai tarptautinė įmonė, ir jiems 100% aišku, apie ką kalbama. Pasirašyta sutartis su „Vynoteka“, jiems taip pat nereikėjo įrodinėti, kam to reikia. Komercinės naudos čia nėra, nes dalyvavimas WiM susijęs su tam tikrais apribojimais ir kaštais, kuriuos verslas savanoriškai prisiima. Turime žodinį susitatimą su vyno platintoju „Eugesta“, pasiūlymą dar svarsto aljansas „Aibė“, kurie taip pat veža į Lietuvą vyną. Manau, kad prisijungs daugiau įmonių, ne šiandien, tai rytoj, ir programos dalyvių lipdukus „Wine in Moderation. Saikingo vartojimo kultūra“ vartotojai ant butelių pamatys vis dažniau. O kai žinosime, kiek konkrečiai alkoholio suvartojame, o ne vidutiniškai vienam gyventojui, kaip dabar mėgstama sakyti viešojoje erdvėje, galėsime konstruktyviai kalbėti apie nesaikingo, neatsakingo alkoholio vartojimo suvaldymą.

Puiki iniciatyva. Ar sulaukėte palaikymo iš valdžios?

Valdžios politika yra tokia: „Kadangi niekas nieko nedaro, tai mes padarysim – uždrausim, sutvarkysim, o nesusipratusiam vartotojui paaiškinsim, kaip jis turi elgtis“. Tačiau ir čia ji nėra nuosekli, nes skirtingiems alkoholiams, pakuotei, prekybos vietoms taiko skirtingas taisykles. Dažniausiai neapsaugomi pažeidžiamiausi piliečiai. Šiuo požiūriu, verslas gali apsaugoti visus, nes mūsų standartai ir matavimai skirti visiems vienodai.

Kitas žingsnis – į judėjimą pasitelkti mažmenoje dirbančius, tiesiogiai su vartotojais bendraujančius žmones. Siūlysime alkoholio prekybos vietoms tapti WiM sertifikuotomis prekybos vietomis. Tai reikš, jog čia dirbantis personalas žino įstatymo reikalavimus, moka elgtis su girtu pirkėju, gali paaiškinti, kas yra SAV, kas yra rizikingas vartotojas ir pan.

Per sertifikavimą į projektą norime įtraukti visą industriją, – taip tūkstančiai žmonių sąmoningai dalyvaus prieš neatsakingą vartojimą nukreiptoje programoje. Pagaliau, tai suteiks daugiau prasmės personalui – žmonės pasijus dalyvaujantys, atsakingi, o tai kelia savivertę, motyvaciją, įsitraukimą.

Gerai. Išmoksime mes tuos alkoholio vienetus skaičiuoti. O kas toliau?

Galėsime keisti žmonių vartojimo įpročius, nes jie bus pasirengę priimti skleidžiamas žinias. Dabar visuomenės ir politikų nuomonę formuoja mitai, skambios antraštės, o iš nesuvokimo, nežinojimo kyla radikalizmas. 

Ar skleisti žinias apie vyną šiuo metu Lietuvoje nėra draudžiama?

Draudžiama skatinti pirkti ir vartoti alkoholinius gėrimus. Žinias skleisti nedraudžiama. Mokslinių tyrimų rezultatai dar neuždrausti. Pasaulyje egzistuoja gausybė susistemintos mokslinės informacijos, tai kodėl gi mes negalime išklausyti abiejų pusių ir leisti žmogui sąmoningai rinktis? Todėl mes ir norime sugrąžinti vartotojui savarankiškumą, leisti jam priimti racionalius sprendimus. Sykiu verslo veikla prisipildys daugiau socialinės prasmės. Kad ir kaip būtų, veiksmas pajudėjo, Lietuvos someljė mokykla veikia nebe viena. Norime, kad žmonės pastebėtų lipdukus, kad pradėtų domėtis, skaičiuoti. 

Ar vyriausybei rūpi jūsų norai?

Aišku, mes norime, kad vyriausybė žinotų, kad verslas daro tokius dalykus. Šį projektą pristatėme Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentui, tačiau mums pasirodė, kad jiems rūpi ne mažinti alkoholio vartojimą, o prižiūrėti, kaip vykdomas Alkoholio kontrolės įstatymas. Tikiu, kad mūsų veikla gali būti įdomi Ūkio ministerijai, gal Sveikatos apsaugos ministerijai, jeigu ten yra už tai atsakingų žmonių. Deja, vienos atsakingos institucijos, kuri galėtų mūsų iniciatyvai pritarti arba nepritarti, nėra. Todėl veikiame savarankiškai ir tikimės, kad tai, ką darome bus efektyviau nei visi draudimai, kuriuos šalies valdžia sugalvoja.

[infogram id="fca82057-589f-4ad6-bd8c-ee2a16a57509" prefix="Daf" format="interactive" title="Laisvalaikis: SAV apskaičiavimo lentelė"]

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Kuo mums įdomus Ukrainos vynas Premium

Gegužę Vilniuje vykusioje tarptautinėje parodoje „Vyno dienos“ surengta ukrainietiško vyno degustacija...

Laisvalaikis
2022.05.15
Kitoks turgus: Paupyje pasiekė 7,5 mln. Eur apyvartą, Benedikto turgus planuoja plėtrą Premium

Įprastoms turgavietėms atsigaunant po pandemijos klesti ir visiškai kitokių koncepcijų objektai, kurie irgi...

Prekyba
2022.05.12
Kol Lietuvos įstatymai draudžia kalbėti apie vyną, ES mūsų vyndariams dega žalią šviesą Premium

„Europos Sąjungos (ES) pripažinimas, kad Lietuvoje galima auginti vynuoges ir daryti vynuogių vyną reiškia,...

Laisvalaikis
2022.05.06
Į Kauną (maisto) kultūros: tarpukario restoranų sudakai ir obaliai Premium

Kultūros turistų maršrutuose po Kauną atsiranda ir barai, restoranai – ir pramoginiais, ir pažintiniais...

Gazelė
2022.05.06
Gastronomijos savaitės žvaigždė – Palangos restoranui „Amsterdam Plaza“

Balandžio 25 d.–gegužės 1 d. vykusioje vienuoliktoje Lietuvos gastronomijos savaitėje specialius meniu siūlė...

Laisvalaikis
2022.05.04
Reklamai pasitelkė šokolado meditaciją

Pastaruosius du mėnesius visas pasaulis gyvena karo Ukrainoje nuotaikomis – tai sekina ir psichologiškai, ir...

Rinkodara
2022.05.01
Mąstantiems atidaryti restoraną ar kavinę: kokių klaidų nepadaryti verslo pradžioje Premium

Jei svajonė turėti savo maitinimo įstaigą, tegul ir visai nedidukę, neapleidžia, o sąskaitoje yra šiokių...

Gazelė
2022.04.30
„Michelin“ gidas – jau Estijoje, virėjai laukia žvaigždučių Premium 2

Balandžio pradžioje garsiojo „Michelin“ gastronomijos gido ir Estijos verslumo, turizmo bei inovacijų...

Laisvalaikis
2022.04.28
Kaip atidaryti greitojo maisto restoraną, kai pinigų kišenėje – ne tiek jau daug Premium

Maitinimo verslas – rizikingas ir gana brangus malonumas. Tačiau verslininkų patirtis rodo, kad neprastą...

Gazelė
2022.04.26
„Huracan Coffee“ įkūrėjas: kavos puodelį reikėtų pabranginti dvigubai, bet niekas tam nesiryš Premium 35

Dvejus metus trunkanti pandemija, karas Ukrainoje, pasikeitę vartotojų įpročiai ir tiesiog akyse auganti...

Gazelė
2022.04.22
Restoranų vaišės: per Velykas antrų Kalėdų nebus, bet reikia bandyti viską Premium

Šventėms artėjant, kai kurie gyventojai nutaria vaišes verčiau užsisakyti gatavas, negu gamintis jas patiems.

Gazelė
2022.04.13
Darbdaviai šokiruoti: kai kurie darbuotojai kitur nėra gavę „baltos“ algos Premium 21

Mokėti visus mokesčius, atrodytų, yra savaime suprantama, tačiau tik ne maitinimo sektoriuje. Vis dėlto...

Gazelė
2022.04.07
„Burger Kiosk“ strategija: būti klientams ant tako, į užkandines investuoti iki 20.000 Eur Premium

Svajonę turėti savo restoraną ar kavinę galima įgyvendinti su palyginti nedidelėmis investicijomis. „Burger...

Gazelė
2022.04.03
Patarimai restoranams: sąnaudų kainų valdymas prasideda nuo audito

Maitinimo įstaigoms pastaraisiais metais dorojantis su skirtingais iššūkiais, gastronomijos verslo...

Gazelė
2022.04.02
Dienos pietų kainos – arti psichologinės ribos: kokių sprendimų rado restoranai Premium 14

Kai produktai, energija, kuras brangsta kone kasdien, vis daugiau maitinimo įstaigų griebiasi skaičiuotuvo ir...

Gazelė
2022.04.01
Metė darbus bankuose ir įkūrė verslą: gyvenimai tiesiog apsivertė Premium

Prestižinė darbovietė finansų sektoriuje, galimybė kilti karjeros laiptais, stipriai sukalta motyvacinė...

Gazelė
2022.03.25
Greitojo maisto restoraną Vilniuje įkūrė per pusantro mėnesio ir vos už 20.000 Eur Premium

Patirtis ir noras dirbti gali būti svarbiau net už pinigus: sostinės restorano „Good Mood Food“ įkūrėjai,...

Gazelė
2022.03.23
Smulkieji verslą išplėtė po visą Lietuvą tik išsprendę lygtį su vienu nežinomuoju Premium

Transporto pasiūla yra didelė, tačiau smulkieji verslininkai, ieškantys specifinės paslaugos, kartais net...

Gazelė
2022.03.20
Dėl restorano grįžo gyventi Klaipėdon, bet netrukus tokį pat įkūrė ir Vilniuje Premium 1

Kai kurie verslininkai nesiima plėstis geografiškai, nes bijo, kad, fiziškai nebūdami kurioje nors vietoje,...

Gazelė
2022.03.18
„Smart-ID“ pritaikė netradiciškai – alkoholio be jo nenusipirksi Premium

Per karantiną prasidėjus e. prekybos bumui, daugiau atsirado ir virtualių parduotuvių, prekiaujančių...

Gazelė
2022.03.02

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku