Vyno verslas mokys skaičiuoti suvartojamo alkoholio kiekį

Publikuota: 2018-12-02
„Kaip dalį „Wine in Moderation“ programos siūlome Lietuvoje įsivesti naują ženklinimą: ant kiekvieno butelio etiketės rašyti, kiek jame yra standartinių alkoholio vienetų“, – sako vyno ekspertas Arūnas Starkus, „Vyno klubo“ bendraturtis ir LSM mokymų direktorius. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
„Kaip dalį „Wine in Moderation“ programos siūlome Lietuvoje įsivesti naują ženklinimą: ant kiekvieno butelio etiketės rašyti, kiek jame yra standartinių alkoholio vienetų“, – sako vyno ekspertas Arūnas Starkus, „Vyno klubo“ bendraturtis ir LSM mokymų direktorius. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Pernai lapkritį Lietuvos someljė mokykla (LSM) tapo tarptautinės nepolitinės, atsakingą verslą vienijančios asociacijos „Wine in Moderation“ nacionaliniu koordinatoriumi Lietuvoje. Prie judėjimo jungiantis kitiems mūsų šalies vyno rinkos dalyviams, vartotojai pirmiausia bus mokomi suskaičiuoti suvartojamą alkoholio kiekį.

„Wine in Moderation“ asociacija radosi iš alkoholio vartojimą siekiančios mažinti ES programos, veikusios nuo 2006 m. Dabar jai priklauso nacionalinės vyną gaminančių šalių vyndarių asociacijos, „Deutsche Weinakademie“, „Austrian Wine Academy“, arba tokie dariniai, kaip Švedijos vyno mėgėjų sambūris, turintis 26 000 narių, ir daugybė kitų savanoriškai prisijungusių organizacijų, kurios tiki, kad vyno vartojimo tradicijas reikia keisti keičiant žmogų – jį šviečiant ir suteikiant daugiau atsakomybės už savo pasirinkimą. Su vyno ekspertu Arūnu Starkumi, „Vyno klubo“ bendraturčio ir LSM mokymų direktoriaus, VŽ kalbasi apie tokių pokyčių galimybes Lietuvoje. 

Į WiM Lietuva įstojo prieš metus. Ar buvo verta?

LSA į tarptautinę WiM asociaciją įstojo siekdama padėti Lietuvos verslui perimti Vakaruose įprastus dalykus – socialinės atsakomybės principus, susijusius su alkoholio vartojimu. Aišku, kalba eina apie vyno verslą, vyno platintojus ir vartotojus, nors galima žiūrėti ir plačiau, nes visų alkoholinių gėrimų verslo atsakomybė turėtų būti vienoda. Pirmiausia principus integravome į someljė ruošimo programą, jais remdamiesi rengėme šių metų „Vyno dienas“: aiškinome, dalijome medžiagą ragindami ragaujamą vyną išspjauti, o ne nuryti, gerti daug vandens, nevairuoti išgėrus ir pan. Tai taisyklės, kurių laikymasis nepakeis žmogaus gyvenimo, bet apsaugos nuo pavojų, išmokys elgtis atsakingai.

Savo idėjas pristatėme LR Ūkio ministrui Virginijui Sinkevičiui, kuris pozityviai žiūri į verslo iniciatyvas. WiM svetainė pasipildė lietuvių kalba. Pradėjome kalbėtis su vyno platintojais ir gamintojais, profesionalais, nes teigiamą efektą galime pasiekti tik veikdami kuo didesnę vartotojų dalį. Džiaugiamės, kad Lietuvos verslo reakcija buvo teigiama – mums netrūksta nei socialinės atsakomybės supratimo, nei noro kažką daryti. 

Ar tas „kažkas“ jau turi realų pavidalą, planą, projektą?

Turi. Jis radosi pastebėjus, jog Lietuvoje nemokame suskaičiuoti suvartoto alkoholio kiekio. Ką nors vertindami, mes vadovaujamės „taip“ arba „ne“ principu, nors yra gausybė mokslinių tyrimų, kurie kalba apie tarpinius momentus: saikingą, rizikingą, pavojingą ir kitokias alkoholio vartojimos išraiškas, tačiau beveik niekas nežino, kaip tai išmatuoti. Taigi pirma nusprendėme išmokyti žmones skaičiuoti, kiek jie išgeria alkoholio. Kaip dalį WiM programos siūlome Lietuvoje įsivesti naują ženklinimą: ant kiekvieno butelio etiketės rašyti, kiek jame yra standartinių alkoholio vienetų (SAV). Vienas SAV prilygsta 10 gr gryno etilo spirito. Pvz., šampano butelyje, kurio stiprumas 12%, yra 7,2 SAV. Žinodamas tai, žmogus žinos, po kelintos taurės jis peržengs saikingo, nerizikingo vartojimo ribą, nes šie terminai sutinkami mokslinėje, medicinos literatūroje. Tokį žymėjimą galime pastebėti ne vienoje užsienio valstybėje.

Kas gi mokys mus skaičiuoti?

Tai darys vyną gaminančios ir platinančios įmonės, prisijungusios prie „Wine in Moderation“ judėjimo. „Vyno klubas“ pradėjo pirmasis – ant mūsų parduodamų vyno butelių jau parašyta, kiek SAV yra kiekviename jų. Pasiūlėme šią idėją ir kitiems vyno platintojams, mažmenos tinklams.

„Pernod Ricard Lietuva“ prisijungė iš karto, nes tai tarptautinė įmonė, ir jiems 100% aišku, apie ką kalbama. Pasirašyta sutartis su „Vynoteka“, jiems taip pat nereikėjo įrodinėti, kam to reikia. Komercinės naudos čia nėra, nes dalyvavimas WiM susijęs su tam tikrais apribojimais ir kaštais, kuriuos verslas savanoriškai prisiima. Turime žodinį susitatimą su vyno platintoju „Eugesta“, pasiūlymą dar svarsto aljansas „Aibė“, kurie taip pat veža į Lietuvą vyną. Manau, kad prisijungs daugiau įmonių, ne šiandien, tai rytoj, ir programos dalyvių lipdukus „Wine in Moderation. Saikingo vartojimo kultūra“ vartotojai ant butelių pamatys vis dažniau. O kai žinosime, kiek konkrečiai alkoholio suvartojame, o ne vidutiniškai vienam gyventojui, kaip dabar mėgstama sakyti viešojoje erdvėje, galėsime konstruktyviai kalbėti apie nesaikingo, neatsakingo alkoholio vartojimo suvaldymą.

Puiki iniciatyva. Ar sulaukėte palaikymo iš valdžios?

Valdžios politika yra tokia: „Kadangi niekas nieko nedaro, tai mes padarysim – uždrausim, sutvarkysim, o nesusipratusiam vartotojui paaiškinsim, kaip jis turi elgtis“. Tačiau ir čia ji nėra nuosekli, nes skirtingiems alkoholiams, pakuotei, prekybos vietoms taiko skirtingas taisykles. Dažniausiai neapsaugomi pažeidžiamiausi piliečiai. Šiuo požiūriu, verslas gali apsaugoti visus, nes mūsų standartai ir matavimai skirti visiems vienodai.

Kitas žingsnis – į judėjimą pasitelkti mažmenoje dirbančius, tiesiogiai su vartotojais bendraujančius žmones. Siūlysime alkoholio prekybos vietoms tapti WiM sertifikuotomis prekybos vietomis. Tai reikš, jog čia dirbantis personalas žino įstatymo reikalavimus, moka elgtis su girtu pirkėju, gali paaiškinti, kas yra SAV, kas yra rizikingas vartotojas ir pan.

Per sertifikavimą į projektą norime įtraukti visą industriją, – taip tūkstančiai žmonių sąmoningai dalyvaus prieš neatsakingą vartojimą nukreiptoje programoje. Pagaliau, tai suteiks daugiau prasmės personalui – žmonės pasijus dalyvaujantys, atsakingi, o tai kelia savivertę, motyvaciją, įsitraukimą.

Gerai. Išmoksime mes tuos alkoholio vienetus skaičiuoti. O kas toliau?

Galėsime keisti žmonių vartojimo įpročius, nes jie bus pasirengę priimti skleidžiamas žinias. Dabar visuomenės ir politikų nuomonę formuoja mitai, skambios antraštės, o iš nesuvokimo, nežinojimo kyla radikalizmas. 

Ar skleisti žinias apie vyną šiuo metu Lietuvoje nėra draudžiama?

Draudžiama skatinti pirkti ir vartoti alkoholinius gėrimus. Žinias skleisti nedraudžiama. Mokslinių tyrimų rezultatai dar neuždrausti. Pasaulyje egzistuoja gausybė susistemintos mokslinės informacijos, tai kodėl gi mes negalime išklausyti abiejų pusių ir leisti žmogui sąmoningai rinktis? Todėl mes ir norime sugrąžinti vartotojui savarankiškumą, leisti jam priimti racionalius sprendimus. Sykiu verslo veikla prisipildys daugiau socialinės prasmės. Kad ir kaip būtų, veiksmas pajudėjo, Lietuvos someljė mokykla veikia nebe viena. Norime, kad žmonės pastebėtų lipdukus, kad pradėtų domėtis, skaičiuoti. 

Ar vyriausybei rūpi jūsų norai?

Aišku, mes norime, kad vyriausybė žinotų, kad verslas daro tokius dalykus. Šį projektą pristatėme Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentui, tačiau mums pasirodė, kad jiems rūpi ne mažinti alkoholio vartojimą, o prižiūrėti, kaip vykdomas Alkoholio kontrolės įstatymas. Tikiu, kad mūsų veikla gali būti įdomi Ūkio ministerijai, gal Sveikatos apsaugos ministerijai, jeigu ten yra už tai atsakingų žmonių. Deja, vienos atsakingos institucijos, kuri galėtų mūsų iniciatyvai pritarti arba nepritarti, nėra. Todėl veikiame savarankiškai ir tikimės, kad tai, ką darome bus efektyviau nei visi draudimai, kuriuos šalies valdžia sugalvoja.

[infogram id="fca82057-589f-4ad6-bd8c-ee2a16a57509" prefix="Daf" format="interactive" title="Laisvalaikis: SAV apskaičiavimo lentelė"]

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Uždaręs maisto po 1 Eur restoranus, R. Vyšniauskas sugalvojo planą B Premium 10

Maitinimo įstaigos išskirtinumas gali būti pigūs patiekalai, tačiau simboline kaina paremtas verslo modelis...

Gazelė
2019.02.20
Kavos ūkiuose gyvenimas – ne kaip reklamose: išmoktos pamokos 1

Anksti rytą ūkininkas priklaupia prie kavos krūmo ir šypsodamasis skina prisirpusią tamsiai raudoną uogą, o...

Laisvalaikis
2019.02.17
Vilniuje vyksta kavos mėgėjų atlaidai

Vasario 8–10 d. Vilniuje, menų fabrike „Loftas“, vyksta didžiausias Baltijos šalyse kavos festivalis „Vilnius...

Laisvalaikis
2019.02.08
Paskelbtas šimto geriausių Lietuvos barų sąrašas 20

Vasario 7-osios popietę Vilniuje paskelbtas pirmasis geriausių Lietuvos barų sąrašas. Geriausiu baru ir „Best...

Laisvalaikis
2019.02.07
Šokoladas – ir maistas, ir vaistas

Šiais visuotinio kalorijų skaičiavimo laikais skamba neįtikėtinai, tačiau tiems, kurie rūpinasi savo...

Laisvalaikis
2019.02.02
„Burger King“ įgėlė „McDonald‘s“ dėl „Big Mac“ Premium 6

Šių metų pradžioje greitojo maisto restoranų tinklui „McDonald’s“ Europos Sąjungos šalyse praradus išimtines...

Rinkodara
2019.02.02

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau