Kas tai? Eksperto įžvalgos

Kaip išmokti pasitikėti IT tiekėju?

Reklama publikuota: 2017-01-27
Dmitrijus Syčiovas, „Blue Bridge“ IT paslaugų valdymo skyriaus vadovas.
svg svg
Dmitrijus Syčiovas, „Blue Bridge“ IT paslaugų valdymo skyriaus vadovas.

Vienas iš pamatinių žmogaus poreikių yra saugumo jausmas, o viena iš priemonių jį užtikrinti – mus supančių dalykų ir procesų kontrolė. Jaučiamės saugūs, kai atrodo, kad kontroliuojame situaciją. Ironiška, tačiau būtent tuomet, kai galvojame valdantys viską, iš tikrųjų tiesiog kažko nežinome arba nepagalvojame apie tai. Absoliuti kontrolė neegzistuoja, nes pasaulyje vyksta labai daug dalykų, kuriems mes neturime jokios įtakos.

Pagalvokite apie skrydį lėktuvu. Patys niekaip negalime kontroliuoti skrydžio saugumo užtikrinimo. Esame „priversti“ pasitikėti oro linijomis, jų subrangovais, lėktuvų dalių gamintojais. Net jei patys nuspręstume įsitikinti, ar lėktuvas techniškai tvarkingas, sunku įsivaizduoti, kiek tai užtruktų ir kokių žinių pareikalautų. Labai panašioje situacijoje atsiduria ir verslas, nusprendęs pradėti bendradarbiavimą su IT paslaugų tiekėju.

Iššūkis ir būtinybė

Veiklos ranga arba, kitaip tariant, paslaugos ir prekės, kurias organizacija perka iš išorinių tiekėjų, per pastaruosius metus pasiekė iki tol nematytas apimtis. Į klausimą „pirkti ar daryti patiems“ vis daugiau įmonių atsako – „pirkti“. Viena iš sričių, kurioje perkama vis dažniau – informacinių resursų teikimo paslaugos bei IT valdymo ir priežiūros paslaugos. Nors bendradarbiavimas IT srityje – vienas iš naujausių ir sudėtingiausių verslo fenomenų, jo pamatas – klasikinis. Tai – pasitikėjimas, įgaunantis partnerystės formą.

Gilinantis į pasitikėjimo sąvoką IT paslaugų kontekste, pastebėta, kad ji paprastai apibrėžiama, tačiau sunkiai pasiduoda analizei. Pavyzdžiui, 2015 m. savo knygoje „Understanding and Managing IT Outsourcing. A Partnership Approach“ (liet. „Suprasti ir valdyti IT iškėlimą. Partnerystės požiūris“) Didžiosios Britanijos Oxford Brookes universiteto mokslininkai Surja Datta ir Neil Oschlag- Michael apibrėžia pasitikėjimą kaip tvirtą tikėjimą, kad tam tikras asmuo ar dalykas yra patikimas, tikras ir atitinkantis poreikius.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Nors moksliškai pamatuoti pasitikėjimą sudėtinga, lengva pastebėti pasitikėjimo trūkumą, pasireiškiantį per elgesį. Pirmiausia, nepasitikėjimą išduoda kliento orientacija į procesą (kaip viskas daroma), o ne į rezultatą. Taip pat daugybė patikrinimų, „kontrolinių susitikimų“, užduočių ir t. t. Galiausiai, po kurio laiko pasidaro akivaizdu, kad energija ir laikas, kuriuos ir tiekėjas, ir užsakovas galėjo nukreipti į galutinį rezultatą, kokybę, kūrybiškus sprendimus – iššvaistyti.„Vienas iš nepasitikėjimo rodiklių – situacija, kai užsakovas „pagauna“ save atliekant darbus už tiekėją, – pastebi „Blue Bridge“ IT paslaugų valdymo skyriaus vadovas Dmitrijus Syčiovas. – Žinoma, klientui turi rūpėti rezultatas ir konkretūs keliai, kuriais rezultato bus siekiama. Tačiau kontrolė turi būti racionali.“

Kaip atrodo idealūs santykiai?

Kaip gi turėtų atrodyti „idealūs santykiai“ tarp tiekėjo ir užsakovo? Tai – santykiai, duodantys geriausią projekto rezultatą, kuriuo patenkintos abi pusės – įsitikinęs organizacijų ekspertas, verslo konsultacijų įmonės „TMD partners“ partneris Darius Pietaris.

Vienas ryškiausių tokių santykių bruožų – abipusis keitimasis informacija. „Įsivaizduokite, kad ateinate pas gydytoją ir slepiate dalį savo simptomų. Kokia tikimybė, kad gydymo sprendimas bus teisingas ir sėkmingas? – retoriškai klausia D. Pietaris. – Kuo sudėtingesnį projektą norime įgyvendinti, pavyzdžiui, IT, personalo ar finansinį, tuo platesnis turi būti informacijos srautas. Kuo daugiau atvirumo ir įsiklausymo iš abiejų pusių, tuo didesnė tikimybė, kad jos gaus tai, ko tikisi.“

Kas atsakingas už pasitikėjimo kūrimą?

Vos pradėjus dirbti, viena iš tiekėjo užduočių – įrodyti savo patikimumą užsakovui. „Kadangi pasirinkdamas tiekėją užsakovas jau suteikia jam pasitikėjimo „avansą“, tiekėjas turi tai pateisinti, pateikdamas pirmuosius darbų rezultatus. Pagal juos klientas ir spręs, ar gali visiškai pasitikėti tiekėju ateityje“, – paaiškina D. Syčiovas.

Tačiau tam, kad laikui bėgant pasitikėjimas „neišgaruotų“, reikalingos ir tiekėjo, ir kliento pastangos. „Jei abi pusės supranta pasitikėjimo svarbą, daugiau šansų, kad pasitikėjimas stiprės ir abi pusės dėl to stengsis. Pasitikėjimas nėra duotybė. Jis turi būti kuriamas, palaikomas, stiprinamas“, – pastebi D. Pietaris.

Kitas veiksnys, turintis įtaką pasitikėjimo kūrimui,– vadovo nuomonė apie tiekėją. „Jei vadovas turi autoritetą komandos akyse, jo pasitikėjimas – arba nepasitikėjimas –persiduoda komandai. Tačiau individualūs komandos narių požiūriai ir patirtis irgi neišvengiamai daro įtaką. Jei man, kaip kliento komandos nariui, sunku dirbti su tiekėju arba partneriu, nes jis man neatrodo patikimas kaip specialistas, nesvarbu, kokios geros nuomonės apie jį bus mano vadovas, darbai vis tiek strigs“, – dėsto psichologas.

Draugiškas tonas – tik forma

Apie tai, kad pavyko pelnyti kliento pasitikėjimą, nebūtinai signalizuos laisvesnis bendravimas, perspėja abu ekspertai. „Du formaliai bendraujantys partneriai gali jaustis visiškai saugūs ir būti atviri, o du iš pirmo žvilgsnio draugiški žmonės gali visiškai nepasitikėti vienas kitu. Aukštas pasitikėjimo lygis gali būti ir tarp formaliai bendraujančių pusių, nes draugiškumas ar oficialumas yra tik forma, kurios laikomės“, – primena D. Pietaris.

Kur kas geriau apčiuopiamas pasitikėjimo ženklas – teigiamas konkrečių darbų įvertinimas. „Tikriausiai, tik tai ir padeda nustatyti, ar klientas – iš tikrųjų patenkintas ir pasitikimi jumis. Pavyzdžiui, jeigu klientas pats pasako, kad darbai atlikti puikiai, tai reiškia, kad jam patiko ir darbo procesas, ir rezultatai, todėl greičiausiai drauge dirbti jis norės ir ateityje, – sako „Blue Bridge“ IT paslaugų valdymo skyriaus vadovas D. Syčiovas. – Pasitikėjimo kūrimas yra nuolatinis procesas. Pasitikėjimą sunku pelnyti, bet labai lengva prarasti. Tai – abipusių pastangų reikalaujantis procesas, kuris dažnai susijęs sumąstymo pokyčiu. Iš esmės vieno recepto, kaip paskatinti šį procesą, nėra, tačiau tikrai padės atviras pokalbis iškilus pasitikėjimo trukdžiams.“

Nuo ko pradėti?

Kurti pasitikėjimu grįstus santykius abiems pusėms gali padėti geresnė pažintis... su savimi. „Pavyzdžiui, kliento atstovai galėtų paklausti savęs, kiek jie kišasi į tiekėjo veiklą ir procesus, kaštų struktūrą ir kainodarą? Ar projekto metu išsako abejones naudojamais metodais, vykdomais darbais ar priimamais sprendimais? Kiek nurodinėja tiekėjui, ką ir kaip padaryti? Kiek kišasi į technologinius tiekėjo procesus? Kiek dubliuoja tiekėjo funkcijas ir jį tikrina?“ – pasakoja D. Pietaris.

Panašūs klausimai gali padėti ir tiekėjui, jei jis jaučia, kad juo nepasitikima. „Dažnai kliento nepasitikėjimas tiekėju yra reakcija į jo elgesį, todėl tiekėjas tokiais atvejais visada turėtų paklausti savęs: „Koks mano elgesys kelia kliento nepasitikėjimą?“. Žinoma, visada atsiras įmonės vadovas, kuris nepasitiki nė vienu tiekėju – ar tai būtų IT, ar logistikos paslaugos. Deja, tokiu atveju, negalima tikėtis maksimalios projekto sėkmės“, – pastebi pašnekovas.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Ekspertas patarė, kaip apsiginti nuo „Ransomware“ atakos Verslo tribūna

76 proc. organizacijų visame pasaulyje jau patyrė „Ransomware“ atakas, parodė naujausia „Veeam“ duomenų...

Išmani Lietuva
2022.03.23
Lietuvos NT startuoliai ruošiasi plėtrai užsienyje ir naujoms investicijoms Premium

Iki šiol menkai skaitmenizacijos paliesta nekilnojamojo turto (NT) rinka tampa imlesnė technologijoms, o tai...

Inovacijos
2022.03.22
Tikroji kibernetinio saugumo padėties analizė: 4 dalykai, nuo kurių reikėtų pradėti Verslo tribūna

Bet kuri įmonė, turinti bent 5 kompiuterines darbo vietas, bevielį tinklą, serverį arba viešai prieinamą...

Išmani Lietuva
2022.03.21
Europos akys – į Lietuvos agromaisto sektorių Verslo tribūna

Žemės ūkio ir maisto sektorius turi daugybę neišnaudoto potencialo įgalinant fotonikos sprendimus savo...

Pramonė
2022.03.15
Perspektyviausi Lietuvos „edtech“ startuoliai: estus lenkiame, bet tobulėti dar yra kur Premium

Lietuvoje švietimo technologijų įmonių daugėja, o perspektyviausių Baltijos ir Šiaurės Europos startuolių...

Inovacijos
2022.03.10
Pavogtą jautrią informaciją apie save galite būti paprašyti išsipirkti patys Verslo tribūna

Sėkmingas Suomijos psichinės sveikatos klinikų tinklas „Vastaamo“ pernai rudenį patyrė didelio masto ataką.

Išmani Lietuva
2022.03.09
„ART21“: dabar – darbas ukrainiečiams, pasibaigus karui – milijono vertės paramos paketas Ukrainos atstatymui Verslo tribūna

Agromaisto inovacijų dirbtuvės „ART21“ nelieka abejingos Ukrainos tautai, kuri dabar kovoja už visos Europos...

Išmani Lietuva
2022.03.08
Karantinas atskleidė, kad organizacinė kultūra nėra vien gražus žodžių derinys Verslo tribūna

Žmogiškojo santykio reikšmę darbe visapusiškai leido įvertinti tik dalinis jų praradimas karantino...

Išmani Lietuva
2022.03.02
„Mezon“: Jonava tapo pirmuoju 5G ryšiu padengtu miestu Lietuvoje Verslo tribūna

Interneto bendrovė „Mezon“ startavo su 5G ryšio technologija. Lietuvos centre įsikūręs miestas tapo pirmuoju...

Išmani Lietuva
2022.02.24
Saugumo sprendimas, sukuriantis naudotojo paveikslą skaitmeninėje erdvėje Verslo tribūna

Šiame „Blue Bridge“ straipsnio įraše sistemų inžinierius Gintaras Grybas pasakoja apie naujos kartos saugumo...

Išmani Lietuva
2022.02.23
Tvirtesni pamatai švariųjų technologijų įmonėms: bronzinę žymą pelnęs klasteris stiprins tarptautinį bendradarbiavimą Verslo tribūna

Šalies švariųjų technologijų sektoriui dedami tvirtesni pamatai. Šiemet Lietuvos švariųjų technologijų...

Išmani Lietuva
2022.02.22
WSJ: „Intel“ – netoli 6 mlrd. USD sandorio su Izraelio puslaidininkių bendrove 1

JAV technologijų kompanija „Intel“ yra netoli susitarimo už 6 mlrd. USD įsigyti Izraelio puslaidininkių...

Inovacijos
2022.02.15
Robotikos potencialas – didžiulis, bet ant stalo pinigus Lietuvoje dar deda retas Premium

Pasaulyje investicijos į robotikos startuolius ir jų skaičius per pastaruosius metus augo kartais. Lietuvoje...

Inovacijos
2022.02.10
Lietuvos startuoliai pernai sumokėjo 50% daugiau mokesčių, įdarbino apie 5.000 naujų darbuotojų 1

Lietuvos startuoliai 2021 m. į Lietuvos biudžetą sumokėjo 191 mln. Eur mokesčių, bendras šiame sektoriuje...

Inovacijos
2022.02.08
Netolima ateitis žemės ūkio sektoriuje – anglies dioksido kreditų rinka Verslo tribūna 1

Žaliojo kurso tikslai yra neįgyvendinami be pokyčių agromaisto sektoriuje. Šiandien žemės ūkis Lietuvoje...

Išmani Lietuva
2022.02.01
Ar asmenybės bruožai turi lemti profesijos pasirinkimą? Verslo tribūna

„Intravertiškas, energingo bendravimo nemėgstantis žmogus, tapęs pardavimų vadybininku, gali įgauti...

Išmani Lietuva
2022.02.01
5 pokyčiai, kuriuos pandemija atnešė į IT sistemų pirkimą Verslo tribūna

Mažiau sistemų, veikiančių nuosavoje IT infrastruktūroje ir SaaS paslaugų bumas, atspindintis ekonomikos ir...

Išmani Lietuva
2022.01.28
„Ignitis grupės“ inovacijų guru: geriausiai apgalvotos idėjos ateina ne iš vadovų Premium

Geriausiai apgalvotos inovacijų idėjos energetikos grupėje „Ignitis grupė“ dažnai ateina ne iš vadovų, o iš...

Inovacijos
2022.01.25
Puslaidininkių investicijų upė: Taivanas vis tiek gali daugiausia Premium 5

Dėl pasaulinės puslaidininkių krizės gamintojai karštligiškai investuoja į naujus pajėgumus – skelbiama apie...

Inovacijos
2022.01.25
Šeštus metus iš eilės „CV-Online“ „Bitę“ pripažino TOP darbdaviu Verslo tribūna 7

„Bitė Lietuva“ jau šeštus metus iš eilės pelnė TOP darbdavio titulą, skelbia darbo skelbimų paieškos bendrovė...

Išmani Lietuva
2022.01.21

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku