VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2023-12-01 08:30

Vilniaus šilumos tinklai: skaitmenizavimas – ne vien tik naujausių technologijų diegimas

Andrejus Dolgovas, VŠT Skaitmenizavimo ir technologijų komandos vadovas: „Skaitmenizavimas yra būtinas bet kuriai organizacijai – ir viešajai, ir privačiai, – jei ji nori išlikti rinkoje ir teikti kokybiškas paslaugas.“
Andrejus Dolgovas, VŠT Skaitmenizavimo ir technologijų komandos vadovas: „Skaitmenizavimas yra būtinas bet kuriai organizacijai – ir viešajai, ir privačiai, – jei ji nori išlikti rinkoje ir teikti kokybiškas paslaugas.“
AB Vilniaus šilumos tinklai (VŠT) šiuo metu įgyvendina 23 projektus, kurie padės skaitmenizuoti bendrovės veiklą. Kokius iššūkius tai kelia didžiausiai šalyje centralizuotos šiluminės energijos tiekimo bendrovei, aptarnaujančiai trečdalį visų centralizuoto šildymo klientų Lietuvoje, bei kokią naudą tai suteiks ir bendrovės darbuotojams, ir klientams. Apie tai pasakoja Andrejus Dolgovas, VŠT Skaitmenizavimo ir technologijų komandos vadovas.

Esate minėjęs, kad VŠT naudoja apie 110 informacinių technologijų (IT) sistemų. Kodėl jų tiek reikia, kaip pavyksta joms „susikalbėti“?

Kaip ir kiekviena bendrovė turime tradicinę dalį – administracinę, kuri panaši įvairiose įmonėse. Bet turime ir gamybinę dalį, kuri reikalauja ir unikalių sprendimų bei sistemų, čia veikia įvairūs įrenginiai su savo IT ir specializuota programine įranga. Pavyzdžiui, reta įmonė atlieka oro taršos monitoringą, o mes oro taršą stebime labai atidžiai, sekundžių tikslumu, keliomis sistemomis, kad pastebėję nukrypimą galėtume akimirksniu reaguoti.

Ne visoms sistemoms yra poreikis tarpusavyje bendrauti ir keistis duomenimis, o toms, kurioms tai būtina, naudojame klasikinius duomenų apsikeitimo metodus.

Kaip apibrėžtumėte skaitmenizavimą apskritai?

Noriu akcentuoti, kad skaitmenizavimas nėra tiesiog naujos technologijos nupirkimas ir įdiegimas. Skaitmenizavimas susideda iš kelių dalių.

Pirmiausia, tai procesų optimizavimas – negalima procesų tiesiog perkelti iš neskaitmeninių į skaitmeninius juos aklai nukopijuojant. Naudodami tušinuką su popieriumi veikiame kitaip, nei naudodamiesi kompiuteriu – turime pažiūrėti gerokai plačiau. Antras ypač svarbus aspektas – saugumas, kuris dar labiau aktualizavosi dėl geopolitinių aplinkybių. Taip pat svarbu, kad skaitmenizavimas būtų orientuota į klientą. Išskiriu dvi kryptis: orientaciją į išorinį klientą ir vidinį – organizacijos darbuotojus. Abiem grupėms skaitmenizavimo sprendimai turi būti aiškūs, patogūs ir juos džiuginti.

O organizacijai svarbus aspektas – kultūra, kurią turime diegti per mokymus, aiškias instrukcijas, reikiamos informacijos pateikimą, artimą ryšį, kad technologija būtų priimta žmonių. Su skaitmenizavimu ateina inovacijos, naujos technologijos, kurios paprastai kelia įtampą, bet su jomis susidraugavus atrandami privalumai, paaiškėja, kad jos kuria vertę ir naudą.

Kokius iššūkius skaitmenizavimas kelia verslui ir VŠT konkrečiai?

Didžiausias iššūkis bet kuriai organizacijai – pokytis, kurį kelia skaitmenizavimas. Juk kiekvienas pokytis – tai stresas ir kiekvienam darbuotojui, ir visai organizacijai.

VŠT papildomas iššūkis, kad keičiame daugelį IT sistemų iš minėtų 110 arba jose darome didelius pokyčius, nes ilgą laiką šios sistemos nebuvo tobulinamos. Dabar turime numatyti, kaip visų sistemų architektūra, lipdant ją iš atskirų detalių, atrodys po kelerių metų, kai atnaujinsime ir paleisime naujas sistemas, kaip jos tarpusavyje bendraus.

Didžiausius pokyčius įgyvendinsime per trejus metus, kai procesai bus sujungti į vieną architektūrą, o darbus esame suplanavę penkerių metų laikotarpiui. Turime pasitvirtinę ilgalaikę įmonės strategiją, kurioje aiškūs ir skaitmenizavimo tikslai ir kryptys.

Kokius skaitmenizavimo sprendimus VŠT jau įdiegė ir naudoja, kokią įtaką tai turi ar turės jūsų ir išoriniams klientams, ir darbuotojams – vidiniams klientams?

Išoriniam klientui, kuris naudoja mūsų tiekiamą šilumos energiją šildymui ir karštam vandeniui ruošti, planuojame paleisti iš esmės naują savitarnos sistemą. Ji bus patogesnė, greitesnė, su daugiau funkcijų. Pavyzdžiui, įgyvendinus SMART programą visų apskaitos įrenginių duomenys bus nuskaitomi nuotoliniu būdu ir pateikiami gyventojams. Juos bus galima analizuoti ir mums, ir klientams bei suprasti, kur ir kaip galima šilumos energiją naudoti efektyviau, palyginti savo ir kaimyninio namo šilumos energijos sunaudojimą, pasiaiškinti, kokie sprendimai kaimynams šiluminės energijos padeda sunaudoti mažiau ir t. t. Šiuo metu dar apie 30% skaitiklių duomenys turi būti nurašomi rankiniu būdu – tai papildomi kaštai ir našta arba mūsų klientams, arba mūsų darbuotojams.

Taip pat siekiame centralizuoti kontaktų taškus visiems su VŠT susijusiems ir fiziniams, ir juridiniams asmenims. Iš vienos pusės – esame paslaugų teikėjai, iš kitos – bendradarbiaujame su daugybe įvairių organizacijų ir įmonių, kurios su mumis šiuo metu dirba skirtingais kanalais. Siekiame viską centralizuoti į vieną kanalą, kad ir mūsų darbuotojams, ir mūsų klientams būtų patogiau, nereikėtų ieškoti kanalo, kaip kreiptis į VŠT, o būtų vienas langelis, per kurį galėtų patogiai prisijungti ir gauti atsakymą ar paslaugą.

Vidiniams procesams optimizuoti diegiame keletą sistemų, pavyzdžiui, turto, finansų ir kontaktų valdymo sistemas.

Iš viso šiuo metu vykdome 23 projektus, kuriuos įgyvendinę turėsime naują sistemų architektūrą.

VŠT skaitmenizavimo kelyje keičia daugelį IT sistemų iš 110 naudojamų arba jose daro didelius pokyčius.
VŠT skaitmenizavimo kelyje keičia daugelį IT sistemų iš 110 naudojamų arba jose daro didelius pokyčius.

Kokius tikslus keliate skaitmeninei verslo transformacijai?

Mūsų strateginis tikslas – didinti skaitmeninę brandą. Tai rodiklis, kurį naudojome organizacijai vertinti, kaip mes judame į priekį, kaip vykdome projektus, kurių kiekvienas turi unikalius tikslus, ką turime per numatytą laiką įgyvendinti, kokius finansinius tikslus pasiekti. O svarbiausia, kad įdiegtos skaitmenizuotos technologijos neštų realią naudą žmonėms: ir mūsų darbuotojams, ir klientams.

Kokią naudą duoda skaitmenizavimas bendrovei ir jūsų klientui?

Prieš pradėdami bet kokį projektą, bet kokį pokytį, taip pat ir susijusį su skaitmenizavimu, įsivertiname, kokią vertę jis duos organizacijai ir jos klientams. Pirmiausia vertiname finansine išraiška – ar bus taupomi organizacijos veiklos kaštai, o taip pat, pavyzdžiui, ar tai leis mažinti šildymo kainą, didins klientų pasitenkinimą, darbuotojų įsitraukimą. Projektus matuojame įvairiais pjūviais. Įgyvendinę projektą įsivertiname, kur esame, ką pavyko pasiekti, o po to keletą metų stebime ir tikrinamės, ar mūsų paskaičiuotos naudos prieš pradedant projektą realizuojasi. Tai padeda mokytis ir toliau tobulėti.

Kokią matote energetikos ir kito verslo skaitmenizavimo ateitį?

Neabejoju, kad skaitmenizavimas yra būtinas bet kuriai organizacijai – ir viešajai, ir privačiai, – jei ji nori išlikti rinkoje ir teikti kokybiškas paslaugas. Rankinių procesų kaštai nuolat auga ir toliau augs, o skaitmenizuotų, automatizuotų įrankių dėka galima pasiekti efektyvumą, žmonių laiką, kurį suteikia skaitmenizavimas, panaudoti didesnės pridėtinės vertės kūrimui.

Beje, viešasis sektorius neretai bijo žingsnių, kuriuos žengia privatus sektorius. VŠT siekia šiuos mitus griauti, pavyzdžiui, mūsų organizacija yra viena pirmųjų, teikiančių viešąsias paslaugas Lietuvoje, kuri keliauja į debesiją. Būdami pirmeiviai neturime su kuo pasikonsultuoti, bet ledus pralaužiame gana sėkmingai. Prie šios sėkmės prisideda ir darbuotojus įgalinanti vertybė – drąsa veikti. Todėl viešajam sektoriui linkėčiau negalvoti, kad esame kuo nors prastesni ar kažko negalime, ką daro privatus sektorius. Svarbu nebijoti naudotis naujausiomis technologijomis, jas pritaikyti savo kasdienėje veikloje siekiant užsibrėžtų rezultatų.

52795
130817
52791