Moksleivių mugės regionuose – rankų darbas, ekologija ir kitoks žvilgsnis į kasdienius produktus

Publikuota: 2019-05-14 11:29

Praūžus Sostinės „Lietuvos Junior Achievement“ moksleivių bendrovių, startuolių mugei, dar kelios regioninės jaunųjų verslininkų mugės surengtos Klaipėdoje, Ukmergėje, Šiauliuose, Marijampolėje, Alytuje bei Šalčininkuose. Įdomu tai, kad jei Vilniuje didelė dalis moksleivių bendrovių stebino inovacijomis ir naujai pritaikytomis technologijomis, regionuose laurus skynė rankų darbo kūriniai, dažniausiai gaminami pagalvojant ir apie poveikį aplinkai.

Geriausi moksleivių verslai dalyvaus nacionaliniame konkurse

Moksleivių ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“, po kurios „skėčiu“ šios mugės ir yra organizuojamos, direktorė Andželika Rusteikienė džiaugiasi praktinio verslumo ugdymo dar mokyklos suole rezultatais: „25 metų ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo patirtis Lietuvoje ir net 100 metų visame pasaulyje puikiai įrodo, kad finansinio raštingumo integracija į bendrojo ugdymo dalykus ir ekonomikos pamokų mokykloje pasirinkimas, papildytas įgytomis praktinėmis verslumo kompetencijomis, ugdo visapusišką, iniciatyvų ir kūrybišką vaiką, – pasakoja organizacijos vadovė. – Moksleiviai, mokykloje turėję bent 100 praktinio verslumo ugdymo valandų labai anksti turi galimybę klysti, tobulėja tokie vaikų bendrieji gebėjimai kaip bendradarbiavimas, rizikos suvokimas, kritinis mąstymas ir kūrybiškumas, kuris XXI amžiuje dar įvardinamas ir kaip kritinė kompetencija. Taip pat mokiniai ateityje 3-5 kartus dažniau kuria savo įmones“, – teigia direktorė.

Anot A. Rusteikienės, regioninėse mugėse pirmąsias vietas užėmę ir kiti geriausių šiais mokslo metais įkurtų moksleivių bendrovių jaunieji verslininkai susitiks gegužės 17 d. nuo 11 iki 14 val. S. Daukanto aikštėje vyksiančioje Nacionalinėje moksleivių bendrovių, startuolių mugėje, kurioje apsilankyti ir susipažinti su jaunuolių kuriamais verslais bei jų kuriamų produktų bei paslaugų įsigyti kviečiami visi norintieji. Šį moksleivių bendrovių konkursą laimėjusiai komandai atiteks kelialapis į Lilyje, Prancūzijoje liepos 3-5 dienomis vyksiantį geriausių Europoje šiais mokslo metais sukurtų moksleivių verslų konkursą, kur jaunuoliai atstovaus mūsų šalį ir varžysis dėl geriausiųjų Europoje vardo.

„Dažnai susidaro klaidingas įspūdis, kad jaunųjų talentų daugiausia būtent didžiuosiuose šalies miestuose, kur plačios popamokinės veiklos galimybės ir didelis būrelių pasirinkimas. Tačiau moksleivių mugių metu pastebime, kad aktyvių, gabių ir itin motyvuotų jaunuolių regionuose ne ką mažiau, – įžvalgomis dalinasi SEB banko valdybos narys, Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktorius Vaidas Žagūnis. – Finansinio raštingumo žinios ir dar mokyklos suole įgyti praktiniai verslumo įgūdžiai padeda rimtus pagrindus ateičiai, o sveika konkurencija skatina sparčiai tobulėti. Jau vien įvertinimai regioniniu ir nacionaliniu mastu yra didžiulė motyvacija eiti į priekį, o galimybė savo idėjomis konkuruoti užsienyje, taip praplėsti akiratį ir užmegzti naujas pažintis moksleiviams bus neįkainojama patirtis“, – sako V. Žagūnis.

Produkto idėja kilo po nesėkmės oro uoste

Klaipėdos regiono moksleivių bendrovių, startuolių mugėje laimėtoja pripažinta moksleivių komanda „Saponė“ iš Klaipėdos Vydūno gimnazijos, gaminanti kietąjį šampūną.

„Šampūno idėja kilo keliaujantiems klasiokams. Jų oro uoste nepraleido pro apsaugos patikros punktą, iš lagamino išmetė šampūną. Taip nutarėme, kad reikia sukurti kietą šampūną. Na, o idėja pritvirtinti jį magnetu prie dušo sienelės kilo jau vėliau – kad jis neišslystų iš lėkštutės“, – sako komandos atstovas Rokas Račkus.

Pirmieji kieto šampūno kūrybiniai bandymai nebuvo sėkmingi – pasak R.Račkaus, išėjo „muilas“, jo pH nebuvo tinkamas. Tačiau vėliau komandai pavyko rasti konsultantę, kuri paaiškino, kokie ingredientai turėtų įeiti į šampūno sudėtį.

„Kol kas mūsų šampūnas yra vienos rūšies – skirtas riebaluotiems plaukams“, – sakė pašnekovas.

Moksleiviai sukonstravo ir specialų laikiklį: į šampūną įliejamas nedidelis magnetas, jį traukia prie metalinio dėklo. Šį dėklą galima vertikaliai pritvirtinti prie dušo sienelės.

Dalis klientų tokį produktą mato pirmą kartą

Kokių reakcijų komanda „Saponė“ susilaukė moksleivių bendrovių mugėse?

„Tiesą sakant, kai kurie kieto šampūno nėra matę. Jie klausia, kaip juo naudotis? Kita vertus, žmonėms patinka išbandyti įprastus produktus nauja forma“, – sakė R.Račkus.

Plėtojant šį verslą reikia kruopštaus planavimo – pasak R.Račkaus, Lietuvoje nėra parduodama viena pagrindinių kietojo šampūno sudedamųjų dalių, ji ilgai keliauja iš užsienio.

„Kai turi žaliavas, gamyba nėra sudėtinga – reikia tiksliai viską pasverti, ištirpinti, sumaišyti ir supilstyti į formeles“, – sako pašnekovas.

Klaipėdoje paskelbti regioninės moksleivių mugės laimėtojais, komandos „Saponė“ nariai buvo priblokšti – ši mugė buvo jų debiutinė.

„Iškart įgavome motyvacijos tobulėti, kažką padaryti geriau“, – sako R.Račkus. „Saponė“ šiuo metu kuria įvairių šampūnų, kitokių tipų plaukams, receptus.

Idėją paskatino mokykloje esanti įranga

Ukmergėje geriausia moksleivių mugės bendrove pripažinta „M-bers“ gamina lėkštes, padėkliukus arbatos pakeliams, sages ir pakabukus iš stiklo atliekų ir duženų. Penkios bendraklasės gaminiams kurti panaudojo stiklui ir moliui degti skirtą krosnį, kuri įrengta mokykloje.

„Dalyvavome vienoje „Lietuvos Junior Achievement“ pamokoje, per ją reikėjo sugalvoti moksleivių bendrovės idėją. Iš pradžių planavome gaminti mobiliųjų telefonų dėkliukus, tačiau supratome, kad telefonų būna labai skirtingų, dėklus reikės pritaikyti. Tada gimnazijos direktorius mums priminė, kad mokykloje yra stiklo lydymo krosnis ir galima kažką kurti iš stiklo. Paėmėme iš dailės mokytojos formas, pabandėme ir pavyko“, – sako „M-Bers“ atstovė Sonata Marija Šimėnaitė.

Mergina pasakojo, kad bendrovės gaminamų lėkščių pagrindas gaunamas iš sutrūkusių langų stiklų, kitaip tariant, brokuotų langų.

„Langų stiklus mums išpjauna pagal matmenis ir tuomet ant jų dėliojame dekorą. Spalvoti stikliukai, iš kurių kuriame ornamentus – tai nepriduodamas, nesuperkamas stiklas. Vyno buteliai, šampano buteliai, kokios nors spalvotos lėkštės, dubenėliai, indeliai. Juos atrandame arba savo namuose, arba tiesiog gulinčius gamtoje. Tokiu būdu švariname aplinką“, – sako S.M. Šimėnaitė.

Butelius merginos išplauna, nušveičia ir sudaužo. „M-bers“ gaminamos lėkštės – vienetiniai kūriniai, nes, pasak pašnekovės, net iš stiklų sudėliojus panašų dekorą jis iškepa kitaip. Galiausiai, ir stikliukų klijavimas yra rankų darbas. Per 45 laisvos pamokos minutes viena komandos narė spėja dekoruoti vieną lėkštę arba du arbatos pakelių padėklus. Gaminiai kepa apie valandą, o dar dienos prireikia, kol jie ataušta.

Penkios klasiokės komandos pavadinimą „M-bers“ sudėjo iš savo vardų pirmųjų raidžių – Marija, Beata, Eva, Rūta ir Sonata.

Šiuo metu „M-bers“ produkciją reklamuoja ir Ukmergės savivaldybė, merginos gamina stiklinius magnetukus su Ukmergės miesto herbu. Ši moksleivių bendrovė vykusioje Sostinės mugėje gavo specialų prizą už kūrybiškumą, o Ukmergės regioninėje mugėje – pagrindinį prizą.

Produkto idėja kilo iš dviejų komandos narių hobio

Šiaulių regioninėje mugėje laimėjo šešių Juliaus Janonio gimnazijos moksleivių komanda „Wuzzle“, gaminanti dėlionės formų padėkliukus ir serviravimo padėklus iš įmonių medienos atliekų. Komandos atstovė Rugilė Bagdonaitė atskleidė, kad pati pirmoji komandos nariams šovusi gaminių idėja buvo „kažkas iš medžio“, nes du komandos nariai itin mėgsta darbą su mediena.

„Konkretaus produkto idėja gimė naršant internete, socialiniuose tinkluose, tik ją patobulinome. Mūsų gaminama viena detalė gali būti kaip kavos, arbatos puodelio padėkliukas, o sujungus jas kelias galima serviruoti stalą, padėti užkandžių. Detalės primena žaidimą dėlionę, jos jungiasi viena su kita“, – sakė komandos atstovė Rugilė Bagdonaitė. Gaminių jungimas į vieną leidžia taupyti žaliavas, pinigus, nes vieną gaminį galima panaudoti keliems tikslams. Taip pat „Wuzzle“ produkcija lakuojama ekologišku laku.

Įmonių atliekų panaudojimas kuria naują iššūkį – kol kas visi šios moksleivių bendrovės gaminiai buvo iš liepos medienos, tačiau ateityje nežinia, kokia žaliava pasieks jų rankas. Ši komanda taip pat debiutavo Sostinės moksleivių verslų parodoje.

„Tiek po Vilniuje vykusios, tiek po mugės čia, Šiauliuose, įspūdžiai neišdildomi. Jos davė labai daug patirties ir praplėtė akiratį. Dalyvaudami Sostinės moksleivių bendrovių parodoje netgi nebuvome pasiruošę tokiai didelei masei žmonių. Šiauliuose klientų buvo kiek mažiau, užtat atsirado galimybė daugiau pabendrauti su komisija“, – sako pašnekovė.

Komandos nariai svarstė, į kurią nominaciją galėtų pretenduoti, tačiau tapti pagrindiniais laimėtojais nesitikėjo. Moksleiviai rašė vieni kitiems džiaugsmingas žinutes, o netrukus gavo Šiaulių mero Artūro Visocko kvietimą kartu papietauti.

„Pokalbis su meru buvo įdomus, tie pietūs įkvėpė toliau dirbti ir kurti“, – sako „Wuzzle“ komandos atstovė Rugilė Bagdonaitė.

Ji atskleidžia, jog kiekvienas iš 6 komandos narių pasirinko savo mėgiamą sritį (ar gamybą – darbą su mediena, ar rinkodarą, ar buhalteriją) ir joje kasdien gilina žinias plėtodami bendrą verslą.

„Mūsų komanda yra labai vieninga ir jei kam nors prireikia pagalbos (dažniausiai jos prireikia gamybos srityje) visi kimbame padėti. Gaminant mūsų gaminį detalės išpjaunamos su frezavimo mašina, tuomet šlifuojamos ir lakuojamos rankomis. Mums didžiausias iššūkis – išlaukti, kol išdžius gaminius dengiantis lakas“, – juokiasi R.Bagdonaitė.

Žaislai vaikams, pavergę ir paauglių širdis

Marijampolės regioninę mugę laimėjo Vilkaviškio rajono Gražiškių gimnazijos komanda „MYLU MYLU“. Su jos atstove Aušra Gedrimaite kalbėjomės apie mielą komandos verslą – minkštus didaktinius žaislus vaikams, kuriuos netikėtai pamėgo ir paaugliai.

„Šaudėme“ įvairiausias idėjas – norėjome kurti kažką iš medžiagos, kad būtų ekologiška – nes tai mums labai svarbu – ir kažką meniško. Žaislų idėja atėjo visai netikėtai – nutarėme gaminti žaislus, kurie padėtų vaikus supažindinti su pasauliu. Daug domėjomės, tiesą sakant, netgi darėme apklausą, kokių žaislų žmonės norėtų. Taip priėjome prie trijų personažų, kuriuos gaminame: paukščiukų, banginiukų ir žirafyčių“, – sako A.Gedrimaitė.

Tam, kad sukurtum didaktinį žaislą, reikia turėti žinių, kas sudomina mažą vaiką, kas paskatina jo vystymąsi. A.Gedrimaitė dėkoja daug vertingų patarimų davusiai mokytojai, socialinei pedagogei Vilmai Valavičienei. Ji padėjo sukurti visas žaisluose slypinčias „paslaptis“ bei parašyti jų istorijas.

„Žaislai siuvami iš ekologiškos medvilnės, užpildomi ekologišku kamšalu, į kojytes arba uodegytes dedame grikių ar žirnių kruopų. Žaislai skirti vaikams maždaug nuo 2 iki 7-erių metų, tačiau, kaip pastebėjome, juos labai noriai perka ir paaugliai. Savo žaislus šiek tiek pritaikėme šventėms – šv. Valentino dieną juos papuošė mažos širdelės, o Žemės dieną – lapeliai. Tad prieš Valentino dieną jie buvo labai populiarūs, pirko visokio amžiaus moksleiviai“, – pasiteisinusiu sprendimu džiaugėsi A.Gedrimaitė.

Verslas paremtas meile

„MYLU MYLU“ komandos, kurią sudaro aštuoni žmonės, nariai yra aktyvūs įvairiausių mugių dalyviai – jau lankėsi Vyriausybėje vykusioje kalėdinėje, taip pat regioninėse Radviliškio, Kauno ir Marijampolės mugėse bei sulaukė raginimų pasiūlyti savo produkcijos per renginius Bartinininkų bei Gražiškių mokyklose. Beje, savo mokykloje bendrovė kol kas pardavė daugiausia produkcijos.

Paskelbti laimėtojais Marijampolėje komandos nariai, kaip sako A.Gedrimaitė „čiut nenuprotėjo“ iš džiaugsmo.

„Mes darome tam, kad mokytumėmės iš savo sėkmių ir nesėkmių, kad pabandytume – negalvojame, kaip kuo daugiau parduoti. Mūsų verslas paremtas mielumu – meile gamtai, meile žmogui“, – sako mergina.

Į kelių dešimtmečių senumo subkultūros drabužių detalę pažvelgė naujai

Alytaus mugę laimėjo vaikinai „Lucid“ iš šv. Benedikto gimnazijos, savo produkcija jau prekiaujantys ir užsienio šalyse. Komandos atstovas Milvydas Sujeta sako, jog aplikacijų ant drabužių idėją įkvėpė pankų subkultūra.

„80-90-ais metais pankai ant savo senų suplyšusių džinsų siūdavo lopus. Mes pagalvojom, kodėl negalime tokiu būdu siūti įvairiausių paveikslėlių?“ – sako „Lucid“ atstovas.

Du vaikinai šiam verslui atiduoda daugiausia jėgų – ne tik patys siuva aplikacijas, tačiau jas ir nupiešia. Aplikacijose galima išvysti įvairių filmų herojų, animacinių personažų.

„Gaminame marškinėlius, džinsus, šortus, tačiau esame sukūrę dizainus ir džemperiams. Kurdami paveikslėlius nežiūrime, kas populiaru – jų yra ir linksmų, ir liūdnų, ir vaikiškų. Kas šauna į galvą, tą ir dedame ant drabužių“, – sako M.Sujeta.

Kai kuriuos paveikslėlius vaikinai nupiešia ir patys. Tuomet jie perkeliami ant tekstilės ir gali būti siuvami ant drabužių.

„Daugiausia dirbame dviese. Likę du žmonės padeda nebent kai esame labai užsiėmę, pavyzdžiui, turime daug darbų mokykloje“, – sako „Lucid“ atstovas.

M.Sujetos teigimu, mugių lankytojai (bendrovė jau dalyvavo mugėse Marijampolėje ir Alytuje) būna nustebinti ir giria originalią idėją.

„Daugelis sakė, kad nors šie drabužiai ir nėra jų stiliaus – mielai juos nešiotų. Mugės komisija taip pat įvertino mūsų rankų darbą“, – prisimena pašnekovas.

Naudodami programėlę „Grailed“ (platformą, kurioje prekiaujama vyriškais drabužiais), moksleiviai jau parduoda savo kūrinius į užsienio šalis, tokias kaip Jungtinės Amerikos Valstijos, Kanada, Didžioji Brtanija. M.Sujeta pragmatiškas – užsienyje prekes galima parduoti brangiau ir daugiau uždirbti.

Mokomosios mokinių bendrovės – tai „Lietuvos Junior Achievement“ programa suteikianti 9-12 klasių mokiniams realią verslo patirtį dar mokyklos suole. Mokiniai spręsdami vietos problemą, atliepdami rinkos poreikį arba tiesiog testuodami savo idėjas kuria skirtingus verslus ir skleidžia verslumo dvasią. Ši programa nėra verslo simuliacija, tai realaus verslo kūrimo patirtis supažindinant, kaip verslas yra vystomas, valdomas bei leidžiant mokiniams patiems priimti svarbiausius su jų verslu susijusius sprendimus.

Lietuvos Junior Achievement yra nevyriausybinė organizacija, ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo programų lyderis Lietuvoje. Organizacijos programas finansuoja privatūs rėmėjai ir fondai: mecenatas SEB bankas, strateginiai rėmėjai: „UPS“; „Coca-Cola HBC Lietuva“; „Narbutas“.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Moksleivių mugės regionuose – rankų darbas, ekologija ir kitoks žvilgsnis į kasdienius produktus Verslo tribūna

Praūžus Sostinės „Lietuvos Junior Achievement“ moksleivių bendrovių, startuolių mugei, dar kelios regioninės...

Vadyba
11:29
Akcijų opcionams – pajamų mokesčio lengvatos Premium 1

Seimą pasiekė Vyriausybės pataisos, kurias priėmus, darbuotojams nereikėtų mokėti pajamų mokesčio iš karto,...

Finansai
10:00
Sprendimas dėl CEO algos: 7 svarbūs veiksniai Premium

Nustatyti darbuotojui teisingą atlygį dažnai yra nelengva, tačiau sutarimas dėl naujo CEO algos – dar...

Vadyba
05:45
Net smulkios įmonės valdyba padeda legviau rasti investicijų ir išvengti rizikų Premium

Vis dažniau verslininkai, įsukę įmonės veiklą, pasitraukia nuo tiesioginio vadovavimo ir priimant sprendimus...

Gazelė
05:45
„Sostų karai“ darbdaviams kainuoja 3,3 mlrd. USD 1

Televizijos serialo „Sostų karai“ populiarumas gali JAV darbdaviams atsieiti iki 3,3 mlrd. USD, rodo tyrimas.

Vadyba
2019.05.13
Pelnui uždirbti užtenka ir nedidelių plotų kaime

Lietuvoje jau tapo įprasta, kad žemdirbiai skundžiasi. Ne tik orais, kurie iš tiesų turi tiesioginę ir vos ne...

Gazelė
2019.05.11
Kodėl nereikia būti „vadovu fainuoliu“ Premium 1

Sakoma, kad vieni didžiausių išbandymų žmogui — valdžia ir pinigai. Nors įtaka ne visiems apsuka galvą,...

Vadyba
2019.05.11
Turtingi pinigų, bet stokojantys laiko: kodėl turtuoliai visada skuba  Premium

Ar uždirbdami daugiau pinigų sutaupysite laiko? O gal kaip tik jausitės dar labiau skubinami? Svarsčiau šį...

Vadyba
2019.05.10
Pirmą ketvirtį nedarbo lygis Lietuvoje siekė 6,5% 3

Pirmus tris šių metų mėnesius nedarbo lygis Lietuvoje buvo didesnis nei pernai metų gale, tačiau mažesnis nei...

Vadyba
2019.05.10
Netilpę „Maximos“ lentynose, šalia kuria savas parduotuves Premium 1

Didmiesčiuose išpopuliarėję ūkininkų turgeliai mažesnių miestų gyventojus pasieks kita forma – kuriamas...

Gazelė
2019.05.09
Viešojo sektoriaus projektų valdymas: rezultatai, kurie svarbūs kiekvienam Verslo tribūna 3

Pradėjus pokalbį apie viešojo sektoriaus projektų valdymą ISM Vadovų magistrantūros Projektų valdymo...

Verslo aplinka
2019.05.09
Darbuotojų savižudybės vadovus ir bendrovę atvedė į teisiamųjų suolą Premium 3

„Vykdau savižudybę dėl savo darbo Prancūzijos „Telecom“. Tai – vienintelė priežastis.“ Tokį priešmirtinį...

Vadyba
2019.05.09
Ką daryti, jei jūsų darbuotojas susirgo tymais Premium

Sergamumo tymais bangai nenuslūgstant, įmonės ieško būdų, kaip apsaugoti darbuotojus. Specialistai sako, kad...

Vadyba
2019.05.08
Dėl technologijų pažangos moterims kyla didesnė grėsmė prarasti darbą 3

Technologijų progresas gali dar labiau pagilinti pajamų atotrūkį tarp lyčių. Tarptautinis valiutos fondas...

Vadyba
2019.05.08
Prireikus keisti prekės ženklą investicijoms skolinosi, bet gavo ir neplanuotos naudos Premium

Verslo prekės ženklo keiti­mas (angl. rebranding) – su­dė­tingas ir brangus procesas, bet jam pasiryžus,...

Gazelė
2019.05.08
D. Misiūnas išrinktas ISM rektoriumi 20

ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto valdyba universiteto rektoriumi išrinko neseniai „Maxima grupės“...

Vadyba
2019.05.08
Verslininkai, derindami veiklas, sumažino sąnaudas Premium

Valdyti skirtingas veiklas yra sudėtingiau, negu specializuotis vienoje srityje, tačiau verslininkų patirtis...

Gazelė
2019.05.08
I. Staškevičius: apie svarbiausius rodiklius prekybos versle, krizių valdymą, idėją pristatyti prekes į balkonus Premium 7

Ignas Staškevičius, „Vilniaus prekybos“ akcininkas, akcentuoja, kad prekybos versle būtina stebėti tris...

Prekyba
2019.05.08
Darbuotojų apklausa: geriau didesnė suma į pensijų fondą, o ne mažesnė – į sąskaitą Verslo tribūna 6

Didelė dalis Lietuvos įmonių darbuotojų, paprašyti pasirinkti iš dviejų alternatyvų, kurios jų darbdaviui...

Finansai
2019.05.08
Išnuomotas darbuotojas – geresnis sprendimas nei ilgalaikė darbo sutartis? Verslo tribūna

Anot kaunietės Rytės Lukošiūtės, vadovaujančios profesionalių darbuotojų nuomos agentūrai „Imperio Grupė“, ši...

Vadyba
2019.05.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau