2023-09-29 15:19

LTOU perspėja apie piko metu galimas eiles prie saugumo patikros

Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Keleiviai kviečiami atvykti anksčiau, aviacijos verslas piktinasi nerangiomis biurokratinėmis procedūromis, iškilusias problemas LTOU žada spręsti papildomo personalo paieška, pakeistais procesais.

Lietuvos oro uostų (LTOU) atstovai praneša, kad dėl pastaruoju metu sustiprintų „tam tikrų aviacijos saugumo taikomų patikros procedūrų“ kai kuriais piko laikotarpiais Vilniaus oro uoste gali formuotis laukiančių keleivių eilės. Keleivių prašoma atvykti į oro uostą bent prieš 2 valandas iki skrydžio ir turėti pasiruošus iš anksto visus reikalingus skrydžio dokumentus.

Trukdo ištęstos procedūros

Lietuvos Civilinės aviacijos asociacija CAVIA išplatintame pranešime paaiškina, kad šiuos trikdžius sukels nuo spalio 1 d. įsigaliosianti nauja laikinų asmens leidimų patekti į LTOU teritoriją išdavimo tvarka.

„Dėl šios tvarkos aviacijos verslas susidurs su darbuotojų trūkumu, o to pasekmes pajus visi keliaujantys oro transportu. Problemos priežastis – itin ilgai trunkantys asmenų, galinčių dirbti LTOU teritorijos kontroliuojamoje zonoje ir riboto patekimo zonoje, reputacijos patikrinimai, kai privaloma gauti atsakymą iš institucijų, kad asmuo yra nepriekaištingos reputacijos“, – aiškina CAVIA.

Asociacija nurodo, kad kitose Europos Sąjungos šalyse asmenų patikros trunka nuo kelių iki keliolikos dienų, bet Lietuvoje įprasta praktika tapo leidimo dirbti laukti 30–60 dienų.

„Trūkstant darbuotojų keleivių registravimo, bagažo administravimo, orlaivių priežiūros, kuro pristatymo ir kitose srityse, keleiviai patirs įvairių nepatogumų, nes apie 400 aviacijos darbuotojų, laukiančių nuolatinių leidimų, nebegalės vykdyti savo funkcijų“, – skelbia CAVIA.

Asociacija nurodo, kad apie šią problemą verslas su visomis aviacijos srityje veikiančiomis valstybės institucijomis kalbasi jau antrus metus, tačiau esą nesulaukia jokių teigiamų pokyčių. CAVIA tvirtina, kad dėl šio biurokratinio barjero verslo įmonės negalės įgyvendinti savo įsipareigojimų, dėl ko vėluos arba bus atšaukiami skrydžiai. Be to, nepakankamas aviacinio personalo skaičius tiesiogiai koreliuoja su orlaivio ir keleivių saugumu.

„Klausimas yra ypač aštrus įmonėms, kurios susidūrusios su lietuvių darbuotojų trūkumu, nori įdarbinti aviacijos profesionalus iš trečiųjų šalių – dabar šių šalių piliečių galimybės įsidarbinti yra praktiškai neįmanomos“, – skelbia aviacijos verslo atstovai. Jie tvirtina, kad ši problema aktuali ne tik privataus verslo įmonėms, bet ir valstybės valdomoms įmonėms ir kitoms oro uostuose dirbančioms viešojo sektoriaus organizacijoms.

Verslas siūlo sprendimus

CAVIA pabrėžia, kad pirma problemos priežastis yra Aviacijos įstatyme, kuriame nurodoma, kad jei saugumo tarnybos iš atitinkamų užsienio valstybių institucijų negauna patikimos informacijos apie užsienio valstybės pilietį arba asmenį be pilietybės, leidimas automatiškai neišduodamas. Tam esą būtina numatyti priemones, kaip tarptautinis institucijų bendradarbiavimas gali būti efektyvesnis. Antras būdas spręsti problemą – atskirti oro uostų zonas, kad tiesiogiai oro uosto teritorijoje nedirbantiems asmenims nereikėtų tokio lygio leidimų kaip dirbantiems šioje teritorijoje.

Trečias sprendimas – automatizuota patikra, kuri leistų kaskart netikrinti jau dirbančių asmenų ir jiems leidimai būtų automatiškai atnaujinami, jei sistemoje neužfiksuota įvykių, kurie gali ture?ti i?takos asmens patikimumui.“

Ieškos papildomų specialistų

Dabar LTOU teigia, kad šių iššūkių suvaldymui jau įgyvendinamos papildomos priemonės: aktyviai ieškoma papildomų aviacijos saugumo specialistų, šiuo metu terminaluose pagalbą ir papildomą informaciją suteikia samdomi konsultantai, artimiausiu metu terminaluose pradės darbuotis ir savanoriai konsultantai, taip pat perdėlioti procesai greitosios patikros zonoje, investuojama į tai, kad keleiviai gautų kuo daugiau informacijos pačiame išvykimo terminale apie galimus iššūkius piko laikotarpiais, gautų rekomendacijas.

Eilėms terminale įtakos turi ir faktas, kad aviacijos vasaros sezonas dar nėra pasibaigęs.

Teigiama, kad didžiausi keleivių pikai Vilniaus oro uoste įprastai susidaro tris kartus per parą: ryte nuo maždaug 4 iki 6 val. ryto, vidurdienį nuo 11 iki 14 val. ir vakare nuo 17 iki maždaug 20 val. 

52795
130817
52791