Dalis parlamentarų abejoja automobilių mokesčio efektyvumu ribojant taršą

Publikuota: 2021-11-26
Automobilių spūstis. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Automobilių spūstis. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Vyriausybei pritarus siūlymui įvesti kasmet mokamą automobilių taršos mokestį, dalis Seimo Aplinkos apsaugos komiteto narių abejoja, ar jis sumažins taršą ir skatins žmones rinktis mažiau taršius automobilius. Parlamentarai siūlo investuoti į viešąjį transportą, griežtinti automobilių techninę apžiūrą arba net apmokestinti didžiausias Lietuvos įmones. 

Komiteto pirmininkė konservatorė Aistė Gedvilienė sako sveikinanti ambiciją, tačiau, pasak jos, žmonėms gali būti per mažai motyvacijos priimti tokį mokestį. Ji mano, kad mokestis galėtų būti kaupiamas ir vėliau skiriamas žmogui kaip parama įsigyjant naują automobilį.

„Žaliasis mokestis nėra savaime orientuotas į mokesčio surinkimą, jis turi veikti taip, kad žmonės norėtų jo nemokėti ir galėtų jo nemokėti, nes turėtų pasirinkimą. Tai šitas mokestis turėtų būti būtent toks“, – BNS sakė A. Gedvilienė.

„Jeigu motyvacija, apie kurią dabar kalbama, – apie paspirtukus, dviračių takus, viešąjį transportą, yra nepakankama, tai manau, komitetas bus ta vieta, kuris pasiūlys papildomus variantus. Gal mokesčių kaupimą kiekvienam mokesčių mokėtojui ir paramą, kuomet jis pasiryš įsigyti naują transporto priemonę, grąžinimą to mokesčio. Tai būtų tam tikra prasme to mokesčio neutralizavimas“, – aiškino Seimo narė.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Pasak jos, dėl mokesčio dar vyks daug diskusijų Seime, todėl tikėtina, kad galutinis jo variantas keisis.

Laisvės partijos narys Kasparas Adomaitis sako, kad naujas mokestis nebūtinai padės sumažinti taršą, nes perėjus prie mažiau kuro naudojančių automobilių, gyventojai jais važiuos dažniau ir toliau.

„Taršus automobilis sunaudoja daug kuro, o jeigu įves mokestį ir gyventojai rinksis mažiau taršius automobilius, tai gali būti rezultatas priešingas – gyventojai su mažiau kuro sunaudojančiais automobiliais dažniau ir toliau važinės, nes tai bus pigiau“, – BNS sakė K. Adomaitis. 

Jis mano, kad geriausia būtų pradėti nuo techninių apžiūrų griežtinimo.

„Yra katalizatorių klausimas, kuris vangiai sprendžiamas. Labiau nei CO2 klimato kaitą sukelia automobilių kondicionierių skystis, jis dažnai nuteka, tai senų automobilių bėda ir techninių apžiūrų metu būtų galima sustiprinti šitą patikrą ir taip prisidėti prie klimato kaitos mažinimo“, – teigė parlamentaras.

Tačiau jis sako pritariantis iniciatyvai, kad surinkti pinigai bus nukreipiami Darnaus judumo fondui, kuris skirtas savivaldybių autobusų ir dviračių tinklui plėsti.

„Trūksta tų lėšų ir yra teisinga, kad kiekvienas, turintis automobilį, turėtų prisidėti prie tos infrastruktūros kūrimo“, – sakė K. Adomaitis.

Socialdemokratų frakcijos atstovas Linas Jonauskas tikino, kad mokestis skirtas pabėgti nuo Europos Sąjungos gresiančių baudų ir užkamšyti skyles, tačiau taršos jis nemažins. 

„Suprantu, kad ministerija ir Vyriausybė yra išsigandusi numatomų Europos Sąjungos sankcijų ir 450 mln. Eur baudų už tai, kad nėra apmokestinti automobiliai. Toks mokestis, koks yra dabar, jis nemažins taršos“, – BNS sakė L. Jonauskas.

„Šiandien nėra sukurtos infrastruktūros, kuri skatintų žmones naudotis mažiau taršiais automobiliais“, – pridūrė jis. 

Parlamentaras teigė, jog jei viešasis transportas būtų patrauklus, modernus, nemokamas, maršrutai efektyviai išdėlioti, tuomet didžioji dalis žmonių juo naudotųsi ir atsisakytų taršių mašinų. Jis taip pat teigė, kad griežčiau turėtų būti vertinamos trečiųjų šalių sunkiasvorės transporto priemonės.

„Daugelis šitų automobilių yra seni, važiuojantys akivaizdžiai išmeta ir daugiau dūmų, didžioji dalis taršos yra būtent sunkiasvorio transporto sukuriama“, – kalbėjo jis.

„Valstietė“ Ligita Girskienė taip pat kritiškai vertina mokestį ir sako, kad jam dabar ne laikas. Anot jos, pirmiausiai reikėtų apmokestinti dešimt stambiausių Lietuvos įmonių. 

„Kyla klausimas, kodėl pasirinkta pradėti švarinti ir gražinti mūsų aplinką paprastų žmonių sąskaita. Galbūt buvo galima pasirinkti pradėti Žaliąjį kursą, CO2 emisijų ir taršos mažinimą nuo dešimties stambiausių įmonių, kaip „Achema“, „Fortum Klaipėda“ („Gren Klaipėda“ – BNS), „Orlen Lietuva“, – BNS sakė ji. 

Parlamentarė taip pat teigė, kad Vyriausybė galėtų skirti papildomą finansavimą savivaldybėms pertvarkyti transportą, tvarkant pėsčiųjų takus ir kitą infrastruktūrą.

Vyriausybė trečiadienį pritarė siūlymui atsisakyti automobilių registracijos mokesčio ir palikti tik kasmet mokamą taršos mokestį. Dėl to turėtų spręsti Seimas. 

Naujas mokestis būtų renkamas nuo 2023 metų ir visa apimtimi pradėtų galioti 2025 metais, iš jo tikimasi kasmet surinkti apie 170 mln. Eur pajamų. 

Ministerija praėjusią savaitę skelbė, kad kas antras šalies vairuotojas mokėtų iki 100 Eur taršos mokesčio. Vidutinis mokestis siektų 138 Eur (su 2023-2024 metais numatyta taikyti lengvata).

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
Rašyti komentarą 0
Nutraukus sutartį su „Belaruskalij“ Lietuvai gresia ieškiniai, LTG valdybos – asmeninė atsakomybė 11

Mantas Bartuška, „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) vadovas, pareiškė, jog nutraukus sutartį su JAV sankcionuota...

Logistika
10:42
A. Armonaitė: nematau galimybių, kad Lietuvoje kažkas tyliai stumdys trąšų vagonus 14

Lietuva turi kuo skubiau ieškoti sprendimų, kaip įgyvendinti JAV įvestas sankcijas vienai didžiausių...

Logistika
09:30
Prezidento patarėja: reikia susivienyti ir spręsti situaciją dėl sankcijų „Belaruskalij“ 10

Asta Skaisgirytė, prezidento patarėja, sako, kad Lietuva turėjo pakankamai laiko išsiaiškinti, kaip su...

Logistika
09:10
Lenkija – stiprėjanti Europos kelių transporto lyderė, jai padeda Lietuva  Premium 3

Europos statistikos tarnybos (Eurostato) paskelbti 2020-ųjų duomenys rodo: Lenkijos vežėjai tampa stipriausi...

Logistika
05:45
Baltarusija įvedė privalomą e-plombavimą ir iš Lenkijos atvykstantiems vilkikams 1

Baltarusija padvigubino navigacinių plombų kainą, bei įvedė privalomą elektroninį plombavimą ir iš Lenkijos...

Logistika
2021.12.08
Pirmą kartą „BusinessEurope“ transporto darbo grupės postą užims lietuvis – P. Drižas 1

Briuselyje veikiančios Europos verslo konfederacijos „BusinessEurope“ transporto darbo grupės primininku...

Logistika
2021.12.08
G. Landsbergis: situaciją dėl „Belaruskalij“ avanso gruodžiui yra unikali, reikės aiškintis 23

Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis sako, kad situacija, kai „Belaruskalij“ avansu sumokėjo už...

Verslo aplinka
2021.12.08
Vilniaus viešasis transportas perka 160 išmanių troleibusų 7

UAB „Vilniaus viešasis transportas“ įsigis apie 160 naujų autonominės ridos troleibusų, jie bus naudojami...

Logistika
2021.12.08
„Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartį vertins vyriausybinė komisija

Susisiekimo ministras prašo vyriausybinės strateginių įmonių sandorius tikrinančios komisijos įvertinti...

Verslo aplinka
2021.12.08
Premjerė: baltarusiškų trąšų tranzitas per Lietuvą ilgai nesitęs

Ministrė pirmininkė Ingrida Šimonytė sako, kad įsigaliojus Jungtinių Valstijų sankcijoms vienai didžiausių...

Logistika
2021.12.08
Vežėjai kitąmet gaus daugiau kvotų vairuotojams iš trečiųjų šalių

Galimybę gauti 4.400 papildomų darbuotojų deficitinei profesijai lydi susirūpinimas dėl efektyvaus kvotų...

Logistika
2021.12.08
M. Skuodis: ginklas nuo sankcijų Baltarusijai poveikio – diversifikacija

Susisiekimo ministras tvirtina, kad dabar būtina didinti investicijas į konkurencingumą ir ieškoti naujų...

Logistika
2021.12.08
„Belaruskalij“ kroviniai per Lietuvą važiuos iki sausio 11

Trečiadienį įsigaliojus JAV sankcijoms vienai didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų...

Verslo aplinka
2021.12.08
Seimo Užsienio reikalų komitetas ragina nedelsiant nutraukti „Belaruskalij“ tranzitą 18

Seimo Užsienio reikalų komitetas (URK) ragina nedelsiant nutraukti vienos didžiausių pasaulyje kalio trąšų...

Logistika
2021.12.08
„Raben“ plėtra: už 8,5 mln. Eur Kaune statys logistikos kompleksą Premium 3

Nyderlandų transporto ir logistikos paslaugų „Raben Group“ Kauno prieigose, šalia magistralės...

Logistika
2021.12.08
Tranzito dalyviai apie „Belaruskalij“ krovinių gabenimą daugiau informacijos žada trečiadienį

Ankstų gruodžio 8 dienos rytą galutinai įsigaliojant rugpjūtį paskelbtoms JAV sankcijoms vienai didžiausių...

Logistika
2021.12.07
Konteinerių gabenimo apimtys iš Kinijos į Kaliningradą išaugo keturis kartus 3

Pernai 4,6 karto siekęs augimas šiemet auga panašiu tempu, pasiekdamas 117.500 TEU.

Logistika
2021.12.07
G. Landsbergis: sankcijos „Belaruskalij“ – įmonių rankose, bet valstybė gali įsikišti 3

Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis sako, kad Jungtinių Valstijų sankcijų vienai didžiausių...

Verslo aplinka
2021.12.07
„Klaipėdos naftos“ perspektyvos: dividendai, plėtra ir naujos veiklos Premium

Baltarusiškų krovinių netekusi AB „Klaipėdos nafta“ (KN) skaičiuoja rekordinius nuostolius. „Tobulą neigiamų...

Rinkos
2021.12.07
Nepasiturintiesiems siūloma 2.000 Eur už mažiau taršų automobilį 28

Nepasiturintiems gyventojams, įsigijusiems mažiau taršų automobilį, planuojama mokėti 2.000 Eur kompensacijas.

2021.12.06

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku