Dalis parlamentarų abejoja automobilių mokesčio efektyvumu ribojant taršą

Publikuota: 2021-11-26
Automobilių spūstis. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Automobilių spūstis. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Vyriausybei pritarus siūlymui įvesti kasmet mokamą automobilių taršos mokestį, dalis Seimo Aplinkos apsaugos komiteto narių abejoja, ar jis sumažins taršą ir skatins žmones rinktis mažiau taršius automobilius. Parlamentarai siūlo investuoti į viešąjį transportą, griežtinti automobilių techninę apžiūrą arba net apmokestinti didžiausias Lietuvos įmones. 

Komiteto pirmininkė konservatorė Aistė Gedvilienė sako sveikinanti ambiciją, tačiau, pasak jos, žmonėms gali būti per mažai motyvacijos priimti tokį mokestį. Ji mano, kad mokestis galėtų būti kaupiamas ir vėliau skiriamas žmogui kaip parama įsigyjant naują automobilį.

„Žaliasis mokestis nėra savaime orientuotas į mokesčio surinkimą, jis turi veikti taip, kad žmonės norėtų jo nemokėti ir galėtų jo nemokėti, nes turėtų pasirinkimą. Tai šitas mokestis turėtų būti būtent toks“, – BNS sakė A. Gedvilienė.

„Jeigu motyvacija, apie kurią dabar kalbama, – apie paspirtukus, dviračių takus, viešąjį transportą, yra nepakankama, tai manau, komitetas bus ta vieta, kuris pasiūlys papildomus variantus. Gal mokesčių kaupimą kiekvienam mokesčių mokėtojui ir paramą, kuomet jis pasiryš įsigyti naują transporto priemonę, grąžinimą to mokesčio. Tai būtų tam tikra prasme to mokesčio neutralizavimas“, – aiškino Seimo narė.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Pasak jos, dėl mokesčio dar vyks daug diskusijų Seime, todėl tikėtina, kad galutinis jo variantas keisis.

Laisvės partijos narys Kasparas Adomaitis sako, kad naujas mokestis nebūtinai padės sumažinti taršą, nes perėjus prie mažiau kuro naudojančių automobilių, gyventojai jais važiuos dažniau ir toliau.

„Taršus automobilis sunaudoja daug kuro, o jeigu įves mokestį ir gyventojai rinksis mažiau taršius automobilius, tai gali būti rezultatas priešingas – gyventojai su mažiau kuro sunaudojančiais automobiliais dažniau ir toliau važinės, nes tai bus pigiau“, – BNS sakė K. Adomaitis. 

Jis mano, kad geriausia būtų pradėti nuo techninių apžiūrų griežtinimo.

„Yra katalizatorių klausimas, kuris vangiai sprendžiamas. Labiau nei CO2 klimato kaitą sukelia automobilių kondicionierių skystis, jis dažnai nuteka, tai senų automobilių bėda ir techninių apžiūrų metu būtų galima sustiprinti šitą patikrą ir taip prisidėti prie klimato kaitos mažinimo“, – teigė parlamentaras.

Tačiau jis sako pritariantis iniciatyvai, kad surinkti pinigai bus nukreipiami Darnaus judumo fondui, kuris skirtas savivaldybių autobusų ir dviračių tinklui plėsti.

„Trūksta tų lėšų ir yra teisinga, kad kiekvienas, turintis automobilį, turėtų prisidėti prie tos infrastruktūros kūrimo“, – sakė K. Adomaitis.

Socialdemokratų frakcijos atstovas Linas Jonauskas tikino, kad mokestis skirtas pabėgti nuo Europos Sąjungos gresiančių baudų ir užkamšyti skyles, tačiau taršos jis nemažins. 

„Suprantu, kad ministerija ir Vyriausybė yra išsigandusi numatomų Europos Sąjungos sankcijų ir 450 mln. Eur baudų už tai, kad nėra apmokestinti automobiliai. Toks mokestis, koks yra dabar, jis nemažins taršos“, – BNS sakė L. Jonauskas.

„Šiandien nėra sukurtos infrastruktūros, kuri skatintų žmones naudotis mažiau taršiais automobiliais“, – pridūrė jis. 

Parlamentaras teigė, jog jei viešasis transportas būtų patrauklus, modernus, nemokamas, maršrutai efektyviai išdėlioti, tuomet didžioji dalis žmonių juo naudotųsi ir atsisakytų taršių mašinų. Jis taip pat teigė, kad griežčiau turėtų būti vertinamos trečiųjų šalių sunkiasvorės transporto priemonės.

„Daugelis šitų automobilių yra seni, važiuojantys akivaizdžiai išmeta ir daugiau dūmų, didžioji dalis taršos yra būtent sunkiasvorio transporto sukuriama“, – kalbėjo jis.

„Valstietė“ Ligita Girskienė taip pat kritiškai vertina mokestį ir sako, kad jam dabar ne laikas. Anot jos, pirmiausiai reikėtų apmokestinti dešimt stambiausių Lietuvos įmonių. 

„Kyla klausimas, kodėl pasirinkta pradėti švarinti ir gražinti mūsų aplinką paprastų žmonių sąskaita. Galbūt buvo galima pasirinkti pradėti Žaliąjį kursą, CO2 emisijų ir taršos mažinimą nuo dešimties stambiausių įmonių, kaip „Achema“, „Fortum Klaipėda“ („Gren Klaipėda“ – BNS), „Orlen Lietuva“, – BNS sakė ji. 

Parlamentarė taip pat teigė, kad Vyriausybė galėtų skirti papildomą finansavimą savivaldybėms pertvarkyti transportą, tvarkant pėsčiųjų takus ir kitą infrastruktūrą.

Vyriausybė trečiadienį pritarė siūlymui atsisakyti automobilių registracijos mokesčio ir palikti tik kasmet mokamą taršos mokestį. Dėl to turėtų spręsti Seimas. 

Naujas mokestis būtų renkamas nuo 2023 metų ir visa apimtimi pradėtų galioti 2025 metais, iš jo tikimasi kasmet surinkti apie 170 mln. Eur pajamų. 

Ministerija praėjusią savaitę skelbė, kad kas antras šalies vairuotojas mokėtų iki 100 Eur taršos mokesčio. Vidutinis mokestis siektų 138 Eur (su 2023-2024 metais numatyta taikyti lengvata).

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
Rašyti komentarą 0
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

Nusekus Reinui iš dalies stabdoma laivyba

Reino upės vanduo penktadienį nuseko žemiau ribos, svarbios vertinant upės tinkamumą laivybai, pranešė...

Verslo aplinka
2022.08.13
Šiaulių bankas pirmadienį stabdo atsiskaitymus rubliais

Kitas žingsnis – nuo rugsėjo 1 d. stabdomi bet kokie atsiskaitymai į Rusiją ir Baltarusiją.

Logistika
2022.08.13
Papildomai automobilių įrangai – prenumerata vietoj pardavimo Premium 7

Vartotojai visame pasaulyje jau priprato prie prenumeruojamos „Spotify“ muzikos, „Youtube“ turinio ar...

Automobiliai
2022.08.13
Kinija pasipiktino – galimas poveikis prekių logistikai dar tik spėliojamas Premium 2

Kol nėra žinomas tikslios Kinijos pareiškimo nutraukti bendradarbiavimą su Lietuvos Susisiekimo ministerija...

Logistika
2022.08.12
Po viceministrės vizito Taivane Kinija nutraukia ryšius su Lietuva susisiekimo srityje 12

Reaguodama į susisiekimo viceministrės vizitą Taivane šią savaitę Kinija pareiškė įvedanti jai sankcijas ir...

Verslo aplinka
2022.08.12
Kinijos kariniai žaidimai parodė jos pažeidžiamumą Premium

Kinijos laivyno manevrai Taivano sąsiauryje vertinami kaip nepageidautini ne tik savo nepriklausomybę...

Logistika
2022.08.12
Šiaulių banko vadovas: tebelaukiame valdžios atsakymo, ar Kaliningrado tranzitas valstybei svarbus

Lietuvos institucijoms ir komerciniams bankams aiškinantis, kaip aptarnauti Rusijos mokėjimus už sankcionuotų...

Logistika
2022.08.12
LB: didėjęs importas, smukęs eksportas ir išmokėti dividendai blogino balansą 1

Sumažėjęs Lietuvos eksportas ir didėjęs importas birželį kiek pablogino užsienio prekybos balansą – Lietuvos...

Finansai
2022.08.12
Lėtėjanti ekonomika gali pratuštinti sandėlių lentynas Premium 6

Amerikoje besikemšant sandėliams, Lietuvoje ir visoje Europoje nuotaikos kiek kitokios. Pastebima, kad...

Logistika
2022.08.12
„Ryanair“ pranešė kelerius metus negalėsianti pasiūlyti itin pigių bilietų

Airijos pigių skrydžių bendrovė „Ryanair“ pranešė, kad dėl sparčiai brangstančių degalų kelerius metus...

Logistika
2022.08.11
EK atstovė: sankcijos nedraudžia mokėjimų už geležinkelių paslaugas 3

Lietuvos institucijoms ir komerciniams bankams aiškinantis, kaip aptarnauti Rusijos mokėjimus už sankcionuotų...

Logistika
2022.08.11
Lietuvos ir Taivano autobusų gamintojai sutarė plėtoti baterijų modulių technologijas

Elektrinių autobusų gamintoja „Vėjo projektai“ ir didžiausia Taivano keleivinių ir krovininių transporto...

Logistika
2022.08.11
A. Lukašenka ragina imtis priemonių dėl „atimto“ Baltarusijos turto Klaipėdos uoste 2

Autoritarinis Baltarusijos vadovas Aliaksandras Lukašenka pareiškė, kad Baltarusija faktiškai prarado turtą...

Verslo aplinka
2022.08.11
Galią elektromobilių krovimui – iš prekybos centro ar biuro Premium

2030 m. Lietuvoje tikimasi elektromobilių parką padidinti iki kelių šimtų tūkstančių. Tam reikės elektros,...

Inovacijos
2022.08.11
Arši kaktomuša dėl kvotų: vienoje pusėje – vežėjai, kitoje – žmogaus teisių aktyvistai Premium 1

Visą Europą stingdant vairuotojų deficitui, Lietuvos vežėjai darbuotojų randa Centrinėje ir Pietryčių...

Logistika
2022.08.11
Vilniuje – 6 nauji, „Kautros“ elektrobusais vykdomi viešojo transporto maršrutai 2

Didžiausias privatus keleivių vežėjas šalyje įžengia į Vilnių, laimėjęs konkursą su lietuviškais...

Logistika
2022.08.10
„Wizz Air“ įsteigta Abu Dabio įmonė skraidys į Maskvą 16

Analitikai svarsto, kad Londono akcijų biržoje listinguojama kompanija gali turėti daugiau reputacinės žalos...

Logistika
2022.08.10
Kaliningrado tranzitui išsemiant kvotas, didžiausią grėsmę jam kelia atsiskaitymai Premium

„Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) patvirtino, kad kai kurių, ES sankcijomis ribojamų, į Kaliningradą per Lietuvą...

Logistika
2022.08.10
Pirkėjas iš Libano atsisakė pirmojo Ukrainos grūdų krovinio 10

Libane įsikūręs pirkėjas atmetė pirmąją per Juodąją jūrą atplaukusią grūdų siuntą iš Ukrainos. Pasak Ukrainos...

Logistika
2022.08.10
KKT per pusmetį mažino krovą, laukia Ukrainos ir Azijos krovinių

Pirmąjį pusmetį 4% krovą mažinęs, tačiau beveik trečdaliu generalinių krovinių kiekį padidinęs „Klaipėdos...

Logistika
2022.08.10

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku