Birių krovinių terminalas galutinai pralaimėjo ginčą su Vyriausybe dėl plėtros Klaipėdoje

Publikuota: 2021-03-05
Klaipėda. Birių krovinių terminalas. Algimanto Kalvaičio nuotr.
svg svg
Klaipėda. Birių krovinių terminalas. Algimanto Kalvaičio nuotr.

Teismas galutinai atmetė verslininko Igorio Udovickio ir Baltarusijos trąšų gamintojos „Belaruskalij“ valdomo Birių krovinių terminalo (BKT) skundą dėl Vyriausybės sprendimo neleisti įmonei plėstis Klaipėdos uoste.

Taip padėtas taškas pusantrų metų trukusiame įmonės ir Vyriausybės ginče dėl BKT pripažinimo neatitinkančia šalies saugumo interesų.  

Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) kovo 3 d. atmetė BKT skundą ir paliko galioti Vilniaus apygardos administracinio teismo (VAAT) pernai gruodį priimtą nutartį. 

„Teisėjų kolegija, pripažinusi apeliacinio skundo argumentus nepagrįstais, jį atmeta, o pirmosios instancijos teismo sprendimą palieka nepakeistą“, – rašoma LVAT nutartyje. 

Pasak jos, VAAT vertinimu, ginčijamas Vyriausybės nutarimo punktas yra teisingas ir pagrįstas, jis priimtas įvertinus faktinių aplinkybių visumą bei informaciją apie BKT neatitikimą nacionalinio saugumo interesams.

BKT skunde LVAT teigė, kad Vyriausybė priėmė sprendimą negavusi iš strateginius sandorius tikrinančios vyriausybinės komisijos jokių Valstybės saugumo departamento dokumentų – tai yra nesusipažinusi su „akivaizdžiai reikšmingiausiais duomenimis“, ir neatlikusi savarankiško vertinimo.

„Ne tik nutarime, tačiau ir komisijos dokumentuose nėra pateikta jokio loginio paaiškinimo, kuo nurodyti faktai galėtų būti pavojingi Lietuvos nacionaliniam saugumui. Kai kurie komisijos nurodyti faktai yra neteisingi“, – teismui teigė Birių krovinių terminalas. 

Pasak LVAT, jis įvertino komisijos nustatytas aplinkybes, išvados teisėtumą ir pagrįstumą, ir teisėjų kolegijai nekilo abejonių dėl Vyriausybės nutarimo atitikties Konstitucijai ir aukštesnės galios teisės aktams. 

LVAT jau antrą kartą nagrinėjo bylą – pernai sausį teismas patenkino BKT skundą ir jo priėmimo klausimą perdavė Vilniaus apygardos administraciniam teismui nagrinėti iš naujo. Pastarasis 2019 m. lapkritį atsisakė priimti bendrovės skundą.

Tačiau tuomet bylos medžiaga buvo nevieša ir nutartis nebuvo skelbiama. Šį kartą nutartis paviešinta, tačiau joje nenurodomas nei įmonės-pareiškėjos pavadinimas, nei investicijų objektas, neviešinama ir daugiau bylos duomenų. Tačiau nurodomos komisijos ir Vyriausybės sprendimų datos.   

Vyriausybė 2019 m. rugsėjį svarstė sandorį, kuriuo BKT prašė leisti įsigyti I. Udovickio šeimos valdomos krovos bendrovės „Nemuno terminalas“ akcijas, tačiau jos sprendimas yra konfidencialus.

Pasak BNS šaltinių, Ministrų kabinetas nusprendė neblokuoti sandorio, o pavedė vyriausybinei strateginius sandorius tikrinančiai komisijai nustatyti papildomus saugiklius, įvertinus VSD įvardytas rizikas.

I. Udovickis tų pačių metų spalį BNS nurodė, kad BKT gavo vyriausybinės komisijos rekomendacijas, iš kurių, jo žodžiais, suprato, kad komisija „aiškiai nori, kad terminalui nebūtų leista plėstis“.

„Komisijos rekomendacijos tiesiog neįvykdomos, akivaizdžiai diskriminuojančios, yra tokios nekonkrečios ir bendro pobūdžio, kad ateityje gali būti traktuojamos bet kaip. Vadinasi, Birių krovinių terminalas negali vykdyti investicijų, nes supranta, kad jos ateityje gali būti pripažintos neteisėtomis“, – BNS atsiųstame komentare tuomet sakė I. Udovickis.

BKT 2019-ųų spalį viešai skelbė, jog vyriausybinė komisija rugsėjo 12 d. nutarė, kad įmonė neatitinka nacionalinio saugumo interesų, o Vyriausybė rugsėjo 30 d. pavedė komisijai nustatyti sąlygas įmonės investicijoms – BKT teigimu, jos turėtų siekti apie 70 mln. Eur.

Tačiau spalio 8 d. komisija nurodė tokias sąlygas, kurios, BKT įsitikinimu, prieštarauja Lietuvos ir Europos Sąjungos teisei bei tarptautiniams šalies įsipareigojimams ir yra neįvykdomos.

Pasak BKT, tokie komisijos veiksmai destabilizuoja jos veiklą. Anot terminalo vadovų, leidimas jam buvo reikalingas plėtrai, nes 2024-2025 m. planuojama smarkiai didinti baltarusiškų kalio trąšų eksportą per Klaipėdos uostą – nuo maždaug 10,5 mln. iki 15-16 mln. t kasmet. o tam reikia naujų sandėlių, transportavimo įrenginių, vagonų iškrovimo vietų.

„Belaruskalij“ sankcijos netaikomos

Be kita ko, pasak BKT, diskriminuodama jos akcininką – Baltarusijos investuotoją, komisija pažeidė Lietuvos ir Baltarusijos sutartį dėl investicijų skatinimo ir apsaugos, savo išvadą ji pagrindė neteisingais faktais apie BKT akcininkų veiklą.

Baltarusijos opozicijos lyderė Sviatlana Cichanouskaja yra paraginusi Lietuvą įvesti sankcijas Klaipėdos uostą naudojančiai trąšų gamintojai „Belaruskalij“, jei ji toliau persekios režimo kritikus.

I. Udovickis yra sakęs, kad sankcijos šiai Baltarusijos valstybės valdomai įmonei būtų žalingos Lietuvos ekonomikai, o jų naudą pajustų Vokietija ir Rusija. 

„Belaruskalij“ šiuo metu nėra ES sankcijų sąraše. 

BKT ir Nemuno terminalas Klaipėdos uosto teritorijoje veikia viena greta kitos, abejose daugiausia akcijų turi I. Udovickis. Registrų centro duomenimis, jis valdo 70% BKT akcijų, „Belaruskalij“ turi 30%.

100% Nemuno terminalo akcijų per „Ferteksos transportą“ I. Udovickis valdo kartu su Olga Udovickaja. 

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
VŽ bando: siurprizų nepateikiantis ir tuo stiprus „Hyundai i20“ Premium

Senasis „i20“ buvo nepastebimas, bet įvertintas modelis: Lietuvoje – vienas populiariausių „Hyundai“...

Automobiliai
2021.04.17
Verslininkai laužo galvas dėl naujų rebusų „Regitroje“  Premium 5

Nuo gegužės 1-osios įvedama nauja automobilių registracijos tvarka kelia prekybininkų sąmyšį – verslininkai...

Automobiliai
2021.04.16
VSAT ir muitinė neigia, kad pasienyje su Baltarusija vėl formuojasi vilkikų eilės

Nacionalinei vežėjų automobiliais asociacijai „Linava“ skelbiant, kad Lietuvos ir Baltarusijos pasienyje vėl...

Logistika
2021.04.16
„Lietuvos geležinkelių“ pajamos – 8% mažesnės nei prieš metus

„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupė pirmąjį šių metų ketvirtį preliminariais duomenimis gavo 98,8 mln. Eur...

Logistika
2021.04.16
Energetikos ministerija „Klaipėdos naftai“ siūlo dividendais išmokėti 7,5 mln. Eur

AB „Klaipėdos nafta“ praneša gavusi alternatyvų, Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos pateiktą pelno...

Rinkos
2021.04.16
Kelių direkcija dalį paslaugų perkels į elektroninę erdvę

VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija dalį teikiamų paslaugų perkels į elektroninę erdvę. Tam kuriamas...

Logistika
2021.04.15
Nuo gegužės keičiasi automobilių registravimo tvarka 8

Pradėjus naudoti naują apskaitos sistema, automobiliams bus priskiriami kodai. Tokiais registravimo pokyčiais...

Logistika
2021.04.15
M. Skuodis: svarbu įvertinti automobilių taršos mokesčio socialines pasekmes 6

Svarstant apie automobilių taršos mokesčio peržiūrą sutariama, kad reikia ieškoti paskatų gyventojams...

Automobiliai
2021.04.15
Naujasis „Tuvlitos“ vadovas: dėl eilių iš dalies kalti ir patys vairuotojai Premium 15

Domas Sidaravičius, naujasis technines automobilių apžiūras Vilniaus regione atliekančios bendrovės „Tuvlita“...

Logistika
2021.04.15
Oro uoste užsidegusi „Vivo“ telefonų siunta gali koreguoti saugos reikalavimus 

Po savaitgalį Honkongo oro uoste užsidegusios Kinijos gamintojo telefonų siuntos vietinis krovinių vežėjas...

Logistika
2021.04.14
Tiltu į elektrinę ateitį netapę „plug-in“ hibridai pasmerkti greitam išnykimui Premium

Pastaruoju metu sparčiai populiarėję iš tinklo įkraunami (plug-in) hibridiniai automobiliai turėjo tapti...

Automobiliai
2021.04.14
Sujudimas dėl vairuotojų: svarstoma atimti galimybę atsiskaityti grynaisiais 55

Lietuvos logistikos įmonėse egzistuoja nelegalūs vairuotojų iš trečiųjų šalių apmokestinimai, vadinami...

Logistika
2021.04.14
Teismas JAV „W. P. Carey“ fondo įmonei iš „Kesko Senukų“ priteisė 0,54 mln. Eur Premium 2

Statybinių ir apdailos medžiagų bendrovė „Kesko Senukai Lithuania“ nepagrįstai nemokėjo nuomos JAV...

Statyba ir NT
2021.04.14
Pramonė
2021.04.14
Nuo vandens – ant bėgių: pokyčio vaisius raško ir „Lietuvos geležinkeliai“ Premium

Aukštumose tebesilaikančios krovininio jūrų transporto kainos ir Sueco kanalo blokados vis dar išderintos...

Logistika
2021.04.14
Sueco kanalą blokavęs laivas areštuotas, kol nebus sumokėta 900 mln. USD kompensacija 11

Konteinerius gabenęs laivas, kuris beveik savaitę buvo užblokavęs Egipto Sueco kanalą, teismo sprendimu liks...

Logistika
2021.04.13
„Air France-KLM“ per naują akcijų emisiją tikisi pritraukti beveik 1 mlrd. Eur

Prancūzijos ir Nyderlandų aviakompanija „Air France-KLM“ pradeda planuotą papildomos akcijų emisijos...

Rinkos
2021.04.13
Konteinerių pavasaris neišaušo – atšilimo tikisi vasarą  Premium

Prognozės, kad pavasarį normalizuosis pasaulinė jūrinių konteinerių logistikos grandinė, nepasiteisino:...

Logistika
2021.04.13
Transporto inovacijų asociacija turi naują direktorę 

Šią savaitę Transporto inovacijų asociacijos (TIA) direktorės pareigas pradėjo eiti Rugilė...

Logistika
2021.04.13
Vežėjai siekia vilkikų vairuotojų kursus palikti kaip darbo rinkos mokymus 

Vežėjai skelbia, kad Lietuvoje realizuojamas siekis 95-ojo kodo mokymą priskirti išimtinai formaliajam...

Logistika
2021.04.13

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku